Erik van Loon kan deze week zomaar ‘onze’ beste prestatie ooit leveren in het autoklassement van de Dakar Rally leveren. De Nederlander is namelijk hard op weg naar de vierde plaats.
Onze landgenoten hebben diverse successen geboekt in de loodzware rally, maar deden dat vooral in een vrachtwagen. Kees en Mieke Tijsterman finishten in 1989 als enige Nederlanders bij de beste vijf auto’s, maar van dat 26 jaar oude record kunnen ze hopelijk niet lang meer genieten. Althans, niet als het aan Van Loon en navigator Wouter Rosegaar ligt.
Dit duo is namelijk bezig aan een ijzersterke rally. De MINI houdt zich uitstekend, terwijl ook coureur en navigator prima de weg weten te vinden in de woestijnen van Argentinië, Chili en Bolivia. Van Loon en Rosegaar mochten al ruiken aan de top vijf, maar hebben zich na de problemen bij Bernhard ten Brinke en Yazeed Al-Rajhi genesteld op de vierde plaats.
Klassementsaanvoerder Nasser Al-Attiyah zal buiten bereik blijven, maar Van Loon heeft een uitstekende uitgangspositie om zijn vierde plek vast te houden. Concurrent Christian Lavieille heeft namelijk 10 minuten en 12 seconden achterstand, terwijl er nog slechts twee etappes te rijden zijn. En laten we eerlijk zijn: het is hoog tijd dat het middeleeuwse record van de familie Tijsterman uit de boeken gereden wordt, toch?
g40freak zegt
Komt door “Rikky” :)
http://air-art.nl/
Door de helmen die hij voor ze geairbrushed heeft, dat is hun “lucky charm” :):)
http://air-art.nl/xdakar/
87sandyd zegt
Zou echt te gek zijn natuurlijk. Toch ben ik deze dakar iets meer fan van ten Brinke dan van van Loon. Voor beide respect hoor, vind ten Brinke alleen iets agressiever waarbij van Loon vooral een berekende rijder is. Toch wel trots op de Nederlandse coureurs!
Tonnie zegt
@87sandyd: maar ten brinke had pech, wellicht door agressief te zijn, en alle andere toppers ook. Gewoon foutloos rijden zoals van loon en al attiyah levert dus wel een toppositie op
tupperware zegt
Zou mooi zijn, zeker als ten Brinke ook nog wat verder kan oprukken.
Dat akkefietje met de aandrijfas kwam hem duur te staan maar P5 is voor hem nog niet helemaal uit het zicht.
87sandyd zegt
App is fucked, heb gereageerd maar kan geen reacties bekijken. Wss na deze reactie wel, heb al meerdere klachten gelezen….
Carreza zegt
@87sandyd: dat en reacties op de pc-versie die nooit meteen worden getoond tenzij je klikt op ”toon alle reacties” is ronduit ergerlijk. Doe er aub wat aan Autoblog!
henkhupelschoten zegt
Ik hoop het zou ook mooi zijn gelijk het eerste jaar voor van loon in z’n mini 4de plaats, gaat zeker de goede kant op met die kerel! Ook niet te vergeten team de rooy 1 & 2 deze etappe!
snelweg zegt
Lijkt wel of iedereen eerst de reacties wilt lezen
mrrallycross zegt
Hoop dat er een 1e word, kan best als die mini’s uitvallen met kapotte motor en die andere Toyotas hun vering breken
gregorius zegt
Leuk voor hem dat ie op plaats 4 staat; maar een goede top 10 plaats t lag eigenlijk wel in de verwachtingen:
Voor zover ik kan vinden is ie een aardig ervaren rally racer; dus hij kan wel wat. En hij heeft aangegeven dat ie gewoon de beste auto wilde kopen; wat ie dus gedaan heeft. Living the dream en doe t dan ook goed.
Maar verder heeft ie 2 8e plaatsen en wat 9e en 10e plaatsen erbij en niks hogers. Kortom: uitrijden, snel, maar niet zo snel als de echte toppers (en best een aardige hap aan achterstand).
Dakar is een marathon, is een rally. Geen sprint. Maar om nou te zeggen: dit een overwinning die als NLer mag vieren; mwa. ’t Is meer dat de concurrentie, die echt sneller was, gewoon te veel tijd heeft verloren.
87sandyd zegt
@gregorius: je zegt zelf het is een marathon. Kijk naar Audi op Le Mans, het is een marathon race en als je op 98% rijdt ipv 100% blijft misschien net dat ene onderdeeltje wat langer heel en heb je geen/minder problemen…
Alhoewel je dit verhaal snel kan ontkrachten want Ten Brinke had al z’n aandrijfassen vervangen en stond na 4 km stil met een kapotte aandrijfas, maar dat mag je echt gewoon niets anders dan pech noemen
motoragent zegt
Verbazingwekkend dat we het in het autoklassement beter doen dan in het vrachtwagenklassement, dat ben ik niet gewend. Bovendien nog even een complimentje aan Tom Coronel, wat heeft die man al een hoop ellende meegemaakt deze dakar…
xiran zegt
@motoragent: idd en alsnog doorgaan.