Sinds DAF geen auto’s meer bouwt is het merk niet meer zo interessant voor autoliefhebbers, maar we willen jullie de nieuwe DAF XF toch niet onthouden.
Nee, je bent niet per ongeluk op Vrachtautoblog beland. Je zit nog steeds op Autoblog. Toch gaan we het nu even over een vrachtwagen hebben. Het gebeurt namelijk niet iedere dag dat DAF met een gloednieuwe vrachtwagen komt. Sterker nog: het uitgaande model was eigenlijk al 34 jaar (!) oud.
In de autowereld wordt het na vier jaar de hoogste tijd voor een facelift en na zeven á acht jaar is een model echt dringend aan vervanging toe. Auto’s uit de jaren ’90 zien er anno 2021 hopeloos verouderd uit. Het is dus duidelijk dat een auto-ontwerp doorgaans een hele beperkte houdbaarheidsdatum heeft.
In de vrachtwagenwereld gaat het allemaal een stuk minder snel. De DAF XF, een vertrouwde verschijning op de Nederlandse wegen, dateert bijvoorbeeld uit 2002. Dat klinkt al best oud, maar in werkelijkheid is dit model nog een stuk ouder. De XF is namelijk een doorontwikkeling van de DAF 95 en die stamt uit 1987.
Vandaag presenteert Van Doorne’s Automobielfabriek, oftewel DAF, eindelijk een volledig nieuwe XF. Tegelijkertijd lanceert het Nederlandse merk de XG en de XG+. Samen vormen de modellen de Nieuwe Generatie DAF trucks. Het verschil zit hem simpelweg in de grootte. De XG is een XF met een langere cabine en de XG+ is een XF met een langere én hogere cabine.
De nieuwe DAF XF ziet er aardig futuristisch uit, maar dat is ook niet zo moeilijk als de voorganger nog een ontwerp uit de jaren ’80 heeft. Iedereen de oude XF op het netvlies heeft staan ziet meteen dat de zijruiten flink gegroeid zijn. Wat vooral opvalt is het handige extra zijruitje aan de bijrijderskant. Dit is trouwens optioneel.
Ook qua technologie gaat de DAF XF met zijn tijd mee. De nieuwe vrachtwagen is bijvoorbeeld te bestellen met camera’s die de spiegels vervangen. Fysieke knoppen zijn grotendeels ondergebracht in een touchscreen, alhoewel ook veel functies via het stuur te bedienen zijn. De stoelen zijn trouwens draaibaar voor wat Brabantse gezelligheid in de cabine en er is optioneel een elektrisch verstelbaar bed.
Mocht je nog benieuwd zijn hoeveel vermogen een vrachtwagen tegenwoordig heeft: de instapper heeft 367 pk. In totaal zijn er zes motorvarianten met een topversie die 530 pk levert. Verdere details zijn nog niet bekend. Maar goed, bij deze heb je dus alvast kennis gemaakt met een voertuig dat je de komende decennia ongetwijfeld nog heel vaak gaat tegenkomen.
rs133 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Volvo_440_turbo zegt
Ik ben eerder benieuwd hoeveel koppel deze dames hebben, want die moeten goed kunnen trekken natuurlijk ;)
KEV9 zegt
@Volvo_440_turbo: tussen de 2 en 4000nm
vaakbenjetebang zegt
@Soulmaster: Veel meer dan 2700Nm hoef je van deze trucks niet te verwachten. 700+ pk truckmotoren zitten tussen de 3500 en 3700Nm.
Bernadette zegt
@soulmaster: ‘2 is wel heueul weijneg!’ zouden we in Brabant zeggen
bischero zegt
@drdre2: jij misschien, wij in Brabant ZO eerder ‘verrekkes weinig’ 😁
posthumus zegt
Brabant ZO? Das toch Limburg? (Duikt weg…)
Bernadette zegt
‘Verrekes’ natuurlijk ook ja, haha!
por100 zegt
Kan iemand van de pro-EV club even uitleggen waarom dit geen elektrische vrachtwagen is en hoeveel elektrische personenauto’s dit moeten compenseren?
MrHyde zegt
Nou, omdat je het vast al weet, hierbij de herhaling:
EV’s hebben batterijen, die zijn zwaar. In vrachtwagenland is “payload” meestal een beperkendere factor dan volume meesjouwen. Dus, om nog wat geld te verdienen met een vrachtwagen, wil je niet dat je de helft van je geboekte vracht moet laten staan.
Voor kort vervoer, waarbij een kleine accu uitkan, kun je eventueel electrisch gaan: daar is dus de CF Electric voor (met de aandrijflijn van een elektrische bus van VDL). ROI is hier een belangrijke factor in, aangezien accu’s “iets” duurder in aanschaf zijn dan een dieseltank.
Voor lange afstand vervoer… Moet ik verder gaan?
Wat je ziet in vrachtwagenland is dat voor stadsdistributie al regelmatig geëxperimenteerd word met accu technologie: bijna elke fabrikant heeft hier wel al een kleine vloot van rondrijden.
Het zal afhangen van de prijsontwikkeling van accu’s, en het inzetgebied van de transporteur, wanneer opeenvolgend het omslagpunt voor stadsdistributie en regionaal vervoer zal zijn.
Internationaal vervoer uitstootvrij is voorlopig een illusie, of iemand moet heel goedkoop H2 aanbieden en daarvoor de infrastructuur op gaan zetten door heel Europa.
Tot slot: winstmarges voor transportbedrijven zijn flinterdun: als je een dag stilstaat in de garage, heb je maandenlang voor niks gewerkt. Niemand wil dus met experimentele techniek rijden. Gegarandeerde ‘uptime’ is essentieel. Laat de pass-car industrie de BEVtechniek maar volwassen maken.
MrHyde zegt
Je 2e vraag: een 40-tonner loopt ongeveer 1 op 4 tegenover een diesel middenklasser van 1500kg die 1/20 loopt, en 1 op 11 voor een busje van 3 ton.
*Bij benadering, afhankelijk van model en uitvoering.
Eigenlijk best efficiënt in verhouding.
por100 zegt
Many thanks for het uitgebreide antwoord, vraagstelling was wat cynisch maar toch met serieuze ondertoon omdat ik wat nuancering in klimaattransformatie in de wereld mis.
We consumeren ons een lieve lust en bijna alle transport en bouwbewegingen gaan nog via ice, en deze nieuwr DAF getuigt dat dit nog niet zo snel veranderd.
Dan kunnen we wel al het personenvervoer electeificeren, maar wat gaat dat ons echt helpen behalve lokaal gezondere lucht? De klimaatverandering veranderd niet. Wilt men werkelijk een stap maken, dan zie ik geen andere optie dan de menselijke consumptie een giga halt toe te roepen. Geen internet gebruik, geen nieuwe kleding, geen exotisch voedsel, geen nieuwe fiets, geen nieuwe huizen. Dit is het en verder overal mee stoppen. Dat is het eerlijke verhaal dat de groene lobby eens mag gaan openbaren. Maar ondertussen doen we alleen wat symboolpolitiek door de heilige koe te verketteren.
Zo heb mijn zegje weer gedaan voor een tijdje, nogmaals dank voor je uitgebreide informatieve antwoord.
MrHyde zegt
@por100 dankje voor je toelichting.
Ik denk dat als we stoppen met wat jij beschrijft, er ook geen economie meer is. Volgens mij ligt de uitdaging in die energie transitie dan ook in ‘hoe behouden we/verbeteren we de economie, en doen we dat zo, dat we langer met z’n allen deze aardkloot kunnen gebruiken’.
Wat hierin de beste bijdrage is, wat realistisch is, wat eerst en wat later etc; geen idee. Had ik die glazen bol maar, dan wist ik waar ik m’n geld op in kan zetten. Helaas wordt dit gedreven door politiek, in plaats van technische oplossingen.
Ondertussen kunnen we wel zeggen dat EV’s hierin een techniek is die een bijdrage kunnen leveren. Als vervanger van ‘bread and butter’ auto’s zijn EV’s immer prima. Al bloedt mij autohart, omdat ook hobby-auto’s verplicht worden om nu al in die vergroening mee te gaan. EV ipv een Golf is prima voor een groot deel van de gebruikers, maar een electrische Boxster is einde van de Lol.
Wist je trouwens dat deze nieuwe generatie DAF’s ook een brandstofbesparing van 10% oplevert? Misschien niet Groen volgens greanpeace, maar wel weer een mooie technische stap gezet, waar ook de transporteur economisch gezien wat aan heeft.
V8Vantage zegt
Nou, geen is ook weer zo drastisch. Maar ik ben het wel met je eens dat het een stuk minder mag allemaal met mode, gadgets, eten, etc. Kunnen we en onze kinderen / pubers wel allemaal protesteren, maar dat is wel met boter op het hoofd als je ziet dat ze daarna massaal naar de Mac gaan, en altijd de nieuwste gadgets / kleding moeten hebben. En thuis weer lekker gaan streamen.
Dutchdriftking zegt
@por100: deze zal op termijn vast met waterstof komen. Elekrische aandrijving met een brandstofcel. Iets met range.
bischero zegt
@dutchdriftking: heeft Harry Wolters al in het persbericht gecommuniceerd. Ook voorbereid op elektrisch en waterstof. Lijkt me een vrij logische om het modulair aanpasbaar te ontwikkelen vanaf de eerste streep op het CAD scherm.
saxoke zegt
@por100: dit chassis zou voorontwikkeld zijn om verschillende soorten van aandrijving onder te brengen. Ik dacht dat waterstof er 1 van was.
Jetlag zegt
@por100: Hoewel ik geen lid van de pro-EV club ben, kan ik je wel vertellen dat ze dit bij de introductie aangehaald hebben.
Ik had het genoegen om de introductie – die overigens (soms) ietwat “mal” geënsceneerd was, maar dat terzijde – via een livestreamkanaal virtueel bij te mogen wonen en daarin werd zowel een EV-proto getoond, alsook twee waterstof-versies.
Wat die waterstof-versies betreft, is misschien wel interessant te vermelden, dat verteld werd dat de keuze nog niet gemaakt is, of ze voor de brandstofcel, of waterstofverbranding gaan.
Als ik goed geluisterd heb, was de getoonde waterstof verbrandingsmotor ook nog eens een eigen ontwikkeling…
Résumé-Overflakkee: Deze nieuwe generatie is dus wel “EV-ready”, maar geduld is nog even geboden.
MrHyde zegt
@jetlag ze zullen het wel gaan aanbieden, als de klant (transporteur) ervoor wil betalen. De truck markt wordt veel minder emotie gedreven, en veel meer TCO. Je kunt vooraf al bijna zelf het sommetje maken: wat kost de techniek vs TCO bij de vervoerder.
bischero zegt
@por100: layout is zo dat EV ook kan. Wat is je punt?
malsna zegt
@por100: bij mn werk hebben ze een elektrische strooivrachtwagen en een om afzettingen op de snelweg mee te zetten daar kunnen ze 180 km mee rijden en dan moeten ze 24 uur aan de lader en dan wegen die vrachtwagens nog lang geen 40 ton
MrHyde zegt
Mooi stukje Hollands glorie in automotive land.
Luxe camper die XG+ die toevallig ook veel spullen van A naar B kan brengen.
KEV9 zegt
@MrHyde: Amerikaans
MrHyde zegt
@soulmaster zoals Ducati Duits is (VAG), de Mondeo en Focus Amerikaans zijn (ook al worden ze ontwikkeld en gemaakt in Duitsland) en Dodge, Chrysler, Opel, Peugeot etc. Nederlands zijn (genoteerd aan de Euronext).
Aangezien er in NL meer dan 10.000 mensen werken aan deze nieuwe DAF’s, is het op zijn minst een stukje nationale trots.
vaakbenjetebang zegt
@MrHyde: En dat niet alleen. De MX-motoren die toch echt van DAF komen, worden door heel Paccar gebruikt. Overal ter wereld. Uiteraard kun je in de USA ook een andere motor krijgen, maar toch. Een mooi stukje Hollands Glorie, in die zin.
Bernadette zegt
@vaakbenjetebang: leuk mss dan ook om Yoitube even te checken. Staat een korte docu van Daf op. Ik was verbaasd hoeveel uitvindingen er eigenlijk van de hand van de oprichter(s) komen. Transport, leger, Formule 1 volgens mij, nogal ’n prestatie.
vaakbenjetebang zegt
@Bernadette: Misschien wel leuk om eens te kijken, al verwacht ik weinig te leren. Als geboren Eindhovenaar met al van kleins af aan een onverklaarbare voorliefde voor, naast auto’s, vooral ook vrachtwagens, heb ik al zo ontzettend veel over DAF gelezen, je houdt het haast niet voor mogelijk. De heren Van Doorne hebben daar echt iets heel indrukwekkends opgebouwd. En inderdaad, mensen weten vaak niet wat er daar allemaal is uitgevonden of waar DAF allemaal een echte voortrekkersrol heeft gespeeld. Turbodiesels, fatsoenlijke cabines, dat soort werk.
Bernadette zegt
@vaakbenjetebang: ja psies, topsleeper kennelijk… 🤔 Mooi man, DAF. 😊
vondick zegt
DAF is een oer Hollands merk. Helaas onderdeel van een Amerikaans bedrijf. Dus idd Amerikaans. Ducati is Europees. Mondeo en Focus idd Amerikaans. Dodge en Chrysler idd Europese trots.
Ik ben zeker trots op die 10000 mensen. Ik had liever gezien dat daarmee wat meer de Europese belangen werden behartigd ipv de Amerikaanse.
Altijd nog beter dan de karretjes voor de Chinezen spannen. Ik beschouw Volvo tegenwoordig als “pure evil”.
bischero zegt
@vondick: wat bedoel je met EU belangen? Alle kennis wordt hier gehouden, geïnvesteerd en gedeeld met de VS en andere markten waar geproduceerd wordt. Was pas schrijnend als het andersom was geweest.
potver7 zegt
Als dit ding er futuristisch uitziet, hoe futuristisch zag de vorige XF er 34 jaar geleden er dan wel niet uit… Ik zie geen wezenlijk verschil namelijk…
henrie zegt
@potver7: Zoek de voorloper(s) van de 95 eens op, zou ik zeggen. De 2800, 3300 of 3600. Die zien er echt stokoud uit i.v.m. de 95…
saxoke zegt
@henrie: maar een 3600 als superspacecab ziet er toch nog steeds mooier uit dan de eerste generatie 95 als die niet het 500pk blok had. Met 500pk blok zag die er best dik uit.
rob5nismo zegt
Ben benieuwd wanneer deze langs komt voor een carrosserie
Dutchdriftking zegt
Deftig. Extra ruitje in de passagiersdeur is ook handig. Voegt meer veiligheid toe dan camera’s.
dragspert zegt
Zullen ze nu eindelijk minder roesten? In de afgelopen 34 jaar hebben ze ook niks aan de XF aangepast op dat gebied.
Verder, tja, een vrachtwagen. Jeej.
Bernadette zegt
@dragspert: roesten ze zoveel dan ja? Want er rijden er nog behoorlijk wat rond volgens mij?
dragspert zegt
@drdre2: Deurposten, dakrand onderkant spatbordverbreders, achterwand en elk fucking boutje of moertje. Ik heb er al zoveel gespoten en elke keer overal precies hetzelfde.
Bernadette zegt
@dragspert: maar wel kwalitatief goeie roest! Dat dan weer wel.
rrk147 zegt
@dragspert: alleen het super space cab dak roest niet! Oh wacht, die is van plastic 😅
tortuga zegt
Die dunnere A stijl en extra ruitje achter de deuren en in de deur zijn goede veiligheids eigenschappen! Verder lijkt het wel Chinees, daarmee bedoel ik dat ze Scania en MAN design taal enorm aanwezig is…
cossiekiller zegt
Die grotere zijruit wil gewoon zeggen dat ze nu grotere gordijntjes moeten hangen. Ook al rijdend zie ik er veel die bijna helemaal dicht hangen. Zeker als ze dan ook geen buitenspiegel meer hebben, maar enkel een camera. Dan kan je echt geen oogcontact meer maken.
vaakbenjetebang zegt
@cossiekiller: Ja, dat is misschien nog wel het naarste aan camera’s in plaats van spiegels. De sticker ‘zie jij mij, dan zie ik jou’ kan wel in de vuilnisbak. Als kind vond ik dat ook echt een handige verkeerstip, om via de spiegels van een truck altijd de bestuurder te kunnen zien voor je eigen veiligheid; heel inzichtelijk.
gregorius zegt
Maar die spiegelcamera’s is niks nieuws toch? Afgelopen jaar genoeg Mercedes Trucks gezien die dit ook hebben.
dailydriver zegt
https://youtu.be/iGGQOvfIVdA. En een Promo/ demo film
harrie zegt
Niet echt een tijdloos design wat ook weer moeiteloos 34 jaar mee zal gaan.
vaakbenjetebang zegt
@harrie: Dat klopt wel denk ik, maar een truck is relatief makkelijk ingrijpend te faceliften. Het ‘huis’ kun je vrij eenvoudig opnieuw beplaten, zogezegd. De huidige XF heeft dezelfde basisstructuur als de 95 uit 1987, maar als je ze naast elkaar zet zie je haast meer verschillen dan overeenkomsten.
Baroen zegt
@vaakbenjetebang: Zo is het ooit begonnen. Maar al ongelofelijk lang automobiel. Sterker nog, zat al bewust in de afkorting.
Rico_v zegt
DAF is een afkorting van Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek in tegenstelling wat in het artikel beweert wordt van doorne’s automobielfabriek
vaakbenjetebang zegt
@Rico_v: Het is pas sinds 1949 dat Van Doorne’s Automobiel Fabriek een dingetje is hoor…
jvthof zegt
Als Autoblog zijnde had jullie wel iets moeten opvallen… ze hebben namelijk wel leentje buur gespeeld in de auto wereld… de digitale teller unit komt gewoon van bmw!
Jetlag zegt
Dat viel me inderdaad ook op!
Ik ben niet zo BMW-minded, dus ik wist niet zeker of het op de BMW-cockpit leek, of dat het daadwerkelijk uit de BMW-schappen komt.
Bernadette zegt
@Jetlag: de neus hebben ze ook uit de BMW-schappen gehaald zo te zien, maar dan zonder tussenstukkie 😂
saxoke zegt
@jvthof: het design ervan is een beetje afgekeken. De snelheidsmeter bij DAF stopt op 110 ofzo, niet bij 300
jvthof zegt
@saxoke: dat is in de software met gemak aan te passen, maar voor een fabrikant als daf zijn dat soort dingen het beste in te kopen ipv zelf te ontwikkelen
miata94 zegt
Prachtig design! Toch wel iets om trots op te zijn, als Nederlanders!
Ot92 zegt
Had laatst zo één achter me rijden. Ik geloof één met circa 400pk. Van 0 tot 80km/h was ie even snel als ik in mijn 200pk sterke diesel. Al hoewel, ik gaf niet echt veel gas. Ik was wel onder de indruk van de acceleratie van zo’n groot zwaar ding.
Bernadette zegt
@Ot92: wel indrukwekkend ja wat ’n trekker zonder oplegger haalt met ’n beetje goed schakelen.
JanC zegt
Volgens mij is de laatste facelift met de invoering van de Euro 6-motor zo rond 2014 geweest. Niet 2002. Wat wellicht mist en toch belangrijk is: Er komen nieuwe Europese regels voor vrachtwagens en DAF is de eerste vrachtwagenmaker die daarop inspeelt.
realhustler zegt
En je kan hem al rijden in ETS2 ! Net als de nieuwe Renault truck.