De 2 weken Dakar zitten er op, van de 420 starters haalden dit jaar 216 de finish. Grote Nederlandse verrassingen waren bij de auto’s, maar laten we de trucks en de motoren niet vergeten.
Trucks
‘Nederland, truckersland’. Dat gaat in de Dakar in ieder geval zeker op. Wij zijn elk jaar flink vertegenwoordigd in de vrachtwagenklasse, met als hoogtepunt de eindwinst van Gerard de Rooij in 2012. Dit jaar kwamen we er echter niet aan te pas, en werd Dakar een Sovjetfeestje.
Het volledige podium is Russisch, een mooie prestatie van de heren in hun Kamaz-trucks. Mede dankzij een uitstekend eindschot zijn we uiteindelijk toch nog 3 keer vertegenwoordigd in de top 10, met Hans Stacey als beste Nederlander op de zesde plek. Stacey pakte gisteren overigens de etappewinst.
1 MARDEEV (RUS) / BELYAEV (RUS) / SVISTUNOV (RUS)
KAMAZ 42:22:01
2 NIKOLAEV (RUS) / YAKOVLEV (RUS) / AKHMADEEV (RUS)
KAMAZ + 00:13:52
3 KARGINOV (RUS) / MOKEEV (RUS) / LEONOV (RUS)
KAMAZ + 00:51:00
4 LOPRAIS (CZE) / MARCO ALCAYNA (ESP) / VAN DER VAET (BEL)
MAN + 01:56:37
5 SOTNIKOV (RUS) / DEVYATKIN (RUS) / AFERIN (RUS)
KAMAZ + 02:24:32
6 STACEY (NLD) / BRUYNKENS (BEL) / DER KINDEREN (NLD)
IVECO + 02:29:29
7 KOLOMY (CZE) / KILIAN (CZE) / KILIAN (CZE)
TATRA + 04:07:29
8 VAN VLIET (NLD) / PRONK (NLD) / KLEIN (DEU)
MAN + 04:19:41
9 DE ROOY (NLD) / RODEWALD (POL) / DAMEN (BEL)
IVECO + 07:08:41
10 VASILEVSKI (BLR) / KAZLOUSKI (BLR) / ZAPAROSHCHANKA (BLR)
MAZ + 07:08:59
Motoren
Vanaf 2005 wonnen slechts 2 mannen het motorklassement, Cyril Despres en Marc Coma verdeelden de eindoverwinningen onderling. Ook dit jaar kwam hier geen verandering in, want Coma griste net als vorig jaar de eindzege weg. Hiervoor had hij wel de pech van zijn landgenoot Barreda Bort nodig, die door stuurproblemen tegen het eind zijn koppositie verloor.
In de top 15 eindigden 2 Nederlanders: Hans Vogels werd 11e, afzwaaier Frans Verhoeven finishte als 15e.
1 COMA (ESP) KTM – 46:03:49
2 GONCALVES (PRT) HONDA + 00:16:53
3 PRICE (AUS) KTM + 00:23:14
4 QUINTANILLA (CHL) KTM + 00:38:38
5 SVITKO (SVK) KTM + 00:44:17
6 FARIA (PRT) KTM + 00:41:00
7 CASTEU (FRA) KTM + 02:00:14
8 JAKES (SVK) KTM + 02:18:18
9 SANZ PLA-GIRIBERT (ESP) HONDA + 02:24:21
10 PAIN (FRA) YAMAHA + 03:09:09
11 VOGELS (NLD) KTM + 03:31:50
15 VERHOEVEN (NLD) YAMAHA + 05:13:40
Auto’s
Dé succescategorie van Nederland dit jaar. Gisteren lichtten we al even de 4e en 7e plaats van van Loon en Ten Brinke uit, nu de volledige top 10. Wist je trouwens dat navigator Tom Colsoul in 2012 bij de winnende Gerard de Rooij in de vrachtwagen zat?
Een eervolle vermelding tot slot voor Tom Coronel. Geplaagd door tegenslagen haalde deze doorzetter (in tegenstelling tot broer Tim) uiteindelijk toch – op zijn tandvlees – de finish, waarschijnlijk nog steeds met een dikke grijns op het gezicht, Tom kennende.
1 AL-ATTIYAH (QAT) / BAUMEL (FRA)
MINI 40:32:25
2 DE VILLIERS (ZAF) / VON ZITZEWITZ (DEU)
TOYOTA + 00:35:34
3 HOLOWCZYC (POL) / PANSERI (FRA)
MINI + 01:32:01
4 VAN LOON (NLD) / ROSEGAAR (NLD)
MINI +03:01:52
5 VASILYEV (RUS) / ZHILTSOV (RUS)
MINI + 03:12:41
6 LAVIEILLE (FRA) / MAIMON (FRA)
TOYOTA + 03:15:58
7 TEN BRINKE (NLD) / COLSOUL (BEL)
TOYOTA + 03:42:02
8 SOUSA (PRT) / FIUZA (PRT)
MITSUBISHI +03:44:59
9 RAKHIMBAYEV (KAZ) / NIKOLAEV (RUS)
MINI +04:08:44
10 CHABOT (FRA) / PILLOT (FRA)
SMG +04:42:36
toniominestrone zegt
Groot respect voor met name de zgn. Kistrijders als van der Goorbergh, hele dag ploeteren en dan ook je fiets weer prepareren voor de volgende dag.
bartteeuwen zegt
@toniominestrone: volgens mij rijdt die met n motor toch?
FlighTom zegt
@bartteeuwen: dat zegt hij toch ook !
bartteeuwen zegt
@flightom: sorry ik had bij een fiets een ander beeld
awesome zegt
@bartteeuwen: volgens mij zegt hij dat toch?
Tonnie zegt
Respect voor al deze mannen, heel goed gedaan dit jaar! Vogels is de nieuwe nederlandse troef bij de motoren, na frans verhoeven.
En wat die laia sanz laat zien, echt zo snel!
terazino zegt
Bijzonder mooie prestatie voor de NL autorijders. Diep respect ook voor Tom Coronel. Volgens mij heeft hij meer in de woestijn overnacht dan in het bivak. Ik ben bang dat de truckers kansloos zijn voor toekomstige Dakars, tenzij ze net als het Kamaz team er een dagtaak van maken en een sponsor als Red Bull binnen weten te halen die daar nog gigantisch veel euro’s in gaat steken.
Alfarobert zegt
DAF moet de nederlandse trucks gewoon weer gaan leveren en sponsoren.Dan komt het weer goed.Diep respect voor Tom.Wat heeft die af moeten zien.
spotcrew32 zegt
toppers! helemaal pechvogel tom! jammer van de peugeots
RazorHead zegt
Graag Dakar terug naar Afrika in plaats van deze commerciële tour !
mrrallycross zegt
Zou zelf heel grAag een keertje meedoen met auto of truck Maarja geld en tijd he. Leuk dat de Nederlanders het goed doen in autoklassement
Edge zegt
@mrrallycross: Geld en tijd? Alleen geld lijkt me genoeg, want als je Dakar-budget hebt zit je meestal ook wel in de luxepositie dat je je een week of drie-vier vrij kunt nemen.
healey zegt
@mrrallycross: je vergeet lef.
jeppie zegt
Hopen dat Van Pelt het volgend jaar waar kan maken. Samen met Vogels voor een goed resultaat.
Van Loon voor podium, ach waarom ook niet
mclarenf1lm zegt
Toch wel prestaties om trots op te zijn voor ons kikkerlandje, hopelijk volgend jaar de winst bij vrachtwagens!
realhustler zegt
Natuurlijk is geld belangrijk, Maar wat Kamaz ook voor heeft, is dat het basis product ontwikkeld en geschikt is voor superslechte omstandigheden. Echter dat maakt ze voor west europa ongeschikt als keuze bij de vrachtwagens.
De Iveco torpedo wordt eigenlijk niet gevoerd hier, deelt wel veel techniek met de europses iveco’s maar die is ontwikkeld voor normale wegen.
Ze zijn natuurlijk geprepareerd, maar zijn niet zo spartaans as de kamaz, en er zijn grenzen aan wat je aan kan passen en aan mag passen.