Niet iedereen is blij met de zetten van Shufu.
Geely is haar portfolio flink aan het uitbreiden. Nadat het jaren geleden Volvo onder de vleugels nam, volgde halverwege vorig jaar Lotus en nog recentelijker zelfs een kleine 10 procent van Daimler. Aangezien de deal afgelopen week pas laat werd onthuld, kregen de gedupeerden een geforceerd weekendje om het te laten bezinken. Nu dat gebeurd is, blijkt dat een aantal grote namen niet zo staan te springen om het nieuws.
Met name Duitsland zelf ziet de deal als een verrassende zet voor Daimler. Tot op heden verkocht de Duitse autofabrikant namelijk niet meer dan 3 tot 5 procent van haar aandelen tegelijk. Hoewel Duitsland in eerste instantie zei niet te willen oordelen over de zakendeal tussen Daimler en Geely, heeft de minister van Economische Zaken inmiddels tegenover de Stuttgarter Zeitung laten weten dat alle investeerders, buitenlands of niet, zich aan de marktregels hebben te houden. Volgens de minister moet de openheid van Duitsland niet worden gebruikt als middel voor de industriële of politieke belangen van een ander land.
Naast het feit dat de deal van Daimler het moederland in shock heeft gebracht, begint het ook aardig te rommelen in de tenten van het Geely-circus.
Zo werd gisteren bekend dat AB Volvo, het onderdeel van de Volvo Group dat verantwoordelijk is voor vrachtwagens en bussen, de CEO van Volvo Cars uit het bestuur heeft geknikkerd. Hoewel Hakan Samuelsson al sinds 2016 bestuurslid was bij AB Volvo, ziet de vrachtwagenbouwer na recente ontwikkelingen geen andere keuze.
“The reason that Hakan Samuelsson is not proposed for re-election is the announcement that Geely Group has become the largest shareholder of the German vehicle manufacturer Daimler, one of the Volvo Group’s major competitors”
Dit is echter niet alles. Geely verdubbelde haar aandelen in AB Volvo recentelijk, door het gedeelte van een andere investeerder op geniepige wijze over te nemen. Investeerder Cevian Capital verkocht haar aandelen in januari aan Nomura International en Barclays Capital Securities, die de aandelen vervolgens direct weer doorverkochten aan Geely. Hiermee kwam het totaal van de Chinese autofabrikant tot 15,6 procent.
Bron: Automotive News
royaledeluxe zegt
money money money, must be funny to be a rich man in this world…
dunhozzie zegt
De Chinezen zijn stukje voor beetje de wereld op aan het kopen. En we laten het gebeuren. Eerlijk gezegd zou ik liever hebben dat het wat meer in balans is, nu is het of Amerikaans of Chinees. 3-4 partijen die elkaar scherp en eerlijk houden is beter.
granlusso zegt
@dunhozzie: Nee, we laten het niet gebeuren. Dit gebeurt nu en het kan best gezond zijn om de kaarten opnieuw te schudden, we moeten het alleen niet meteen overdrijven. Invloed is nog altijd geen zeggenschap, en daar kunnen bedrijven zich vaak goed tegen beschermen.
dunhozzie zegt
@granlusso: klopt helemaal als je het hebt over deze deal. Echter, ik had het ook meer over de tendens dan deze deal specifiek. Als je het FD leest en de algemene markt bijhoudt, dan is het wat meer reden tot gezonde schrik. Vond deze ook wel interessant in deze context (uiteraard wel bezien dat John niet bepaald trump fan is) https://youtu.be/QCjk_NPsIqU
granlusso zegt
@dunhozzie: Lees ook regelmatig het FD en ben het ook wel eens dat we moeten opletten, maar dat we wel voorzichtig moeten zijn met vingertje wijzen zoals Trump dat doet over buitenlandse bedrijven.
Dat filmpje ga ik vanavond even bekijken :)
dunhozzie zegt
@granlusso: hij is goed zoals altijd (vind ik dan, ymmv). En ja wijzen heeft nog nooit iemand beter gemaakt dus +1
ikschrijfookoverautos zegt
@dunhozzie: Doet me persoonlijk enigszins denken aan dat moment dat iedereen compleet door één speler wordt overrompeld bij Risk.
dunhozzie zegt
@ikschrijfookoverautos: yup, dat is het gevaar. Je moet niet overdrijven natuurlijk, maar ook niet je hoofd in het zand stoppen.
mashell zegt
@dunhozzie: de Chinezen vormen een heel groot deel van de wereldbevolking. Netto zijn ze dus hun achterstand op hun globale invloed aan het inlopen. Dat tenkoste van de Amerikanen en Europeanen die buiten proportioneel domineren.
dunhozzie zegt
@mashell: klopt. En dat is gezond, zeker als India er ook nog bij komt. Maaaaar, we hebben het zo goed hier omdat we een voorsprong hebben opgebouwd, dus we moeten kijken dat we die op bepaalde gebieden houden zodat we niet in worden gehaald.
min2max zegt
@dunhozzie: Waarom géén kopersstaking? Koop géén Volvo’s en Mercedessen!
dunhozzie zegt
@min2max: ik ga voor India: Jaguar XF Estate ;-)
granlusso zegt
Toen Geely Volvo destijds heeft overgenomen, heeft Geely Volvo alle vrijheid gegeven om te doen wat ze willen, waardoor Volvo, met de kapitaalinjectie vanuit China, nu nog steeds prachtige auto’s maakt.
Vanuit een pessimistische kant zou je kunnen zeggen dat Geely dit deed om goodwill te kweken in de autowereld, om vervolgens nu alsnog mogelijke politieke en industriële invloed te gaan uitoefenen op de Europese markt.
Maar zo gek wil ik het niet maken. Hoe vaak hoor je het niet dat Europese beursgenoteerde bedrijven zich met allerlei constructies beschermen tegen een vijandige overname vanuit de Verenigde Staten van Amerika? Zoals recent het Nederlandse biotechbedrijf Galapagos, dat het Amerikaanse farmaceutische concern Gilead buiten de deur wilt houden.
Ik zeg, gewoon even afwachten. We moeten een beetje ophouden om altijd te vrezen voor wat uit China of Rusland komt.
lekkaah zegt
@granlusso: Onzin, het is allang en breed bekend dat die gasten poen vd overheid doorsluizen.. Google is op Anbang bijv.. Uitgerekend onzer vadertje staat verkoopt gewoon een oerrrrr ‘Ollands bedrijf aan hen (SNS reaal). Die gast zit overigens in de bak nu
Trump snapt het dus, je móet je markt/economie beschermen of je bestaat over 100 jaar niet meer
apekool zegt
@granlusso: een bedrijf uit de VS dat een NL bedrijf opkoopt is wezenlijk iets anders dan een Chinees bedrijf dat een stake koopt, dat is politiek. er zitten wellicht lange termijn doelen achter die je met meer argusogen mag bekijken dan een hedgefund dat een puur kapitalistisch plan heeft.
Het gekke is ook, de Chinezen mogen hier blijkbaar gewoon kopen terwijl een westers bedrijf wat zaken in China wil doen voor de helft in Chinees eigendom moet zijn.. volgens mij hebben we alle redenen om enigszins gealarmeerd te zijn
granlusso zegt
@apekool: Maar waarom is het bij een Chinees bedrijf ineens politiek en bij een Amerikaans bedrijf niet? Let op: ik heb het niet over opkopen, maar een vijandige overname in de zin van: langzaam aandelen kopen en na een paar jaar ‘opeens’ een meerderheidsbelang pakken.
Snap verder de zorgen omtrent China wel, met name hoe het andersom werkt. Maar we kunnen ze simpelweg niet uitsluiten. Zou ook niet goed zijn voor de verhoudingen in de wereld om China uit te sluiten, ondanks de eisen die ze zelf stellen aan buitenlandse investeerders in hun eigen land.
vondick zegt
@granlusso: Ik ben juist blij dat we dat eindelijk vrezen. Eerst leken we zelfs blij te zijn als een buitenlands bedrijf interesse toonde. Het is goed om hier een heel kritische houding aan te nemen.
granlusso zegt
@vondick: Die kritische houding is alleen terecht als de intenties van een overnamepartij alleen draaien om winst en als de intrinsieke motivatie ontbreekt om het bedrijf zelf te blijven ontwikkelen, in plaats van het leeghalen ervan (lees: geld en kennis eruit trekken).
Je mag een partij wat mij betreft niet uitsluiten omdat ze uit een ander land komen, ik zou eerder werken aan het feit dat er genoeg overnames nationaal voltrokken kunnen worden zodat de behoefte er minder is om op buitenlandse aanbiedingen in te gaan (mocht het om een volledige acquisitie gaan).
vondick zegt
@granlusso: Klopt helemaal. Alleen bedoel ik dit helemaal niet zo simpel. Ik heb het over de grote geopolitieke verschuivingen, die bewust, zoals altijd, op oneerlijke wijze, geheel uit eigenbelang worden uitgevochten. Het opkopen van invloedrijke bedrijven is hier onderdeel van. Hier moéten we tegenwicht aan bieden.
kenner zegt
First world problems..
porker zegt
@kenner: ja kenner, wat bedoel je. Ik kan ook “Mao” roepen. Of Titanic. Bedoel je waar maken we ons druk over in Afrika hebben ze honger?
kenner zegt
@porker: ja waar maak je je druk om, 3 of 10 %. Tuurlijk teveel invloed is niet goed maar kom op, geld is geld. Klik. Lees. Verder.
lekbak zegt
@kenner: Ik vind het opkopen van bedrijven door chinezen toch best wel een dingetje. De gehele economie van duitsland en daarmee nederland draait op auto’s. Dus ook jou baan. Dat maakt het opeens heel erg relevant.
driftje zegt
Vind dat de redenen waarom er paniek zou moeten zijn erg slecht worden uitgelegd in dit stuk.
ikleesookoverautos zegt
@driftje: in een notendop: De Chinezen kopen teveel aandelen op.
Normaal verkocht Daimler max 3-5% nu opeens 10% van de aandelen.
En heeft Geely ook nogeens de aandelen in AB Volvo verdubbeld.
Iets duidelijker nu?
henkhupelschoten zegt
Hebben ze toevallig niet een 2 serie granny tourer vol met D-marken daar in München? Ik word nou niet bepaalt vrolijk van dit nieuws…
shadowbroker zegt
@henkhupelschoten: Tegenwoordig zoveel buitenlandse spelers die zich ermee willen bemoeien..
doublechevron65 zegt
@henkhupelschoten: ja in het museum…
Hubert zegt
Hoe kan Volvo truck iemand van het bestuur van Volvo cars er uit knikkeren?
Zijn toch aparte bedrijven.
Hubert zegt
@hubert:
Of had Hakan 2 functies??
alfalfa zegt
@Hubert: heb het ook 3 x gelezen zonder de klepel te zien.
porker zegt
@alfalfa: “Geely topman Li Shufu heeft in elk geval het volste vertrouwen in Samuelsson (ex-CEO MAN” oftewel die vent komt oorspronkelijk van Mercedes af. Concurrent.
silenro zegt
@porker: M.A.N. is onderdeel van Volkswagen. Weet niet hoe je bij Daimler komt dan?
marinepower zegt
10-15 jaar geleden kochten de zandbak soepjurken alles op, en hoorde je niemand. Nu het Chinezen zijn is het opeens grote paniek.
jack_abarth zegt
@marinepower:
Inderdaad, same shit different owner.
En we kunnen vrezen dat alle productie naar China gaat, maar dat zou ook gebeuren bij grotendeels van de bedrijven met een Nederlandse en/of Westerse eigenaar.
sjoerdreverda zegt
De laatste jaren heb ik veel met Chinese OEM’s gewerkt. Mark my words, die worden hier nog eens marktleider. Ze pakken het heel slim aan nu en blijven in de achtergrond. Ze leren stap voor stap bij, totdat ze op hetzelfde techniekniveau als ons zitten. Door de schaal van hun economie kunnen ze ons vervolgens wegconcurreren. En wij hebben geen kans meer.
Design_Driven zegt
Dit stuk rammelt een beetje. Het is niet Geely maar zijn CEO die persoonlijk stukje bij beetje ruim 9% van de aandelen verzameld heeft, gewoon via de beurs. Dat is het risico die je loopt als je naar de beurs gaat, dan kan iedereen met geld het opkopen.
Crosscabouter zegt
@sketcher: idd. En Hakan is dan weer goede kennissen met Li S. Ik vermoed dat daarom zijn kop mocht rollen binnen t bestuur. Tot zover het complotdenken
wimof zegt
Waarom moet alles tegenwoordig zo goedkoop mogelijk gemaakt worden, zoveel mogelijk winst erop, en waarom willen we niet meer betalen voor “made in” ( vul maar in Germany, France enz.)
De dames die bij Nova werkten maar vloeken dat hun bedrijf dicht ging met de parking vol met Daihatsu cuore’s en consoorten.