Elektrisch heeft de toekomst en dus zijn de fabrikanten die al ervaring hebben opgedaan met elektrisch rijden bijzonder populair. Tesla is zo’n knuffel-fabrikant en nu blijkt dat Daimler (Mercedes en Smart dus) meer wil dan alleen een beetje friemelen.
De relatie wordt een stuk serieuzer, want Daimler heeft een belang van 10% genomen in Tesla. Hiervoor is een miljoenenbedrag met meerdere cijfers voor de komma betaald, maar een specifiek bedrag noemen ze niet. Tesla en Daimler werkten in het verleden al samen aan een elektrische Smart. In de Smart zitten de lithium-ion accu’s en het laadsysteem dat Tesla ook in de Roadster gebruikt. Daimlers interesse gaat dan ook specifiek uit naar het laadsysteem, terwijl Tesla geïnteresseerd is in de lithium-ion technologie van Daimler.
Volgens Thomas Weber (hoofd research van Daimler) moet het samenwerkingsverband de commercialisatie van elektrische auto’s versnellen. Beide fabrikanten zijn van plan de komende jaren (meer) elektrische auto’s op de markt te brengen. In 2011 moet de Tesla Model S (gebaseerd op de CLS) het levenslicht zien terwijl Mercedes-Benz voornemens is om al in 2010 met een volledig elektrische auto te komen.
Daimler AG heeft een belang van bijna 10 procent genomen in Tesla Motors Inc. Deze investering verstevigt de samenwerking tussen de uitvinder van de automobiel en het jongste lid van de wereldwijde autoindustrie. Tesla is de enige autoproducent die in Noord-Amerika en Europa een elektrisch voertuig aanbiedt dat geschikt is voor langere afstanden.
Beide ondernemingen zijn overeengekomen om in samenwerkingsverband te werken aan de integratie van de litium-ion batterijen en laadeenheden voor de eerste 1.000 stuks van de smart fortwo electric drive. Teneinde optimaal van elkaars know-how te kunnen profiteren, hebben de bedrijven aangekondigd, dat zij nog intensiever met elkaar gaan samenwerken aan de ontwikkeling van batterijsystemen, elektro-aandrijvingen en afzonderlijke voertuigprojecten.
“Onze strategische samenwerking is een belangrijke stap om de wereldwijde commercialisering van elektro-aandrijvingen te bespoedigen”, aldus Dr. Thomas Weber, lid van de raad van bestuur van Daimler AG, verantwoordelijk voor concern research en development van Mercedes-Benz Cars. “Tesla staat als jonge en dynamische onderneming voor visionaire kracht en pioniergeest. Samen met meer de dan 120 jaar automobielervaring van Daimler is deze samenwerking een unieke combinatie van de sterke kanten van deze twee ondernemingen. Dit is wederom een mijlpaal in de Daimler strategie die gericht is op duurzame mobiliteit.”
“Daimler is al meer dan een eeuw toonaangevend op het gebied van ingenieurskunst en kwaliteit. Wij zijn vereerd en beschouwen het als een teken van waardering voor onze technologiekennis, dat Daimler ervoor heeft gekozen om door middel van dit samenwerkingsverband in Tesla te investeren”, zei Elon Musk, voorzitter van de raad van bestuur van Tesla Motors. “Daimler is bovendien toonaangevend op het gebied van duurzame mobiliteit. Interessant is voor ons onder andere de door Daimler speciaal voor de inzet in auto’s ontwikkelde lithium-ion batterij interessant. Wij verheugen ons op de strategische samenwerking met Daimler AG, die zich over meerdere gebieden uitstrekt. Bovendien zullen wij van hun competentie bij de ontwikkeling en productie profiteren als ook van hun toeleveranciers. Hierdoor wordt de productie van ons Tesla Model S bespoedigd en wordt het garandeerd, in alle opzichten een voertuig van superlatieven.”
Gezamenlijk op weg naar elektromobiliteit
Onderdeel van de samenwerking is dat Prof. Herbert Kohler, Hoofd E-Drive & Future Mobility bij Daimler AG zal toetreden tot de raad van commissarissen van Tesla Motors Inc. De samenwerking met Tesla betekent een aanvulling in de veelzijdige strategie van Daimler AG op het gebied van de elektrificering van de auto. Bovendien versnelt de onderneming de industrialisering van de lithium-ion technologie. Daimler heeft al in maart de Deutsche Accumotive GmbH opgericht, een joint-venture met Evonik Industries AG. Hierdoor is Daimler wereldwijd de eerste autofabrikant, die batterijen voor automotive doeleinden ontwikkelt, produceert en op de markt brengt. De basis daarvoor is gelegen in de deelneming van het autoconcern in Li-Tec, de Duitse specialist bij uitstek voor lithium-ion batterijcellen.
In Londen vindt al sinds 2007 een grootschalige proef plaats met 100 smart elektro-auto’s. De elektro-auto’s worden daar in het dagelijkse gebruik getest door fleets en privéklanten.
Eind 2009 start in de smart fabriek in Hambach de productie van ca. 1.000 voertuigen van de tweede generatie smart fortwo met elektro-aandrijving, die in eerste instantie worden ingezet in een serie mobiliteitsprojecten zoals e-mobility Berlin en e-mobility Italy. Dit jaar begint Daimler ook met een kleine serieproductie van de Mercedes-Benz B-Klasse met brandstofcelaandrijving. In 2010 zal de onderneming de eerste Mercedes-Benz met batterij-aandrijving presenteren. Het is de doelstelling van Daimler, om alle elektro-voertuigen van de merken Mercedes-Benz en smart vanaf 2012 met lithium-ion batterijen uit eigen productie uit te rusten.
In 2004 begon Tesla met de ontwikkeling van zijn eerste elektro-auto. Met een actieradius van meer dan 300 kilometer is de Tesla Roadster tot nu toe het enige, specdiaal voor de langere afstand geschikte voertuig op batterijen dat wordt aangeboden aan klanten in Noord-Amerika en Europa. Bij een acceleratie in 3,9 seconden van 0 naar 60 mijl per uur en een verbruik van omgerekend minder dan één liter brandstof per 100 kilometer breekt de emissievrije Tesla Roadster als eerste productievoertuig de historische tegenspraak tussen vermogen en efficiency.
De Tesla Model S bouwt voort op het succes van de Tesla Roadster en gebruikt diens technologische basis voor de eerste limousine met batterij-aandrijving ter wereld. De in Silicon Valley gevestigde Tesla Motors Inc. heeft het concept in maart gepresenteerd en wil eind 2011 beginnen met de productie van Model S.
_WJ_J_ zegt
Eens kijken of zij er wel geluid uit krijgen ! :mrgreen:
florisw zegt
Daimler wil natuurlijk ook een vinger in de pap houden. Nu ze nog geld hebben om te investeren.. En voor de inspiratie op is natuurlijk ;-)
Jordi zegt
Electro word niet de toekomst, waterstof zal de oplossing moeten worden!
CrazyHenkie zegt
Tja, ben erg benieuwd waar het nou uiteindelijk toe leidt. Enkel een paar electrische Smarts, of ook in afzienbare tijd (zeg 3/4 jaar) electrische Mercedessen?
Esprit_de_Flandre zegt
@CrazyHenkie: Elektrische A en B-klasse zal wel geen probleem vormen. Voor de grotere modellen zal het nog wel iets te vroeg zijn.
Goed dat ze zich ervoor interesseren. Het zal de enige manier zijn om mee te draaien in de toekomst.
Lan_Evo zegt
Op zich is dit een mooie tijd om een bedrijf als Tesla over te nemen natuurlijk. Ik ga er van uit dat ze er nu relatief nog weinig voor hoeven te betalen en er wel een hoog rendement te behalen valt. Elektrische auto’s hebben toch o.a. de toekomst en Tesla is daar al lekker ver mee.
CrazyHenkie zegt
@ Esprit de Flandre
Aha oké. Maar dan kunnen we wel rekenen op de volgende generatie, lijkt me? Want dan hoeven ze niet later in het proces nog eens rekening ermee te houden ;)
Laue zegt
*koopt aandelen tesla*
Simpson zegt
Dat lukt ze nooit, Mercedes heeft alle model-letters al in gebruik die met elektriciteit te maken hebben
(A)mpere, (C)oulomb, (E)lektrisch, (S)til, (V)olt
alleen de (T) nog niet…. hmmmm
Simpson zegt
ho, (B)attery (M)illiampere en (R) (eenheid voor weerstand) vergeten
alleen de G blijft over, maar om daar nou batterijen aan te verspillen…
Laurens zegt
Tesla Smart Roadster Coupe als vervanger van die nep Lotus? Tenslotte was de Smart ook een MB/Swatch co-productie waarbij de Duitsers al heel snel de initiatiefnemer (nu Tesla’s Musk) op een zijspoor gemanoeuvreerd hebben.
Vinny_93 zegt
LOL@ _WJ_J! Ik hoop het wel, al is het maar met een VroomBox :P
@Simpson… Resistance…
Hier word ik niet heet of koud van trouwens. Wat moet ik hier eigenlijk.
Verdorie, nu heb ik al gepost.
Vinnie zegt
….nu blijkt dat Daimler (Mercedes en Smart dus) …
Maybach?
Dan zegt
Wel slim van Daimler. Dit merk heeft namelijk een grote toekomst!
Snuf zegt
Van V8 naar V6 naar 4 naar x-polige elektromotor …. revolutie!
Relief zegt
@Jordie
Waterstof is een verloren zaak. Elektriciteit is de toekomst (moeten wel eerst tientallen energiecentrales bijgebouwd worden (het liefst kerncentrales :D)
Snuf zegt
@ Relief
Schone electriciteit uit schone kolen (CO2 afvangen en ondergronds stoppen, waterstof overhouden) zou ook kunnen. Maar zelfs nu is al veel capaciteit onbenut, zeker ’s nachts, dus met een beetje slim opladen komen we al een eind.
BananaFlip zegt
Ik wil een Model S!
Die is modderfokking mooi!
Leuk trouwens, maar hopen dat niet alle Mercies zo groen zullen worden.