Hoewel het cabrioweer ontbreekt, grijpt Mercedes de Los Angeles Auto Show aan om de vernieuwde roadster te onthullen.
De eerste plaatjes van de gefacelifte Mercedes SL-klasse zijn via een zorgvuldig georkestreerd lekmoment op het internet belandt. Specs ontbreken nog, wel hebben we een stapel foto’s waarop we zien dat Mercedes de diamond-grille uit onder meer de CLA en CLS toepast op de roadster, en hem een set nieuwe LED-koplampen geeft. Al met al een front dat helemaal binnen de nieuwe designlijn van het merk past, waarbij alle modellen steeds meer op elkaar lijken.
De gefacelifte hardtop roadster verschijnt begin 2016 bij de dealers.
UPDATE: nu ook met bemmende foto’s van de SL63 AMG, met koolstofvezel accenten rondom en een andere grille.
PunicaOase zegt
Dat zal lekker cruisen zijn! Mooi ding!
PunicaOase zegt
@punicaoase: vooral interieur vind ik mooi!
granlusso zegt
Nog steeds een klassieke schoonheid! Hij is nu weer wat fraaier!
De SL heeft wat mij betreft altijd de gunfactor gehad, het is niet zomaar een cabrio, het is een SL. De historie is bij veruit de meeste autoliefhebbers bekend, dat maakt ‘m echt een statement. Bovendien is de
Auto an sich nog redelijk onderscheidend. Geen sportieve aspiraties zoals een 911, maar het is ook weer iets totaal anders dan een 6-serie bijvoorbeeld.
Ik begrijp heel goed waarom mensen een auto als deze kopen, ook al is er zoveel ander leuks te koop in deze prijsklasse.
bofkont zegt
@granlusso: perfect omschreven ?
stfu zegt
@granlusso: de naam zegt Sport Leicht, dat is ie al jaren niet meer ;)
1audi1 zegt
@stfu: Is veranderd naar sport legend
desalen zegt
@granlusso: amen to that! Gisteren een SL63 in (het saaie) Leeuwarden mogen spotten.
Wát een auto blijft het! En deze ziet er ook weer heerlijk uit! Kom maar doorrrrr
Ps. Ook nog een Polo R WRC tegengekomen haha. Geinig autootje!
cpp1 zegt
@granlusso: mee eens. Echter was ie nog mooier geweest (zoals iedere cabrio) als hij met een stoffen kap uitgevoerd was. Of anders de Porsche optie toepassen…ook een goede oplossing.
remcott zegt
@cpp1: de Porsche optie?
Alhoewel de 500E was wel een mooi stukje samenwerking tussen de concerns
cpp1 zegt
@remcott: ja de 911 oplossing. De 991 heeft een cabriodak bestaande uit drie magnesium panelen, welke zijn bekleed met stof. Voordeel is dat het altijd snaarstrak staat gespannen, stiller is dan een conventionele stoffen kap, een heel stuk lichter dan zo’n zware stalen kap en het belangrijkste….de auto oogt zoals een cabrio hoort te ogen. Nadeel, het is natuurlijk wat duurder.
lambo4all zegt
Jaa dit is wel weer een stuk mooier design dan de vorige, die duidelijk niet bij iedereen in de smaak viel. Blijft toch de ultieme zomervakantie auto.
griffendahl zegt
@lambo4all: Grappig hoe een model begon met een relatief rond design, helemaal vernaggeld werd met een facelift door er een relatief vierkant jasje omheen te hangen, toch weer ‘gered’ kan worden met een modern jasje.
Uiteindelijk is dit veel dichterbij het oorspronkelijke ontwerp van de vorige facelift.
jobberns zegt
Een beetje van jezelf, en een beetje van AMG GT
4apaev zegt
Eindelijk is de navischerm leuk ingebouwd! Kan maar niet wennen aan die tomtomachtige navi van Mercedes tegenwoordig.
Edge zegt
@4apaev: Raak er maar niet gewend aan. Het zal niet gedaan zijn omdat ze het mooier of handiger vinden, maar omdat het hele interieur opnieuw ontwerpen voor alleen een ander schermpje teveel ontwikkelkosten met zich meebrengt. Da’s natuurlijk van een heel andere order dan dit nieuwe stuurtje uit het schap pakken en dat in de SL schroeven.
michaelcorleone zegt
Wat ik mij afvraag komt deze SL niet in het vaarwater van de S-Coupe/Cabriolet? Het zijn tenslotte allebei zware auto’s en geen typische rijders auto a la AMG GT. Beiden gericht op comfort, beiden cruisers.
Edge zegt
@michaelcorleone: Nee, dat valt reuze mee. De SL is een stuk sportiever qua insteek dan de S-klasse. En de S is een wagen waar je met vier (of vijf, weet niet of de coupé en cabrio achterin stoelen of een bank hebben), terwijl de SL een tweepersoons wagen is.
michaelcorleone zegt
@Edge: Vandaar juist ook mijn vraag. Toen @wouter: en @CasperH: de S63 AMG Coupe tegenover de Aston Martin Vanquish zetten om deze te testen. Zag je dat je de achterbank van zo’n S-Coupe niet echt serieus kan nemen. Je kan beter die achterbank eruit halen net zoals bij deze SL, als het toch geen nut heeft.
RuVi zegt
Die overhang aan de voorkant zorgt er toch voor dat hij niet mooi in balans is.
balhaarchapsel zegt
Achterkant: wauw
Voorkant: ……….
bofkont zegt
Heerlijk de ultieme cabrio cruiser?
Dizono zegt
It’s angry!
http://i37.photobucket.com/albums/e70/dizono/god-kills-a-kitten.jpg
scottishcarspotter2000 zegt
@dizono: dan heb ik ondertussen een ware genocide aangericht… ?
kapiteinaudi zegt
Een verbetering, maar echt mooi kan ik hem niet vinden. Nog steeds die vreselijke achterkant. Interieur is net hetzelfde; oud en versleten.
MAB zegt
Vorige generatie was zo mooi.. dit is allemaal zo rond
Forza zegt
Teveel. Alles aan deze auto is teveel. De SL was altijd een strakke auto zonder een hoop opsmuk maar dit is te druk voor m’n netvlies. Geen samenhangend lijnenspel maar overal bulten, vouwen en andere poespas. Back to basics Mercedes, you can do it!
87sandyd zegt
Ik vind de facelift geslaagd. Ben ook wel fan van de designtaal van Mercedes.
Nu moet ik wel zeggen dat alles echt op elkaar lijkt, ook bij de andere merken. Als je de Mercedes-front niet mooi vind, dan kan je dus geen enkele auto van Merc kopen. Ditzelfde geld natuurlijk voor BMW en Audi
gtwillem zegt
Wat is er in hemelsnaam gebeurd met de SL? De eerste en tweede serie R230’s waren schitterend. De derde (na 2008) was al verschrikkelijk, de voorkant pastte totaal niet bij de achterkant. En op die toer zijn ze doorgegaan. De overhang voor is immens. De aflopende achterkant maakt ook neit echt indruk en de detaillering is gewoonweg erg kitsch. Nu hoort een glimmertje op een SL thuis, maar dit is wel heel erg.
De eerste twee series van de R230 waren prachtig vormgegeven. Duidelijke Mercedes neus, met de roosters in de motorkap om je te herinneren aan de oude SL’s. En de kont zag er gewoonweg prima uit. Daarbij was ie ook mooi in alle uitvoeringen: de SL350 zag er niet uit als schraapversie en de SL65 AMG had iets andere bumpers, wielen en een extra roostertje. En ik ben niet de enige, als ik kijk naar de Europese verkoopcijfers:
1997: 5.404
1998: 5.248
1999: 3.310
2000: 2.993
2001: 4.747
Dit is de R129. Verkoopt dus tussen de 3.000 en 5.000 per jaar. In 2002 was het de R230:
2002: 15.116
2003: 13.431
2004: 9.164
2005: 5.735
2006: 4.993 (Facelift)
2007: 4.113
2008: 5.326 (Facelift)
2009: 2.826
2010: 1.996
2011: 1.259
2012: 3.937 (nieuw model)
2013: 3.403
2014: 2.650
Kortom, sinds de nieuwe desgintaal is ingelsagen, is de SL een klein salesdrama geworden, lijkt het. Ok, er is ook een crisis geweest en de concurrentie is sterker dan ooit (California), maar dit is wel een erg sterke daling.
viezefreddyw zegt
@gtwillem: Het klopt wel een beetje wat je zegt, maar dat de verkoopcijfers naar beneden zijn gegaan is denk ik wel een beetje te verklaren.
Vroeger was de SL DE cabrio van Mercedes. Tegenwoordig is dat eigenlijk wel anders. De SLK is aanzienlijk verbeterd. Er werd weer nieuw leven geblazen in de E-Klasse cabrio. De SLS Roadster (weliswaar duurder, maar te betalen voor de mensen die in de markt waren voor een SL63 of 65 AMG) kwam op de markt. En tegenwoordig valt er weer een S-Klasse cabrio te vinden in de verkooplijst. Oftewel, Mercedes heeft meer modellen dan vroeger. Of ik moet fout zitten, correct me if i’m wrong.
gtwillem zegt
@viezefreddyw: Mercedes-Benz
SLK:
1997 30.674 (R170)
1998 36.498
1999 36.234
2000 33.282
2001 27.734
2002 19.039
2003 14.629
2004 38.417 (R171)
2005 36.823
2006 27.128
2007 20.834
2008 18.529
2009 10.805
2010 8.779
2011 17.729 (R172)
2012 17.731
2013 12.594
2014 11.114
De SLK is ook telkens minder succesvol geworden. Het is eerste model, voor de @bofkont onder ons, was het populairst. Het tweede model was bijna net zo succesvol, maar de verkoopcijfers namen meer af aan het einde van de levenscyclus. En de huidige SLK (die mijn inziens ook best lelijk) verkoopt ook beduidend minder.
De E-klasse Cabrio kwam terug, maar is vooral een marketing term. De CLK was de coupe/cabriolet op basis van de C-klasse, en de E-klasse Coupe/Cabriolet is ook op basis van de C-klasse.
De SLS is maar in zeer kleine aantallen gebouwd en is een aanzienlijk duurdere en andere auto. Net als de voorganger SLR (waar er nog minder van zijn).
De S-Klasse Cabrio zou een logische verklaring kunnen zijn, maar die is er pas net.
Kijken we even naar de concurrenten van de Mercedes-Benz SL qua verkoopcijfers, kom ik hier op uit:
Porsche 911: Coupe en Cabrio bij elkaar. Maar aangezien de SL eigenlijke beide is, maakt dat niet zoveel uit.
1997 7.899 (993)
1998 10.888 (996)
1999 12.191
2000 11.936
2001 13.244 (facelift)
2002 15.339
2003 13.074
2004 14.297
2005 16.517 (997)
2006 19.680
2007 19.808
2008 16.310
2009 13.231 (facelift)
2010 12.013
2011 11.528
2012 12.039 (991)
2013 12.369
2014 12.987
Conclusie: Op een piek na een ‘steady’ verkoper.
Jaguar XK:
1997 6.091 (X100)
1998 5.735
1999 4.719
2000 4.323
2001 4.560
2002 3.177 (facelift)
2003 2.718
2004 2.094
2005 1.860
2006 5.263 (X150)
2007 5.937
2008 3.645
2009 2.946
2010 2.728
2011 2.447 (facelift)
2012 1.809
2013 1.421
2014 1.578
Conclusie, kleinere aantallen, verkoopt met een nieuw model goed, maar loopt snel terug.
En dan als laatste, het italiaanse alternatief:
Maserati Spyder/GranCabrio
2000 1 (Spyder)
2001 56
2002 699
2003 439
2004 321
2005 216
2006 170
2007 72
2008 0
2009 0
2010 549 (GranCabrio)
2011 474
2012 350
2013 253
2014 229
Ferrari California:
2008 15
2009 954
2010 1.395
2011 879
2012 556
2013 340
2014 426
Conclusie, net als de Maserati een rol in de marge. Misschien verantwoordelijk voor een paar verkopen weg te snoepen, maar niet duizenden exemplaren per jaar.
Nogmaals, het is mij een mysterie waarom de SL verkopen zo drastisch omlaag zijn gegaan. En dit zijn Europese cijfers, de Chinese en Russische cijfers zijn nog erger (daar prefereert men sedans en SUV’s).
viezefreddyw zegt
@gtwillem: Potver Willem, dat je hier tijd voor hebt zeg haha! Wel leuk om een keer de cijfers te zien trouwens en dat de cijfers omhoog schieten bij een nieuw model en daarna flink weer omlaag gaan.
gtwillem zegt
@viezefreddyw: Het is gewoon knippen plakken leftlane.com ;-) Die hebben alle verkoopstaatjes van de afgelopen 15-20 jaar van alle auto’s op alle markten. Altijd handig om iets op te zoeken.
jaapiyo zegt
@gtwillem: Mijns inziens probeert Mercedes met deze modellen aan de periferie van hun gamma iets te lang oude wijn in nieuwe zak te verkopen. Nu wordt de SLK dadelijk bijvoorbeeld de SLC, maar blijft het model baseren op de huidige SLK die op zijn beurt ook alweer het platform van de gen daarvoor heeft.
Bij SUVs doen ze hetzelfde (dat doen trouwens meer merken, zoals bijvoorbeeld BMW met de X5). Kennelijk schatten ze in dat ze in deze segmenten ‘weg kunnen komen’ met deze strategie, misschien onder het mom de klant wil een cabrio/dikke SUV met baaaaadge ipv de klant wil de beste auto in het ‘X’ segment.
Door geen nieuw platform te ontwikkelen besparen ze natuurlijk enorm veel geld. Dat Mercedes het ook heeft gedaan met de S vind ik wel een zwaktebod omdat die auto altijd het toppunt van vooruitgang zou moeten zijn vanuit hun oogpunt, cynische kostenbesparing past daarbij niet.
Wat wel zo is, is dat bijvoorbeeld voorgaande SL modellen ook behoorlijk lang meegingen, over het algemeen wel een dikke 10 jaar. In tegenstelling tot nu kregen die echter niet een heel andere neus aangemeten tijdens hun leven (laat staan 5 keer) maar werden gewoon decent geupgrade met nieuwe tech onder hetzelfde blik. Wat mij betreft was dat beter, want net als bij mensen raakt bij deze ingrijpende facelifts bijna altijd de balans in het ontwerp kwijt met zo’n nieuwe kop op een oud lichaam.
gtwillem zegt
@jaapiyo: Je hebt weer eens volkomen gelijk. Mercedes-Benz is af en toe niet de technologische vaandeldrager waarvan je het stiekem toch wel een beetje verwacht.
De huidige SL is overigens volkomen nieuw (geheel aluminium, ander onderstel) maar het dakmechanisme en het dak zijn identiek.
Maar de GLS staat gewoon op het platform van de 2006 GL, de S-klasse is wat de Golf VI is t.o.v. de Golf V: een flinke facelift. De huidige E Coupe stamt van het onderstel van de C-klasse uit 2007. De SLS was gaaf, maar het was gewoon een Viper chassis (kijk maar eens naar het silhouet). De huidige B-klasse ziet eruit als de vorige, maar is dus wel weer ‘nieuw’, maar minder vooruitstrevend (geen dubbele bodem). De Citan is gewoon een Kangoo met een ster erop. En die G-klasse wordt nu wel heel erg oud ;-).
jaapiyo zegt
@gtwillem: Ah, ja ik twijfelde bij de SL of het model voor deze facelift wel een nieuw platform had.
Dat van die Viper is wel een interessante, ik heb dat toentertijd ook gelezen doch werd snoeihard geflamed door fanb0iZ toen ik het ergens meldde in de comments (volgens mij was dat nog op -my bad- autoweek).
Sommige bronnen claimen dat de SLS inderdaad op het platform is komen te staan van wat op dat moment de nieuwe Viper had moeten worden, maar anderen zeggen van niet. Het leek mij een logisch verhaal zeker omdat je toen dat prototype had met zowel Mercedes als Viper kenmerken (de achterlichten van de oude Viper oa IIRC) en omdat het past in de lijn 300C, Crossfire, ML/Grand Cherokee (ook eentje die pijn doet bij de fanb0iZ), maar 100% zwart op wit is het volgens mij nooit vastgesteld dat de SLS stiekem een Viper was.
Gezien de vraagprijs zal Mercedes er ook niet happig op zijn geweest om dat te bevestigen, zeker niet na de breuk met Chrysler.
gtwillem zegt
@jaapiyo: Klopt. Rond de introductie werd inderdaad over gesproken, en door alle Mercedes liefhebbers ontkend. In Amerika was het een hele rel, want de Viper is daar een goedkope drol en een Mercedes een parel op wielen.
Dus destijds dacht ik ook: het zal wel toeval zijn. Totdat de AMG GT uitkwam, las ik in een Duits blad dat die er zo snel mogelijk kwam omdat de SLS niet voldeet aan de eisen van AMG, maar dat ze het beste hebben gedaan met de basis waarmee ze moesten werken. Mercedes wilde de rentree naar de F1 het liefst kunnen vieren met een nieuwe sportwagen. En de basis daarvoor beschikbaar was die van inderdaad de opvolger van de Viper ZB MkII. De Viper VX staat op een aangepast onderstel van die Viper.
Leuk weetje, er werd gekeken om ook een Chrysler versie te maken van de Viper, de Firepower. Met een V8 in plaats van V10. (@dizono: misschien iets voor de rubriek ‘vergeten concept’?).
Pordon zegt
@gtwillem: Helaas heb je gelijk. Ik vind deze facelift best mooi maar ik spaar veel liever mn geld uit en koop een gebruikte R230 (liefst als 55 AMG) blijft een prachtige wagen.
cpp1 zegt
@gtwillem: ben ik het niet geheel mee eens. Deze face lift pakt gewoon erg goed uit voor de SL. Een van de mooiste SL’s, tezamen met de R129 face lift, als je het mij vraagt. Maar goed, ieder zijn eigen mening..gelukkig. Het is gewoon heel knap wat MB doet met de SL. Zelfs de grootste MB hater zal de SL niet weigeren om op zijn oprit te hebben staan.
Zo in het blauw een prachtige auto. Echter had ik graag een stoffen kap gezien, veel stijlvoller. En anders zo’n dak als Porsche met de 911 cabrio heeft.
BaRa zegt
@cpp1: Let’s agree to disagree. Als je hem bij mij op de oprit zet, verkoop ik ‘em. Niet omdat ik een Mercedes-hater ben. Maar omdat hij, om er eens een Limburgse uitdrukking bij te halen, “op geen orgel trekt”. Van een merk als Mercedes verwacht ik meer dan dat ze de Chinese design-toer opgaan.
cpp1 zegt
@BaRa: tuurlijk jongen…tuurlijk. Veng dich un mölke…om het maar op zijn Limburgs te zeggen, want dan begrijp jij het blijkbaar. Ben verder geen Limburger hoor voor de duidelijkheid.
rovadepo zegt
@gtwillem: maar van de r129 zijn iets van 210000 exemplaren gemaakt. De laatste 5 jaar maar 23000+/- , klopt dat wel?
viezefreddyw zegt
Ik blijf het mooi vinden dat in een auto als deze nog lekker V12 in de zijroosters kan staan.
Ik vind het een geslaagde facelift. Een SL hoort naar mijn mening een elegante auto te zijn met een sportief randje. De vorige edities vond ik iets te sportief ogen, dit ziet er gewoon beter uit. Alleen moet Mercedes zo snel mogelijk nieuwe interieurs inbouwen, dit is zo verouderd.
W115 zegt
Wat is die snor lelijk. Naar de wrapboer ermee
henkhupelschoten zegt
Nee, platgeslagen neus inclusief dat chromen lijntje vind ik niet mooi, vorige generatie was zoveel X mooier…
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: de R107 blijft voor mij toch wel dé SL…alhoewel z’n voorganger ook geweldig is
henkhupelschoten zegt
@406_v6: absoluut maar de r129 is voor mij toch ook best speciaal, mooie mee gespoten bumpers en je hebt een puike youngtimer. kleur die je moet hebben? rood, zwart of grijs. jammer dat er van de r107 gemaakt zijn wel een succes waar je U tegen zegt, maar wat wil je, op 1 na langste mercedes ooit gemaakt volgensmij. wel mooi! zeker de eerste serie
pindakoning zegt
Ik heb de zijkant altijd een zwakke plek gevonden in het design. Jammer dat ze dat nu vrijwel identiek gehouden hebben. Hetzelfde geldt het voor de dakconstructie, daar zie je exact dezelfde lijnen als de voorgaande modellen..
mashell zegt
Kleine facelift. Maar sinds de S-klasse cabrio is dit model ook niet echt meer belangrijk. Ik vermoed dat de SL verdwijnt zodra de AMG GT cabrio er is.
scottishcarspotter2000 zegt
@mashell: denk het niet, de SL is ondertussen een instituut in autoland, net alsof de 911 zou gaan verdwijnen…
gtwillem zegt
@scottishcarspotter2000: ik zie het zelf ook niet zo snel gebeuren. Maar als de S-Cabrio een verkooptopper gaat worden, en de AMG GT het ook doet, zou het zo maar kunnen: de verkopen zijn echt niet meer wat het was.
Echter, als ze nu eens met een hele mooie SL komen, zoals de R129 of de R230 (of eigenlijk elke SL) dan zou het zo maar eens anders kunnen zijn.
mashell zegt
@scottishcarspotter2000: een instituut dat Mercedes flink verwaarloosd. De AMG GT naar SL omnoemen kan natuurlijk ook.
Lustigson zegt
Wauw!
Ben wel benieuwd hoe hij zou ogen met een stoffen/canvas dak. Da’s pas een echte cabriolet, immers. ;-)
paganizonda760nc zegt
@Lustigson: Dat komt hierna bij het nieuwe model. Stalen dakconstructie gaat eruit.
stfu zegt
“Hoewel het cabrioweer ontbreekt,”
Hoezo? Het is droog en ook niet te koud voor het rijden in een SL. Neus is filnke vooruitgang, achterlichten beetje inspiratieloos.
potver7 zegt
@stfu: Klopt, ’t is droog en niet te koud. Maar je moet dan wel een cabrio hebben waarvan de kap in 5 seconden dicht kan, anders wordt je alsnog zeiknat.
stfu zegt
@potver7: zolang je rijdt blijf je droog ;) Been there, done that.
reinoutgtr zegt
Heel dik! Alleen de vorm van de grille doet me een beetje denken aan de nieuwe ford mustang ?
Tuono zegt
De SL… Leuk weer een keer wat over te lezen.
Ik weet het niet met de SL. Ik vind het geen lelijke auto, maar ook geen mooie.
Echt een auto waar ik nog nooit aan heb gedacht in een fantasie als; wat als ik de loterij win.
De facelift gaat hier niets aan veranderen.
jaapiyo zegt
Verbaas me een klein beetje over de positiviteit van bovenstaande reacties. Ik vind het zelf maar een lelijk ding, net als de GLS een matig gelukte Marijke Helwege. Deze vind ik zelfs nog wat minder gelukt en gaat meer richting Michael Jackson.
Volgens mij baseert ‘ie grotendeels nog op het model uit 2001 (platform, dakconstructie) en hebben ze daar inmiddels al een keer of 5 een andere neus opgeplakt. Beter is het er IMO nooit van geworden, muv de eerste milde facelift waar de druppelkoplampen gewoon bleven maar de auto net wat strakker oogde door wat helder wit glas in de achterlpen et cetera. Sindsdien is deze oude taart alleen maar potsierlijker geworden. Ik hoop maar voor potentiele digenaren dat de neus er niet afvalt.
potver7 zegt
’t Zal vast lekker rijden, daar twijfel ik niet aan. Maar verder is ’t echt een ongelofelijke hoerensloep. Ik kan er echt geen mooie lijn in ontdekken.
thomasthomas zegt
Je ziet wel direct dat het een facelift is geen nieuw model of zo. Maar een SL is altijd goed, zolang ie maar origineel blijft.
sjeemsbond zegt
Inleidende zin raakt kant nog wal. In los angeles is het altijd cabrio weer.
berlinetta zegt
Die snor vind ik erg raar uit zien. En dat interieur is zo ouderwets. Nee ik vind het niks. De SL wordt wat mij betreft steeds lelijker.
pagani86 zegt
Een mooie SL na hele lange tijd.
lekbak zegt
Toch gek, als groot mercedes liefhebber is er nooit een sl geweest die mij kan bekoren. Deze nieuwe gaat daar geen verandering in brengen zo te zien.
Het hele concept staat me ook niet aan. Het is geen luxe comfortabele slee, het is geen sportwagen. Het is net niks.
vroaaar zegt
Lelijk ding. In het zijaanzicht (van die blauwe) zie je gewoon meteen dat de verhoudingen niet kloppen.
TimD zegt
Nee, niet mooi
clarkson zegt
Het frontje ziet er zeker goed uit. Maar de achterkant is een misser. Ze hadden veel beter een soort amg gt kontje kunnen maken.
SummerSky zegt
Aan dit mislukte ontwerp kan geen facelift meer iets doen (al zeker niet met Chinese chroomrandjes). Dus terug naar de tekentafel, goed kijken naar de R230 en nadenken waar het daarna fout ging.
cpp1 zegt
Fantastisch goede face lift. Die kleur blauw benaderd de perfectie! Ben geen MB liefhebber, maar zet deze maar op m’n oprijlaan…de S mag trouwens ook.
stephanotis zegt
Wat is er in hemelsnaam gebeurd met de SL? @gtwillem: Ook in Noord-Amerika is de verkoop van de SL en SLK vergelijkbaar gedaald. Een nog beroerder voorbeeld is de Z4, direct vanaf de introductie van de E89. Dergelijke dakconstructies die het aanzicht van de auto verzieken kunnen al lang niet meer. Als ik die blauwe SL van opzij bekijk moet ik toch heel even denken aan een Peugeot CC of Opel Tigra. Volgens de AW-alternatievenlijst-voor-de-SLK(!) mag ik er ook een Micra C+C of Colt CZC gevoel bij krijgen. Net als de wel echte concurrent Lexus SC zijn ze al jaren dood.
gtwillem zegt
@stephanotis: En vergeet de Cadillic XLR niet ;-)
adyton zegt
Ik vind het geen slechte auto, maar hou niet zo van de SL. Beetje een vlees nog vis wagen en voor een compromis vind het net niet overtuigend genoeg. Ik snap wel waarom je er niet veel meer zie rijden. Vooral sinds het recentste model.
toyotafortuner zegt
Niet zo mooi als voorheen