In 1998 leek het nog zo’n mooi plan, de samenwerking tussen Daimler en Chrysler moest de hele wereld kunnen veroveren. Nu ruim 10 jaar later is dat sprookje over en verkoopt Daimler zijn laatste 19,9% aandelen in Chrysler.
De aandelen worden overgenomen door investeringsmaatschappij Cerberus die in 2007 al 80,1% van de aandelen had overgenomen. Cerberus betaalt Daimler niet voor de aandelen die nog niet zo heel lang geleden ongeveer 2 miljard euro waard waren. Sterker nog Daimler scheldt ook nog eens een aantal leningen aan Chrysler kwijt . Voordeel voor Daimler dat ze met de aandelen ook verlost zijn van eventuele claims bij een faillissement van Chrysler. Wel moeten ze nog drie jaarlijkse termijnen van 200 miljoen dollar betalen aan het pensioenfonds van Chrysler.
Nu Cerberus volledig eigenaar is van Chrysler, komt Fiat weer in beeld die wil gaan samenwerken met de Amerikanen. In een nieuwe opzet voor Chrysler zou de vakbond United Auto Workers (UAW) een meerderheidsbelang van 55 procent krijgen. Voor Fiat zou 35% van de aandelen gereserveerd zijn en de resterende 10 procent zou worden verdeeld onder overige geldschieters. Mocht dit allemaal niet lukken, dan draait de Amerikaanse overheid de geldkraan dicht wat tot het faillissement van Chrysler kan leiden.
cardesigner@USA zegt
The 300C looks angry, very angry…
BMWPerformance zegt
mijn opa heeft zon 300c een 5,7 hemi
lekkere wagen :D
StormRAM zegt
Lijkt me prima om Fiat als partner te hebben bij Chrysler, maar Cerberus… Daar heb ik nog wat mijn twijfels over, ben benieuwd wat het doet met de identiteit van Chrysler. Geld binnenhalen is goed, eenheidsworstwagens maken vind ik dan weer een minder goed plan. Ik wil er niet al te negatief over zijn, dus ik wacht de eerste concept-cars van Chrysler maar even af welke design-richting ze op gaan! Ik hoop in ieder geval wel dat ze de SRT-versies wel blijven maken. :)
RomeoS zegt
Het probleem bij zo’n 300C vind ik toch wel dat het exterieur vernieuwend en wel mooi in elkaar zit, alleen als je in de auto stapt is dat gevoel al snel voorbij.
Maargoed wie weet brengt Fiat met hun Italiaanse designers iets beters, mocht de samenwerking doorgaan natuurlijk..
cardesigner@USA zegt
@RomeoS, interieur is nog best goed. Het is gewoon een value-for-money alternatief voor “de Duitsers”.
lincoln zegt
@mede-bloggers ..
noem eens een trans-atlantische samenwerking die wel goed is gegaan ??
Laue zegt
Die 300C grill vertelt waarom chrysler niet failliet moet gaan.
(oja, en omdat ik net een Dodge caliber heb gekocht)
Gert zegt
Dat is even een uitstekend plan: Een meerderheidsbelang van een, notabene amerikaanse vakbond in een autobedrijf. Dat zal de problemen echt snel oplossen ja.
Volgens mij zijn zij juist ten dele debet aan de grote problemen bij de US automerken.
cardesigner@USA zegt
@Laue, als ik het mag vragen, met hoeveel korting?
unanimo zegt
@Gert: Echt he. Was ook het eerste wat ik dacht. Die vakbonden willen zoveel mogelijk geld vrijmaken voor hun werknemers natuurlijk. Gaat op de lange termijn nooit werken.
Een investeringsmaatschappij als eigenaar is dan weer het andere uiterste (want die willen alleen geld zien en dat gaat vaak ten koste van innovatie) maar dit is helemaal niet slim.
BananaFlip zegt
Haha, echt overal waar een verdwaald merkje rondvliegt is Fiat er meteen bij.
Wel grappig natuurlijk.
Laue zegt
@ cardesigner@USA
het is een 2e hands. 15.000 gelopen,2.0 CRD (TDI), 8 maanden oud. nieuwwaarde rond de 35.000,-, inruil 2000,- gekocht voor 21.000,- afschrijving? ja best wel. maar dat weet je van te voren als je een amerikaan koopt. ik vind het gewoon een mooi model, nu nog ff langs startech sturen. ;)
Rossi zegt
Als ik het zo lees blijft er 0% aandelen over voor Cerberus… Klopt dat?
tripple zegt
@ stormram
welk identiteit heb je het over?? nog effe en er blijft niks over van dat achterlijk merk.
Jesper zegt
@ lincoln: Ford USA en Ford Europe? :P
de sjonnies zegt
@ lincoln – tweede wereldoorlog?
Majinstar zegt
Inderdaad gewoon weg ermee. Echte losers rijden zo’n auto ( Ook wel de Wanna be pruts Bentley Brookland ).
rikkon zegt
Heerlijk zo’n inhoudelijke en weloverwogen reactie van Majinstar, dat maakt de dag toch weer goed.
rikkon zegt
@ lincoln Transatlantische samenwerking? De NAVO werkt al een paar jaar vrij aardig.
Peter zegt
@rikkon
Onlangs nog in Afghanistan geweest? Toch niet echt een succes!
Citrofiel zegt
Het is volgens mij echt paniekvoetbal, de huidige beslissingen van autofabrikanten. Alles net wat te snel… Maar ja, snel moet het ook wel zijn. Te langzaam, en je bent failliet. Dilemma…
micheloo0 zegt
Dat werd tijd dat diamler het violledig verkocht
Peter_D zegt
Ze overleven het wel, geen enkel probleem :D
Ik rij nu precies een half jaar 300C en het is echt heerlijk! Geen bochtenridder laat dat duidelijk zijn, maar stoplicht sprints en tussen acceleraties op de snelweg WOW :D Is een 3.0 crd gechipt nu 260 pk en 600 Nm met SRT design pakketje, dus nieuwste model.
Vorige auto was een A6 3.0 TDI s-line, maar een en al ellende!! Motorstoringen, kraken in het interieur en nog allerlei dingen, om gek van te worden. Premium zegt dus ook niet alles ;)
GO CHRYSLER :D
six-trey zegt
@Peter D
goede keuze van wagen, maar als je een 300C koopt waarom ben je niet voor de V8 gegaan? Dat is de grootste reden waarom ik hem zou kopen :P en dat bocht werk is gewoon wat wennen het verbaast me dat je daar na 6 maand nog last van hebt :D
achja toch liever een amerikaans bedrijf in amerikaanse handen dan in duitse niet dat het zo veel zal uitmaken
Peter_D zegt
@ Six-trey
Ik rij veel km per jaar dus V8 is economisch niet haalbaar :D Ja kan wel maar betaal je je blauw aan brandstof. Vorige 300C heb ik toen laten staan, omdat ik het interieur niet echt super vond, moet wel toegeven dat het wel veel scheelde in prijs. Maar toen deze nieuwe uitvoering uit kwam ben ik meteen gaan kijken en het interieur was echt stukke beter. Mooie de deuren in leer gestikt enzo toen is mijn Audi meteen de deur uitgegaan!
Maar ik heb geen last van het bochtenwerk is in het begin idd even wennen, maar met mijn vorige Audi kon je stevig bochten rijden. 300C is daar ook niet voor bedoeld is gewoon een super comfortabele auto, een echt autobahn cruiser :D En ik luister niet meer naar premium dit en premium dit want ik heb even genoeg van al dat premium :D
Esprit_de_Flandre zegt
Blijkbaar werkt het Amerikaanse vakbondsysteem anders dan het Europese. Ik denk niet dat het mogelijk is hier dat een vakbond aandelen in een bedrijf heeft.
Uiteindelijk krijgt UAW gewoon een meerderheidsbelang in Chrysler om ze gerust te stellen in de plannen van Fiat. Blijkbaar hebben ze ferm tegengewerkt uit angst voor gigantische hervormingen (lees: ontslagen). Hoewel ze eigenlijk toch niet veel keuze hebben. Als ze de deal met Fiat niet aanvaarden gaan ze sowieso failliet, worden ze in kleine stukjes gekapt en elk stukje apart verkocht. Dat gaat nog veel meer banen kosten.
Ontslagen zullen echter toch nog nodig zijn, dus de UAW zal daar dan ook de verantwoordelijkheid moeten voor nemen. Ik vraag me af of ze dat uitgelegd krijgen aan hun leden.
lincoln zegt
@rikkon .. de NAVO was bij de oprichting al failliet ..
@Jesper .. Ford is goed voor haar dochters .. da,s waar ..