De onzekerheid over Chrysler is nog steeds niet opgehelderd, maar het lijkt erop dat alle overnamegeruchten rond het merk het moederbedrijf DaimlerChrysler geen windeieren legt. Het aandeel DaimlerChrysler sloot gisteren namelijk op de hoogste koers sinds augustus 2001. Het lijkt erop dat de aandeelhouders verwachten dat Chrysler verkocht gaat worden, maar de vraag is aan wie?
Collega Robbie opperde GM of Hyundai, met de Chinezen SAIC en Chery als wat minder prominente kandidaten. Inmiddels lijkt het erop dat Hyundai gisteren naar eigen zeggen is afgehaakt, dus het wachten is op het volgende gerucht.
Een ding is zeker: er is nog niets zeker over de toekomst van Chrysler. Ondertussen kan DaimlerChrysler-CEO Dieter Zetsche zich in zijn handjes wrijven, want zijn aandelenkapitaal is ondertussen met de waarde van een flink jacht gestegen.
Aandelenkoers DaimlerChrysler AG laatste 3 maanden in Euro’s (bron)
© Deutsche Börse
joep zegt
hmm ja ik vraag me sterk af of ze uberhaubt wel een geschikte koper zullen vinden nu hyundai is afgehaakt…
H.J. Vaesen zegt
Het zal niet zo’n vaart lopen met die overname, verwacht ik. Beurs speelt er gewoon vroeg op in omdat het zéker is dat het wel gaat gebeuren.
Toch blijf ik het raar vinden, want Chrysler mag in Europa toch redelijk succesvol genoemt worden. Veel potentie, de 300c bijvoorbeeld is nu al een succes. En een voyager is ondanks alle problemen toch een goedlopend product.
C30CDIAMG zegt
nou ja, het aandeel stijgt al 5 dagen op rij… niet echt gunstig voor de koper
Fons zegt
Bijna alle winst die MB maakt kunnen ze linea recta overmaken naar detroit.
Het wordt tijd dat dit stopt en ze de boel (op een nette manier) verkopen.
Chrysler is een merk wat niet echt veel toevoegt aan het Mercedes gamma.
JH zegt
Grappig is dat ze in Duitsland zeggen dat GM misschien Chrysler wil overnemen maar goed GM is zelf al bijna failliet dus ik moet lachen om dat gerucht…
Fons zegt
GM heeft al meerdere jaren de slechtst mogelijke rating, zodat ze zelf op een normale manier geen geld meer kunnen lenen.
GM is eigenlijk failliet, maar niemand wil het hebben en om het failliet te laten gaan, ontbreken de financieen om de ontslagenen op te vangen.
H.J. Vaesen zegt
@ C30
Niet gunstig voor de geïnteresseerde bedoel je, ookwel de (te) late koper.
@ Fons
Het Mercedes gamma staat los denk ik, van Chrysler. Chrysler heeft ook een groter marktaandeel in de Verenigde Staten. Ze opereren in een hele andere prijsklasse.
@ JH
Een bedrijf als GM gaat écht niet zomaar failliet als het een paar jaar slecht gaat…
Fons zegt
Maar in de US gaat elke auto met dik verlies naar de klant.
H.J. Vaesen zegt
@ Fons
Waar baseer je dat op?! Cijfers alstublieft.
Fons zegt
Dan leef jij in een andere wereld.
Ik zal de cijfers opzoeken.
H.J. Vaesen zegt
Mooi. :D Cijfers :D
Fons zegt
Ford :
By comparison, Ford’s loss per car was $1,913 last year, compared to a profit of $1,486 per car the year before.
GM :
Last year, GM’s profit per car was $337. The year before their profit per car was $773. To manufacture a car, GM uses 39 hours of labor per vehicle.
Chrysler :
Daimler-Chrysler’s 44 hours of labor per vehicle was the worst in the industry. And they lost $1697 per car last year.
Fons zegt
Tevreden?
H.J. Vaesen zegt
Nog niet helemaal. Zijn dat cijfers die afgezet worden tegen het totale verlies van de groep Chrysler?
Want het bedrijf is zeker wel interessant, kijk maar naar het aantal geïnteresseerden.
En trouwens, Fons. Wil je beweren dat GM bijna failliet is?
Bertus zegt
@Fons: Bronvermelding!!
Fons zegt
Dit zijn de getallen van Chrysler USA
GM kan geen normaal krediet meer krijgen. Dit is al enkele jaren zo en ook algemeen bekend, iets van ee c-rating ofzo.
De ziektekosten en de kosten van oud gedienden drukken zeer zwaar op de begroting.
En er worden regelmatig assembly plants gesloten.
Wij merken dit omdat we 1st tier supplier zijn.
Fons zegt
@Bertus,
beetje googlen e.d.
www. automotivenews.com etc.
H.J. Vaesen zegt
@ Fons
Het klopt inderdaad dat oudgedienden héél zwaar op hun financiële situatie drukken. Daarnaast is het produceren in de VS ook niet goedkoop.
Fons zegt
Ik heb hier meer up-to date gegevens (oct. 2006), de vorige waren van 2003 :
According to a new study performed by the automotive industry analysts at the Harbour Felax Group, our own Big Two-Point-Five are losing more money, per vehicle, than their Japanese counterparts.
The study examined how much profit each manufacturer made on individual vehicle sales and the results identify deep consumer discounts, such as employee pricing, deeper discounts for fleet sales and an overall lack of focus on design as the primary culprits.
So how much money is GM, Ford and Chrysler losing per car and pickup? For GM, their average loss is $1,271 per vehicle, with Ford behind $451 per unit and Chrysler making a profit of $144 on average.
For comparison, Nissan leads the profitability pack at $2,135 per vehicle, with Toyota and Honda coming in at $1,715 and $1,259 respectively.
Naturally, the rapid increase in the cost of health care and a fluctuation in exchange rates are also to blame, but overall, several factors are in play that the General, FoMoCo and Chrysler actually have control over.
En bertus, zie je de bronvermelding in het artikel ?
C30CDIAMG zegt
Henk Jan,
hele slimme opmerking van je, proficiat. en aangezien 5 dagen geleden niemand het groot aandeelhouderschap heeft overgenomen is het idd ’te’ laat
Fons zegt
Je kunt altijd nog een pakket GM stocks kopen.
Misschien hebben die nog de ‘junk-bond’ status.
H.J. Vaesen zegt
Klopt als een bus.
Het klopt inderdaad dat in modellen van GM (in de USA m.n.) van 1999 tot 2003 nagenoeg allemaal hetzelfde dashboard hebben. Ik woonde destijds in Wash D.C. en dat is me altijd bijgebleven.
Maar ik denk wel dat GM hier bovenop komt. Er is namelijk meer dan voldoende potentieel. Want hier in Europa hebben ze in de vorige maand meer verkocht t.o.v. vorig jaar jan.
In de VS zijn de verkopen gedaald, maar hier heeft GM een reden voor;
In January, GM North America produced 313,000 vehicles (135,000 cars and 178,000 trucks). This is down 74,000 vehicles or 19 percent compared to January 2006 when the region produced 387,000 vehicles (159,000 cars and 228,000 trucks). (Production totals include joint venture production of 15,000 vehicles in January 2007 and 26,000 vehicles in January 2006.)
The region’s 2007 first-quarter production forecast is revised at 1.080 million vehicles (417,000 cars and 663,000 trucks), down 40,000 vehicles or 3.6 percent from last month’s guidance. The production decrease is due to GM’s ongoing efforts to reduce low-margin daily rental fleet sales, shifting production to the company’s new full-size pickups and the ongoing management of inventories. In the first-quarter of 2006, the region produced 1.255 million vehicles (496,000 cars and 759,000 trucks).
Hm vooruit, ook even wat research gedaan.
H.J. Vaesen zegt
Overigens, Fons, wat je zei over het sluiten van assembly plants. Dit verhaal heeft ook twee kanten. Want ze investeren ook in het uitbreiden van deze plants. Getuige het volgende artikel;
SPRING HILL, Tenn. – General Motors today announced it plans to invest approximately $225 million in its Spring Hill manufacturing complex to renovate the plant’s paint shop in preparation for future vehicle production. The investment is contingent on GM securing incentives from the state of Tennessee.
Wellicht dat er een bepaalde vorm van centralisatie plaatsvindt. Dit heeft inderdaad wel ontslagen tot gevolg.
Fons zegt
Toch leuk al die automotive newssites afgaan.
De verwachting is dat the big three wel zullen blijven bestaan, maar dat ze een flink deel van de markt, die ze nu nog als vanzelfsprekend beschouwen, in zullen moeten leveren.
Misschien moet VW eens kijken naar chrysler.
Dan kunnen ze een ikoon als Jeep tot hun programma toevoegen en ze krijgen er een fatsoenlijk dealernetwerk in de US erbij.
En aan de prijs kan het niet liggen. VW heeft blijkbaar zat in kas.
H.J. Vaesen zegt
Overigens, ja ik blijf bezig. De situatie is aanmerkelijk verbetert. GM leed nog wel verlies aan het einde van 2006, maar nog maar een fractie in vergelijking met het jaar daarvoor.
Daarnaast is het zo dat het dalen van de koers per aandeel wel weer wordt opgevangen door de uitkering van dividend, welke meer is dan de koersdaling. Ik verwacht dat áls het GM lukt om een klein kwartaalwinstje te behalen, dit het geduld van aandeelhouders dubbel en dwars terugbetaalt.
H.J. Vaesen zegt
Inderdaad, het dealernetwerk was dus ook waar die Aziaten in geïnteresseerd waren. Hm, kijk eens wat we weer ineens veel leren.
Fons zegt
Voor je net weet, kun je zelf aandeeltjes kopen en verkopen ;-)
H.J. Vaesen zegt
Deed ik al ;)
Okay, voor dat dit ons persoonlijke blogje wordt… afsluiten? Ik denk dat ik een mooie quote heb daarvoor, uiteraard van de GM website;
In this release and in related comments by General Motors’ management, we will use words like “expect,” “anticipate,” “estimate,” “forecast,” “initiative,” “objective,” “plan,” “goal,” “project,” “outlook,” “priorities,” “target,” “intend,” “evaluate,” “pursue,” “seek,” “may,” “would,” “could,” “should,” “believe,” “potential,” “continue,” “designed,” or “impact” to identify forward-looking statements that represent our current judgments about possible future events. We believe these judgments are reasonable, but GM’s actual results may differ materially due to a variety of important factors.
Hahaha :D
SugarFree zegt
@ Vaesen, over je bijna-persoonlijke blogje met Fons (je was me net voor ;))
Nouja, wel interessant om te lezen hoor; gaat tenminste ergens over :)
Fons zegt
Beetje in de trant van : in het verleden behaalde resusltaten…..
H.J. Vaesen zegt
Tsja. Vaesen is vrij, dus dagje met de laptop in de buurt is primaa :)
Fons zegt
idem.
Wordt wel heet, zo’n laptop op schoot.
H.J. Vaesen zegt
:)
Ejay zegt
En dan knalt hij naar beneden als er niet op korte termijn duidelijkheid is.
lincoln mark8 zegt
oja …er zijn dus wel mensen hier die degelijk huiswerk doen!!!!!
SamSam zegt
Ik ben blij dat Mercedes Chrysler wil dumpen….Want dat goedkope Chrysler imago had Mercedes Benz bijna het kop gekost!!!
Base zegt
In de USA is het absoluut de schuld van de ‘Unions’ ofwel de vakbonden. Ben regelmatig in automotive electronics fabrieken geweest die voorheen eigendom waren van de Grote Drie (Delphi, Visteon, Siemens VDO, etc…).
Het is echt te gek voor woorden hoe daar (niet) gewerkt wordt.
Voorbeelden:
– tijdens je eigenlijke shift zo min mogelijk uitvoeren, zodat het werk niet af is en er dus overuren gedraaid moeten worden (kassa!). Door deze truc slepen operators die net hun VMBO af gemaakt zouden kunnen hebben tussen de 60 en 100 duizend dollar mee naar huis.
– ‘Job Protection’: wanneer er een productiemodule verwisseld moet worden op een machine zouden wij dat zelf in 15 minuten gedaan hebben. Dat mag niet daar echter niet, want dan pak je andermans werk af. We staan dus anderhalf uur te wachten op achtereenvolgens een timmerman om een bout los te draaien, een electrician om de kabels los te maken, een loodgieter om de perslucht-slang af te koppelen en een heftruck-chauffeur om de module te verwijderen. Daarna moet het hele spel achterstevoren herhaald worden om een nieuwe module te monteren. Zou ikzelf de bout los draaien, dan krijgt een thuiszittende timmerman 6 uur loon uitbetaald omdat er blijkbaar te weinig timmermannen dienst hebben, en die arme drommel dus eigenlijk ingeroosterd had moeten zijn.
– en ontslaan is schier onmogelijk
Vind je het gek dat de autofabrikanten geen winst draaien, hun onderdelen zijn ze contractueel verplicht tegen vastgelegde hoge prijzen in te kopen bij inefficiente hobbyschuren…
Kenny zegt
@C30
Nu is het inderdaad niet interessant, maar als je zoals mij meer dan een maand geleden aandelen hebt gekocht is het wel interessant. Ik heb ze overigens vandaag weer verkocht voor de slotkoers van gisteren, 56.03 euro
Ik heb ze ingekocht voor 49.00 euro per stuk
Kenny zegt
btw voor de geintereseerde, chrysler boekte in 2006 een verlies van 1.118 miljoen euro, terwijl mercedes benz een winst maakte van 2.415 miljoen euro. Das andere koek :P
Jan zegt
Wat gebeurt er nu met de naam, die kan moeilijk Daimler Chrysler blijven als Chrysler weg is
Wordt het nu trg Daimler Benz?
Fons zegt
Laatste nieuws : Magna heeft intresse in Chrysler
http://www.autoblog.com/2007/02/22/could-magna-buy-chrysler-and-put-bernhard-at-the-helm/
Zo koopt een leverancier een klant op en garandeert zo zijn eigen afzetmarkt?