Het lijkt erop dat Daimler eindelijk wat meer voet aan de grond heeft gekregen in China. Het Duitse concern dat we kennen van merken als Mercedes en Smart heeft een belang genomen van 12% in het Chinese BAIC Motor. Blijkbaar kopen Europese bedrijven nog wel eens iets in China.
De afgelopen jaren was het meestal andersom en werden westerse autofabrikanten opgekocht door Chinezen. Daimler draait deze trend om en neemt een groot belang in een van de grootste autofabrikanten van China.
BAIC Motor is de tak van Beijing Automotive Group (BAIC Group) die passagiersauto’s bouwt en in het verleden opdook in de soap rondom Saab. BAIC Motor bezit ook de rechten op de oude 9-3 en 9-5 en heeft een deal met de Italiaanse ontwerper Leonardo Fioravanti.
Daimler AG en BAIC Motor werken al 10 jaar samen en beide bedrijven bouwen ook al gezamenlijk Mercedessen in China. Zoals bijvoorbeeld de E-Klasse en C-Klasse.
Daimler heeft in totaal 625 miljoen euro betaald voor een belang van 12% in de Chinese autofabrikant.
Hubert zegt
Dan heeft zijn rondje door west-Europa vorige week toch nog wat geld opgeleverd.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hebben ze dus puur gedaan om de Saab techniek te bemachtigen… Boefjes
daim zegt
Welke techniek gaat dat zijn die relevant is voor mb?
robbie zegt
@daim: deze deal zal niet zoveer draaien om techniek, maar wel om toegang tot de markt. Denk aan een Chinees verkoopkanaal en een partij die kan helpen met productie in China.
Buitenlandse fabrikanten mogen niet zomaar een fabriek open. Dat mag alleen als ze samenwerken met een lokale partner. Door de banden met BAIC te versterken is Daimler zeker van een goede toekomst in China. Vrij essentieel lijkt mij.
SoFriPa zegt
Slimme jongens die duitsers
desjonnies zegt
Dus van Baby Benz naar Bami Benz?
Handig of niet, dat zal de toekomst laten zien, velen vergeten dat China nog steeds communistisch is en dat het een geleide economie heeft.
Er gaan al veel stemmen op in China om het wat kalmer aan te gaan doen, het verschil tussen de lonen op het platteland en in de industrie is te groot (probleem volgens het communistische principe), de vervuiling neemt ongekend grote vormen aan (grootste Co2 pompert ter wereld momenteel) en de grote steden zijn in rap tempo onleefbaar aan het worden.
De Chinezen kennen hun problemen en de roep om de enorme economische groei te matigen worden steeds sterker.
En in tegenstelling tot bij ons, de partij heeft gewoon de macht en de middelen om zoiets te doen.
Hupke zegt
@desjonnies:
Daar ben ik het niet mee eens. Ja ik geef toe Li-Jan met de pet is idd een vogel voor de overheids-kat in China maar de jongeren die iets meer middelen hebben zijn een stuk kritischer (niet naar onze maatstaven maar wel naar Chinese) zelfs als ze banden met de partij hebben (en dat hebben ze allemaal want anders waren ze niet ‘iets’ beter af).
De tijd van grote sprongen, 100 bloemen en mussen vangen is voorbij in China.
Waar je vroeger zat met een communistische totalitaire staat zit je nu eigenlijk met een partij die meer te vergelijken valt met een verlicht despoot. (pas op ik keur dat systeem helemaal niet goed, maar euhm, die geleide economie en totalitaire staat … wij zijn niet zoveel beter af op dat vlak de laatste tijd)
desjonnies zegt
@Hupke:
Kweenie, maar als ik jouw comment lees, zijn we het wel redelijk met elkaar eensch !
En idd, kijkende naar onze “democratie” waar alles verkwanseld wordt onder het excuus privatiseren, zijn we niet veel beter af hier.
Verlicht despotisme kan enorm goed zijn, probleem is dat je een goed despoot moet hebben.
En die zijn er niet meer
Al jaren niet.
Punt is wel dat er een stel knettergoede leiders in die communistische partij zitten in China.
Esprit_de_Flandre zegt
En hoeveel van die 625 miljoen is in aandelen betaald?
Maw: hoeveel % van Daimler is nu in handen van de BAIC Group … ?
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
Goede vraag, staat nergens geschreven.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_auto/Daimler_stapt_in_kapitaal_van_Chinese_autobouwer_BAIC.9432602-3100.art
Aan het artikel van de tijd te zien vermoed ik echter dat het zo niet gelopen is, dan zou dat wel vermeld zijn.
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: Daimler heeft volgensij gewoon cash betaald en BAIC heeft geen aandeel in Daimler.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie:
Uit bovenstaand De Tijd-artikel dat @Hupke aanhaalt: “Hij zei trouwens ook positief te staan tegenover een eventuele kruisparticipatie, waarbij BAIC dus een belang zou nemen in Daimler.”
Vertaling: Er is al een overeenkomst dat BAIC een aandeel in Daimler neemt, maar dat is een beetje zuur voor veel Duitsers, dus wordt er wat tijd tussen gelaten, zodat het niet opvalt…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: “Hij” = Dieter Zetsche uiteraard…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: ergens positief tegenover staan is iets anders dan een beklonken deal. Op dit moment heeft BAIC geen belang in Daimler.
Daimler heeft ook gewoon cash betaald.
Wat er eventueel in de toekomst gaat gebeuren valt te bezien.