Deze Dähler Mini JCW GP heeft bijzonder veel koppel om te verwerken op de voorwieltjes. Schaatsen!
Het is een van de leukste B-segment-auto’s: de Mini! Zeker met een Cooper S (of sneller) heb je een echt bommetje. Mocht het je niet snel genoeg gaan of wat exclusievers wensen, zijn er altijd voldoende opties.
Je kunt ten eerste bij John Cooper Works de auto op smaak brengen met vele accessoires en wat upgrades. Dan is er ten tweede ook de optie om de auto iets leuker te maken met de spulletjes van de befaamde tuners. Of je gaat meteen voor de ultieme Mini: de GP.
Dähler Mini JCW GP
Welnu, zelfs als je de GP hebt, dan nog zijn er opties. In dit geval is het namelijk de Zwitserse BMW- en Mini-specialist Dähler die de Cooper S JCW GP dinges geval onder handen heeft genomen.
We beginnen meteen met de hardware-upgrades. Zoals je weet is de GP van huis uit al een bommetje. De B48-motor, een 2.0 liter viercilinder met grote turbo, is standaard goed voor 306 pk. Bij Dähler hebben ze daar een carbon Eventuri-luchtinlaat op gezet, sportuitlaat en aangepaste ECU. Het resultaat is niet verkeerd. Standaard heeft de Mini John Cooper Works GP 306 pk en 450 Nm.
265 km/u!
Dat is na de modificaties van Dähler maar liefst 335 pk en 510 Nm. Het is niet zomaar een EC_aanpassing. De ingenieurs hebben een knap staaltje werk geleverd, want de Dähler Mini JCW GP voldoet aan de Euro6d-normen én is gehomologeerd voor de EU en Zwitserland. De topsnelheid is nu 265 km/u.
Voor een betere wegligging is daar een door Dähler ontwikkelde schroefset. Deze kun je uiteraard op smaak afstemmen voor meer scherpte of juist iets meer comfort. Tot slot, visueel gezien hebben de Zwitserse tuners zich heel erg ingehouden. Nu is de Mini JCW GP van huis uit al een vrij extroverte auto. Het is al een cartooneske auto met de spoilers, grote wielen en rode details. Nog meer uiterlijk vertoon zal waarschijnlijk een averechts effect hebben.
De onderdelen zijn per direct beschikbaar.
frank2b zegt
Je geeft gas en……..
Er gebeurt helemaal niets. Behalve dat er een enorme rookwolk onder de spinnende voorwielen vandaan komt ….
ukbob zegt
Lekker snel is natuurlijk altijd leuk. Maar hoe veel sneller dan zo’n ding in standaard trim is nog handig/bruikbaar..?
Dit is toch enkel ‘omdat het kan’ toch?
Koelebobes zegt
265 op de top? Dat vind ik uiterst teleurstellend mijn Cooper S met 272pk had een top van 256km/h! (GPS)
willeme zegt
@koeleboes:
265 is de fabrieksopgave. De topsnelheid is altijd een combinatie van wind-mee/bergaf/veel-fantasie. Topsnelheid metingen worden anders gedaan dan enkel maximale snelheid even rijden.
Het is in feite de ‘minimale maximale snelheid’. Deze is een gemiddelde van zowel de heen- als terugweg (in verband met voordeel van wind/heuvels). Reken maar dat deze Dahler met gemak 275 op de teller kan zetten in zo’n ‘GPS’-situatie, maar dat staat (gek genoeg) niet gelijk aan topsnelheid ;-)
hdboef zegt
Staan al een aantal video’s op YouTube waar een standaard GP op de teller 280 haalt.
kniesoor zegt
Ideale oto voor rayonhoofden dus.
Dutchdriftking zegt
De vermogenswinst is niet heel groot, koppelwinst is wel groot, en men heeft de milieunormen gehaald. Ik gok dat het typisch zo’n verschil is dat in de praktijk wél merkbaar is, er is geen rommel gebruikt tenslotte.
tinnemans zegt
Ik hou helemaal niet van hatchbacks, en ook al niet van spoilersetjes en onzin-carbon etc. Maar dit ding ziet er toch wel leuk
uit. Ik zou ‘m nog steeds niet hoeven, maar het is wel grappig.
cossiekiller zegt
Mijn Astra OPC had ook 320pk en 490Nm op de voorwielen. Gaat prima met een sper.
Enkel in 2e als het nat was kon ik hem doen doorslippen als ik echt zot deed.
supertjeduc zegt
Ik zag een tijdje geleden een YouTube filmpje van een paar motor rijders op weg naar Italië
De ene deed een sprintje uit een tunnel
Daar stond een agent met een lazer , 45 km te hard , hij moest geloof ik 6000 Franken aftikken
Gelijk , dan mocht hij zijn motor houden ,maar die moest wel op een kar want hij mocht niet meer rijden
Vraag ik me af was je met zo’n leuk bommetje moet in Zwitserland want circuits hebben ze ook niet
michaelras zegt
soms moet je door een land ergens heen he. En je bedoelt de Budget Bike Battle van 44 Teeth ;-). Mooi stukje video was dat.
bernoulli zegt
Zoveel koppel en dan geen trekhaak kunnen monteren voor je Tabbert.
Michel-GR zegt
Succes met dat koppel op een dag als vandaag lmao