Je voelt hem natuurlijk aankomen.
Zonder in saaie epistels over de begrippen oligopolie, marktwerking en kartelvorming te willen vervallen, is het (denken we) toch nuttig en bovendien actueel om aandacht te besteden aan de recente gebeurtenissen omtrent DAF. De Nederlandse vrachtwagenfabrikant kreeg een stevige boete opgelegd omdat het tezamen met andere Europese truckbouwers prijsafspraken heeft gemaakt en zoals waarschijnlijk bekend is houdt de Europese Commissie daar niet van.
Iveco, Volvo/Renault, DAF en Daimler mochten tezamen een boete van bijna 3 miljard euro betalen. De individuele boete voor DAF bedroeg 752 miljoen euro. Wat wil het geval? Het moederbedrijf van de vrachtwagenbouwer, Paccar, heeft ondanks of dankzij de boete méér winst gemaakt, omdat men ervan uitging dat de boete 100 miljoen euro hoger zou uitvallen.
Overigens boekte Pacca een winst van 481 miljoen dollar over Q2 2016 op een omzet van 4,4 miljard dollar. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het bedrijf in Q1 2016 nog een aardig verlies pakte, omdat toen het boetebedrag opzij werd gezet.
martinus zegt
Als fabrikanten een ding de laatste tijd in Europa leren.. is het dat Fraude.. loont
lekbak zegt
@martinus: de betreffende fraude was tot 2011. Daar heeft deze winst niks mee te maken.
jeppie zegt
Das allemaal een hoop geld
Orichy zegt
Sjoemelen is ook niet van gisteren en van een leugentje barst je niet.
harrie zegt
Is de boete ook niet aftrekbaar? Dan is het wel handig om wat met winsten te schuiven.
't Peugje zegt
Zonder tegenslag geen overwinning.
Jochempie zegt
Mooi he, dat een boete wegens kartelvorming gewoon een financiële afweging is…
Dat soort boetes zouden onvoorspelbaar moeten zijn, en het liefst een beetje hard. Als in: de complete fabriek wordt in beslag genomen en verbeurd.
lekbak zegt
@Jochempie: ik heb het wel eens vaker gezegd, en nu weer. Niet het bedrijf straffen maar de mensen.
Straf je de verantwoordelijken persoonlijk dan denkt de volgende wel een tweede keer. Nu lopen de bestuurders weg met de winst en is het bedrijf de dupe. Met als gevolg bezuinigingen en ontslagen, als je zwaar straft. Dat voegt helemaal niks toe.
Celstraf en boete voor de verantwoordelijken en het bedrijf verder met rust laten werkt het aller beste.
Jochempie zegt
@lekbak: Op zich heb je een goed punt, maar ik denk niet dat in een vrije markt de overheid de macht heeft om binnen een commercieel bedrijf het bestuur uit hun functie te ontheven.. Toch? Ik ben maar een noob geef ik toe..
lekbak zegt
@Jochempie: ze kunnen de bestuurder van een failliete bv wel aansprakelijk stellen, dan zal hier toch ook wel wat mogelijk zijn?
trustmeiamanengineer zegt
De boete is ook gebaseerd op 10% van de omzet van Paccar, het moederbedrijf. Neemt niet weg dat DAF het goed doet, marktaandeel neemt toe, en de producten zijn goed, betrouwbaar en zuinig.