Daimler is van plan in de toekomst structureel te werken aan het hoge gewicht van zijn auto’s. Aangezien bij moderne auto’s het motorblok en chassis al grotendeels uit aluminium zijn vervaardigd zoekt de Mercedesfabrikant naar manieren om zijn carrosserieën lichter te maken.
Dit heeft Gunther Ellenrieder, chef voertuigconcepten en ergonomie bij Daimler, op een autocongres in Berlijn laten weten. Als mogelijkheid noemt hij een gewichtsreductie in de uitlaatsystemen van auto’s.
Volgens hem is het onwaarschijnlijk dat een uitlaatsysteem van de toekomst er zo uitziet als de huidige varianten.
Welke innovaties Daimler in gedachten heeft zal de toekomst moeten uitwijzen (via AMW).
dekster (Union Fait La Force) zegt
Allemaal uitlaten zoals een slr?
Luc zegt
zo kort mogelijke uitlaten?
Chip zegt
Tuurlijk, op het uitlaatsysteem valt veel gewicht te besparen. Dat weegt honderden kilo’s man!
Silverarrow zegt
Goede zaak, het hoge gewicht is bij Mercedes altijd een puntje van kritiek geweest. Ik hoop alleen wel dat het comfort er niet onder hoeft te leiden, want dat is toch één van de speerpunten van Mercedes.
Borat zegt
@ Silverarrow
idd
lincoln zegt
uitlaten zijn voor fags.
Jan zegt
weegt een uitlaatsysteem dan zo veel?
Citrofiel zegt
@ lincoln; U rijdt zonder? :P
lincoln zegt
@citrofiel .. tijd geleden .. wilde haren .. buick riviera 1975 met open pijpen en een half jaar in gereden zonder problemen met buren/politie ..
o,ja .. en een eendje waar ik ook maar de knalpot van af getrapt heb .. maar toen mocht ik nog niet eens legaal brommeren .. en ik kom wel uit de randstad.
Citrofiel zegt
@ lincoln; Tegenwoordig ben je ook een fag dus… ;) En hoe durf je een 2cv te mishandelen!!! :x Ik neem aan dat je dat niet meer in je hoofd haalt nu je mij ‘kent’? :P ;)
joep zegt
Miss moeten ze dan dan bij Daimler eens met de jongens van Mazda gaan praten ;) Die hebben het trucje van gewichtsbesparing al aardig door bij hun nieuwe zes!
lincoln zegt
@citrofiel .. nou .. niet helemaal een fag .. 78 towncar en 94 mark VIII hebben de uitlaten keurig netjes verstopt achter de bumper .. die zijn nog in de kast , zeg maar .. de xj-c .. die loopt er mee te koop…
en van die 2CV .. ik beloof je plechtig ……..
Golfke zegt
Wat kilootjes ervanaf, Diesotto motor erin :P Je betaald er veel voor, maar je koopt dan wel technisch vernuftig spul.
Sorcerer zegt
Nu Alfa nog… :X
Maargoed, tis alleen maar positief: meer prestaties, minder verbruik. En Ferrari is er ook al mee bezig :)
Rovvel zegt
Toch interessant om zien hoe de Europeanen wanhopig edoch manhaftig proberen om hun technologische achterstand t.o.v. de Jappen in te halen… (bv. BMW met efficient dynamics en PSA met hybridetoestanden vs. Toyota en Honda, BMW & Mercedes met gewichtsbesparing vs. Mazda). Nu de kwaliteit nog ;-).
Mr. Marteen zegt
Misschien moeten ze bij Mercedes eens kijken naar de laatste aflevering van TopGear , het antwoord wordt daar aangedragen.
Chrizzzie zegt
Goed nieuws voor mij persoonlijk. Ik werk voor een Aluminium Components Supplier voor o.a. Daimler. Die bonuspremie zit in de zak.
Koopman zegt
@Rovvel:
BMW & Mercedes vs. Mazda????????
in welke wereld leef jij?
BreinStein zegt
volgens mij is rovvel vergeten dat de eerste fabrieksauto ter wereld die een carroserie heeft die volledig is gemaakt van carbonfiber echt een mercedes is, en geen mazda
Turbopaultje zegt
Welke Merkedez is dat dan ?
Koopman zegt
Daimler AG spendeert circa een miljoen euro PER DAG aan nieuwe ontwikkelingen (uiteenlopend van veiligheidonderzoek tot gebruik van materialen enz.).
Dit kan Daimler zich veroorloven omdat Mercedes een zogeheten premiummerk is; klanten zijn bereidt meer voor deze auto te betalen dan een middenklasser omdat deze een beter imago heeft. Dit imago is opgebouwd door de goede kwaliteit van het product.
Het is dan ook volstrekt onlogisch dat merken als Mercedes-Benz en BMW achter zouden liggen op de Aziatische autobouwers. Met oog op de geschiedenis kan geconcludeerd worden dat bijna alle nieuwe technieken eerst door premiummerken worden geïntroduceerd, en later in middenklassers leverbaar worden.
Dat de Aziaten eerst waren met hybride heeft ook een verklaring; de hybride-auto is in ogen van veel Europese fabrikanten slechts een gedeeltelijke oplossing van het probleem, men richt zich liever op alternatieve aandrijving die de verbrandingsmotor compleet vervangt. Nu blijkt dat de Prius (waarvan overigens na een ton het accupakket af is) goed verkoopt, richt ook Europa zich op de hybride, enkel om marketingtechnische redenen.
Als je claimt dat Europa een technische achterstand op de Aziaten heeft dan is dat volgens mij enkel omdat je zelf liefhebber van Aziatische auto’s bent, en daarom niet realistisch naar de feiten kunt kijken.
Turbopaultje zegt
Xkjuuz mie……….
Als men realistisch en objectief kijkt naar de nieuwe Lexus LS, Honda Legend, S klasse en BMW 7 kan men echt maar 1 conclusie trekken.
Rovvel zegt
@Breinstein: kan allemaal wel zijn, maar hoe is de gemiddelde burger daarmee vooruit geholpen?
Mazda verkoopt sinds bijna twintig jaar (’89) de mx-5. Het concept van dat ding bestaat er onder meer in om door een beperkt gewicht aanvaardbare prestaties te krijgen, zonder dat je daarvoor enorme motoren nodig hebt. Het bedrijf gebruikt die ervaring nu om hetzelfde te bereiken in zijn andere modellen (zie de berichten rond de Mazda 2 en 6).
@Koopman: Ooit al van de J.D Power Survey gehoord? Indien niet, kan je onderstaande link eens lezen (opgepast, het is vrij gevaarlijk voor het wereldbeeld van sommigen onder jullie ;-).
http://www.whatcar.com/news-special-report.aspx?NA=214562&EL=3121184
Dit
http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/24/duitsers-zelf-toch-meest-tevreden-over-japanse-autos
vind ik anders ook wel veelzeggend.
Heb jij een referentie over de goeie kwaliteit van de producten van Mercedes? Ik ben ook benieuwd naar een bron over die batterijen van een Prius die na een ton om zeep zouden zijn.
Als je claimt dat Europa een technische achterstand op de Aziaten heeft dan is dat volgens mij enkel omdat je zelf liefhebber van Aziatische auto’s bent, en daarom niet realistisch naar de feiten kunt kijken.
Ik denk dat die redenering evengoed opgaat voor mensen die geloven dat de Europeanen technologisch veel geavanceerder zijn dan de rest van de wereld. Sterker nog: dit soort (nationalistische? conservatieve?) ideeën hebben er juist toe bijgedragen dat er nu een forse achterstand is. Ik zou trouwens niet te lacherig doen over de Chinezen: ze hebben nu op zeer korte tijd een basisproductieapparaat op poten gezet in de autoindustrie. Als ze aan hetzelfde tempo verder werken aan de kwaliteit ervan, dan kan ik me voorstellen dat de Europese autobonzen vaste klanten gaan worden bij therapeuten allerhande.
Wat die alternatieven voor de hybride betreft, ik had graag wat concrete alternatieve en op dit moment werkbare voorstellen gehoord. Een diesel beschouw ik niet als een alternatief.
Toyota en Honda zijn erin geslaagd om meer dan 10 jaar geleden een verkoopbare hybride op de markt te brengen. Ondertussen stel ik vast dat Mercedes met veel bombarie twee maand geleden zijn eerste prototypes heeft voorgesteld met de technologie waarmee Toyota al tien jaar rondrijdt. Ik begrijp dan niet wat daar zo vooruitstrevend aan is. PSA wil een model productierijp hebben tegen 2010 (?). Dat is dan 13 jaar na de eerste Toyotahybride. Indrukwekkend.
Ook de efficient dynamics van BMW zijn een lachertje (al ben ik blij dat ze het hebben toegepast). Het gaat in essentie om een regeneratiesysteem voor de remenergie (Prius in 1997, anyone?), een start/stopsysteem, en een schakelindicator (dat is een lampje in het dashboard, godbetert, waarmee de Passat van mijn grootvader in 1980 al was uitgerust). Dit kan je toch echt met de beste wil van de wereld geen historische innovatie noemen?
Ondertussen werkt Toyota aan zijn derde generatie Prius, en heeft Honda de Insight, de Civic en de Accord rijdende. Trouwens de robots van Honda al eens bekeken? Daar is fijnmechanica voor nodig, krachtige processoren, slimme algoritmes. Dàt is indrukwekkend. In tegenstelling tot de zoveelste vette Mercedes die zijn gewicht moet compenseren met een nóg krachtiger motor…
Nu zijn ze bij Mercedes dus al zo ver gekomen dat ze eraan denken om het uitlaatsysteem te herdenken om gewicht te besparen….wow! ;-)
Koopman zegt
laat maar zitten
Rovvel zegt
@Koopman: lol :-)
Turbopaultje zegt
@ Rovvel : Keihard raak geschoten die 11 meter…….. vrijwel niets meer aan toe te voegen.
Wat betreft research kan het zelfs zo treurig zijn dat Merkedez bij Fiat gaat shoppen voor know how. CRF heeft o.a. de common rail diesel ontwikkeld en de patenten doorverkocht aan BOSCH………….