Het is alweer een paar weken geleden sinds de laatste update over de overnamekermis rond het merk Chrysler, tijd voor wat vers nieuws dus! De storm van nieuws rond alle potentiele overnamekandidaten is wat geluwd, en de meest serieuze spelers die nog in de markt zijn, zijn auto-onderdelenleverancier Magna en kapitaalfondsen Cerberus, Blackstone en Centerbridge. Van de laatste categorie heeft Cerberus een slimme zet gedaan: ze hebben ex-VW merkenchef Wolfgang Bernhard ingehuurd als consultant. Dit is handig omdat Bernhard, voor hij naar VW ging, de scepter zwaaide bij DaimlerChrysler.
Je mag dus aannemen dat Bernhard goed op de hoogte is van de gang van zaken binnen het bedrijf, al helemaal omdat hij de laatste herstructurering van Chrysler op zijn conto kan schrijven. Goed nieuws voor de werknemers van Chrysler is dit allerminst, want Bernhard staat bekend als iemand die harde saneringen niet schuwt. Bovendien heb je als noodlijdend bedrijf 100% zekerheid dat er flink in je onderneming gesneden gaat worden als je overgenomen wordt door een investeringsmaatschappij. Het is dan ook niet verrassend dat de vakbonden in de VS liever zien dat Chrysler, als het toch moet, overgenomen wordt door een andere fabrikant. Ik geef ze een kleine kans…
Op 4 april wordt in Berlijn de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering gehouden, wellicht kan DaimlerChrysler tegen die tijd meer duidelijkheid verschaffen omtrent Chrysler.
Meer leesvoer: schaamteloze copycat, autoblog.com.
AMG zegt
Ik zou zeggen, doe je best!
Summer Sky zegt
Ja – goed! laat ze maar een keer wakker worden bij Chrysler, en decente interieurs gaan bouwen
bisazza zegt
Wat een kop heeft die vent!
MurcieBoy zegt
@ bisazza
waar slaat dat nou weer op het gaat over auto’s niet over z’n kop!!
maar ja, ik ben benieuwd hoe die het gaat doen ;)
mercedesfan zegt
zalig nieuws, ik hoop echt dat Mercedes Chrylser gaat vekopen. :-)
w0o0dy zegt
Ik denk dat DC spelletjes aan het spelen is….. geruchten over verkoop aan een investeringmaatschappij, deze knakker die bekend staat als een botte bijl fijn laten rondspoken….. Het lijkt mij op een zorgvuldig geregiseerd plan om de vakbonden uit balans te brengen. Door de macht van de bonden is het moeilijk om te reorganiseren bij amerikaanse bedrijven… maar als mensen bang worden voor harde saneringen zullen ze eerder instemmen met het “milde saneringsplan” dat Daimler Chrysler over een paar maanden zal gaan presenteren… let maar op. Hier is het laatste woord nog lang niet over gesproken.
smoke zegt
Ik weet het niet WOoOdy, als hedgefunds op bedrijven als Stork kunnen duiken, waarom dan niet op Chrysler? Saneren, opsplitsen en snel in stukjes doorverkopen. Tel uit je winst.
DaimlerChrysler staat hier m.i. buiten, aangezien het uitkomen van een dergelijke opzet funest zou zijn voor de DC-top, dat risico willen ze niet lopen, ze kunnen beter de zaken op hun beloop laten en de geruchten rustig hun gang laten gaan. Dat zorgt al voor genoeg commotie.
De UAW is koppig, maar dat zijn vakbonden altijd. Ze werken liever een hele industrie naar de gallemiezen om zo maar vast te houden aan hun eigen korte termijn-principes dan dat ze naar het lange-termijnplaatje kijken en wellicht instemmen met een groot ontslag om zo de rest van het personeel nog aan het werk te houden.
Bovendien staat Magna ook al aardig aan te dringen. Als ze een goede prijs kunnen bedingen zijn ze voor mij de meest waarschijnlijke kandidaat voor Chrysler. Ik denk echt dat we op 4 april al wat meer duidelijkheid hebben.
mashell zegt
Hoe kun je Chrysler nou opsplitsen? Jeep, Dodge en Chrysler merken appart gaan verkopen? Dan zijn ze alle 3 ten dode opgeschreven, net zoals het met Rover gegaan is. Auto’s ontwikkelen is zo ongelooflijk duur dat kun je eigenlijk alleen nog binnen een groot concern doen. De beste overlevingskansen voor Chrysler zitten dus gewoon bij Daimler of een ander concern.
Caenen zegt
@ Woody: Die investeringsmaatschappije zijn ook niet dom en als dit echt de achterliggende gedachte is van DC dan zou Centerbridge echt niet iemand als Bernard in dienst nemen als concultant aangezien die een uur loon heeft waar ik één maand voor moet werken
@ Sir smokolot: Het is in iedergeval wel interesant als Magna Chrysler zou kopen omdat dit volgens mij het eerste geval zou zijn waar een 1st tier supplier een OEM opkoopt. Ben dan wel benieuwd wat Magne gaat doen met de suppliercontracts van Chrysler die bij andere firma´s afgesloten zijn.
@ Mashell: Ongeacht of Chrysler beter af is bij DC of niet. Ze maken verlies en de directie van DC wilt er vanaf. Andere concerns vinden Chrysler misschien in hun geheel niet interesant maar hebben wel interesse over voor een van de automerken. Denk dat dit metname het geval is bij de Chineze merken
Lustigson zegt
Ben inderdaad benieuwd wat ‘r met Dodge en Jeep gebeurt als DaimlerChrysler Chrysler verkoopt. Of blijven die twee merken binnen het bedrijf, soms?
Overigens kan ik me voorstellen dat en investeringsmaatschappij erop uit is om alle kennis en kapitaal van Chrysler uit elkaar te trekken en aan afzonderlijke bieders te verkopen. Iemand nog een paar autofabrieken in de VS nodig?
H.J. Vaesen zegt
Voorlopig zijn dit louter speculaties, hoewel ik wel feeling heb bij de stelling van Wooody. Klinkt er aannemelijk, ik ga even in de geschiedenis spitten naar een goed vergelijkbaar voorbeeld.
Wat alleen dubbel is, DC heeft de laatste herstructurering op zijn naam staan…