Shots fired?
Onlangs gaf Lewis Hamilton in de media aan dat hij uitkijkt naar een gevecht tussen ‘de grote vier’ volgend jaar. Het is een bekend gegeven in de sport (en de rest van de wereld): de pikorde moet nauwkeurig bepaald worden. In bijna elke sport wordt er weleens gesproken over de grote ‘X’, de beste spelers ooit et cetera. De debatten over deze rangschikking is deel van het vermaak voor het publiek en daarmee deel van de waarde van een sport.
HAM, schaarde onder de grote vier zichzelf, onze Max, Sebbie en de wenkbrauw. Maar daar zit dus niet Ricciardo bij en ook niet Hamilton’s teamgenoot Bottas. Vele F1-volgers zullen zich wel kunnen vinden in het oordeel van Hamilton, maar de coureurs die buiten de boot vallen zullen er wellicht toch wat door geprikkeld zijn. Tenslotte moet iedere goede coureur ergens de overtuiging hebben dat hij minstens net zo goed is als ieder ander.
Waarschijnlijk naar aanleiding van Lewis’ uitlatingen, werd Ricciardo bij een promotie-evenement in Bakoe gevraagd wie híj de beste coureur van het veld vindt. Uiteraard zegt RIC in eerste instantie dat hij zichzelf de beste coureur vindt, maar daarna gaat hij dieper in op de vraag. De honeybadger zegt dat hij Lewis’ prestaties respecteert en ook Alonso en Max goed vindt. Daarna voegt hij er echter aan toe:
Lewis has won three of the last four championships, but if he was in a midfield team he wouldn’t have three of the last four championships. The car is a big part of it, but you need to be a good driver to get the equipment to the top. You need both. It’s still a bit more dominant with the car than the driver, I’d say maybe 75 per cent to 25 per cent.
De Australiër zou daarom graag zien dat de coureur weer iets belangrijker wordt:
If we make it a bit more equal by bringing the driver in a bit more and taking the equipment out then that would be better. A 50/50 would be something more realistic in the near future and hopefully that’s the case. Even from Lewis to the guy that’s coming last, maybe the lap time says three seconds but the driver is maximum one second. We are all a lot closer than that and it would be great if we could all stay within one second with the equipment because then the racing would be pretty fun.
De teamgenoot van Max mag zich overigens verheugen op de steun van Christian Horner, die zich ook uitgelaten heeft over de uitspraken van Hamilton. Volgens Horner zou Lewis dom zijn als hij Daniel onderschat. Hij beschouwt DR3 als de beste inhaler van het veld (beter dan Max dus kennelijk) en denkt dat Ricciardo met een goede auto zeker een gooi kan doen naar de titel.
vtechlover zegt
No shit sherlock
bmwfreak038 zegt
@vtechlover: ??
bosje zegt
Tja, en ik ben geen Zwarte Piet omdat ik geen slavernijverleden heb. Beetje een open deur niet?
Overigens ben ik het we met hem eens qua veranderingen. Door meer onderdelen standaard te maken wordt de overwinning meer afhankelijk van de rijders en zullen er dus meerdere coureurs voor de overwinning kunnen strijden. Zowel voor toeschouwer als coureur interessanter. Tegelijkertijd is het wel de vraag hoe interessant de sport dan blijft voor de constructeurs…
bmwfreak038 zegt
@bosje: dus je bent piet tegenstander geheel eigen keus maar ik mis de rode draad.
str8six zegt
@bmwfreak038: rood zijn Indianen. Is dus racisme. Let op je woorden.
bmwfreak038 zegt
@str8six: ?? haha leukste van de avond gefeliciteerd!??
str8six zegt
@bmwfreak038: ???
acizane80 zegt
@bosje: maar de f1 staat voor innovatie, als je veel onderdelen standaardiseerd wetk je de vernieuwing tegen. Tenzij je jou innovatief produkt met alle wagens deelt, en dat zal niet snel gebeuren vrees ik. Dus deels begrijp ik dat ze iedereen gelijk willen krijgen, maar vind dat de f1 de nodige ruimte moet krijgen voor voldoende innovatie.
shadowbroker zegt
In een van de laatste GP’s starte HAM ja achteraan op de grid. ik heb de beelden gezien hoe hij iedereen met gemak inhaalde. Vooral op de rechte stukken kwam hij heel erg snel dichterbij op de voorganger. De auto is gewoon super goed en rijden kan die zeker wel. Maar zet Max of Alonso in de Merc en HAM in een McLaren. Dan ben ik benieuwd wat er zal gebeuren
acizane80 zegt
@shadowbroker: je hebt gelijk, wat ik mij afvraag hoeveel werk Ham zelf heeft moeten doen om die merc te krijgen op de niveau die hij nu heeft?
skinnybmw zegt
Als als als…Daniel moet het zoeken bij RB, dankzij hen is hij geen kampioen. Een goede auto dwing je ook af, kijk naar slimme (en snelle) Lewis. Zo ook Alonso en Vettel bij zowel Ferrari als McLaren/Honda. Je moet ook geluk hebben een snelle auto onder je kont te hebben ieder jaar.
blackmilo zegt
@skinnybmw: fout, geluk kies je zelf
thomasthomas zegt
Jaja makkelijk maar Lewis is gewoon de beste en ook altijd netjes en correct. Dat maakt hem echt een wereld kampioen voor mij.
mashell zegt
@thomasthomas: dit jaar was Lewis netjes en professioneel, laten we zeggen dat hij bij geleerd heeft. Want vorig jaar, toen hij niet gemakkelijk kon winnen van zijn teamgenoot, gedroeg Lewis zich best wel eens als een vervelende kleuter.
thomasthomas zegt
@mashell: heb het ook over dit jaar ?
viezefreddyw zegt
Heeft Ricciardo ook het antwoord op de vraag hoe lang het geleden is dat de coureur het verschil maakte?
bmwfreak038 zegt
@viezefreddyw: uhm dat doet het nog steeds?
rob5nismo zegt
Ik vind ric ook 1 van de betere rijders in het veld dat liet hij vooral in 2014 zien toen hij meneer vettel de stront voor zn ogen reed
bmwfreak038 zegt
@rob5nismo: newsflash dat is 3 jaar terug?
rob5nismo zegt
@bmwfreak038: ja klopt maat dhr vettel was toen verdedigend kampioen voor de 4de keer
str8six zegt
@rob5nismo: in een soort auto die hij niet onder de knie kreeg en Ric wel.
racerx zegt
@str8six: Wat de kwaliteit van Ric alleen maar verder onderstreept natuurlijk
str8six zegt
@racerx: kwaliteit heeft ie zeker alhoewel ik hem niet hoger inschat dan Vettel.
mashell zegt
De auto is inderdaad het belangrijkste, in een slechte auto presteert ook de beste coureur niks (vraag maar aan Alonso). Maar het is de coureur die uiteindelijk het verschil maakt. Meer gelijk presterende wagens levert inderdaad de leukere races op.
maxidyne zegt
Is altijd zo geweest, en zal ook zo blijven. Dominante auto’s winnen sowieso in 90% van alle gevallen.
drdrift zegt
Lewis is een goede coureur, niks meer niks minder, geeft goede feedback aan zn engineers, prima bandenmanagement, maaaaaar vettel ricciardo alonso waren ook wk geworden idd
marinepower zegt
Je ziet het bij team Mercedes: Hamilton maakt het verschil tov Bottas, met praktisch dezelfde wagen.
VeniVidiVici zegt
Ach, Lewis heeft gewoon zijn 4 favorieten aangegeven waarmee HIJ graag de strijd aan wil gaan om zichzelf mee te meten. Daarmee vlakt hij RIC en BOT niet uit, maar ze staan alleen nu niet op zijn favorietenlijstje. En ach, natuurlijk win je met de beste en snelste auto. Is bij een PS4 racegame niet anders haha
Rick-dos zegt
Het is een gegeven dat je een goede auto moet hebben. Maar het is ook een gegeven dat je de beste en meest constante coureur moet hebben. Had Hamilton niet in de Merc gezeten dan was Vettel kampioen geweest dit jaar tetwijl Bottas in de betere auto zat.
Dat is het verschil tussen een topcoureur en een goede coureur. Ik durf zomaar te stellen dat Hamilton Verstappen bij de grote 4 plaatst obv de data die hij heeft gezien en wat je gewoon op tv ziet. Max heeft Ricciardo afgemaakt als het gaat om quali dit jaar en hij heeft laten zien dat hij de meeste punten kan scoren als zn auto het niet laat afweten.
Ricciardo is een toffe peer en een goede coureur, maar ik ben het met Lewis eens, er zijn op dit moment maar 4 topcoureurs en Ricciardo is daar niet één van.
dirkv zegt
Feit is ook dat de drie constructeurs met het grootste budget naar rato 1,2 en 3 staan in de eindlijst. Mercedes had gewoon de beste auto dit seizoen en als Hamilton in de Red Bull zijn rondjes had gereden was hij geen wereld kampioen geworden. Maar ja, het is zoals het is maar ik heb wel weer zin in het volgende F1 seizoen. Hopen dat RB een goede auto en motor heeft, dan komt het wel goed met Max.
Foramen zegt
Ik hoop dat Ricciardo volgend jaar wereldkampioen wordt, gun het die toffe peer wel.
chrisvis zegt
Word wel gemakkelijk vergeten dat Lewis in 2013 geloof ik de overstap naar Mercedes maakte en iedereen verklaarde hem gek. Hij verliet McLaren voor een stap in het onbekende.
Zelfs Michael Schumacher kreeg Mercedes niet op de rails. Tot 2012 was de Mercedes best wel snel maar ze moesten minstens een stop meer doen omdat de Mercedes ongelooflijk veel bandenslijtage had. Voor hetzelfde geld had Lewis net zoals schumi zijn tanden stuk gebeten en had hij 3 x minder kampioen geweest maar het is altijd een verhaal van als dit en als dat.
Goede keuzes maken hoort bij het spelletje, kijk maar naar een Alonso, kerel met veel talent, slaagt er keer op keer in om de verkeerde keuzes te maken…na Renault denken om nr 1 te worden bij McLaren en om zijn oren gereden worden door de rookie(zijnde Hamilton), dan naar Ferrari gegaan(die hebben een patent om eeuwig tweede te worden), en nu bij McLaren (tsja wat moet je daar dan van zeggen)
realhustler zegt
De auto is heel belangrijk, maar hoe wordt die auto zo goed, en hoe stel je die auto af per circuit. Daar maakt een coureur echt verschil. Schumi kwam bij een slecht Ferrari, en wist het team omhoog te helpen. Lewis kwam bij Mercedes, en hetzelfde gebeurde. Pak maar Gran Turismo, kijk maar eens wat een verschil de afstelling alleen al kan maken. En in de F1 zegt Lewis tegen het team, dit moet anders, en dit, en het gevolg is dat de auto sneller wordt. Is echt geen geluk.
Iemand die aandelen laag in koopt en voor veel verkoopt, is dat geluk of is dat een vak?