Het autoconcern komt met een reactie op berichtgeving uit de Duitse media.
Gisteren werd bekend dat de Duitse KBA opdracht heeft gegeven om honderdduizenden auto’s van Mercedes terug te roepen. In totaal gaat het om 774.000 auto’s van het merk (in Europa), die mogelijk betrokken zijn bij sjoemelpraktijken. Die term neemt Daimler zelf uiteraard niet in de mond, maar dat terzijde.
Bild pakte vanmorgen groter uit. Volgens het dagblad is de schade voor Daimler nog veel groter en moeten ongeveer drie miljoen auto’s worden teruggroepen. De G-klasse, E-klasse, S-klasse, GLE en de C-klasse met een Renault motor zouden ook betrokken zijn bij het schandaal. Niets van dat alles, zo bericht Daimler vandaag in een statement. Het concern zegt dat er inderdaad een terugroepactie gaat komen voor de genoemde 774.000 auto’s, maar van ‘miljoenen’ is geen sprake.
Van die bijna 800k auto’s, bestaat het meerendeel uit de C-klasse, Vito en GLC met een dieselmotor. Alleen al in Duitsland worden straks meer dan 200.000 auto’s teruggeroepen. De Duitsers hebben erkend dat de voertuigen beschikken over speciale software, echter is deze techniek volgens Daimler niet in strijd met de huidige regelgeving. Daar namen ze bij de KBA geen genoegen mee, met deze grote terugroepactie tot gevolg.
De software valt qua toepassing te vergelijken met de streken van Volkswagen. Daimler weet ook wel dat Volkswagen inmiddels miljarden euro’s heeft moeten betalen, met een flinke reorganisatie tot gevolg. Door onschuldig over te komen en mee te werken met de KBA hopen ze de dans te ontlopen.
Analist Marc-Rene Tonn van Warburg Research zei vandaag dat hij verwacht dat deze terugroepactie Daimler 100 miljoen euro gaat kosten. Een voordeel voor Daimler is dat de getroffen modellen met deze motoren niet in de Verenigde Staten werden verkocht. In dat land hoeven de Duitsers op dit gebied dus weinig te vrezen. Volkswagen heeft in de VS de meeste klappen moeten opvangen. Waar Europa nog relatief mild is, kreeg Volkswagen de ene aanklacht na de andere te verwerken in het land van The Donald. Ook op het gebied van celstraffen zijn ze niet mals in de VS, vraag dat maar aan Oliver Schmidt. Als dit daadwerkelijk beperkt blijft tot een terugroepactie van 774.000 auto’s, dan lijkt Daimler er nog relatief goed af te komen in vergelijking met concurrent Volkswagen. (via Reuters)
lincoln zegt
Daimler is de baas ..
ambtenaartjes en consumentenorganisaties moeten hun bek houden en naar de pijpen van een multinational dansen ..
zo rolt de EU ..
melkkoe zegt
@lincoln: en het gaat best goed zo..
chriscross zegt
Blijft apart om te lezen… ‘en de C-klasse met een Renault motor’
rufctr01 zegt
@chriscross: niks mis met de Renault diesels!
gasskaas zegt
@rufctr01: uhm, renault vs mercedes..
f31bmw320d zegt
@rufctr01: jawel ……, het Wybertje hoort toch niet in een Benz :-)
mashell zegt
@chriscross: maar net iets minder apart dan een “Aston Martin Red Bull Racing” met een Renault motor. Terwijl Aston Martin zelf Mercedes motoren inzet. Het geeft wel aan, auto motoren zijn eigenlijk verschrikkelijk uitwisselbaar, met de merkwaarden hebben ze niet veel meer van doen.
acizane80 zegt
@mashell: het is juist die merk waarde dat mij zou weerhouden om te kiezen voor merc met renault motor of een bmw met psa motor. Dat wilt niet zeggen dat ik die motoren minder vind, maar ik voel mij in het zak gezet om meer te moeten betalen voor een gelijkaardig produkt enkel en alleen omwile van de badge die erop zit.
autodrop zegt
@acizane80: tja… een Audi is wat dat betreft ook gewoon een dure Seat.
v6ti zegt
@acizane80: of een psa met een bmw motor
SimonMc zegt
@v6ti: Er is geen enkele psa met een BMW motor. Klinkt misschien wel stoer in de kroeg dat je kan zeggen dat je 207 een 1.6 van BMW heeft, maar de waarheid is dat die “Prince” motor gezamenlijk ontwikkeld is.
v6ti zegt
@SimonMc: dus is er ook geen bmw met een psa motor. Geloof me er is niks stoers aan een bmw.
sr20det zegt
@v6ti: tsja in een range rover ligt ook gewoon een psa blok
boxergt zegt
@acizane80: tuurlijk… een Renault megane en een a-klasse zijn dezelfde auto’s met een andere badge!
Als je je zou verdiepen in de twingo en smart forfour daarentegen zou je wél begrijpen waarom je voor de smart meer betaald.
SimonMc zegt
@boxergt: Je zegt het om te lachen, maar ik ken iemand die beweerde dat de A klasse niet meer dan een omgekatte Megane is ( tuuuurlijk ).
terazino zegt
@chriscross: premium merk met een waardeloos blok. Renault zal dan nu ook wel aan de beurt komen.
frank2b zegt
“De Duitsers hebben erkend dat de voertuigen beschikken over software,…..”
Noooooooooooooooooh!
De floeperts!
Je kunt ook niemand meer vertrouwen tegenwoordig….
mashell zegt
@frank2b: software is een plaag. Het kruipt overal in. Het zit in je computer, in de motor van je auto, in je telefoon, in je televisie, in je koelkast en misschien al in je hoofd…
nathoes zegt
@mashell: Westworld ;)
E34M5Touring zegt
Nou, dan wordt het de komende tijd mooi rustig op de Taxistandplaats…
parttimeautospotter zegt
@E34M5Touring: Die rijden E-klasse