Mercedes en haar moederbedrijf Daimler zien toch geen brood in waterstof, daarom stopt de ontwikkeling ervan.
Er zijn verschillende alternatieve brandstoffen waar miljarden euro’s in zijn geïnvesteerd. Momenteel lijkt elektrisch aan het langste eind te trekken. Waterstof is voor velen ook nog een alternatief, maar de interesse vermindert steeds meer. Ook in Stüttgart is het geloof weg: Daimler stopt met de ontwikkelingen omtrent waterstof. Ook trekken zij hun waterstofmodellen uit productie.
Waterstofmodellen?
Het is niet dat Daimler, of in dit geval Mercedes, bekend stond om hun modellen op waterstof. Sterker nog, de enige die we recent hebben gezien is de Mercedes GLC F-Cell en we nemen het je niet kwalijk als je deze GLC met EQC-velgen bent vergeten. Deze ‘opvolger’ voor de B-Klasse F-Cell is nog steeds in productie, ten minste, snel niet meer. De omgekatte GLC drijft zijn wielen aan met rasechte F1-stijl ‘EQ-POWER’, maar de ‘brandstof’ is waterstof. Het is een hybride: half waterstof, half accu. Geen uitstoot en in theorie het beste van twee werelden. Door het kapot gooien van het waterstofproject wordt de stekker volledig uit de GLC F-Cell getrokken.
Kosten
Dat heeft een paar redenen, waarvan geld één is. Nee, dat is het enige probleem. Volgens Daimler is waterstof namelijk serieus één van de oplossingen. Het probleem voor henzelf is dat het volume van verkoop tegenover de ontwikkelingskosten absoluut niet in balans is. De ontwikkelingskosten van een waterstofauto liggen ongeveer twee keer zo hoog als die van een elektrische auto.
Met de meute meegaan
Daimler was een dapper dorpje op dit gebied. Honda, bekend van bijvoorbeeld de FCV Clarity, trok de stekker er al uit. Volkswagen ‘zag dit al aankomen’ en zei in vorige maand dat geen één voordeel van waterstof hun interesse wekt. Sterker nog, ze zijn er niet volgens Wolfsburg.
Daarmee zijn de enige drie merken die nog sterk geloven in waterstof Hyundai, BMW en Toyota. De laatste twee werken zelfs samen op dit gebied. Auto’s als de Hyundai NEXO en Toyota Mirai laten zien dat waterstof inderdaad grof geld gaat kosten. Want ook de consument moet met ruim 65.000 euro voor beide auto’s diep in de buidel tasten.
Andere markten
Wel blijft Daimler geld pompen in waterstofprojecten, met name een nieuw project samen met Volvo. De beide vrachtwagendivisies van deze merken gaan zwaargewichten op waterstof ontwikkelen. Voor nu stopt Daimler met personenauto’s op waterstof. Wordt misschien vervolgd maar waarschijnlijk niet. (via Electrek en Automotive News Europe)
meetsysteem zegt
Stuttgart, iets met umlaut..
On topic, goeie zet, voor personenauto’s is de brandstofcel niet de beste oplossing, zeker wanneer de volgende generatie accu’s verschijnt. In de tussentijd plug-in, liefst met 100 km elektrisch en 1200 km diesel gecombineerd bereik. Maar ja, imago..
flutterby zegt
Welke miljardair riep dit ook al weer al jaren? Waterstof is enkel interessant voor de oliemaatschappijen.
centocinquantanove zegt
@flutterby: ik ben geen miljardair hoor!
laptom zegt
@flutterby: maar waterstof klinkt zo leuk… en je hebt alleen water als afvalstof. Maakt toch niet uit als je 3x zoveel energie nodig hebt om waterstof te creëren dan dat het ooit opleverd.
flutterby zegt
@laptom: Dat geld net zo goed voor brandstof. Alleen dat heeft duizenden jaren nodig om op te bouwen.
Overigens is er best een rol voor waterstof weggelegd in de energie transitie. Denk bijvoorbeeld aan de scheep en luchtvaart of de staalindustrie. Als de bron kernenergie, algen of een andere onuitputtelijke duurzame bron is dan kan het zelfs milieu verantwoordelijk.
pramm zegt
Ow, maar toch prima in de woestijn te maken. Stof genoeg. Alleen beetje water er bij…
mashell zegt
Bij dit artikel had ik een schreeuwerige kop als “Corona crisis vermoordt waterstof” verwacht. Maar zo zakelijk is ook wel ok.
pindakoning zegt
Dan ben ik toch nieuwsgierig hoe lang BMW en Toyota hiermee doorgaan. Zien zij wel (meer) voordelen? Dit lijkt mij een begrijpelijke keuze van Daimler
fanboy zegt
Volgens mij is BMW er feitelijk ook mee gestopt en koopt dat van Toyota in.
BMW was eerst nog van het verbranden van waterstof trouwens, maar daar is iedereen al vanaf gestapt.
bohica zegt
@fanboy: bmw is er nog mee bezig en er zal over een tijdje een x5 op waterstof brengen
crepito zegt
Verrassing…
superhans zegt
Mits waterstof tegen acceptabele kosten geproduceerd kan worden, lijkt het me wel een mooi alternatief voor de lucht- en scheepvaart. Die kunnen grote hoeveelheden tanken en de benodigde infrastructuur kan beperkt blijven tot grote (lucht)havens.
japiejo zegt
Ja maar waterstof is de toekomst hoor ik hier altijd?
mashell zegt
Is het ook. De zon verandert waterstof in helium, stuurt daarmee lichtstralen en warmte naar de aarde waar het via zonnepanelen in de elektriciteit wordt omgezet waarop je elektrische auto kan rijden.
retetikker zegt
BEV heeft nog steeds niet de grote doorbraak gemaakt en alternatieven blijken niet haalbaar.
Ik heb het vermoeden dat de verbrandingsmotor nog wel even onder ons blijft.
Dutchdriftking zegt
Tja, als blauwe diesel echt doorbreekt is er ook geen reden meer om verder te gaan met waterstof. Jammer maar helaas. We hebben ook geen stoomtrein meer.
mashell zegt
Maar blauwe diesel gaat niet doorbreken. Kan niet. Want “Blauwe diesel wordt gemaakt van afval. Het afvalproduct bestaat uit resten van plantaardige oliën die eerst een voedseldoel hebben gediend.” en zoveel voedsel afval om de auto’s, vrachtwagens en treinen op te laten rijden is er helemaal niet. Zie: https://autorai.nl/blauwe-diesel-friesland/
bpc zegt
Ik ben voor mijn werk vaak vlakbij een testcircuit vam toyota, vlakbij is een waterstoftankstation en het valt mij altijd op dat daar best vaak prototypes aan het tanken zijn, ik ging er van dat toyota toch aardig wat ontwikkeling en testwerk in waterstof steekt.
En gezien het feit dat daimler en volvo wel verder gaan in de ontwikkeling van waterstofaandrijving in vrachtvervoer kan het alsnog zijn weg vinden naar personenwagen. Niet vergeten dat veel (milieu)technologie die we vandaag de dag in personenwagens zien begonnen is bij vrachtwagens.
Addblue om maar een recent voorbeeld te noemen
sanki zegt
Dit snap ik niet. H2 is echt de toekomst, elektrisch absoluut niet…
jelmer zegt
Niet, dus.
jorden zegt
@sanki: dan moet je ze even bellen!
sanki zegt
Ik zit zelf in het OV en daar zie je juist dat alle fabrikanten aan het inspelen zijn op waterstof. Dus ik vind het zeker raar dat de personenwagens van mercedes ermee stoppen terwijl bij Evobus GMBH alles wordt gezet op waterstof wat ontwikkeling betreft….
baklava zegt
Mercedes is gewoon niet innovatief genoeg. Hun batterij modellen zijn ook niet geweldig
japiejo zegt
Nee en BMW ook niet en Honda ook niet en Volkswagen ook niet en Peugeout ook niet etc. Als merken (vrijwel) stoppen met waterstof, of er niet eens aan beginnen, zijn ze dus niet innovatief genoeg. Of zouden ze inzien dat het voor personenwagens (voorlopig) een dood spoor is? Zou misschien ook best een reden kunnen zijn.
pramm zegt
Exact… en durven ook geen wagens op perslucht aan. En de flux capacitor hebben ze ook nooit heil in gezien… De innovatie is ver te zoeken.
jaapiyo zegt
BMW gaat er wel mee door samen met Toyota. Goede nickname trouwens, alleen wel beetje gekke spelling.
V8Vantage zegt
Of de infrastructuur gaat niet snel genoeg. En wachten ze daarop en kopen ze over een paar jaar de technologie gewoon in. Intussen zitten ze nog wel in grote samenwerkingsverbanden.
Dizono zegt
Was op zich een fijne auto, de GLC F-Cell, mooie techniek en netjes weggewerkt. Alleen als je een peut gas gaf, dan kwam er een wolk stoom uit de uitlaat waar menig fluitketel van zou gaan blozen.
jelmer zegt
Hoe vaak ik wel niet heb gelezen dat waterstof dé toekomst is en elektrisch niet door zou breken… de AutoBlog-experts in de reacties zijn nu iets stiller ;-)
jorden zegt
@jelmer: is het ook, alleen moeten er nu partijen geld bijleggen om jou te laten rijden. Normaliter wil een commerciële instelling het geld de andere kant op zien gaan :p
jelmer zegt
Dus is het geen echte optie, toch?
audirs3 zegt
Voor lange afstanden vrachtvervoer is er zeker wel een grote markt voor waterstof.
clubbtraxx zegt
Gelukkig maar, als alles op waterstof rijd… rijden we altijd op natte wegen.
Lijkt me nou ook niks.