Yep, díe Benetton.
Het was weer een mooi autofeestje afgelopen weekend in Goodwood. Zoals altijd waren er weer mooie oude en nieuwe auto’s te bewonderen in de achtertuin van Lord March, maar Goodwood gaat ook om ‘het menselijke aspect’. Als autoliefhebbers onder elkaar een beetje keuvelen over je favoriete jaargang van de originele Aston Martin Vantage, je kent het wel. Wat ook in dit plaatje past: het eren van degenen die veel betekent hebben voor de autocultuur en autosport (vooruit, motorsport mag ook).
Dit jaar werd Der Rekordmeister Michael Schumacher in het zonnetje gezet. De Duitser, waarvan nog altijd niet helemaal bekend is hoe hij er nu precies aan toe is, won alweer 25 jaar geleden zijn eerste wereldtitel in de F1 voor het team van Benetton. Net als wel meer prestaties van Schuey, was het zeker geen onomstreden titel. Michaels team, bestierd door Flavio Flava Flav Briatore, sjoemelde er dat jaar lustig op los. Jos ging in de hens door gerommel met de benzinepompen, Schumacher werd een paar keer gediskwalificeerd en we weten inmiddels vrijwel zeker dat Michaels B194 illegale software aan boord had.
Het jaar kwam op passende wijze tot een apotheose bij de seizoensafsluiter in Adelaide. Schumacher ging de race in met één puntje voorsprong op Damon Hill in de Williams. Schumacher leidde de race met een sneller ogende Hill in zijn kielzog, toen de Benetton opeens van het asfalt raakte. Hill trachtte meteen garen te spinnen bij het foutje van Michael, maar die laatste ‘stuurde zijn auto tegen die van Hill aan’, om het zo maar te zeggen.
De Benetton sloeg bijna over de kop en lag meteen uit de race. Hill leek aanvankelijk door te kunnen en had nu een vijfde plaats (toen goed voor twee puntjes) nodig voor de titel. Maar uiteindelijk bleek de voorwielophanging van de Williams ook te ernstig beschadigd om de finish te halen. Toen MSC door kreeg dat Hill niet meer door kwam, stond hij met vochtige oogjes te juichen achter een hek. Het was zijn eerste van wat uiteindelijk zeven titels zouden worden.
Vijf van die titels behaalde Schumacher later voor Ferrari en daarom is het logisch dat het eerbetoon aan de ‘rode baron’ zich daarop focust. Te bewonderen waren onder andere de F1 auto’s waar Schumacher in reed tijdens zijn Ferrari-periode en enkele hoofdrolspelers uit het team (onder andere Jean Todt en Luca di Montezemolo) waren ook aanwezig.
Toch was voor autosportliefhebbers het meest opmerkelijk dat Damon Hill, die zelf in 1996 zijn enige titel zou winnen, voor een run achter het stuur kroop van de B194 waarmee hij 25 jaar geleden al van dichtbij kennismaakte. Dat moet toch even een rare gewaarwording geweest zijn voor de Brit die altijd een moeizame relatie onderhield met Schumacher, in ieder geval tijdens beider actieve carrières als coureurs. De tijd heelt alle wonden. Of Hill nog even gezocht heeft naar de juiste sequentie van knoppen indrukken om de traction control te activeren, dat weten we niet…
Must feel a bit odd #B194 #Damon pic.twitter.com/hKWD20cYrC
— Tom Clarkson (@TomClarksonF1) July 7, 2019
emping zegt
Ik zou als Hill zijnde niet eens ingestapt zijn, denk ik.
ericc zegt
Grote meneer die Damon.
brammetjedeb zegt
Hill climb…
rolov zegt
Dat waren nog eens tijden. Schumi die hem erin ramde. Dan hadden ze nu moord en brand geschreeuwd. Top van hill dat hij toch instapt in de benneton.
pomoek zegt
@rolov: Euh, daar schreeuwden ze toen ook moord en brand om…
rolov zegt
@pomoek: hij werd wel kampioen.
pomoek zegt
@rolov: dat is waar.
roadrage78 zegt
Blijkbaar heeft hij de door VW gezette tijd van 39”90 niet kunnen verbeteren…
Weet iemand wat de tijd van Damon was?
Erik zegt
@roadrage78: 0:00.39,901
carfreakjim zegt
@roadrage78: Hij heeft de run niet afgemaakt, op het moment dat hij zijn run starte regende het nog en was de baan zeik nat. En de zeik natte baan in combinatie met slicks, zorgde ervoor dat hij halverwege zijn run park ferme is in gegaan.
mpgc zegt
Het tractiecontrole stond waarschijnlijk uit
gregorius zegt
De man heeft een wereldtitel behaald.
Hij was nooit de beste coureur in het veld en het feit dat hij die titel haalde was omdat de Williams toen nog geweldig was. Williams betaalde ruk en Hill ging naar Arrows dat net gekocht was door Tom Walkinshaw. Ene Pedro Diniz; modern day Lance Stroll, dokte lekker (of zn papa natuurlijk) en het financiële plaatje leek rond. Jaar erna ging ie naar Jordan: betaalde ook goed.
Met andere woorden: als Hill door Schumy eruit was geknikkerd, had het zomaar zo gekund dat hij die winter al gedoe met Williams zou krijgen. Dan had hij 8 overwinningen minder gehad en had Jacque “iedereen na mij is ruk’ Villeneuve toen al zn wereldtitel gehad… en misschien zelfs een 2e daarna in 97; ben blij dat ons dat bespaard is gebleven.
gregorius zegt
@gregorius: wat ik bedoel. De man heeft zijn doel behaald, daarna doorgegaan voor wat extra centjes. Setup for live; maximale behaald aangaande zijn doelstellingen. Dan is het nu alleen leuk en interessant om weer eens een stukkie te rijden in een F1 auto.
pomoek zegt
@gregorius: Hij starte overigens pas op zijn 32e (!) in de F1. Dat deed hij onder andere ook omdat zijn familie totaal aan de grond zat na de dood van zijn vader. Na slechts 7 seizoenen was het uit met de pret. Zeker niet de beste F1 coureur, maar wel een met een leuk verhaal: https://youtu.be/of5XMnd_Z0I
markos78 zegt
@gregorius: Hill heeft na zijn Williams-jaren ook nog mooie races laten zien.
Voor iemand die niet gekart heeft in competitieverband is het opmerkelijk dat hij het überhaupt zo ver geschopt heeft, en dan ook nog de titel behaald hebben. Schumi had natuurlijk gewoon gediskwalificeerd moeten worden in 94 en dan waren het misschien wel twee titels geworden.
Respect voor de man.
sportevo zegt
@markos78: Hill heeft voor zijn autosport carrière eerst met motoren geraced. Daarna kwamen de auto’s pas. Samen met een groepje Engelse coureurs (oa Perry McCarthy, Mark Blundell, Johnny Herbert en Martin Donnelly) vormden zij de Ratpack en probeerde ze de F1 te halen.
sportevo zegt
@gregorius: niet helemaal juist. Williams ontsloeg Hill en toen kon Hill niet veel anders dan ingaan op het aanbod van Walkinshaw. Williams betaalde overigens inderdaad niet vorstelijk.
jaapiyo zegt
@sportevo: Walkinshaw en Jordan ook niet per se.
sportevo zegt
@jaapiyo: iets ander niveau qua team en bijbehorend budget ook.
Maar Williams is nooit echt een heel lekker team geweest. Adrian Newey is er ook met een reden weggegaan.
mpgc zegt
@gregorius: als Schumacher dat grapje niet had uitgehaald was Hill in 1994 al wereldkampioen geweest. Hill werd in 1996 wereldkampioen. Hij is niet weggegaan bij Williams voor het geld. Frank Williams en Patrick Head hadden achter zijn rug Heinz Harald Frentzen als gecontracteerd voor 1997. Een van de redenen waarom Adrian Newey destijds opstapte bij Williams. Hill is geen Schumacher of Hamilton maar hij wordt vaak een beetje onderschat.
gregorius zegt
Ze wilde waarschijnlijk Jos in die auto hebben (was in principe dezelfde auto als de zijne, maar dat iets sneller)…. Maar die paste er niet meer in!!!
Of
Jos had afgezegd: hij wilde alleen de volle experience maar Goodwood wilde geen grindbak aanleggen.
vaakbenjetebang zegt
Eigenlijk wel heel mooi en groots dat Hill dit doet. Het is nog net niet alsof Johan Boskamp een Ajax-shirt aantrekt voor een benefietwedstrijd, maar het kan toch niet anders of daar zit oud zeer.