Daniel Ricciardo wil als hij niet mag blijven bij McLaren de hoofdprijs zien. En gelijk heeft ‘ie natuurlijk…
Het is bizar om je te bedenken dat Daniel Ricciardo aan het eind van 2020 nog gold als een van de beste coureurs van de F1 grid. Een hele korte periode, na het winnen van de Grand Prix van Monaco in 2018, was de honingdas misschien zelfs wel überhaupt de hottest property in de F1, zoals engelstaligen dat dan zeggen. Dit werd destijds nog breed uitgemeten in Drive to Survive. Het kan verkeren. De premisse van Drive to Survive -dat coureurs moeten presteren of anders hun stoeltje in de F1 kwijt zijn- is voor Ricciardo namelijk nooit meer waar geweest dan na anderhalf jaar bij McLaren.
Bonzen
Want hoewel McLarens bonzen Zak Brown en Andreas Seidl recentelijk nog hun steun uitspraken voor Ricciardo, is inmiddels de harde realiteit duidelijk geworden. Op de achtergrond, moet het team al bezig zijn geweest Oscar Piastri binnen te hengelen. Wellicht was dat nooit bekend geworden, als Alpine de jongere Australiër eerder vastgelegd had. Doch door de manier waarop dat allemaal gelopen is, weten we in ieder geval zeker dat deze kat uit de zak is. McLaren wil af van Danny Ric.
Contract Ricciardo zit gebeiteld
Nu is echter het probleempje, dat Ricciardo gewoon een contract heeft voor volgend jaar. Vaak staan er prestatieclausules in dat soort overeenkomsten, doch in dit geval blijkt het alleen Ricciardo te zijn die het recht heeft onder bepaalde voorwaarden vroegtijdig te vertrekken. Het tekent dat McLaren bij het tekenen van de deal nooit had verwacht dat DR3 het zo matig zou doen in vergelijking met Norris.
Genoegdoening
Nu is het in de F1 uiteindelijk altijd mogelijk om contracten te verscheuren, ook zonder clausules. Het is absoluut niet chique (integendeel), maar teams kunnen de coureur feitelijk gewoon te kennen geven dat ze niet met hem (m/v/i) door willen en dan moet je wel echt een keiharde kop hebben als coureur om te blijven. Echter, nu Ricciardo op deze manier voor voldongen feiten wordt gesteld door zijn broodheer, wil hij logischerwijs wel een ordentelijke genoegdoening zien.
Raikkonen ging Ricciardo voor
Zo lijken we af te stevenen op de Raikkonen-Ferrari situatie van 2009. Raikkonen en Massa hadden destijds plotseling een contract voor 2010 bij Ferrari. Echter hadden de Italianen ook Alonso een racecontract gegeven. De Scuderia besloot Raikkonen uiteindelijk zijn contract uit te betalen om níet voor hen te racen. Dat kostte destijds naar verluidt 25 miljoen. Als Kimi in 2010 voor een ander F1 team was gaan rijden, zou het bedrag gereduceerd worden tot 17 miljoen. Maar in plaats daarvan ging de Iceman lekker rallyen. In 2014 keerde hij zoals bekend ‘gewoon’ weer terug bij Ferrari. Dus dat kan ook nog allemaal.
21 miljoen pegels
Hoe dan ook bericht Speedcafe nu dat Ricciardo ook ‘gewoon’ zijn volledige salaris uitbetaald wil zien door McLaren. De Ozzie wil zodoende naar verluidt 21 miljoen toucheren. McLaren hoopt natuurlijk minder te betalen en heeft DR3 kennelijk zelfs een aanbod gedaan IndyCar voor hen te gaan rijden. Daar heeft RIC echter geen zin an. McLaren doet hiernaast kennelijk ook haar best om andere teams warm te maken voor de man die zij kwijt willen.
Volle Pond
Ook dat is niet louter gemotiveerd uit schuldgevoel of de goedheid van het hart. Net als bij Ferrari en Kimi destijds, is het aannemelijk dat als Ricciardo ergens anders een paar miljoen kan pakken, hij die dus niet ‘verliest’ door de acties van McLaren. Team oranje kan dan het argument aanvoeren dat ze Ricciardo in dat geval ook niet het volle pond hoeven te geven.
Piastri kan maar beter snel zijn…
Toch kan deze move kostbaar blijken te zijn voor Zak en zijn team. Helemaal als Alpine ook nog schade gaat vorderen via het Franse rechtssysteem. De Fransen hebben al aangegeven dit te overwegen. Het wordt nu wel de categorie koffiedik kijken, doch mócht Alpine in het gelijk gesteld worden, is aannemelijk dat McLaren ook voor die kosten opdraait. En dan hebben ze hun nieuwe rekruut nog geen Pond betaald. Dan moet je nog maar hopen dat die in ieder geval een beetje snel is…en een waterdicht contract heeft…
kniesoor zegt
In het vervolg – net als bij vastgoed – contracten maar voorzien van een ‘onder voorbehoud van financiering’-clausule 🙂
rob5nismo zegt
Ik snap hem wel.
Als mijn baas tegen me zegt het is goed geweest mag hij het ook afkopen.
Robert zegt
@rob5nismo: da’s tegenwoordig ook geen vetpot meer. In 2009 kreeg ik, in het kielzog van de bankencrisis, na ruim 9 jaar dienstverband een vaststellingsovereenkomst met een alleszins acceptabele oprotpremie, volgens de toentertijd geldende ‘kantonrechtersformule’.
Begin dit jaar moest een vriend van me óók weg, na een dienstverband van 15 jaar en het was schandalig, hoe laag zijn wettelijk bepaalde(!) afkoopsom was.
none1234 zegt
Wat is die afkoopsom in de VS dan?
rob5nismo zegt
Klopt wat je zegt.
Misschien ook nog afhankelijk in welke sector of cao je werkt?
mashell zegt
Klopt. De werknemersrechten zijn flink uitgehold de afgelopen jaren, regeringsbeleid om de “arbeidsmarkt flexibeler te maken”. Maar gezien de grootste partij die ondernemerspartij is rollen de voordelen daarvan maar één kant op.
okdoei zegt
Las vandaag ook een goed punt op dat de stap van Piastri een onhandige kan zijn. Alpine was schijnbaar bezig hem in eerste instantie uit te lenen aan Williams, wat een prima team is om de eerste jaren te rijden. Bij Alpine kon hij nu dus ook starten waar hij al een aantal jaar onder contract staat, het team stond achter hem en hij zou vast een jaar of misschien zelfs 2 krijgen om in te leren. Bij McLaren komt hij bij een nieuw team wat waarschijnlijk verwacht dat hij direct presteert, kan zijn dat hij dat doet en dat de auto bij zijn rijstijl past. Maar Norris heeft aangegeven dat de auto niet bij zijn rijstijl past en daardoor kan hij niet het onderste uit de kan halen. Daarbij is Norris ook een teringgoede coureur dus ben benieuwd in hoeverre Piastri hier goed uit de verf komt. Ik heb er een hard hoofd in dat Piastri dit handig doet en goed voor hem uitpakt. De tijd zal het leren.
por100 zegt
Daarop aanvullend: het valt ook voor Zak Brown te hopen dat Piastri presteert. RIC is niet zo slecht als een nieuweling en die had prima als tweede rijder kunnen blijven fungeren.
Als Piastri niet functioneert dan komt dat op het bordje van Zak Brown, want blijkbaar is alleen hij vergeten dat RIC het zowel Ocon, als VER als VET heeft moeilijk gemaakt en soms zelfs achter zich heeft gelaten.
ericc zegt
Kan naar de WEC! Deze serie wordt nog populairder dan de F1. Revival van de jaren tachtig!!!!
mc96 zegt
Ze zijn lekker bezig daar bij Mc Laren. In de Indycar hebben ze ook al zo’n akkefietje.
jaapiyo zegt
Twee zelfs. Ze hebben Palou aangekondigd terwijl die volgens ome Chip nog een contract bij hem heeft. Daarnaast hebben ze Rosenqvist aangekondigd die naar eigen zeggen niks ondertekend heeft…
Elise zegt
Zouden ze gewisseld zijn van juridisch adviseur of zo?
Edge zegt
Ik zou als ik Ricciardo was ook inzetten op het maximale. Basissalaris + alle mogelijke bonussen + een component schadevergoeding. En dan niks geen gedoe met een korting voor McLaren als hij elders een stoeltje vindt, nee, gewoon altijd het volle pond betalen, ongeacht hoe en waar Ricciardo zijn toekomst doorbrengt.
db87 zegt
Beter koopt daniel son een spiegel…
Joost zegt
Lekkere zooi daar bij McLaren. Hoog tijd dat daar de bezem eens doorheen gaat.
Stel: Ricciardo naar Alpine en volgend jaar structureel voor Norris en Piastri, die de verwachtingen niet waarmaakt.
Dan moeten er wel koppen gaan rollen daar..
En voor de rest van het seizoen: Ricciardo moet zich bij elkaar rapen. Hij klinkt nu als een verslagen puppy over de boordradio als hij na quali te horen krijgt dat het (bv) p16 is..
HZW zegt
Groot gelijk heeft hij, de auto is niet zo goed als McLaren wil laten denken.
jaapiyo zegt
De auto onderstuurt vooral erg veel, zowel dit jaar als vorig jaar. Moet wel zeggen dat het tegenvalt hoe slecht Ricciardo daar aan went.
royaledeluxe zegt
Het is niet alleen dat ondersturen, er zijn toch wel nog serieus wat andere mankementen (banden, remmen, betrouwbaarheid, enzo… .) Norris is geen sloef en DannyRic ook niet, maar bij McLaren slager ze er wel in een wagen te bouwen die bij geen van beiden drivers hun rijstijl past.
Neem daar nog eens bij dat ze altijd laten uitschijnen dat ze de beste wagen hebben…
Zak is totaal niet in staat om een winnaars team te bouwen, te managen en te behouden ondanks dat hij wel de middelen heeft.
Al die rare moves ivm personeel, wagen, partners en visie. Ze hebben heel duidelijk niet de kunde om zo een top coureurs te managen, dat hebben we ook al gezien met de Alonso/Stoffel combi. Of hoe ze de verhuis aangepakt hebben van Carlos… altijd terug dat gefoefel, Riccardio was toen ook al op zo een halfslachtige manier van bij Renault weggehaald. Neen Zak is daar echt de man niet zeker niet voor op de lange termijn.
flyerbunch zegt
Ander detail dat niet in het artikel werd vermeld is de complete chaos bij de FIA! Een volgende complicatie doemt alweer op, zo meldt het Franse AutoHebdo. De CRB (FIA Contract Recognition Board), verantwoordelijk voor het waarborgen van de wettigheid van de contracten, heeft volgens het medium de verbintenis van Piastri en McLaren voor 2023 gevalideerd. Maar dat heeft dezelfde autoriteit óók gedaan voor het contract van dezelfde Piastri met Alpine.