Great news about the Dacia Sandero…en over de Logan. En over de Sandero Stepway. En ook over de Logan MCV.
Dacia pakt flink uit op de Autosalon van Parijs, want een groot deel van haar modellengamma wordt in het nieuw gestoken. Andere fabrikanten die al jaren weinig nieuws brengen laten ze daarmee zonder gêne in het stof bijten.
De Roemenen met Franse genen laten in de lichtstad maar liefst vier nieuwe gezichten zien. Het gaat om de strakgetrokken versies van de Sandero, de Sandero Stepway, de Logan en de Logan MCV.
De vier modellen hebben allemaal een strakgetrokken snoet gekregen, waarmee de modellen van Dacia nu ook aan ‘het familiegezicht’ gaan. Het werkt al decennia voor andere merken dus moet dat voor ons ook werken zullen ze bij Dacia gedacht hebben.
De bumper, de grille en de ventilatieroosters zijn verder doorgetrokken en moeten de modellen een stoer uiterlijk geven. Ook zijn er LEDz aanwezig om voorliggers te verblinden beter zichtbaar te zijn voor het andere verkeer. De leds vormen vier rechthoeken en zijn typerend moeten worden voor het nieuwe Dacia. De achterlichten van de Sandero, de Sandero Stepway en de Logan zijn in dezelfde stijl uitgevoerd.
Ook in het interieur zijn er enkele veranderingen doorgevoerd aan de uitvoering, het materiaalgebruik, de ergonomie, en de bergruimte. Daardoor krijg je nu nóg meer auto, voor relatief weinig Roemeense Ekker-Leu.
lekkerlinksrijden zegt
Het beste nieuws over de salon van Parijs tot nu toe
martinus zegt
@lekkerlinksrijden:
[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/7d/5e/27/7d5e277d80a59937ca01545e64fe430a.jpg[/img]
peug206 zegt
Een nieuw koekblik. Of toch spinazieblikje?
Ach worden ze nog makkelijker te herkennen, weet de rest ook weer waar ze op moeten letten!
valentino455pk zegt
@peug206: ik vind ze afshuwlijk
viezefreddyw zegt
@valentino455pk: Het zijn anders prima auto’s voor Jan Modaal en alles daaronder. Dingen steken goed in elkaar, zijn best sterk en degelijk gebouwd. Het ding rijd altijd en een reparatie kost een paar tientjes, als er al iets gerepareerd moet worden.
Nee, het zijn geen showauto’s. Maar lenen zich prima voor iemand die het niet boeit waar hij of zij in rond rijdt.
Orichy zegt
@viezefreddyw: Alleen met die laatste zin ben ik het geheel eens, want ze zijn niet allemaal top in elkaar geschroefd, of allemaal degelijk. Maar dat geeft niet, want grofweg het werkt bijna allemaal altijd en dat is goed genoeg, als je auto wilt rijden en het scheelt je niet in wat voor auto je van a naar b gaat.
Verder is het niet mijn type auto, omdat ik er gewoon weg te groot voor ben, te lang en te breed, plus het windgeruis en de stabiliteit is niet mijn ding. Ik heb door de jaren heen met diverse modellen mogen rijden, of ben er mee vervoerd, daar uit kwam voor mij, ieder keer weer een not, of liever gezegd nog niet goed genoeg.
Dan rijdt ik wel een tweedehands gezinswagen en niet een nieuwe.
TimmiX zegt
Langzaam maar zeker wordt het redelijke auto… Kia en Hyundai hebben er ook járen over gedaan om te komen waar ze nu zijn.
pinut187 zegt
@TimmiX: ja maar die zijn ook aardig wat prijziger geworden en dat is niet de insteek voor een budget merk zoals Dacia..
narcotic zegt
@TimmiX: waar zijn die dan nu al?
lekkerlinksrijden zegt
@narcotic: in top 10 van wereldwijde verkooplijsten
bmwalpina zegt
Passende titel voor een merk met een bieropener als logo
Ozan zegt
@bmwalpina: alleen was “Dacia trekt hele tray nieuwe blikken open” passender geweest.
sjeppie156 zegt
Ik vind het voor wat ze moeten doen perfecte auto’s alleen rijd er vaak heel erg simpel volk in. Maar goed het is ook meer een werktuig dan een emotiemachine zoals een alfa of bmw
pomoek zegt
@sjeppie156: volgens jou dus eigenlijk hele slimme mensen die Wars zijn van marketing prietpraat?
sjeppie156 zegt
@pomoek: Bij mij heeft simpel niets te maken met intelligentie. Zou je eerder mij dom kunnen noemen ik koop een auto op emotie.
desjonnies zegt
@sjeppie156:
Grapjas.
Hoorde gisteren gesprek tussen twee mooie meiden, die net hadden staan praten bij iemand met zo een vlamnieuwe BMW X5, waarvan ik dacht : SOooooow Hé.
Meiden :
Weet je in wat voor buurt die gozer woont en in wat voor krot’ie woont.
Geloof je echt niet.
Nee maar wel een nieuwe dikke auto belangrijk vinden
Ja dat schijnt’ie nogal belangrijk te vinden, heel zijn familie is zo.
één der rijkste en dan bedoel ik echt rijkste mannen van Nederland had een tweedehands Mondeo.
En daar hing jouw ‘emotie’ aan de muur,
Schilderijtjes van ene Remabrandt, Picasso, van Gogh, noem maar op.
De man zou nu zomaar in een Dacia kunnen rijden.
Wel gebruikt hè, want emotie en auto’s is de man volkomen vreemd.
Zomaar twee voorbeelden uit de echte grote mensenwereld.
Over emotie …..
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Jij rijdt een Alfa. Feitelijk had je voor dat geld elke andere auto in die prijsklasse kunnen kopen. Ook een Dacia. Maar toch koop je een Alfa. En je bent er gek mee. Net als met je Impreza. Is dat dan ratio of emotie die die aankopen doet?
desjonnies zegt
@e34m5touring:
Iedere auto is emotie.
Ook een Dacia.
Voor mezelf : De Alfa was drie jaar oud en dertigduizend kilometer gelopen, na zes jaar en vierhonderdvijftig duizend kilometer naar een Duits klokkenspel gekeken iets anders.
Maar dan ook totaal anders.
De Impreza had ik voor unbelieveble weinig aan mijn broek hangen, en dan al omgebouwd naar LHD
de Impreza mag ieder moment weg, mits de juiste prijs wordt neergelegd.
Omdat het de civiele versie is (WRX type – R) van de door Prodrive gebouwde WRC wagen, weet ik gewoon dat dit vehikel nooit minder waard zal worden.
Vraag of ik een Dacia zal kopen in de toekomst mocht ik minder rijden : Jazeker, wel een tweedehandsje hè, niet te gek doen !
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Waarom dan dat betoog tegen Sjeppie, hij geeft enkel aan auto’s op emotie te kopen, dan moet zo’n Dacia je raken. Doet het bij hem niet. Bij mij ook niet trouwens. Kun je wel stellen dat dat grote mensen emoties zijn (alsof sjeppie een klein kind is wat niet weet wat emotie is) maar dat slaat nergens op natuurlijk. Iedereen heeft ergens anders emotie bij. Dat kun je niet rechtlijnig doortrekken en dan maar bestempelen als ‘ik weet het en jij niet’. Voor mij komt het een beetje betuttelend over zo namelijk.
Rob zegt
@sjeppie156:
“Emotiemachine als Alfa en BMW”
Komaanzeg, een Alfa en BMW zijn toch ook gewoon vervoersmiddelen? Doodnormale sedannetjes, hatchbackjes en stationwagons. Wat een emotie zeg…..
Hier, dit is emotie en drama:
http://boitierrouge.com/wp-content/uploads/2015/09/Turbot-02.jpg
super zegt
@rob:
mensen die zonodig “emotie” willen in hun leven moeten meer menstrueren.
Rob zegt
@super:
LOL! Die houden we er in ;-)
lekkerlinksrijden zegt
@super: the bold and the beautiful
crisisfour74 zegt
Doen goede zaken in afrika.
pinut187 zegt
@crisisfour74: zag er ook best veel in Dubai rondrijden..
desjonnies zegt
Mij valt nog altijd op dat onze geliefde Oosterburen, die alles maken wat premium is , de beste auto’s ter wereld bouwen -als men hier de gemiddelde blogger mag geloven- ontzettend veel DACIA’ rijden .
Een Dacia is een beetje als de Lidl was, iedereen deed ergens anders boodschappen, maar je zag elkaar altijd bij de Lidl !
Inmiddels heeft de Lidl zijn plek in onze supermarkt wereld meer dan verdiend !
martinus zegt
@desjonnies: Een Dacia rijden is netzoiets als het rijden van een Landrover Defender.
Lekker oldschool, je moet werken achter het stuur, je hoort en voelt de motor trillen en de banden op het asfalt,
Zo’n Dacia is gewoon een stukje beleving, het rijden is nog ouderwets werken, een auto voor echte mannen.
super zegt
@martinus:
heb beiden gereden (defender, diverse 109’s, logan, sandero) en die dacia’s zijn toch echt een stuk comfortabeler en hebben veel minder (rammelbak) sensatie. Je kunt die dacia’s het beste vergelijken met een clio II (is techniek ook op gebaseerd dacht ik) beetje gevoel en karakterloos (op zich niets mis mee). Een defender is echt iets heel anders, ’t rammelt en bromt aan alle kanten, erg langzaam, geen wegligging. Ik denk dat een dacia ook een heel stuk betrouwbaarder is dan een defender.
Erik zegt
@martinus: u heeft nog nooit een DACIA gereden?
Edge zegt
Gewoon prima auto’s, niks op aan te merken. Ja, ze zijn niet bijzonder sexy gelijnd en ook niet bijzonder spannend om te rijden, maar met deze wagens maakt Dacia autorijden gewoon een stuk betaalbaarder. Als je kijkt dat een gemiddelde B-segementer bij een euro of 14.000 begint en de Sandero net geen 11.000 kost, mag je echt niet klagen. Of de Duster voor nog geen 18.000 euro, terwijl je bij andere merken voor dat geld toch echt een kleinere crossover mee krijgt. En een zevenzits MPV voor 17.000 euro krijg je al helemaal nergens anders, tenzij je de tweedehandsmarkt op gaat.
Als je op zoek bent naar een degelijke auto die jou (en je passagiers/lading) zonder al te veel poespas van A naar B brengt kun je simpelweg niet om Dacia heen. Ik vind het dan ook best opmerkelijk dat andere merken nog niet met een vergelijkbaar budgetmerk op de proppen gekomen zijn. Volkswagen zou dat best moeten kunnen imiteren met een auto op basis van de vorige generatie Polo bijvoorbeeld.
reistje zegt
@Edge: toch heeft VAG die wel. In Brazilië de VW Gol en in China zelfs een hele berg modellen, de VW lavida, Santana, Sagitar, Bora.
Maar goed die zijn allemaal gebied gericht terwijl de Dacia overal verkrijgbaar is. Wel ironisch dat VAG hun echte budget cars als VW verkopen en niet als Skoda.
pomoek zegt
Ik las nu juist dat het met de duurzaamheid van dacia slecht gesteld is. Op termijn gaan ze gewoon kapot. Ik weet niet of mensen hier er ervaring mee hebben, maar dat is wat ik heb gehoord.
desjonnies zegt
@pomoek:
Hebben we daar deze plekken voor?
http://footo.nl/userphotos/2012/0408/3MQgt6Cm.jpg
oxymoron zegt
@Pomoek: Het is inderdaad een vaag gerucht, maar niemand weet er het fijne van. Op Dacia’s zit zo weinig delicaats dat de termijn erg lang kan zijn.
In ernst: een pluspunt is dat Dacia’s tegenwoordig dezelfde – goede – motoren als Renaults hebben. Ze missen alleen de barokke opsmuk van Van den Acker.
super zegt
@pomoek:
In marokko rijden ze veel overbeladen op slechte wegen rond en lijken dat redelijk vol te houden. De enige andere auto die dat ook goed volhoudt is de w123 mercedes 240d, dus als dacia nu een auto heeft die net zo sterk is als die w123 dan wil dat nogal wat zeggen.
Erik zegt
@pomoek: Dacia geeft gewoon 4 jaar garantie, te verlengen tot 6 jaar. Wat is je punt?
pomoek zegt
@erik2907: mijn punt is een vraag. Ik heb gehoord dat ze niet zo duurzaam zijn. Hebben mensen daar ervaring in? Daar heb ik het een en ander aan antwoord op gekregen. Dus bedankt.
lekbak zegt
@pomoek: mijn oom heeft een vroege logan nieuw gekocht destijds (toen was alleen de sedan nog maar leverbaar). Met dik 15.000 kilometer per jaar heeft de auto de laatste 3 jaar zo nu en dan eens iets kleins. Elke keer tientjeswerk, maar die sensor van 30 euro zorgde er wel voor dat de auto niet wilde starten net toen ze op vakantie wilden deze zomer. Al met al is het wel een betrouwbare auto geweest en goedkoper heeft hij bijna niet kunnen rijden. Dacia kopen? Ik weet er eentje voor weinig ;-)
pomoek zegt
@lekbak: haha, voorlopig nog niet, maar het is zeker een auto die ik op de korrel houd. Vandaar mijn interesse ook.
berlinetta zegt
Het zijn inderdaad prima auto’s die gewoon goed doen wat ze moeten doen. En die Sandero Stepway vind ik nog best geinig. Doet qua uiterlijk niet onder voor hetgeen de concurrenten levert, maar dat wel voor minder geld. Gewoon fijne auto’s dus.
Zelf zou ik het nooit kopen, maar daarom ben ik ook een autoliefhebber.
razer zegt
Een auto bedoeld als vervoermiddel. Wat een verschikkelijk concept voor een petrolhead.
Rob zegt
De grap is natuurlijk dat zo’n Logan max. 15k kost. En je krijgt der een prima functionerende wagen voor met heel veel ruimte. Geen enkel ander merk in Nederland lukt dat. Alleen de Skoa Fabia combi komt enigszins in de buurt. Maar de Dacia is gewoon een maatje groter en luxer (ja, echt!).
Erik zegt
@Rob: ben overgestapt van een Skoda Fabia Combi Greenline naar een Dacia Logan MCV Bi-Fuel in Prestige uitvoering. Lachen!! De nieuwe Dacia is in vergelijk met een nieuwe Fabia € 7.500,- goedkoper bij dezelfde opties! En de Dacia heeft meer ruimte EN LPG af fabriek. Bij de Skoda zou er nog eens € 2.500,- bij komen. Het verschil € 10.000,-!!!!!!
reggiane zegt
De designer heeft duidelijk opdracht gekregen de auto’s vooral niet te mooi te maken. Maar gewoon degelijk en saai. Jammer het zou een mooie zet van Dacia zijn om eens met iets speciaals te komen. Een eyecatcher…..voor mijn part zelfs een leuke goedkope tweezitter sportwagen ala MR2 of X1/9.
cadrez zegt
Als autoliefhebber zijnde moet ik zeggen dat Dacia helemaal zo slecht niet is.
Zelf rij ik Mercedes Benz van de baas. Maar de vriendin rijdt Dacia (van zichzelf dan) . Zij is 22, heeft net een eigen huis gekocht en kan dan ook rekenen op een auto van nog geen 2 jaar oud met lage onderhoudskosten en een lage aankoopprijs.
Ok, het is geen priemiejum kar. Maar het zorgt wel dat ze overal kan geraken waar ze maar wil zonder een of andere patserlening moeten aan te gaan of een nier te moeten verkopen ‘om de buitenwereld te behagen’.
Kortom, helemaal niet mis die Dacia’s . Haar Sandero Stepway is nu een tweetal jaar oud, als de facelift er is kopen we gewoon de nieuwe en laten de andere over. Gewoon omdat het kan met deze budgetten. Lekker handig en praktisch toch. Of niet?
wif1 zegt
@cadrez: Je vriendin is 22 en heeft net een eigen huis gekocht; Nu maar hopen dat je vrouw niet meeleest hiero ;)
e36thuglife zegt
ze konden beter een hele blikkie fernandes open trekken want deze blikkie is niks
escort77 zegt
Ik kwam een tijdje geleden een Duster tegen met Renault grille en logo op de voorkant, volgens de RDW was het wel een echte Dacia. Dan rijd je dus een no-nonsense auto maar geef je later alsnog geld uit aan nonsense.
poursuivant zegt
Het enige probleem dat ik heb met Dacia is dat ze op kruissnelheid op de Autobahn (zeg 130 a 140 km/u) nogal lawaaierig zijn. Daar heeft mijn 1e generatie Skoda Fabia ook last van. Die schreeuwt om een 6e versnelling. Als Dacia dat nog eens wil fiksen, dan wordt het voor mij een serieuze overweging.
vonklausenburg zegt
Gewoon lekkere auto’s. In Roemenië zie je Logan’s van de eerste generatie gewoon met 700.000 op de klok. Geen problemen, geen trillingen, helemaal niets. Simpele auto voor mensen die hun geld liever in andere zaken steken.
saabmax zegt
Laat het blik maar dicht :S