Jawel, het meest onderbelichte automerk van de Nederlandse markt krijgt een beetje aandacht op jullie favoriete weblog: Daihatsu. De trouwe lezer weet dat Daihatsu stiekem al enige tijd bezig met een gestage opmars in Nederland. Zo stegen de verkopen vorig jaar al met bijna 58% en dit jaar staat Daihatsu alweer op een winst van 38%. Toch niet slecht voor een producent dat alleen maar kleine (zuinige) karretjes verkoopt. En ik krijg alleen maar meer respect voor het Japanse merk.
Zo heeft de fabriek namelijk besloten om de D-Compact X-Over crossover die nog schitterde op de show van Genève NIET in productie te nemen. Heerlijk lekker tegen de gevestigde trend in gaan en niet met de massa meelopen, daar zouden veel merken nog iets van kunnen leren! Ook hoeft de Nederlandse importeur voor 2010 geen diesels te verwachten, ondanks dat moederbedrijf Toyota die gewoon op de plank heeft liggen.
Om toch een beetje een poot aan de grond te krijgen in het zakelijke segment wed de Nederlandse importeur op twee andere paarden. Namelijk LPG (schijnt in de lift te zitten) en een zakelijk leaselabel “Daihatsu Lease” waarmee ze zich richten op het MKB.
maarten zegt
“het meest onderbelichte merk van de Nederlandse merk “, ik veronderstel dat dat Nederlandse merken moet zijn?
–edit: nee, maar het is gefixt ;) Thanks! –
sir smokalot zegt
Op zich wel logisch dat ze geen diesels in hun assortiment hebben. De huidige modellen zijn al zo licht en zuinig dat een diesel geen meerwaarde heeft. Dat is ook de reden waarom de eerste generatie mini en toyota aygo geen diesels leverden.
robbie zegt
@smoke, volgens mij is de Aygo toch echt leverbaar met een dieselmotor ;)
cl600 zegt
ze moeten het toch wel zo’n beetje hebben van de cuore, en nu steeds meer van die materia ofzo, dat gekke toffe ding. die zie je wel steeds vaker en vaker rijden. maargoed, de doelgroep waar ze op richten heeft der idd goed baat bij.
cl600 zegt
dacht btw altijd dat het merk koriaans was
Citrofiel zegt
@ cl600; De Sirion2 schijnt het ook vrij goed te doen.
cl600 zegt
ja idd, logisch ook wel, best een hoop auto voor 11ruggen
Markus zegt
Welk type staat er op de foto? Want die is best leuk. Dat is dan zeker de auto die niet doorgaat, jammer.
firefly zegt
Dat in Nederland in kleine auto’s bijna geen diesel wordt geleverd komt volgens mij alleen door de BPM. 2000 Euro extra BPM scheelt nogal bij de prijzen van bij soort auto’s. Daarnaast zie ik weinig zakelijke rijders kiezen voor zo’n kleine auto, tenzij je alleen zakelijk ritten binnen de bebouwde kom doe ofzo.
W!d zegt
een diesel is gemiddeld 4.500 euro duurder (ongeacht segment), hiernaast zijn kleine benzines al ontzettend zuinig en je betaald meer HSB bij de diesel.. voor kleine auto’s ligt het omslagpunt tussen diesel en benzine rond de 70.000 km per jaar.. voor de leasemarkt is benzine sowieso aantrekkelijk (lagere bijtelling door lagere catalogusprijs) en dus ook kleine goedkope autotjes.. goed idee.. misschien wat modellen van dat hippe andere toyota merk als daihatsu op de nl markt brengen?
w0o0dy zegt
Ik heb laatst bij de importeur in een Copen gezeten…. verbazingwekkend dat ik als bestuurder meer ruimte leek te hebben dan in mijn eigen cabrio. Overigens is die niet echt goedkoop, een beetje uitvoering komt op 26 mille….. Wel een grappig karretje maar ik zou zelf eerder een leuke tweedehands kopen.
Citrofiel zegt
@ Markus; Inderdaad, dat is de D-Compact X-Over.
robbie zegt
Wisten jullie trouwens dat Daihatsu dit jaar 100 jaar bestaat en dat is natuurlijk reden voor feest ;)
http://www.daihatsu.nl/home/index.php?option=content&task=view&id=250&Itemid=2
Remco zegt
“Hebt u altijd al een proefrit willen maken met één van de speciale versies van Daihatsu, zoals de Sirion 2 ECO 4WD?” …. neehh niet echt. Waar is de tijd van de Charade GTti! Die 1.0 3cil. Turbo met 101 pk. Dat was wel een van de meest gekke auto die ik heb gehad!
parisi zegt
mischien zou daihatsu ook wat modellen van scion kunnen verkopen, of moet toyota hier ook scion lanceren. Dat zou toch tof zijn :p :)
DAT zegt
Wie koopt in godsnaam die dingen? En welke ? De Trevis zal het iig niet zijn.
Saab 9000 zegt
@ DAT: veel mensen die niet per sé een auto nodig hebben om identiteit aan te ontlenen!
@ parisi: de Materia is volgens mij een iets aangepaste Scion xB en deze auto wordt in Japan gewoon als een Toyota verkocht als ik mij niet vergis.
frostbite zegt
Niet deze, volgens mij wordt ie verkocht onder de naam Daihatsu Coo. De Sirion 2 wordt als Toyota verkocht als ik me niet vergis, ben modelnaam ff vergeten….
c_p zegt
De Materia is de Europese versie van de Daihatsu COO en dat is dan weer de Daihatsu-versie van de tweede generatie Japanse Toyota bB.
De eerste generatie Toyota bB werd in Amerika verkocht als Scion xB. Deze had geen Daihatsu-versie.
De tweede generatie van de Scion xB is NIET meer gebaseerd op de Toyota bB. De Daihatsu Materia is dus GEEN Scion xB.
job zegt
w8 allemaal ff september sirion 2 sport 1.5 130 pk….oude tijden gtti herleven….hahaha
Peter zegt
Als japanse auto boeken verzamelaar merk ik dat men in Europa totaal geen weet heeft van de Japanse, Koreaanse en Chinese auto industrie. Als we het alleen al over Japan hebben waar ik dus al sinds de jaren 1980 mee bezig hou is dat 98% van alle bijzondere trendsettende design uit Japan komt en dat merken uit Europa zoals die uit Duitsland erachteraan hobbelen.
De Japanse auto industrie is echt heel anders en de modellen daar hier vaak niet leverbaar, vrijwel elk merk en type uit te rusten met 4WD hier kennen we alleen Subaru en Audi maar elk merk daar is gespecialiseerd hierin.
Ook op een Suzuki Alto bijvoorbeeld, Xenon en nu ook HID lampen op een Alto, hier alleen leverbaar op een dure Mercedes.
Als je hier een VW polo koopt zitten dezelfde onderdelen ook in de Golf het dashboard is nagenoeg hetzelfde dit is niet japans elk model is anders ook echt anders, dit kost een hoop maar een jap is modern en eist steeds meer.
Peter zegt
Ohja de Scion Bb , Daihatsu Materia etc…. zijn gebasseerd op een Honda Spike die werd met dit blokkendoos op wielen heel populair.
Hier allemaal niet zo bekend, je moet er van houden het is modern net als de Honda Element in de USA speciaal voor en door jongeren ontwikkeld.
Sommigen zeggen je kan aan iemand zien wat voor auto die hij rijdt grote onzin want wij rijden een Hyundai Getz diesel omdat dit niets te maken heeft wat we doen of dat we deze mooi vinden, als ik geld genoeg had ging ik voor een Honda Civic vanwege zijn speciale aparte design, zowiezo houd ik van Honda want het gaat zijn eigen weg en trekt zich niets aan wat moet. Zo is het merk met al zijn activiteiten op motor en auto maar ook in de sport.
Je moet het mooi vinden maar kwaliteit is verzekerd dat heeft niets met hoe het eruit ziet te maken.