Het is over en uit voor de vader van die andere Carlos Sainz.
De winnaar van 2010 én een van de kandidaten voor de eindoverwinning van 2017 ligt uit de race. Gisteren maakte hij een flinke klapper toen hij probeerde wat verloren tijd goed te maken. Hij wist nog wel het bivak te bereiken, maar vroeg zichzelf al hardop voor de tv-camera’s af of hij vandaag nog wel van start kon gaan. Was het niet vanwege de auto, dan wel vanwege de blessures die hij zelf had opgelopen tijdens het ongeluk.
Over zijn lichamelijk gesteldheid hoeft Sainz zich wedstrijdtechnisch geen zorgen meer te maken, want zijn monteurs zijn tot de conclusie gekomen dat het repareren van de Peugeot 3008 DKR onbegonnen werk is. Eerder moest Toyota-coureur Nasser Al-Attiyah al de race verlaten vanwege technische malheur. Sainz’ collega Cyril Despres gaat na de vierde etappe aan de leiding, voor mede-Peugeot-rijder Peterhansel. MINI’s Hirvonen staat derde, Loeb staat vierde en op de vijfde stek vinden we Toyota-rijder Nani Roma.
Bij de vrachtwagens wist Gerard de Rooy veel van zijn eerder verloren achterstand goed te maken door de vierde etappe te winnen. Dmitry Sotnikov (Kamaz) gaat aan de leiding met twee minuten op De Rooy’s teamgenoot Villagra. Kamaz-coureurs Nikolaev en Shibalov volgen beide met rond de 5 minuten achterstand, De Rooy is vijfde met een klein kwartiertje op de leider.
UPDATE: een video van de crash zie je op autojunk.nl!
Dutchdriftking zegt
Toch jammer, maar absoluut ook een van de elementen die de rally zo speciaal maken. Wat betreft de Rooy, ongelooflijk dat een paar Hollandse boeren het elk jaar een compleet fabrieksteam uit Rusland zo moeilijk kunnen maken!
Freewarefreak zegt
@dutchdriftking: Een paar Hollandse boeren is toch iets te simpel ben ik bang. De vrachtwagens worden gebouwd met officiële technische fabriekssupport van Iveco. Gerard heeft wel eens uitgelegd dat ze aan de motoren e.d. niks doen. Die worden volledig opgebouwd, gemanaged, geserviced, etc door Iveco zelf. De motor wordt “stock” in racetrim aangeleverd en onderhouden. De motor die nu in de Iveco ligt levert 1000 pk. Uit het krat.
Dutchdriftking zegt
@Freewarefreak: Kamaz heeft dik 100 man fabrieks team en oneindig budget. Poetin betaald alles. Toch iets anders.
jeppie zegt
@dutchdriftking: dat is niet waar. Door geldgebrek hebben ze de Kamaz Torpedo niet voldoende kunnen testen waardoor ze hem nog niet meegenomen hebben. De fabriek betaalt. Niks overheid.
Dutchdriftking zegt
@jeppie: en de overheid is eigenaar van de fabriek….. Ik meen in een interview van een aantal jaren geleden de passie van Poetin voor ‘moeder Rusland’ in deze rally te hebben gehoord en de daarbij helpende budgetten.
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: beetje denigrerend t.a.v. team de Rooy, ze hebben 365 dagen per jaar een full time team actief om de trucks te prepareren, ze zijn dan wel geen fabrieksteam maar om nu voor te doen komen dat ze de Iveco’s in een achteraf stal prepareren is iets te geromantiseerd.
pexers zegt
@dutchdriftking: zeker knap! Maar volgens mij komt het team van de Rooy aardig in de buurt van een officieel fabrieksteam. Als ik zie wat die mannen allemaal meesjouwen. Prachtig! Daar mogen we met recht trots op zijn. Al mis ik de DAF turbo-twin wel ontzettend. De inhaalactie van de Rooy sr.op Vatanen in z’n Peugeot is onvergetelijk. Helaas kent diezelfde rally ook een inktzwarte pagina…
mout zegt
@pexers, @freewarefreak (en de andere reacties in dezelfde trant):
Val wat minder over de term ‘Hollandse boeren’. Feit is dat Kamaz een team is van een vrachtwagenfabriek. Wat Mercedes of Ferrari is bij F1, is Kamaz in vrachtwagenrally. Alles, maar dan ook echt alles, in eigen beheer kunnen ontwerpen en bouwen, met een voor anderen onbereikbaar groot budget.
Vergelijk wat je schrijft over Iveco-steun daar eens mee: Dat is eerder de positie van Haas of Force India. Een motor die je zo uit de krat inbouwt, en waarvan je qua ontwikkeling en onderhoud afhankelijk bent van wat je geleverd wordt.
De Rooy is een transporteur. Klant van vrachtwagenfabrieken. Da’s toch echt een ander uitgangspunt dan fabrieksteams. Kijk maar in het auto-klassement en het motor-klassement. Wat de Rooy doet – al jaren doet, professioneel doet, vol passie doet – is echt ongekend.
Freewarefreak zegt
@mout: Helemaal mee eensch. Maar waarom de vergelijking met Haas of Force India? Dan zie ik team de Rooy eerder als RedBull. Die kopen ook een motor van Renault EN vechten mee om de titel, omdat ze zelf een heeeeel goed chassis bouwen met een groot budget. Dat doet de Rooy ook. Kopen een motor (en qua betrouwbaarheid en pk’s een hele goeie..) terwijl ze een heeeeeel goed chassis bouwen met een groot budget.
Dan zie je dat de sportieve prestatie niet onder doet voor een fabriek. RedBull met Sebastian reeds kampioen geweest en dat geldt ook voor Gerard. Ook reeds een kampioen geweest. Snap je wat ik probeer te zeggen? De insteek/opstart is anders, de sportieve prestatie is gelijkwaardig en dat telt toch? Voor mij zijn ze dan even professioneel.
Want dat Kamaz in een nacht een halve nieuwe vrachtwagen opbouwt.. dat doet de Rooij ook.
Dutchdriftking zegt
@mout: precies dat. Het is absoluut als compliment bedoeld!
bischero zegt
@mout: niet alleen klant, ook dienstverlener voor veel merken ?
En er zijn er 2; De Rooy (oranje) van Gerard en De Rooy Logistics (blauw) van Harry (als ik me niet in z’n voornaam vergis)
bischero zegt
@pexers: en daarom (ook vanwege de instelling van de US moeder) ga je DAF never meer terug in races zien als fabrieksteam. En zonder fabriek geen extreme motorenontwikkeling dus geen haalbare kaart. Jammer maar is niet anders.
kempenaer zegt
@dutchdriftking:
Niet nodig om te schelden hoor. Het zijn geen Hollandse boeren, maar Brabantse boeren. En het is inderdaad knap van deze keuterboertjes. Zeker als je meeneemt dat we hier nog in lompen lopen, de criminaliteit welig tiert, infectieziekten die elders al lang niet meer voorkomen hier nog vele slachtoffers maken, de kindersterfte torenhoog is en er verder ook niets te beleven is.
Geen enkele reden om naar hier te komen in ieder geval! Wij prutsen onder tussen wel wat door. Doneren mag altijd op giro 555.
bischero zegt
@dutchdriftking: Brabanders zijn het geen Hollanders dus niet toe-eigenen svp. Ik kan niet voorbij het terrein van De Rooy rijden of ze zijn met de wagens bezig. Fabrieksupport IVECO is ook aanzienlijk naar mijn info.
Rick-dos zegt
Carlos’s car lost.
samson zegt
@Rick-dos: +1
fmgarcia zegt
@Rick-dos: Dat is een Cyril Depressie voor hem..
Edge zegt
Jammer! Ik heb Sainz altijd wel een sympathieke gozer gevonden en gunde hem de eindoverwinning best. Ik hoop dat Loeb het wel tot het einde volhoudt, en niet zoals vorig jaar op een dikke achterstand komt te staan.
gt500eleanor zegt
Hij ging ook wel snoeihard die bocht door, beetje onbenullig als je het mij vraagt.
ArnoldH zegt
Gisteravond bij rtl dakar lieten ze beelden van de crash al zien, zag eruit als een heftige crash. En dan alsnog het bivak redden met die auto laat wel zien hoe sterk die wagens zijn. Jammer dat hij niet door kan.
Ik als wrc fan hoop dat S. Loeb dit jaar wint.
sracert zegt
Peugeot, die Fransen hebben dit uitgevonden. Absoluut Premium weer dit jaar.
mrrallycross zegt
De beste man crashes meer dan dat hij iets uitrijdt
mauricerma zegt
Toch wel weer een beetje typerend voor carlos. Niet de eerste keer dat ie de rally vroegtijdig moet verlaten vanwege een crash. Helaas, ik gunde hem wel meer na vorig jaar :)
jonckers zegt
Bij de beelden van de crash … Carlos en Co zijn niet de enige die er met de schrik vanaf komen …
–edit: dank u, video is toegevoegd aan artikel–
futse zegt
@jonckers: klopt, die 2 hebben ook geluk. Wel een achterlijke plaats op te gaan staan natuurljk…
hight96 zegt
Jammer…. Is ook altijd een vrij onderschatte rally!