Veel autobouwers verkeren in zwaar weer. Een recent voorbeeld is Ford dat net als General Motors afstiefelt op een jaarverlies van meer dan 10 miljard dollar. Te pas en te onpas zien we dan ook complete automerken in de etalage staan, wie biedt? Ook bij DaimlerChrysler rommelt het. Mocht het daar heel fout aflopen, dan zullen de ooit zo gelukkige Daimler-Benz en Chrysler echtscheiding aanvragen.
Reden hiervoor is dat de Chrysler in het derde kwartaal van dit jaar een verlies noteerde van 1,5 miljard dollar, tegenover bijna 400 miljoen dollar winst in dezelfde periode een jaar eerder. Heel DaimlerChrysler draait door de goede cijfers van Mercedes nog wel winst, maar deze is fors lager dan vorig jaar door de drukkende cijfers van de Chrysler tak.
DaimlerChrysler heeft nu bij monde van topman Bodo Uebber aangegeven geen enkele mogelijkheid uit te zullen sluiten, dus ook niet de mogelijkheid tot splitsen van het bedrijf. Er zal een analyse naar de problemen worden gedaan, een strategie worden bepaald en pas dan zullen conclusies worden getrokken. Uebber doet niet aan speculaties, zoals hij zelf zegt.
DaimlerChrysler ontstond in 1998 toen Daimler-Benz het Amerikaanse Chrysler kocht. Wie weet staat Chrysler binnenkort dus in de etalage, want wij speculeren natuurlijk wel (via: automotivenews.com).
Rick dos zegt
Ja, sorry hoor maar daar komen ze nu pas achter? Dit werd vanaf het moment dat Mercedes erover na zat te denken om Chrysler te kopen afgeraden.
Chrysler was al sinds Lee Iacocca weg was gegaan een noodlijdende bedrijf. En Mercedes dacht dat ze wel even het tij zouden kunnen keren. Nice try but no cigar!
Ik denk dat je dit soort nieuws ook nog wel van andere mammoet maatschappijen zult gaan horen. En dan denk ik vooral aan FIAT en VAG groep.
Floef zegt
ja, het zat eraan te komen.
maar ik vraag me toch af wat er nu van chrysler overblijft. het bedrijf heeft mooie auto’s gemaakt.
toch liep het slecht. hoop dat het goed afloopt voor het bedrijf!
ik ben het wel eens dat dit ook speelt bij vele andere auto bedrijven.
joep zegt
mooie gelegenheid om een vraagje testellen waar ik al een tijdje mee rond liep. Waar hoort het merk Daimler nou eigenlijk bij? Aangezien het grote uitvoeringen van jaguar’s zijn, zou je zeggen bij Ford. Maar aan de andere kant, dit bedrijf heet natuurlijk niet voor niks DAiMler-Chrysler! Anyone?
O.D. zegt
@ Rick dos: inderdaad…..en voordat Lee Iacocca bij Chrysler kwam draaiden ze ook al rampzalig. Maar ja…..soms is het wel lastig alle factoren te overzien voor ons. Het zal toch wel goede vooruitzichten moeten hebben gehad destijds, die samenwerking.
@ joep: Er zijn twee verschillende Daimlers. Het is gewoon dezelfde naam voor twee verschillende bedrijven. De Daimler in Daimler-Chrysler verwijst naar Gottlieb Daimler, de producent van het eerste motoraangedreven voertuig met 4 wielen. Later is de naam verandert in Mercedes, naar de dochter van de eerste grote klant.
De Daimler zoals je die bij Jaguar aantreft is een oud Engels automerk (de oudste zelfs) dat zeer luxe auto’s maakte. Deze had dus niks met het Daimler van Gottlieb Daimler te maken. Tegenwoordig worden er geen eigen auto’s meer gemaakt, maar staat het voor een extra luxe uitvoering van de Jaguar.
Tomek zegt
Waarom gaat het zo slecht met chrysler? omdat het prul is. Heb een PT cruiser 2,2 CRD, niets dan ellende … Doe hem van armoede verkopen. en zelfs dat lukt niet want krijg er bijna geen geld voor …
ik rij em nog liever in de prak, dan heb ik er toch nog plezier aan
Marcel zegt
Only the strong survive
luc zegt
het zat er aan te komen alleen het klinkt niet echt de naam
autoblogger zegt
Statement from DaimlerChrysler regarding speculation on the potential sale of Chrysler Group
Auburn Hills, Mich./Stuttgart, Germany, Oct 25, 2006 –
Statement attributable to Hartmut Schick, Senior Vice President – Corporate Communications, DaimlerChrysler AG:
DaimlerChrysler reaffirms its previous statements made to the media that there are no plans to sell Chrysler Group. During today’s third-quarter earnings analyst/media conference call, the company appropriately chose not to add to the speculation regarding this topic. However, the resulting coverage and comments made it clear that this “not-for-sale” statement needed to be reaffirmed.
Johannes zegt
Gewoon het resultaat van de egotripperij en machtswellust van Jürgen Schrempp, de hoogste baas van DaimlerBenz, die ook “lovebaby”Fokker zo vakkundig de nek heeft omgedraaid.
Die wilde ter eer en meerdere glorie van zichzelf het concern koste van kost groter maken. Ten koste van winstgevendheid én de tot dan toe onbetwiste kwaliteit van de Mercedesmodellen.
Die zelfbevrediging heeft DaimlerBenz heel veel geld en goodwill gekost!
cruiser crd zegt
Tomek,
Ik heb hem ook en heb nog nooit zo’n fijne auto gehad. Ja hij is duur in onderhoud en brandstof-gebruik, maar als je de beurten bij de dealer gewoon kan betalen, je regelmatig je steenslag laat verwijderen en hem elke zaterdag even stofzuigt, gaat ie nog jaren mee en ziet ie eruit als nieuw.
Citrofiel zegt
Moet Chrysler maar goede mooie auto’s gaan maken.
SummerSky zegt
Chrysler snapt in ieder geval totaal niet hoe de Europese markt werkt. Ze brengen modellen uit die op het eerste gezicht wel sympathiek lijken, maar als je dan in het goedkope plastic interieur plaatsneemt om een rondje te gaan rijden, heel erg teleurstellen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de reviews van de 300c onder het kopje ‘dynamische eigenschappen’ – en dan niet alleen die van meneer Clarkson, die kon z’n lachen nauwelijks inhouden…
Tomek zegt
@ cruiser crd
nou de mijne begon al fout, afgeleverd met 1mm speling op de wielnaaf (normaal 100% kwaliteitscontrole op dit onderdeel) trillen lijk een gek en crhysler maar zeggen dat dat normaal was. voor de rest, dashbord lichtjes kapot ==> dealer zegt 800 EUR, dashbord demonteren enz, zelf gedaan en kost was 2 eur voor nieuwe lampkes … het gezeik blijft duren … kraakjes en gerammel elke maand wel iets nieuws en niemand die kan zeggen waar dat het aan ligt !!
Nooit meer chrysler
Eelco van Vliet zegt
En niet alleen in Europa worden de producten niet gewaardeerd. Ook de Amerikanen zijn de lage kwaliteit van hun eigen producten zat en zijn massaal overgestap naar merken als Toyota. Die verkopen zich helemaal scheel in Amerika. Alleen in de SUV en truck segment verkopen de amerikanen nog goed. Maar de SUV markt droogt een beetje op en de fabrikanten zijn de gewone man, die een Sedan wil, vergeten.
Toyota is reeds de grootste verkoper in de USA en de een na grootste wereldwijd.
Greg zegt
En de nieuwe Sebring voorspelt alweer drama voor Chrysler in de middenklasse.
Bij Mercedes zitten er nu een boel goeie ontwerpers..(kijk maar naar de CLS, de nieuwe CL en de M klasse. Ik zou zeggen: vervang de design-afdeling van Chrysler per direct met een stel Mercedes designers. Het is toch 1 onderneming dat DaimlerChrysler… En ga vol goede moet de toekomst in met Chrysler. Maak er een product van dat Europese klasse en kwaliteit uitstraalt!
mercedesfan zegt
zalig!!
sacha zegt
En nog een artikel: Daimler Minus Chrysler = Pure Speculation
Registration required, dus http://www.bugmenot.com/