Drive it like you stole it?
Tussen de grootmachten in de wereld waar we alles van weten, zoals China, Rusland en de Verenigde Staten, is er nog een land wat door vele mensen bestempeld wordt als ‘levensgevaarlijk’. We hebben het dan natuurlijk over de Democratic People’s Republic of Korea, beter bekend als Noord-Korea. Door extreme censuur en het machtsmonopolie van leider Kim Jong-Un, weten we maar een paar dingen zeker over het kleine Aziatische land. Wat we wel weten is dat de hoofdstad Pyongyang is, de leider een gevaarlijke vent is en we hebben een globaal beeld van wat voor soort auto’s er rondrijden.
Het is heel simpel: of je rijdt een gedrocht met een BMW-grille, of een Kia Sorento met een Mercedes-grille, of een tank. De eerste twee zijn te basaal om Kim mee te vervoeren, die laatste is juist weer een beetje teveel van het goede. Met een houding tegen de VS alsof er een kernoorlog kan ontstaan, ga je Donald ook niet even lief aankijken of je een Cadillac mag lenen. Dan kun je, zoals Poetin, kiezen om zelf iets te laten bouwen. Maar Kim Jong-Un haalde zijn limo’s uit Duitsland. Laatst bij een aantal meetings kwam hij aanzetten in een Mercedes S600 Pullman Guard en een Mercedes-Maybach S62, aldus AP News (ze zullen een Maybach 62S bedoelen, niet iedereen is petrolhead).
Het is echter verboden voor VN-landen en bedrijven in die landen om luxe producten te verkopen aan Noord-Korea. Dit om Kim Jong-Un te overtuigen dat hij zijn kernwapens moet wegdoen. Daarom fronsten er wel wat wenkbrauwen bij de peacekeepers toen duidelijk werd dat Kim zich voortbewoog in producten van Daimler. Het opvallende is echter dat Daimler zelf even stomverbaasd is. Zij hebben geen idee hoe Kim Jong-Un aan de Mercedessen is gekomen.
We have absolutely no idea how those vehicles were delivered to North Korea. For Daimler, the correct export of products in conformance with the law is a fundamental principle of responsible entrepreneurial activity.
Dan nog is men niet blij met hoe Kim Jong-Un de regels dus aan zijn laars lapt. Het moge duidelijk zijn dat de verkoop van de Mercs volledig buiten Daimler, en daarmee de officiële VN-regelgevers, om is gegaan. Meestal is het gebruik van je producten een hele goede reclame voor je bedrijf, maar voor Daimler is deze product-placement nogal ongemakkelijk.
Beeld via Twitter, met dank aan Maurice voor de tip!
gove zegt
hij heeft wel smaak
mashell zegt
@gove: serieus? Zijn kapsel en kledingkeus bewijzen wat mij betreft juist het tegendeel.
gove zegt
@mashell: kekke opscheer toch?
karhengst zegt
@mashell: z’n pens daarentegen…
mashell zegt
@karhengst: hij weet inderdaad wel wat smaakt.
autodrome zegt
@gove: wansmaak
mikje90 zegt
@gove: en zo gevaarlijk is die nou ook weer niet
str8six zegt
Jetcars Export
evdw zegt
Waarschijnlijk heeft Kim wel toegang tot Marktplaats en is het een net 2e handsje. Op laten halen in de haven en gaan.
ghost zegt
Dit is toch simpel; je bent dictator van een land, jij bepaalt wat er in feite in en uit gaat. Dat is dan nog de officiële route. Iemand als Kim heeft waarschijnlijk nog een tunnelstelsel waar het Riese-project van Hitler bij verbleekt. De VN denkt dat die handelsembargo’s Kim echt raken, ik denk dat alleen het volk er onder leidt, Kim leeft gewoon letterlijk als een God onder de Noord-Koreaanse zon!
Crosscabouter zegt
@ghost: als het volk er enorm onder leidt, dan mag van mij de zon gauw ondergaan. Maar goed, ik heb dan ook helemaal geen kaas gegeten van global politics
ghost zegt
@crosscabouter: ik ook niet, maar laten we eerlijk zijn, we zien al jaren beelden van volk dat keihard gehersenspoeld wordt en onderdrukt wordt. Nobody bats an Eye!
lincoln zegt
@ghost:
Ze wachten nog steeds op die 1000 euro ..
dawwg zegt
@lincoln: En presidentsverkiezingen waarbij diegene met de meeste stemmen ook echt de winnaar is …
aschja zegt
@lincoln: Ik wacht nog steeds op het moment dat jij hier weg gaat.
Crosscabouter zegt
@lincoln: en het kwartje van Kim…..
dakarbemo zegt
@ghost: Hij heeft geen tunnels nodig hoor, China en Russia zijn immers toch nog vriendjes.
911targa zegt
@ghost: meestal lijdt de bevolking onder de leiding van een dictator omdat de bevolking niet het leven kan leiden dat zij zou willen leiden,?terwijl wij lijdzaam toezien.
fmgarcia zegt
@911targa: Jij woont zeker in Zuid Holland?
911targa zegt
@fmgarcia: Nope!
gwnbmw zegt
@fmgarcia: wat is er mis met zuid-holland?
mercs zegt
Die sancties zijn niet waterdicht, anders bestond Noord Korea allang niet meer.
En Made in China kan ook in werkelijkheid Made in Noord Korea zijn.
str8six zegt
@mercs: Ploudly made in PyongYang
viezefreddyw zegt
Drive it like you stole it gaat er voor hem niet in zitten. Anders kunnen de rennende bodyguards hem niet bijhouden natuurlijk.
lincoln zegt
Discutabel volk in een MB ..
Het moet niet gekker worden ..
evdw zegt
@lincoln: Discutabel? Dat station zijn ze al gepasseerd volgens mij.
El-Loco zegt
Joh, dit soort Pullmans en aanverwante luxevoertuigen worden meer verhandeld dan gereden, en er is altijd wel een schakeltje die iets losser met regels omgaat.
MaartenD zegt
Goh, een dictator in een Mercedes, dat zie je niet vaak…. https://www.gq-magazine.co.uk/article/mercedes-600-grosser-w100-famous-owners
berlinetta zegt
@AB: komt er nog een artikel over FP1 in Bakoe? Iets met rondvliegende putdeksels etc.
dromedaris zegt
Via Carlink volgens mijn vertrouwde bron.
nelson90 zegt
@dromedaris: thg laat ook duidelijk weten er meer over te weten op insta
dromedaris zegt
@nelson90: da’s dan ook mijn bron ?
vpowert zegt
Nou, Daimler zeg dan maar aan wie elke Mercedes S600 Pullman Guard en Mercedes-Maybach 62S geleverd is. Dan zien we vanzelf hoeveel fijne kopers daar tussen zitten.
nietcreatief zegt
In opperste verbazing zijn dat een land dat, temidden van allerlei sancties en handelsverboden, plutonium wist te verzamelen en een kernwapen heeft weten te bouwen ook een Mercedes heeft weten te kopen. Right.
vaakbenjetebang zegt
@nietcreatief: Inderdaad zeg.
alfapeter zegt
Uit een reactie op een eerder artikel had ik begrepen dat de auto’s amerikaanse specs hebben. Misschien moeten ze daar maar een keer gaan vragen hoe dat komt.
cupsport zegt
Volgens mij zijn gepantserde auto’s niet voor de vrije handel beschikbaar en worden deze bovendien in een hele kleine oplage gebouwd.
Het moet dus voor Daimler een kleine moeite zijn om te analyseren waar hun verkochte auto’s zijn gebleven…
henkhupelschoten zegt
@cupsport: zal je misschien verbazen maar het is eigenlijk best makkelijk. Als je er een koopt komt er een of ander ministerie om de hoek kijken of jij geen rare ideeën hebt. Zodra zij het goed vinden ben je gewoon de eigenaar en kun je er mee doen en laten wat he maar wil. En dit is nog maar een voorbeeld uit Nederland…
pomoek zegt
Hier rij je wel een paar MB’s in denk ik… https://en.wikipedia.org/wiki/North_Korea%E2%80%93Russia_relations#/media/File:North_Korean_plane_at_Vladivostok_International_Airport_(cropped).jpg
gregorius zegt
Er zijn zat reisvideo’s en dergelijke op youtube te zien over Noord-Korea. Steevast gaan deze ook richting de grens met Noord-Korea. Hier zie dat de handel met China gewoon levendig is. Voor de leider van het land zal het daarom een eitje zijn om wat dan ook in het land te krijgen.
sirprize zegt
@gregorius: gewoon een Maybach tussen de bananen en ananassen verstoppen.
yipikaye zegt
Ik ken nog nog een land wat door vele mensen bestempeld wordt als ‘levensgevaarlijk’.
In België moet je oppassen dat je schokdempers niet door je chassis komt zetten.
Breinstein zegt
Hoeveel van deze Pullmans bouwt Mercedes op jaarbasis? En hoeveel daarvan voldoen aan de getoonde specs? Natuurlijk weet Mercedes waar deze auto’s vandaan komen, maar voor hun is het ‘gewoon’ handel in lucratieve modellen, alleen mogen ze er niet openlijk voor uitkomen.
mashell zegt
@breinstein: worden ze überhaupt wel door Daimler zelf gebouwd? Ik meen dat ze die rare dingen hadden uitbesteed aan Brabus. Maar dan nog, hebben ze die volgens de boeken verkocht aan één of ander volkomen legitiem hedgefund, die meldt op navraag dat ze de wagen hebben ingeruild op iets wat wel in de garage van het nieuwe kantoorpand past. Dan heeft Daimler geen schuld toch?
technofreak zegt
Ik geloof er geen F van.
Als het nou ging om een donkerblauwe Golf 3 diesel, tsja… Die zijn al 7 keer van eigenaar gewisseld in de eerste 6 maanden. Maar een gepantserde auto is niet echt gemeengoed. En zeker weten dat Merc in het contract heeft staan dat ze het onderhoud zelf doen. Ze weten donders goed wie al maanden niet meer met z’n gangsterbak met chassisnr. X voor onderhoud is geweest.
bakboord1 zegt
Het was ze ook nog niet opgevallen dat er ergens een gps signaal in Noord Korea werd afgegeven. Ik geloof er geen bal van dat ze dit nu pas ontdekten.
mashell zegt
@bakboord1: ik geloof er geen bal van dat er nog steeds mensen zijn die niet weten dat de GPS signalen door de GPS satellieten worden afgegeven en er op aarde alleen GPS ontvangers zijn.
cloverleaf zegt
Ik vindt het pas nieuwswaardig als hij in een Hyundai Sonata zou komen voorrijden?
Ik vraag me toch af of prorail ook de bovenleidingen in de PRK doet. Kwam de beste man normaliter niet met het OV?
marinepower zegt
Dure wagens worden in Hong Kong, Singapore en vast nog wel andere Aziatische hoofdsteden als zoete broodjes gestolen, en verdwijnen allemaal van de radar. Eenmaal in de container zal de rest ook wel lukken.
vetnek zegt
Zie post van @thehomelessguy op instagram. Die lijkt er meer van te weten!
wouter070 zegt
Kun je in Noord-Korea geen taxi bellen? Het lijkt nu net of Mercedes met die tak niks meer te maken wil hebben..