Daimler AG heeft aan het Ministerie van Justitie in de VS het nodige uit te leggen over de wijze waarop men de afgelopen tien jaar zaken heeft gedaan. De autobouwer wordt ervan beschuldigd jarenlang in minimaal 22 landen ambtenaren te hebben omgekocht om op die manier deals in de wacht te slepen. Ambtenaren in landen als onder andere de VS, Rusland, Turkije, Egypte, China, Nigeria en Irak zouden steekpenningen hebben ontvangen.
In de Verenigde Staten mag Daimler zich op 1 april voor het gerechtshof in Washington DC komen verantwoorden tijdens een hoorzitting. De tweeledige Amerikaanse aanklacht luidt: “conspiracy and falsifying books and records under the Foreign Corrupt Practices Act”. Dat is dus niet mals.
Uit stukken die in handen zijn van de Amerikaanse justitie, zou blijken dat Daimler honderden betalingen heeft gedaan ter waarde van tientallen miljoenen dollars aan buitenlandse ambtenaren. Waar het ging om Amerikaanse omkopingspraktijken, heeft dit Daimler volgens justitie meer dan 50 miljoen dollar winst (voor belasting) opgeleverd. Zowel Daimler als het Amerikaanse Ministerie van Justitie weigerde commentaar te geven over deze kwestie. To be continued… (via: automotive news)
UPDATE: Daimler zou volgens bronnen die bekend zijn met de zaak, van plan zijn om 185 miljoen dollar te betalen om de zaak te schikken.
Hupke zegt
En ieder niet amerikaans merk dat er sterk op de markt ligt zal zwart gemaakt worden.
Zelfs als dit gebeurt is word het doorgaans met de nodige discretie behandelt totdat er een vonnis is en zelfs dan nog.
Begint flauw te worden. Daarbij, wat zijn steekpenningen nu, het mag dan wel illegaal zijn het is nu ook eenmaal de realiteit, zonder gaat het niet zeker niet in sommige van de daar genoemde landen.
Als je één bedrijf vind dat helemaal clean is en vrij van steekpenningen is in Egypte, Turkije, Negeria of de VS dan vriest het in de Hel.
Bob zegt
En de complot theorieen komen weer bovendrijven. Ford heeft een aantal jaren geleden ook zo’n rechtzaak aan de broek gehad na het Firestone probleempje.
Jan1666 zegt
Dag vriendjes,
Dag vriendinnetjes,
Dat was het dan al-weer,
Dag vriendjes,
Dag vriendinnetjes,
Tot de volgende rechtzaak maar weer (taa-da)!
missbenikvreselijkdommaar zegt
wat is daimler precies?
Laue zegt
@missbenikvreselijkdommaar:
één van de grootste multi national bedrijven met een miljardenomzet. Niets bijzonders dus.
robbie zegt
@missbenikvreselijkdommaar: Daimler = Mercedes, smart, Maybach etc…
toyotaprius zegt
1 april… mooie datum!
na3na3 zegt
Keihard aanpakken. Ondersteun eerlijke concurrentie!
JPM zegt
Haha daar noemen ze toch wel even de 7 meest corrupte landen ter wereld op. VS, Rusland, Turkije, Egypte, China, Nigeria en Irak. Onderzoek doen naar omkopingsschandalen in die landen zou denk ik enkele honderden jaren duren.
Gaat dit trouwens om de voormalige combinatie DaimlerChrysler of het huidige Daimler?
Toonster zegt
En wat heeft de VS met al die andere landen van doen?
Hupke zegt
@Toonster:
Dat het ook zo corrupt is als de pest (nu ik ben belg ik mag niet spreken wij zijn ook verdomd corrupt zeker in vergelijking met de brave nederlandse bevolking).
lincoln zegt
@Hupke:
en in een land met een internationaal oorlogstribunaal ..
wonen daar alleen maar oorlogsmisdadigers ??
bakkerst zegt
@Toonster:
Het is technisch mogelijk om in America vervolgd, opgepakt, én veroordeeld te worden voor misdaden die je in een ander land begaan hebt. Ook, als die illegale handelingen/overtredingen in America legaal zijn.
Dus Daimler zou in theorie in america vervolgt kunnen worden voor misdrijven in andere landen. in de praktijk komt het weinig voor, maar het kan. en dan gaat het hier ook nog om dingen die in de VS óók fout zijn en niet eens om dingen die in de VS legaal zijn, maar in het buitenland niet.
een rare loophole in de amerikaanse wet. ik kan het artikel nog wel even achterhalen mochten er mensen twijfelen
robbie zegt
@bakkerst: Daimler liet de betalingen via Amerikaanse rekeningen en Amerikaanse tussenbedrijven lopen. Daarom kunnen ze in Amerika aangeklaagd worden.
Enkele mooie voorbeelden van omkoping door Daimler:
bakkerst zegt
@robbie:
dat helpt natuurlijk ook niet mee.. ;)
maar in theorie kunnen ze ook al in de VS vervolgt worden voor dingen die ze in het buitenland gedaan hebben als die niet eens in strijd zijn met de amerikaanse wetgeving.
they’re f8cked anyway
JH zegt
Toch altijd grappig; als medewerker van Daimler moet je een compliance cursus doorlopen. Blijkbaar werkt dat niet overal of het speelt alweer een tijdje…
W!d zegt
Omdat het al een aantal jaren duurt, neem ik aan, zal dit ook gevolgen hebben voor chrysler? Het punt dat het alleen buitenlandse bedrijven zijn is dan niet van toepassing.
Mr. Dj M. zegt
Tjah net over de grens deze steekpenningen. Ze hadden ook het aandeel steekpenningen als korting kunnen geven en er dan nog even een extra cadeau bij kunnen leveren. Die ze dan wel buiten de boeken houden natuurlijk…
La Strada zegt
Gelukkig zijn wij Nederlanders en onze grote broer Amerika niet corrupt. Komt bij ons niet voor,
Hier spreekt Prins Bernard, menschen koopt doch so ein schoenes Lockheed flugzeug, Lockheed und man fuhlt sich wohl ! ;)
9000cse zegt
Tsja! Er is ook geen koe zo bont, of er zit wel een vlekje aan………….
Toonster zegt
Hmmm, dus ze gaan waarschijnlijk schikken, is dat dan weer niet een soort van omkoping zodat ze Daimler niet gaan vervolgen. Al heet het natuurlijk afkopen.. Misschien zijn er nog wel meer landen die hun begrotingstekort via Daimler willen oplossen?;-)
Benz.. zegt
Natuurlijk moet elke steen omgekeerd worden om duidelijkheid te krijgen.. Valt me zwaar tegen van Daimler. Maar hier zijn er meer schuldig denk ik.
In Amerika zal er wel weer een verschrikkelijke hype van gemaakt worden. Waar anders? :roll:
Dimglor zegt
Wow… Als ze 185 miljoen betalen om de zaak te schikken hebben ze meteen schuld bekent…. Dit zullen ze wel voelen…. Is toch geen klein bedragje…
Hupke zegt
@Dimglor:
Vooral de beurs zal dit voelen op de miljarden die Daimler ieder jaar omzet valt dat nog mee (voelen mischien wel maar als bijvoorbeeld de e-klasse aangrijpt dankzij het succes van de sls dan is dat al vergeten zou ik zo denken)
Ik maak me veel meer zorgen, moest de media er weer een heel verhaal rond verzinnen en er een soap van maken zie, toyota, …
De laatste tijd verkoopt dat goed, zeker nu met de crisis in amerika met een linksere regering en veel werklozen, en de “gulzige” bankiers, zou die corrupte buitenlandse auto’s weeral een succes voor de kranten worden.
En een probleem voor Daimler.
tarquesh zegt
Dat valt me nou toch tegen van Mercedes. Je auto moet gewoon zo goed zijn dat je geen ambtenaar hoeft om te kopen, en dat de auto vanzelf gekocht word. Als ik een Mercedes zo zie dan zegt dan genoeg. Gewoon super. Dus reclame maakt het merk gewoon doordat de bezitters ermee rijden en ik dan ook gewoon een Mercedes wil hebben.