Via de tiplijn is inmiddels duidelijk geworden dat een meerderheid van de Chrysler Group inderdaad verkocht wordt aan Cerberus. Als gevolg zal DaimlerChrysler (weer) een nieuwe naam krijgen: Daimler AG.
Private-equity bedrijf Cerberus Capital Management zal voor $7.45 billion (5,5 miljard euro) een belang van 80,1% in Chrysler kopen. Daimler zal zelf dus een belang van 19.9% in Chrysler behouden en beide bedrijven blijven de komende tijd nauw samenwerken.
To reflect this new alignment of our business, we will change our company’s name. We will call an Extraordinary Shareholders’ Meeting and propose that we do business in the future as “Daimler AG”.
The Board of Management will be scaled down from nine to six members. Tom LaSorda, Eric Ridenour and Tom Sidlik will leave the Board of Management by amicable agreement. There will no longer be a separate board position for procurement; Bodo Uebber will assume these duties in addition to his other responsibilities.
The leadership teams of the Mercedes Car Group, the Truck Group and Financial Services will remain unchanged, as will the teams in the vans and buses businesses. All of these businesses will continue as integral parts of our company.
The new Daimler AG is well positioned for the future. In all of our divisions – the Mercedes Car Group, the Truck Group and Financial Services – we have the right organizations and strategies, which you are implementing with positive results.
We are convinced that together, we have the innovative power and the pioneering spirit to achieve these goals. Our company invented the automobile. Today, in Mercedes we have the strongest automotive brand in the world linking our businesses. And last but not least, we have in all of you the right team to deliver top performance.
With our new organization, we can now focus all of our attention and efforts on the tasks ahead of us, to bring Daimler AG where it belongs – at the top of the auto industry. My colleagues and I look forward to traveling this road together with you.
Met dank aan anoniempje voor de tip!
remy zegt
zijn er al gevolgen bekend voor chrysler?
carfreak zegt
waar staat AG voor dan?
MichaelNizet zegt
Alternatieve Geneeswijzen
MichaelNizet zegt
:))
Greg zegt
Goed nieuws!! Daimler AG is in 1 klap weer super winstgevend.
Vraag me eigenlijk wel af wie nu de auto heeft uitgevonden. Daimler noemt zichzelf uitvinder van de automobiel, maar Renault ook (createurs d’automobiles). Ergens las ik ook dat Ford de eerste auto heeft uitgevonden, dus wie is nu de ware uitvinder van de auto?
glo95 zegt
@greg
geen van die 3 is de uitvinder van de auto;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_auto_(1885-1904)
wouter zegt
AG = Aktiengesellschaft
slk55 amg zegt
@Greg
mercedes bouwde de eerste personenauto (1885) ;)
en Gottlieb Daimler had als eerste patent op de succesvolle hogesnelheidsverbrandingsmotor (1885)
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Auto
BaasTim zegt
@ carfreak
Aktiengesellschaft, oftwel een N.V.
Greg zegt
@glo95
Thanks very much man!! erg interessante link.
Ik haal hieruit dat Daimler, Benz en Maybach de pioniers waren van de auto zoals we ‘m nu kennen. Geen idee waarom Renault zich dan createur d’automobiles noemt….
Greg zegt
@slk55 amg
Yes, thanks!
Mooie geschiedenis man van de duitse autobouwers!
Lustigson zegt
Wel vreemd dat Daimler AG helemaal geen auto’s meer produceert onder die naam. Zou iets Mercedes-Benz in de holdingnaam niet beter passen? Of gewoon teruggaan naar Daimler-Benz?
Danny zegt
Auw, dit moet pijn doen. 1998, volle ‘overname’ van Chrysler voor 36 miljard dollar. Nu, 9 jaar later, is datzelfde Chrysler nog maar 9,3 miljard waard… Zelfs zonder de inflatie mee te rekenen, is dat toch een behoorlijke achteruitgang!
BWM M8 zegt
@ Greg
Met mijn beperkte kennis van Frans meen ik dat createur d’automobiles als “schepper van wagens” moet worden vertaald. Dus Renault wil zeggen dat ze wagens maken, maar gebruiken het woord createur om er een goddelijke bijklank (de Schepper = le Créateur) aan te geven. Ze pretenteren dus volgens mij niet dat ze de “schepper van de automobielindustrie zijn” (dat zou zijn”créateur de l’industrie automobile”)
carfreak zegt
@wouter en Baastim Thanks
En ford had de eerste auto die op een lopende band geproduceert werd (T-ford)
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
@lustigon
Daimler AG komt in de problemen met het voeren van het Daimler merk omdat dat al is vastgelegd door Jaguar/Ford. Jaguar/Ford produceren nog steeds Daimlers.
Naslag: http://nl.wikipedia.org/wiki/Daimler_%28Verenigd_Koninkrijk%29
Mercedes was overigens de dochter van de Oostenrijkse consul, een grote klant van Daimler. Daimler heeft die naam geadopteerd, wellicht om merknaamproblemen met zijn Britse naamgenoot te voorkomen.
Naslag: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz
chrizzzie zegt
Goh wat een inschattingsfout, had toch echt de hele tijd geloofd dat Magna een serieuse koper was. Ik denk dat de bereidtheid van Cerberus om 80% van de aandelen te kopen uiteindelijk de doorslag heeft gegeven.
Maarja de vraag is of dit goed is voor Chrysler. Eerlijk gezegt denk ik niet aangezien Cerberus een korte termijn strategie hanteerd en het binnen een paar jaar weer wil verkopen. Daarnaast zal Bernard wel weer een functie bekleden bij Chrysler echter heeft die in het verleden bij Chrysler ook geen potte kunnen breken.
Wat wel interesant wordt is de verhouding met GM. Cerberus heeft aandelen in de financiele tak van GM en zal deze wel willen fuseren met die van Chrysler. Misschien dat hier in de toekomst nog wel meer samenwerking te verwachten is.
BM zegt
@greg
In 1862 bouwde Etienne Lenoir zijn eerste auto met verbrandingsmotor. Pas toen de Duitser Nikolaus Otto in 1878 verbeteringen aanbracht werd de gasmotor van Lenoir een commercieel succes. De finishing touch werd geleverd door Gottlieb Daimler met zijn patent op de eerste succesvolle hogesnelheidsverbrandingsmotor (1885). De grootste verbeteringen aan de zware oliemotor zijn gedaan door Rudolf Diesel uit Duitsland, die zijn eerste patenten nam in 1892. Tegen het einde van de negentiende eeuw was de verbrandingsmotor de grote concurrent van de stoommachine in industrie en transport.
De eerste auto met een benzinemotor werd door Benz ontwikkeld in 1885Carl Benz bouwde in 1885 de (driewiel-)auto uitgerust met een benzinemotor. Dit voertuig was de start voor de ontwikkeling en doorbraak van dit type verbrandingsmotoren.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Auto
Pannekoek zegt
@ slk55 amg
Benz, niet Mercedes! Vergis je er niet in..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Carl_Benz
Hier nog iets wat ik zelf nog geen eens wist, maar wel intressant:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gottlieb_Daimler
Pannekoek zegt
En touwens Mercedes, was een meisje, die kon dat helemaal niet.. ;)
slk55 amg zegt
je hebt gelijk, bedankt voor de verbetering. interessant stukje inderdaad!
Greg zegt
@BWM M8
Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt. De slogan van Renault is dan gekozen om aan te geven dat ze originele auto’s maken.
Echter in hun reclame wekken ze wel de indruk de auto te hebben uitgevonden. Ik zag bij mij in de buurt een grote Renault affiche aan zo’n bewegend reclamebord. Daarop was een tijdslijn te zien beginnend bij een stokoud model van Renault en eindigend met de nieuwe Scenic als ik me niet vergis. Daaronder stond er dan Createur d’automobiles…
Lampredi zegt
@slk55amg: Dat is natuurlijk volstrekte onzin, tenzij auto’s per definitie een ottomotor hebben. Auto’s waren er al veel langer, alleen niet met benzinemotoren. Electrische en stoomwagens zijn er al veel langer. Het enige dat Daimler en Benz hebben gedaan, is er een benzinemotor inzetten. Het succes daarvan is bepaald niet te danken aan het technisch vernuft van die dingen, want stoomwagens waren indertijd veel beter.
slk55 amg zegt
(Paris Hilton mode)
Whatever………..
Lampredi zegt
(Leraar duits mode)
Ga je huiswerk doen!
Joost P. zegt
Was het bij Renault niet “Reparateur d’automobiles”… ;-)
DAT zegt
Was Chrysler ook geen een “LoveBaby” van ons aller Jürgen Schrempp.
Herinnert u zich nog Fokker?
Wat heeft die man een spoor van vernieling achter zich gelaten!
slk55 amg zegt
@lampredi
whaha lol.
ik had het inderdaad wat intensiever moeten lezen, inplaats van er globaal overheen te gaan.
Greg zegt
@JoostP
Zeker weten.. de kwaliteit van Renaults deugt op dit moment inderdaad niet. Links en rechts hoor ik menig Renault rijder klagen over de betrouwbaarheid van die auto’s. Begin t idee te krijgen dat zelfs Fiat en Alfa nu betere auto’s bouwen dan Renault.
Lampredi zegt
@Greg: Dat laatste is altijd al zo geweest :)
(sneller is toch beter??)
DAT zegt
@Joost/Greg/slk
Als je echt een slechte auto wilt koop dan een Jürgen Schremp Mercedes, M of E klasse van een paar jaar terug.
Jürgen vond winst belangrijker dan kwaliteit. U kent dat type wel.
Nou is het gevolg dat Mercedes een bedrijf is dat de helft minder waard is en waarvan het core-imago (kwaliteit) zwaar beschadigd is.
Frits-Jan zegt
Ik kan Daimler AG best begrijpen.. Als je zo’n grootse overname doet en het bedrijf sinds 1998(!!!) nog steeds geen winst draait, kan je het beter verkopen. Toch denk ik dat Daimler AG te snel heeft gehandeld. Ze hadden het beste Chrysler tot 2008 kunnen houden. Hoorde dat Chrysler ging samenwerken met het chinese Cherry enz. en al weer een beetje beter ging draaien. Maargoed ik ben geen Daimler insider. Waarschijnlijk was het dusdanig zo’n blok aan het been dat het wel heel snel weg moest.
Ik hoop iig dat Chrysler wel mooie auto’s blijft maken zoals ze nu doen. De 300C, Voyager, PT Cruiser, Aspen, Pacifica, Crossfire en de 2007 Sebring zijn stuk voor stuk hele mooie auto’s.
Lampredi zegt
Wat jammer trouwens, dat de naam Benz verdwijnt.
auto-f zegt
betekent dit nu dat alle merken van de chrysler group zijn overgenomen?
dus ook jeep en dodge?
of wilde mercedes nu toch nog die merken behouden?
Rob USA zegt
Ben heel blij dat ik nu weer anders naar een 300C SRT8 kan kijken dat hij nix meer met die
duitsers te maken heeft !!!! En dadelijk de nieuwe Dodge Challenger ook :) Back to de usa !!
Rick dos zegt
Eindelijk! And good rittens! Nu kunnen ze zich weer helemaal richten op Mercedes. Alleen maar positief!
Lampredi zegt
@Robusa: behalve dan dat er een Mercedes onderstel onder zit :)
merecedesfan zegt
zalig ze zijn van Chrylser af !!! :-)
autoblogger zegt
Nog een stukje persbericht:
* Cerberus neemt voor € 5,5 miljard ($ 7,4 miljard) een meerderheidsbelang in de Chrysler Group en de bijbehorende Financial Services onderneming van DaimlerChrysler
* Dochteronderneming van Cerberus neemt aandeel van 80,1% in de toekomstige Chrysler Holding LLC; DaimlerChrysler AG neemt deel voor 19,9%
* Verplichtingen voor pensioenen en ziektekosten blijven voor rekening van de Chrysler onderneming
* Verwachte liquide middelen last voor DaimlerChrysler uit de transactie tot moment van closing naar verwachting € 0,5 miljard
* Nettowinst DaimlerChrysler in 2007 volgens IFRS wordt naar verwachting € 3 tot €4 miljard lager
* Eigen vermogen van het industriële bedrijf van DaimlerChrysler tot begin 2008 naar verwachting boven 40%
* Beslissing over naamsverandering op buitengewone vergadering van aandeelhouders van DaimlerChrysler AG
* DaimlerChrysler CEO Dieter Zetsche over herstructurering van DaimlerChrysler AG: ‘Wij willen wereldwijd in alle segmenten waarin wij vertegenwoordigd zijn, marktleider van premium voertuigen worden.’
* UAW-president Ron Gettelfinger: ‘Met de transactie met Cerberus zijn de belangen van onze UAW-leden, de Chrysler Group en Daimler het beste gediend’
* John Snow, voorzitter van Cerberus Capital Management: ‘Cerberus gelooft in de kracht van de Amerikaanse automobielindustrie. Maar het belangrijkste is; we geloven in Chrysler.
Rob USA zegt
@lampredi nou gelukkig zie ik dat niet :) en hij zal best goed zijn.
chrizzzie zegt
@ Frits-Jan: Zo dacht het board van DCX er ook over maar hun aandeelhouders niet en ja de aandeelhouder trekt altijd aan het langste eind.
Dit betekend dat er een grote kans is dat Chrysler opgesplitst gaat worden. Dit is denk ik wat er gaat gebeuren:
Chrysler: 4 jaar in handen van Cerberus en dan over naar een ander automotive investeringsmaatschappij uit Rusland ofzo.
Dodge: Misschien dat Cerberus deze wil fuseren met GM anders misschien nog kans dat het chinese handen komt en de kant van Buick op gaat. Ook nog kans dat Pick-Up divisie gesplitst wordt. Dealer netwerk is erg interesant.
Jeep: Dit wordt zeker verkocht. Ford zou interesse kunnen hebben met fusering via Land-Rover alleen is hun cash-flow daar op het moment niet toerijkend voor. BMW zou ik ook nog wel als een mogelijke overname partner zien. Misschien dat Daimler het terug wil kopen. Denk in iedergeval wel een europese OEM.