Het noodlot sloeg toe tijdens de zevende etappe van de beroemde rally.
Op de route van Uyuni (Bolivia) naar Salta (Argentinië) raakte de Fransman Lionel Baud in zijn Mitsubishi Lancer betrokken bij een ongeval waarbij een 63-jarige toeschouwer de dood vond. Over de precieze toedracht is verder niet zoveel bekend, de Boliviaanse autoriteiten doen momenteel onderzoek.
Tijdens de proloog van deze editie van de Dakar-rally ging het ook al mis, toen raakten meerdere toeschouwers gewond bij een eenzijdig ongeval. Vorig jaar nog overleed onder andereneen motorcoureur tijdens de loodzware tocht door Zuid-Amerika, drie jaar geleden eiste de rally voor het laatst dodelijke slachtoffers onder toeschouwers.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Een 63 jarige Dakar rijder? Respect
e30m3drift zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: In het artikel waarnaar gelinkt wordt staat dat hij 48 is..
chrisschilder zegt
@e30m3drift: denk dat hij verward word met de toeschouwer
Author zegt
@chrisschilder: Correct! Is aangepast.
dakarbemo zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: De oudste deelnemer is overigens Yoshimasa Sugawara, 72 jaar oud, die met zijn Hino voor de 30ste keer de rally rijd.
dieselaer zegt
Hij ‘kwam door onbekende redenen op de proef terecht.’ Het is gewoon erg gevaarlijk om langs de kant te staan wanneer de coureurs met 120+ over een gravelpad jagen. Erg jammer dat dit toch steeds weer gebeurt, maar ik vind ook dat bij deze dakar best veel bewoond gebied wordt aangedaan
dailydriver zegt
@dieselaer: daarom zijn er al zoveel tijdstraffen aan coureurs gegeven. Vergeet ook de geldboetes ook niet.
dieselaer zegt
@dailydriver: maar in de dakar zou je zo min mogelijk snelheidsbeperkingen moeten hebben, want het is een race! Bovendien doet de beeper van de meeste coureurs het vaker niet dan wel waardoor ze per ongeluk te hard rijden. Dat kan de rally van een klassementsrijder verpesten.
Rob zegt
@dieselaer:
Het is een race ja, maar wel eentje door bewoond gebied.
De organisatie, maar ook zeer zeker de rijders hebben daarom de morele verplichting om daar rekening mee te houden! Snelheidsbeperkingen vind ik dan ook niet meer dan normaal….
swid zegt
@Rob: Klopt maar je ziet op tv dat de mensen gwn massaal naast de baan gaan staan, het gaat niet om iemand die toevallig in zijn dorp tijdens normale activiteiten van de sokken wordt gereden. Mensen willen van nature met de neus op de actie staan en hebben geen interesse om achter een lint te staan wat 6 meter van de baan is verwijderd. Tja dan neem je zelf natuurlijk een bepaald risico. Het is onmogelijk om een race te organiseren over een dergelijke afstand waarbij je overal de verantwoordelijkheid van individuele toeschouwers kunt wegnemen door het simpelweg ontoegankelijk te maken of te controleren dmv. stewards. Uiteindelijk wordt ook dit verbannen om alle risico’s weg te nemen, zoals zoveel autosport gerelateerde evenementen of aspecten.
Maar dit alles maakt het natuurlijk niet minder erg dat iemand komt te overlijden ten behoeve van vermaak.
moveyourmind zegt
Jammer dat één van de mooiste vormen van auto/motorsport keer op keer weer levens eist.
Dat er onder de deelnemers slachtoffers vallen is al erg genoeg, maar zij maken een bewuste keuze om aan deze ralley mee te doen. Voor toeschouwers ligt dat anders, zeker als zij er niet voor kiezen om toeschouwer te zijn, maar dat noodgedwongen zijn omdat het parcours door het gebied loopt waar zij wonen.
Ik ben van mening dat de organisatie nóg kritischer moet kijken door welke gebieden de ralley loopt, en meer moet doen om te voorkomen dat toeschouwers slachtoffer kunnen worden.
dakarbemo zegt
@moveyourmind: Als je in je huisje blijft zitten zal er niet veel gebeuren, maar als je dan langs de route gaat staan echt, en ze staan er vaak idioot dicht op in Zuid-Amerika, dan neem je bewust een risico.
Als je dit soort evenement in Zuid-Amerika wilt houden ontkom je er niet aan om door zoveel dorpen te komen, die paadjes leiden logischerwijs namelijk allemaal gewoon naar dorpjes waar er ook nog redelijk hoge bewoningsdichtheid is in die bewoonbare gebieden.
ga je puur alleen naar de uitgestorven gebieden toe, dan wordt t een jungle rally, en dat is iets wat de rally niet is.
lekbak zegt
@moveyourmind: niet vergeten dat het juist mooi en gaaf is omdat het gevaarlijk is. Haal je het gevaar weg dan haal je de spanning weg.
Wel ben ik met je eens dat ze het risico voor de toeschouwers moeten minimaliseren. Een coureur die sterft in het harnas is beroepsgevaar. De dood van een toeschouwer nooit.
dakarbemo zegt
Dat dit relatief vaak gebeurt is totaal niet vreemd. Het gebeurt namelijk ook gewoon bij “normale” rally’s alleen die zijn niet ruim 5000 kilometer met 200 deelnemers. De hele routes beveiligen met dranghekken etc is naast dat het een ondoenlijke zaak is ook nog eens erg ongunstig aangezien navigeren dan wel gewoon dranghekken volgen wordt.
Die km zones zijn streng, en dat is goed ook, maar veel van de ongelukken gebeuren buiten die zones. Mensen komen overal vandaan, in Afrika stond er soms ook serieus veel volk langs de route in het midden van de woestijn uit t niets. De organisatie doet serieus veel aan het communiceren over hoe en waar te staan, speciale lessen en voorlichtingen op scholen en gemeenschapshuizen.
Is het vervelend dat het mis gaat, ja natuurlijk. Kan de organisatie er nog heel veel meer aan gaan doen om 5000km route + assistentie routes te beveiligen, ik denk het niet. Dit is een van de ugly facts van de rally.
desjonnies zegt
Het jammere is dat de gevaarlijkste plekken vaak het mooiste meest spectaculaire uitzicht geven, zoals juist de buitenbocht en de befaamde jump.
Nog jammer is dat er een heleboel mensen zijn die juist daar willens en wetens gaan staan, maar weescht gerust; algehele debiliteit is van alle tijden, in de tijd van de Groep B kanonnen, auto’s die je onder sommige omstandigheden maar moest richten in plaats van sturen (dit is geen grap); was het in landen als Spanje en Portugal een teken van moed of mannelijkheid om een langs stormende Groep B wagen aan te raken.
Dat is velen gelukt, vooral met fatale afloop !
En bij de Rally van Monte Carlo gooide het ‘publiek’ regelmatig modder en sneeuw op de weg om zo slippartijen te veroorzaken. Leuk als je met je vederlichte plastic A 110 aan kwam zetten !
https://stevemckelvie.files.wordpress.com/2013/01/scan0485.jpg?w=640&h=501
In België wordt er overigens veel beter naar Marshalls geluisterd dan hier te lande.
desjonnies zegt
Trouwens, gisteren met heel veel genoegen naar de documentaire ‘Andere Tijden’ gekeken over Parijs-Dakar, DAF en Jan de Rooij.
Mooi vond ik de opmerking ” Een DAF vrachtwagen, waarom zou je een DAF vrachtwagen kopen? “, maar dat werd met de deelname van het fabrieksteam effetjes anders, in Frankrijk verdubbelde het marktaandeel van 3 naar 6% !
Ik ben gelukkig niet de enige die vind dat DAF zich na het dodelijk ongeluk in 1988 NOOIT had mogen terugtrekken uit de autosport met name uit Dakar.
Want juist door Dakar heeft DAF voet aan de grond in Afrika gekregen en verdwenen en veel gebruikte DAF’s voor een tweede leven naar dat continent !
Ari Vatanen die in zijn Pioneer Peugeot 405 T16 Dakar wordt voorbij gelopen door overgewicht en verwoed kettingroker Jan de Rooij !
Vatanen gaf toe dat: “This incident ruined my Dakar to be overtaken by a truck ”
Voor wie nieuwsgierig is geworden (jullie allemaal eigenlijk) :
http://www.npogeschiedenis.nl/andere-tijden/afleveringen/2015-2016/Het-drama-DAF-in-Dakar.html
Rob zegt
@desjonnies:
Heb het ook gezien. Goede docu inderdaad.
Maar de beelden van de crash kwamen wel aan hoor: het beeld van de stoel met Kees van Loevezijn er nog in. Nog met de gordel om, tientallen meters verwijderd van de truck…
Schrijnend, zeker als je even daarvoor die legendarisch beelden ziet van De Rooij die het Peugje voorbij gaat….
siemi zegt
@desjonnies: Dank je voor de tip. Een aanrader.
Dutchdriftking zegt
Hmm toch vervelend om zo aan je einde te komen.
Edge zegt
Het is natuurlijk sneu, maar raar? Nee. Dakarwagens komen met absurde snelheden voorbij gevlogen, als eentje dan even de controle verliest kan dat een flinke klap opleveren. Als toeschouwer zijnde moet je je dat goed beseffen en zelf een beetje meedenken over of het veilig is om op bepaalde plaatsen te gaan staan of niet.
dailydriver zegt
@Edge: en ook hier zijn de vrachtwagens al begrensd. Topsnelheden zoals in 1988 worden nu niet gehaald. Zover mij bijstaat zijn auto’s en motoren 180 km/u en trucks 160 km/u begrensd.
clarkson zegt
Wat vervelend zeg. Maar ik vraag me af hoe zo iets heeft kunnen gebeuren.