De Dahler M340i Touring toont maar eens aan dat BMW M zijn keuzes moet gaan heroverwegen.
Audi doet snelle stations, BMW doet de snelle sedans. Ja, er zijn af en toe wat dikke BMW M stationwagons geweest, zoals de M5 (E34) en M5 (E61). Maar BMW verkoopt met name sedans. En ja, Audi heeft zich gewaagd aan een RS4 (B7) en RS6 (C6). Maar over het algemeen doet Audi vooral snelle stationwagons.
Dahler M340i Touring
Gelukkig zijn er nog genoeg tuners die kansen pakken die de fabrikanten laten liggen. Kijk maar naar Alpina, dat wél stationwagon-versies verkoopt van hun B3 en B5. Nu zijn de Alpina’s bijna een ‘fabriekswaardig’ product en hebben ze een bepaalde stijl waar je van moet houden.
Gelukkig heeft deze Dahler M340i Touring voldoende redenen om te blijven dromen over een BMW M3 Touring.
Basis
Zoals je een beetje kunt raden uit de naam van de auto, is de Dahler M340i Touring gebaseerd op een BMW M340i Touring. In principe en in basis een uitstekende allrounder met een serieus prestatiepotentieel. Maar er is altijd vraag naar beter en sneller. En wie is Dahler dan om daar niet aan te voldoen?
Stage 1
Hun eerste stap is de zogenaamde ‘Stage 1’-kit. Dit is een geherprogrammeerde ECU en zorgt voor een aanzienlijke stijging. Het maximale vermogen stijgt van 374 pk naar 442 pk, terwijl het maximale koppel een sprong maakt van 500 Nm naar een zeer gezonde 630 Nm.
Stage 2
Mocht dat niet voldoende zijn, is er ook een ‘Stage 2’-kit. Deze heeft met 475 pk nog meer vermogen en met 680 Nm ook nog eens meer koppel. Het is goed om te weten dat in beide gevallen de begrenzer eraf wordt gehaald. Over prestaties van de Dahler M340i Touring wordt niet gesproken, maar de standaard BMW M340i xDrive is een potent apparaat.
Prestaties
Voor de context, een standaard BMW M340i xDrive Touring knalt in 4,5 seconden naar de 100 km/u en heeft een op 250 km/u begrensde topsnelheid. Reken maar dat je met de upgrades van Dahler er wel een halve seconden van die sprinttijd af kunt snoepen. Dankzij de standaard vierwielaandrijving kun je het surplus aan vermogen gemakkelijk kwijt.
Verdere aanpassingen
De rest van de Dahler M340i Touring is in dit geval ook aangepast. Zo zijn er 20″ gesmede lichtmetalen velgen, een schroefset, roestvrijstalen sportuitlaat en een paar kleine aerodynamische aanpassingen, waaronder een frontspoiler. De auto wordt er niet wezenlijk anders door, maar net eventjes wat dikker. Nu maar hopen dat BMW M het voorbeeld volgt van deze Dahler M340i Touring (en de versie van G-Power).
alloallo zegt
Prachtig totdat Ik die belachelijke rode Antenne zag
audirick1995 zegt
@alloallo: spuitbuisje van de action doet wondere.
pcooperworks zegt
@alloallo: dit is de Rudolf edition van Dahler ;)
dirkv zegt
@alloallo: idd een nogal vreemd accent.
kniesoor zegt
Een gimmick, is de Zwitserse vlag, Dähler is een Zwitsers bedrijf. Op hun site komt die antenne (o, o, wat een éééénige woordspeling) beter uit de verf.
intimrasiert zegt
Als werkelijk overal op de auto Dähler staat, dus met Umlaut, waarom staat er dan in het artikel overal Dahler?
Henk_he zegt
De auteur is de welbekende Autoblogtoetsenbordvirtuoos. Nuff said.
OT: ze zijn de antenne vergeten te wrappen. Net een zwerende wrat.
singer zegt
Ik vind zo’n (gekietelde) m340i touring begeerlijker dan het idee van een m3 touring.
Veel meer comfort voor je praktische en dagelijkse auto en toch rete snel. En wat is dat B58 blok toch een pareltje!
dirkv zegt
@singer: precies dat!
watchhok zegt
Hebben..!!! Lijkt me een kanon.. de 340 is op zichzelf al redelijk rap
SvenskaAeroplanAB zegt
Jammer van die velgen en antenne. Gemiste kans om ALLES zwart te maken… Wat een graf auto zo zeg
ouwedibbes83 zegt
20” velgen staan m goed, kan ie nog net hebben. Op t randje van fout. Verlaging is ook netjes, vaak gaan ze te diep. Nou is dat met een met zo’n set wel terug te schroeven ;)
kniesoor zegt
Mooi ding en zelfs als Stage 1 meer dan genoeg vermogen en koppel. Wel een andere kleurstelling graag, ben geen liefhebber van Monuta Editions. En die rare extra getinte achterste ruiten eruit, als ik in een busje wil rijden koop ik wel een VW Caddy.
bpc zegt
M3 vermogen maakt het nog geen m3
mp014 zegt
@bpc: inderdaad! En daarom zie ik het allerliefst de Alpina B3
jmeverts zegt
Jammer dat zulk mooi speelgoed ver over de 100k gaat
PunicaOase zegt
Lekker hoor!! Ik zou het zelf alleen wel bij de originele BMW velgen houden.. dit is me iets te groot..
kareljansen zegt
@punicaoase: BMW biedt zelf ook diverse 20inch wielen aan.
emping zegt
halve seconden = halve seconde
OT: ziet er best gelikt uit ook zo.
soundgarden zegt
De hele neus zwart a la audi stylo… Nope. Gewoon nope.
geenidee zegt
M3 touring zou geen steek houden, die auto is voor een ander doelpubliek gemaakt. Een M5 touring daarentegen…
mashell zegt
He? Een M3 touring is logischer wat mij betreft. Die is nog compact, daarvan kan je nog enigszins beweren dat sportief is. De M5 is veel te groot om sportief te kunnen zijn, die bestaat alleen maar om mensen die de duurste willen zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen.