Je hebt een elektrische auto waarmee je op wintersport gaat. Hoeveel actieradius kost het rijden met een dakkoffer? Dat zochten we voor je uit.
Natuurlijk is het heerlijk om je ski’s of je snowboard lekker in de auto te gooien. Bank plat, of het skiluik open en proppen maar. Helaas gaat dit niet voor iedereen op. Zeker niet als je auto al vol zit met passagiers. Hier komt de dakkoffer om de hoek kijken. Of, misschien zelfs wel de trekhaakkoffer.
Nieuwsgierig als we zijn wilden we nu wel eens weten hoeveel actieradius dit nou echt kost, rijden met een dakkoffer op je elektrische auto.
Praktijktest verbruik EV met dakkoffer
Maar hoe test je dat? Wij kozen voor een testparcours van circa 90 km en een courante elektrische auto, de Skoda Enyaq 85. Dakkoffers kun je overal vandaan halen, sterker nog, uit de meeste schuren en garages zelf. Maar wij klopten aan bij Thule, bij jullie wel bekend van de fietsendragers en inderdaad, dakdragers en dakkoffers.
Nu zijn er verschillende typen elektrische rijders. Er zijn berijders die vinden dat de auto zich maar aan moet passen aan de eigenaar en dan vervolgens klagen dat de range zo slecht is. Voor hen hebben we een test gedaan met 130 km/u op de cruisecontrol. Maar er zijn ook mensen die snappen dat het nuttig is om je rijgedrag aan te passen bij een elektrische auto. Voor hen hebben we de test uitgevoerd met 100 km/u op de cruisecontrol.
We wilden natuurlijk een verbruikscijfer zonder dakkoffer, een verbruik met dakkoffer en tenslotte nog een verbruik met de trekhaakkoffer. En dat bij 2 snelheden. Dus we hebben het parcours op de A12 6 maal gereden.
De resultaten: hoeveel actieradius kost een dakkoffer?
Na elke rit werd genoteerd hoeveel procent acculading er nog over was EN het verbruik per 100km, daarmee kunnen we de actieradius berekenen.
Eerst de resultaten bij 100 km/u
100 km/u cruise control | accu na test | verbruik / 100 km | actieradius |
Enyaq | 80% | 16,7 kwh | 450 km |
Enyaq + Thule dakkoffer | 77% | 18,2 kwh | 390 km |
Enyaq + Thule trekhaakkoffer | 81% | 15,9 kwh | 473 km |
en vervolgens de resultaten bij 130 km/u
130 km/u cruise control | accu na test | verbruik / 100 km | actieradius |
Enyaq | 71% | 23,9 kwh | 310 km |
Enyaq + Thule dakkoffer | 66% | 28,9 kwh | 264 km |
Enyaq + Thule trekhaakkoffer | 73% | 22,8 kwh | 333 km |
In de video zie je natuurlijk meer van de test. Concreet hebben we nu een antwoord op de vraag hoeveel range het kost om een dakkoffer te monteren op een EV. In ieder geval wanneer je deze dakkoffer van Thule op deze Skoda Enyaq 85 monteert.
- Bij 100 km/u lever je (450-/-390=60)/450 = 13,3% actieradius in met dakkoffer
- Bij 130 km/u lever je (310-/-264=46)/310= 14,8% actieradius in met dakkoffer
De trekhaakkoffer is dus een alternatief voor de dakkoffer waarbij de actieradius in deze test zelfs toeneemt. Ook dat hebben we even in percentages omgeslagen
- Bij 100 km/u vergroot je met een trekhaakkoffer de actieradius met (473-/-450=23)/450= 5%
- Bij 130 km/u vergroot je met een trekhaakkoffer de actieradius met (333-/-310=23)/310= 7,4%
Over de Thule dakkoffer en trekhaakkoffer
We vroegen (en leenden) van Thule een dakkoffer, de Motion XL. Dat is inderdaad een serieuze unit. Er zijn kleinere dakkoffers, maar we dachten, laten we dan ook een echte grote dakkoffer nemen. Een dakkoffer gebruik je meestal niet voor miniski’s van 100 of 120cm.
Daarnaast kregen we ook een trekhaakkoffer, de Thule Arcos. Die trekhaakkoffer is beschikbaar in M en L formaat. Wij gingen met de M versie op pad. Alle sloten (de dakkoffer kan aan 2 kanten open), waren te bedienen met 1 sleutel. De montage van de trekhaakkoffer is overigens vergelijkbaar met die van een fietsendrager.
Rijden met de trekhaakkoffer, daar merk je zo goed als niets van (behalve dan als je naar de range van de EV kijkt). Dat werkt zelfs zover door, dat je er wel even bedacht op moet zijn dat je hem meedraagt. Je komt elke parkeergarage binnen, in tegenstelling tot rijden met een dakkoffer. Maar je bent wel een kleine meter langer ineens. Een gewaarschuwd mens…
Rijden met een dakkoffer is eigenlijk precies zoals je verwacht, binnendoor rijdend merk je er niets van. Maar op de snelweg is de (rij)wind erg van invloed op het geluidsniveau binnen in de auto. In combinatie met de Skoda bleef het geluidsniveau acceptabel, ook bij 130 km/u.
Dat het ook anders kan weet iedereen die zijn 20 jaar oude dakkoffer jaarlijks nog gebruikt en deze aftaped met duct tape om binnenin überhaupt Spotify nog te kunnen horen. Probeer eens een nieuwe dakkoffer en nieuwe dakdragers zouden we zeggen. Ook hier staat de ontwikkeling niet stil.
Over de Skoda Enyaq 85
Het is een vloek van alle auto’s die je in 2024 meekrijgt. De snelheidswaarschuwing die verplicht aanstaat. Hier scoort de Enyaq die we hebben ingezet voor deze actieradiustest direct punten. Want met 2 tikken op het scherm in de middenconsole heb je deze uit, top! En dan kan je eindelijk rustig door je 50 km/u gemeente rijden zonder dat de auto begint te loeien omdat hij denkt dat het een 30 km/u gebied is.
De WLTP van de Enyaq 85 is 555km en naar goed gebruik haal je die score niet op de snelweg. Tijdens onze test was het vrij winderig en rond de 10 graden. 450 KM ver kwam de Enyaq bij 100 km/u en dit zakte naar 310 km wanneer de snelheid naar 130 km/u ging.
Opladen is een activiteit die we veelvuldig hebben uitgevoerd tijdens de dakkoffertest. En hoewel de Skoda met ruim 175 kwh snelheid kan laden wanneer hij helemaal leeg is, zagen wij niet deze waardes. Logisch, want zoals je in bovenstaande tabellen kunt lezen zijn we constant boven de 66% gebleven. Dan zie je de laadsnelheid starten bij circa 40-50 kwh en dan zakt hij terug naar 30 kwh. Een kleine 40 minuten duurt die lading terug naar 100% dan telkens. Voor een indicatie van de laadcurve van de Skoda kijk je hier.
Eerder hebben we ook de actieradius getest van de ID. Buzz bij 100 en 130 km/u. Die test bekijk je hier.
Vragen over de dakkoffertest? Kom maar door.
Foto’s: @machielvdd
met dank aan Skoda en Thule voor de medewerking aan deze test
Mike zegt
Dus vanaf nu het hele jaar met een trekhaak koffer rijden, haha dat wordt bijzonder op de weg straks.
por100 zegt
Ben idd wel benieuwd nu ja. Op zich logisch want je benaderd meer de druppelvorm, maar het blijft opmerkelijk dat iets toevoegen tot een vermindering leidt.
herve11f zegt
Ja, je kan er ook nog een hoop batterijen in kwijt.😂
mashell zegt
Bijzonder op de weg en ongelooflijk k*to op de parkeerplekken.
jelmer zegt
Complimenten voor de grondige test!
En een interessant resultaat met de trekhaakkoffer…
mark997gt3 zegt
Idd. Maar iets meer toelichting bij toenemende actieradius met trekhaakkoffer had wel gemogen! Toch wel apart. Maar zal te maken hebben met minder werveling achter de auto.
hotze zegt
Voor het echt mooie waren de metingen in duplo uitgevoerd, dus keer twee 😂
Leuke test – je moet wat bedenken voor content; dit is iig interessant. Benieuwd wat het verbruik doet bij 160 door Duitsland. Dan kun je in Oberhausen al aan de laadpaal.
Evert Wokkel zegt
Bijzondere uitslag! Ik voorzie opeens een revival van de sedan!
mashell zegt
Van zes meter lang?
driver79 zegt
Doe die test ook eens met een brandstof auto
rutgerg zegt
Ja dan is t verbruik ook veel hoger. Maar dan sta je niet iedere 240km minimaal een half uur te laden. En ja ik heb t gedaan met de id.4. Ik vond t niks. Steeds zoeken. Nadenken waar je moet laden, na een uur ben je alweer aan t kijken. Nee niks voor mij nu weer lekker brandstof tanken.
fanboy zegt
Ik ben ook op vakantie geweest met dakkoffer, en dat was goed te merken op de snelweg.
Maar bij 100km/u viel het me mee.
En tja, ik was ook veel aan toeren op N wegen en B wegen, haalde ik alsnog iets van 450km tot 500km ondanks dakkoffer en maximaal gewicht. Maar op de snelweg zou je nooit op 400 of hoger eindigen.
Was Ampera-E met 66kWh in de zomer.
In de winter met dakkoffer 130km/u rijden zou toch vrij dramatische resultaten geven.
kadett83 zegt
Nu die putdeksels vervangen voor max 18″. Heb je er 70km actieradius bij.
DeWitteCondor zegt
Zo’n Enyaq is wel een rijdende hoop treurnis als je het mij vraagt. Doet je terugverlangen naar de Superb Combi.
mashell zegt
Haha. Dat statement is als de NSC een hoop treurnis noemen en terug verlangen naar het CDA… Dat is in grote lijnen hetzelfde maar dan met spruitjesgeur.
bunnylebowski zegt
Überhaupt al behoorlijke verbruikscijfers bij 130 km/u zonder koffertje. Hopeloos
jaso013 zegt
Opgeladen bij 66%. En dt duurt dan 40 minuten voor weer een volle accu… dan moet je zeker 5x laden voordat je op je wintersportbestemming bent.. en ben je dus 200 minuten, dik 3 uur langer onderweg. Ben ook benieuwd wat dat dan precies aan laden heeft gekost onderweg.
quincy zegt
Als je daadwerkelijk gaat reizen, dan kan je laadstops ook efficiënter plannen (of laten plannen door de auto). Ik ben twee keer met de Model 3 naar Zuid Frankrijk gereden. En je stopt wel vaker, maar het was nooit nodig langer dan 25 minuten te stoppen (meeste zelfs korter). Vaak deden we even plas pauze, benen kort strekken en even iets te drinken/eten halen en was het laden alweer klaar. Het idee is dat je tijdens zo’n reis telkens van 70/80% naar 10/20% rijdt en dan gaat laden. Tussen die state of charges is laden het snelst en ben je dus het meest efficiënt.
blogie zegt
Je hebt nog nooit van een laadcurve gehoord? Ieder normaal denkend mens gaat aan de snellader niet voorbij 80% en zoals Musk al keer toelichtte, van 20-80 duurt ongeveer net zolang als van 80-100. Dus je berekening gaat mank.
Uiteraard is een rit naar de wintersport langer dan met een Ice maar men vindt het heel leuk om het uit te vergroten. Net alsof tanken geen tijd kost(inclusief betalen)…..
jaso013 zegt
Dank voor de uitleg. Maar dat heeft mijn vraag nog niet beantwoord. Hoelang ben je effectief bezig met laden om pakweg 1000km te rijden en hoeveel heb je dan aan stroom uitgegeven? Stroom zal net als peut langs de snelweg niet goedkoop zijn neem ik aan? En kun je ook laden net van de snelweg af? In FR zie ik maar weinig laadstations buiten de snelwegrn om.
De rest is niet zo heel boeiend voor de gemiddelde bestuurder denk ik. Tijd en geld is vaak het enige wat telt.
fanboy zegt
@jaso013: Het werkt als volgt. Snelladen langs de snelweg is inderdaad duurder, waardoor het verschil met benzine/diesel vrij klein is in kosten.
Uitzondering is het Tesla netwerk, wat je ook kan gebruiken met niet-Tesla, wat echt betaalbaar is.
Als je alleen kijkt naar vakanties is EV enigszins een compromis in de zin dat het bijna net zo duur is als benzine/diesel (tenzij Tesla) en je iets langer onderweg bent als je je auto hebt volgebouwd.
De rest van het jaar rij je veel goedkoper en hoef je nauwelijks nog naar snellader of publieke laadpalen als je gewoon thuis kunt laden.
Daarbij komt dat het niet zoveel langer is.
Wintersport in de kou met allemaal dakkoffers en 130+ rijden, dan duurt het wel iets langer.
Maar heb je een gewone auto zonder dakkoffer, rij je enigszins normaal, dan kost het nauwelijks meer tijd. En ik moet zeggen dat ik het heerlijk ontspannen vind met de EV op pad.
Onze EV laadt tergend langzaam maar we zijn toch ook mee naar begin Schotland gereden, heerlijk getourd.
Maar bij sommige mensen wil het niet in hun hoofd dat je over een lange trip een half uur of uurtje langer kan doen. Tijd die je de rest van het jaar makkelijk bespaart.
sabrerator zegt
Je kunt de dak koffer dus enigszins compenseren met een trekhaakkoffer.
Toch jammer dat jullie niet nog een rondje met beiden hebben gedaan 😀
dmaxim zegt
Mee eens, ik had ook een vergelijking met beide koffers willen zien
dmaxim zegt
Hele leuke en interessante test! Alleen had het niet leuk geweest als jullie ook de beide koffers tegelijk hadden getest?
georgieporgy zegt
Mooie test , alleen zou ik graag ook eens een test zien met een fietsendrager met 2 E Bikes achterop de trekhaak. Voor mijn gevoel neemt de actieradius dan best hard af bij mijn i4.