Dat belooft veel goeds voor de race dit weekend! Volgens Daniel Ricciardo gaan de banden het zwaar krijgen tijdens de GP van Toscane.
De Grand Prix van Toscane is op komst. Deze wordt dit weekend verreden. De plaats waar het moet gaan gebeuren is Mugello. Het is een van de noodgrepen om toch ondanks de uitbraak van Covid-19 toch een F1-kalender te kunnen opmaken. Maar het lijkt erop dat dit een van de betere noodgrepen is voor dit seizoen.
Mugello
Voor wie Mugello nog niet kent, het is een geweldige old-school racebaan. Veel snelle bochten, wat hoogteverschillen en een enorm lang recht stuk. Het is bijna het tegenovergestelde van alle Tilke-Tempels waar we er op het moment iets te veel van hebben.
Wat we willen zijn natuurlijk leuke races. In veel gevallen zijn de old-school circuits daar een beter startpunt van. Nu is het geen garantie, met de GP van België nog vers in ons achterhoofd.
Daniel Ricciardo
Maar hoe moeten we Mugello als baan inschatten? Wat voor race kunnen wij verwachten? We vroegen het aan Daniel Ricciardo, hoe hij denkt dat met name de banden zich gaan houden tijdens de race. Ricciardo is coureur bij het Renault F1 team en natuurlijk de oud teamgenoot van Max Verstappen. Hij liet Autoblog het volgende weten:
We hadden al wat cijfers uit de simulatie van het team en van Pirelli. Het ziet ernaar uit dat het dit circuit de baan het meest belastend is voor de voor de voorbanden. Nog veel meer dan op Silverstone.
Daniel Ricciardo
Goed nieuws!
Kijk, dat is natuurlijk goed nieuws dat we krijgen van de muzikale Daniel Ricciardo. Silverstone was juist een verademing voor de neutrale (en Nederlandse) toeschouwer, daar de enorme bandenslijtage roet in het eten gooide bij diverse teams, waaronder Mercedes. Nu was het destijds tijdens de races op Silverstone vrij warm, maar gelukkig is september in Italië nog altijd erg warm. Tijdens de race wordt het zo’n 31 graden.
De dwarskrachten zijn nog groter voor de banden, zeker gezien het grote aantal bochten en de snelheid ervan. De temperatuur is ook een factor. Het gaar sowieso interessant worden. We moeten slim zijn met de afstelling van de auto. We moeten al van te voren denken aan zondag in verband met de banden. Het gaat sowieso voor ons een interessante race worden.
Daniel Ricciardo
Pitstops volgens Daniel Ricciardo
Uiteraard zijn het ook de pitstops die een belangrijke rol spelen. Op Monza ligt de gemiddelde snelheid te hoog (waardoor je relatief gezien meer tijd verliest met een stop) en op België worden er maar een paar ronden gereden. Gaan we op Mugello dan wel twee stops strategiën zien?
Ik zal heel verbaasd zijn als iedereen voor een éénstops-strategie zal gaan. Ik denk dat de banden daar heel erg veel last van gaan hebben.
Daniel Ricciardo
Interessante race
Kortom, de GP van Toscane op Mugello belooft een interessante race te worden. Dit zou betekenen dat Mercedes wellicht niet helemaal oppermachtig zal zijn. Voor Ricciardo is het ook goed nieuws. Bij de GP van Engeland startte Riccardo op P8, om op P4 te eindigen. Tijdens de 70th Anniversary GP starte hij als vijfde, alleen ging het toen mis bij een inhaalactie op Sainz, waardoor P14 het maximaal haalbare was. De snelheid was er in elk geval aanwezig in die omstandigheden.
Edge zegt
Mugello zou wel eens een hele goede race voor Sergio Perez kunnen worden. Hij is een absolute bandenfluisteraar, dus een circuit dat zwaar voor de banden is zou hem op het lijf geschreven moeten zijn. Kan ‘ie zich drie dagen na het bekendmaken van zijn ontslag bij Racing Point mooi in de kijker rijden bij Haas of Alfa Romeo.
anne_gaastra zegt
Ik ben een kleine fan van Perez, maar dit seizoen valt hij me wel tegen.
brammetjedeb zegt
@anne_gaastra: ik ben niet van de complottheorieën, maar die druif van een stroll die perez meermaals achter hem laat… Zou die niet het betere materiaal van paps krijgen? Laten we maar uitgaan van eigen ontwikkeling….
Mix Verstoppen zegt
Nou dat vermoeden heb ik ook al langere tijd,dat ze Stroll beter materiaal hebben gegeven om hem in een beter daglicht te zetten om deze switch met Petez/Vettel geloofwaardiger over te laten komen.Alsof Stroll opeens het licht heeft gezien dit jaar en stukken beter presteerd dan Perez,dat gelooft toch niemand.Ik in ieder geval niet.
mashell zegt
Of misschien is Stroll gewoon getalenteerder dan we willen. Natuurlijk is het leuk om af te geven op het rijkeluiszoontje. Maar dan zouden eigenlijk we ook op Max Verstappen moeten afgeven, die heeft de kans om zijn talent te ontplooien ook grotendeels aan het geld en de coaching van pappie te danken. Zonder Jos Verstappen was Max nu niet gesponsord door de Jumbo maar de Jumbo bezorger die de bezorgronde het snelst afgerond.
Edge zegt
“Alsof Stroll opeens het licht heeft gezien dit jaar en stukken beter presteerd dan Perez,dat gelooft toch niemand.Ik in ieder geval niet.”
Natuurlijk niet, want een coureur die zich ontwikkelt en meer ervaring heeft dan voorgaande jaren is te gek voor woorden. Dat kan in de Formule 1 helemaal niet
brammetjedeb zegt
@Mix Verstoppen: nee joh.
gregorius zegt
hoevaak heeft Stroll dit jaar Perez op racepace achter zich gelaten?
outlook zegt
@Edge: hahaha
berlinetta zegt
Volgens mij heeft Steiner al aangegeven het rijdersduo te willen behouden tot in 2022. Ze willen zich focussen op de wagen, niet op nieuwe coureurs. En ik zie niet in waarom Alfa voor Perez zou gaan.
Edge zegt
Juist het tegenovergestelde. Steiner heeft een week of twee geleden aangegeven dat eigenlijk alles mogelijk. Grosjean en Magnussen kunnen blijven, één van die twee kan vervangen worden en of ze kunnen allebei vervangen worden. En als dan een of meerdere coureurs vervangen moeten worden, staan ze nu ook open voor een of meerdere rookies, aldus Steiner.
Gisteren voegde hij daar nog aan toe dat men tegen de 10 verschillende coureurs overweegt voor 2021.
berlinetta zegt
Oh vreemd. Ik heb deze week naar The Inside Line gekeken en daar was Steiner aan het woord en gaf hij aan het rijdersduo niet te willen wijzigen om zo alle aandacht op de auto te leggen. Wellicht ben jij wat beter geïnformeerd ;)
Roberto zegt
Jammer ricciardo moest naar Ferrari . Een Italiaanse in een Italiaans bolide. leuke match
golf1985 zegt
@roberto1801: volgens mij komt die toch echt uit Australië…
sollie1984 zegt
@golf1985: dat klopt…maar hij heeft Italiaanse roots.
Roberto zegt
@golf1985: sinds wanneer heet een Australiër ricciardo van zijn achternaam. John Travolta is ook Australiër maar toch echt Italiaans bloed. Seedorf is op papier Nederlands. Maar volgens mij toch echt een Surinamer
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als hij in Australië geboren is, dan is hij toch écht Australisch. Mijn moeder is Brits en ik voel toch echt 100% Nederlander omdat ik hier geboren en getogen ben.
Roberto zegt
@F36GC: sorry hoor ben geboren in Nederland maar
Heb Italiaans bloed. Je bent wat je dna is .niet je geboorteplek ik voel mij geen Hollander sorry
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Dna? Volgens mij zit dat tussen je oren..
mashell zegt
Je wilt dat Daniel zich laat ombouwen tot vrouw en tot Italiaanse laat naturaliseren?
porker zegt
@mashell: ??
Roberto zegt
@mashell: hoeft niet heeft ook een Italiaanse paspoort. Zoals alle Italiaanse 230 miljoen immigranten rond dr wereld zuid Amerika Australië Canada Amerika allemaal verspreid met een dubbel nationality
flow82 zegt
@jossebos: ik kijk wat de app betreft nergens meer van op. Knijp al in mijn handjes als ik video’s enigszins normaal kan afspelen en comments kan lezen.
gregorius zegt
Autoblog.nl mag Ricciardo nu vragen stellen? Wow, da’s wel een upgrade!
tristan114 zegt
@gregorius: Ik las dat ook al met enige argwaan…
willeme zegt
@tristan114: nergens voor nodig, we mochten ‘m wat vragen stellen.
willeme zegt
@gregorius: inderdaad, erg cool!
Design_Driven zegt
Daniel’s Nederlands is best goed maar gaat zal wel gaat moeten zijn.
Ik kijk er naar uit. Sowieso leuk om ergens nieuw te rijden zonder maanden voorbereiding. Zaterdag misschien regen en zondag gare banden.
Dutchdriftking zegt
Kijk, Max 1, Ricciardo twee, en dan een Mclaren (maakt niet uit welke) op drie. Lijkt mij een mooi podium.