
Is dit de auto die de EV-markt gaat opschudden?
De ontwikkelingen op EV-gebied gaan hard, maar de prijs is nog altijd een van de pijnpunten. Nu is er echter een auto die potentieel een gamechanger is op dit vlak. Dacia, dat een reputatie hoog (of laag) heeft te houden als budgetmerk, presenteert namelijk zijn allereerste elektrische auto.
Renault
De Spring kregen we in maart al in conceptvorm te zien, maar nu is hier de productieversie. Deze wijkt eigenlijk heel weinig af van het concept. Zelfs de frivole oranje accenten zijn gebleven. Het had zomaar een Renault kunnen zijn. Stiekem is het dat ook, want de basis voor deze auto wordt gevormd door de Renault K-ZE die in China wordt verkocht.
Aandrijflijn
We zullen met het belangrijkste beginnen: de aandrijflijn. De Dacia Spring beschikt over een 44 pk sterke elektromotor, die gekoppeld is aan een 26,8 kWh-accupakket. Van een budget-EV moest je natuurlijk ook niet al te hoge verwachtingen hebben. De actieradius is 230 km volgens de WLTP-methode. Dat is minder dan een e-Up en een MG ZS, om twee andere goedkope EV’s te noemen. De Dacia zal het dus echt van zijn prijs moeten hebben.
Opladen
Aan een wallbox of openbare laadpaal kan de Spring met maximaal 7 kW opladen. Dat betekent dat het vijf uur duurt voor de accu volledig is opgeladen. Aan de snellader is de Spring in ‘minder dan een uur’ tot 80% opgeladen. Snelladen is dus ook een relatief begrip in dit geval.
Interieur
Het basic interieur is ook opgefleurd met wat accenten. Deze keer zijn het blauwe accenten. Op de middenconsole tref je een draaiknop aan om je Dacia Spring in de juiste stand te zetten (R, N of D).
Uitrusting
Op een rijke standaarduitrusting hoef je niet te rekenen. Overbodige luxe als een airco, en een multimediasysteem met 7 inch-scherm zijn optioneel. Elektrische bedienbare ruiten en stuurbekrachtiging konden er nog net vanaf. De kekke oranje accenten die je ziet zijn trouwens ook optioneel, dus je kunt ook gewoon als een grijze muis op pad met de Dacia Spring, mocht je dat liever willen.
Formaat
Het formaat van een auto is soms lastig in te schatten op basis van foto’s, zeker als het een nieuw model betreft. We zullen de afmetingen daarom niet onvermeld laten. De Dacia Spring is 3,73 meter lang, 1,62 meter breed en 1,49 meter hoog. Het binnenste is desondanks nog redelijk ruim. Ook kun je er 300 liter bagage in kwijt.
Cargo
Als dat niet genoeg is heeft Dacia naast een personenversie ook een Cargo-versie in de aanbieding. In deze versie tref je geen achterbank aan maar een laadruimte. Ook is de Cargo uitgerust met een scheidingswand en een plastic coating op de vloer.
Prijs
De naam van de Spring verraad wanneer Dacia de orderboeken gaat openen: dat is vanaf voorjaar 2021. De hamvraag is natuurlijk wat de Dacia Spring gaat kosten, maar de prijs verklapt het merk nog niet. Wel is duidelijk dat dit de goedkoopste EV gaat worden. De goedkoopste zijn, dat is ten slotte waar Dacia zijn bestaansrecht aan ontleend.
44 pk oef. Het is maar goed dat je meestal geen 130 meer mag.
Als dit ding echt goedkoop is, en ze kunnen leveren, dan wordt het een succes, in ieder geval in Nederland. Kan je natuurlijk niet van bestaan, te kleine markt, maar leuk meegenomen.
Wltp van 230 is veel te weinig, zal in praktijk ergens rond de 150km zijn, jmmr, waarom een niet wat groter accupakket. Als stadsauto wellicht geschikt, 2e auto.
Circa 200km is voor veel mensen echt wel goed bruikbaar. Meer batterijen maken een auto groter, zwaarder en duurder. Wellicht vereist het wat fantasie, maar deze (dit soort) auto gaat het verschil maken.
@henkp1: dat dacht ik ook altijd (ik rij niet zo veel), maar ben daar toch op teruggekomen. Rij sinds kort een elektrische scooter (75km actieradius) voor in en om het dorp/naar werk. Ben al een keer gestrand…
Deze Dacia komt 3x zo ver als jouw brommert.
@henkp1: mwah, 200km nog net aan, maar 150km is toch wel 25% minder. Daarmee red ik het zelf niet. Woon-werk is 100km totaal, maar ik rijd 1-2x per week zeker wel meer dan 200km op een dag. Dan moet je toch echt wel 300-350km WLTP hebben.
Waarom? Heb je geen enkele laadmogelijkheid onderweg?
Al enig praktijkervaring met hoever je komt ivt wltp?
Mensen behandelen wltp gelijk aan nedc en dat is niet correct.
Bij de ene auto is wltp spot on en bij de andere iets minder. De efficientie van de verwarming is een grote variabele doe niet alle merken even brilliant uitgewerkt hebben.
Ik doe vrij vaak 200+ km met een leaf uit 2013. Snelwegrange met dit weer nog geen 100km.
Wltp is echt niet zo afwijkend dat deze auto naar 150 km gaat of je moet op de snelweg wonen waar je nog 130 mag en altijd jn de vorst tegen de wind in rijden met volle snelheid.
@cdlop01: de Honda e doet evenveel ongeveer
Kom kom zelfs 150km is ruim voldoende….
Zou je langer dan dat in zo’n autootje willen verblijven?
@cdlop01: een stadsauto hoeft geen 200 km te hebben
@rolov: ben je ooit buiten de stad geweest? Daar is ook minimaal de helft van de auto’s uit het b-segment of lager. Maar dat zijn auto’s met verbrandingsmotor die daardoor gewoon voldoen als auto.
Dankzij de veel te hoge belastingen (niet alleen op auto’s) hebben Nederlanders niet meer de koopkracht om iets anders dan stadsautootjes te rijden en bestaat daarmee de stadsauto niet meer.
Bij stadsgebruik, eigenlijk elk gebruik behalve snelweg, doet ie zelfs 295 km!
44 pk op hoeveel kg? Een EV zal niet veel lichter zijn dan 1400 kg, dan is 44 pk wel een beetje heel erg aan de lage kant. In de stad zal het niet uitmaken, maar toch…
Ik denk dat ie rond de 1.000kg gaat wegen. Het koppel van de elektromotor zorgt daarbij dat er soepel genoeg mee gereden kan worden.
Moet je kijken hoeveel Peugeots 107/108, Citroen C1’s, Toyota’s Aygo, Vag drieling, Twingo’s, Ignissen, Panda’s, Picanto’s, i10’s etc er rijden: kunnen allemaal zo ingeruild worden op deze Dacia!!
@henkp1: Maar dat rijtje stadauto’s heeft dan wel vaak 60 pk
En veel minder koppel. Ik zou onze Ford Ka zo inruilen voor zo’n dacia met airco. Lekker elektrisch naar werk, naar ouders en schoonouders, af en toe naar de supermarkt als het te veel is om lopend te doen. De station zal dan enkel nog gebruikt worden als we met zijn alles gaan, of naar familie verder weg moeten. Helemaal prima, lekker goedkoop. Mijn hobby auto kost al genoeg, dus de andere auto’s mogen cheap en saai.
@grasvreter: inderdaad wel met airco. Man man, airco behoort toch niet meer tot luxe maar is een standaard. Snap het wel, scheelt weer kilo’s
@christian85: je bedoelt dat luchtcirculatiesysteem wat auto’s tegenwoordig hebben? Om nog een beetje verse lucht in de auto te krijgen moet de “ventilatie” altijd hard blazen en dat is bij zo’n goedkope auto ongetwijfeld ouderwets lawaaiig.
Doe mij maar zonder airco en met echte ventilatie, met verse lucht dus. Liever 48 weken per jaar rust en 4 weken een raampje open dan 52 weken per jaar een lawaaiige storm op je gezicht te moeten zetten om lucht te kunnen krijgen.
@lekbak: ik heb sowieso liever raampje open dan airco,
@spacemoon24: die pks werken heel anders. Mijn Passat van 1600kg komt véél beter van zijn plek met 116 elektrische pks dan de 156 uit de benzine motor.
@flutterby: niet als je appels met appels vergelijkt en gewoon gas geeft met je verbrandingsmotor. Pk’s zijn pk’s. Alleen in het begin van de eerste versnelling zal je verbrandingsmotor langzamer zijn. Het comfort waarmee maximale acceleratie gebeurt is een heel anders verhaal, maar vermogen blijft vermogen
Paardenkrachten (kilowatts) zijn hele andere dingen dan Newtonmeters.
Newtonmeters trekken je van je plek, paardenkrachten bepalen daarna (mede) je maximumsnelheid.
(Ja, ik weet dat een en ander ook met elkaar samenhangt.)
@spacemoon24: de elektrische versies van de vag drieling hebben zelfs 82 pk. Plus nog dingen als lane assist en stoelverwarming
@henkp1: een stadsauto met ice weegt tegenwoordig net geen duizend kilo. Met accu ga je dat echt nooit halen, die gaat er zeker enkele honderden kilo’s boven zitten en dan is 44pk gewoon te weinig voor op de snelweg.
Dacia noemt zelf nog geen gewicht in hun persbericht.
@spacemoon24: de Renault K-ZE weegt 921kg. De Kwid in India is nog lichter (775kg met benzine motor) maar dat ding is van heel dun staal gemaakt geen idee of de K-ZE dat ook is. Ik denk dat daarom de Dacia misschien iets zwaarder zal zijn door extra veiligheidsverstevigingen dus ik denk inderdaad ook rond de 1000kg.
@spacemoon24: koppel?
Is dit de auto die de EV-markt gaat opschudden?
Ja.
Met een prijs van (waarschijnlijk) rond de €15.000 gaat dit een gamechanger worden. Een autonomie van circa 200 echte kilometers is voor (heel) veel gebruikers voldoende. Dit gaat voor schone straten (dorpen, wijken, steden) zorgen. Deze Dacia maakt de EV toegankelijk voor een heel groot publiek, waarbij dit ook een echt bruikbare auto is.
@henkp1: denk eerder richting de 21 a 22k, moest het 15k zijn dan zeg ik kopen! Want dan zijn al die andere afzetters…
Volgens Franse autosites (largus.fr) gaat ie echt circa 15 mille kosten. In Frankrijk gaat daar een kleine 5 mille subsidie af waardoor ie iets boven de 10 uitkomt! Tel daar dan nog 1.500 tot 2.000 bij voor airco, navi, metaallak en wat dingetjes en je zit geramd!
Prima ding dus. Oh in Nederland natuurlijk 4k subsidie.
@henkp1: 4k subsidie op 1 en 2 januari, daarna zal het al wel weer op zijn.
200 echte kilometers? Ik denk het niet. De 28kWh Hyundai Ioniq haalt 200 echte kilometers met een iets grotere batterij. En de Ioniq is een stuk lager dus minder luchtwrijving.
€15.000 verwacht ik ook niet, net als tortuga denk ik aan net boven de 20.000
@koeberg: maar de Hyundai is wel zwaarder toch?
met stroom uit gas- of bruinkoolcentrales gaan die straten niet properder of mooier worden!
BTW ; als we allemaal een EV rijden gaan we net nog MEER CO2 de lucht in blazen
Kletspraat. Zelfs als je elektrische verliezen, extra gewicht en de productie van accu’s meerekent is een EV ruim schoner dan een ICE.
Als dit onder de 15K is, rond 10K zal wel niet lukken, dan is dit een welkome aanvulling.
Vermogen vind ik weinig, maar ik denk dat het opzich prima is, toch altijd wel koppel.
HA! Mooi! Kunnen we weer een vette universele radio uitzoeken bij de Halfords! Oh nee, die is failliet… Nou ja, je snapt hm
@svenskaaeroplanab: er bestaan nog Halfords franchisers
Hier in Breda zit nog Halfords hoor.. De franchisers zijn gewoon doorgestart. Overigens leven ze volgens mij grotendeels van pakketjes van DHL en elektrische fietsen.
Er zitten ook geen luidsprekers in de kale versie, en als je pech hebt ontbreekt zelfs de bedrading.
Een fijne bluetooth koptelefoon dan maar? Eventueel met noise cancelling.
Wel als (tweede) auto, voor boodschappen en korte ritjes in de nabije omgeving zou dat inderdaad een game changer kunnen worden.
Er zijn bovendien genoeg mensen die niet graag ver en lang willen rijden maar wel een auto nodig hebben.
Laat op deze manier de grote massa maar bijdragen aan gezondere lucht en minder co2 uitstoot.
(En hou de benzine voor de uitzonderingen)
230km uit een 26,8 kWh-accupakket?!? Wordt deze auto standaard geleverd met een “altijd wind mee” garantie?
@koeberg: dat vraag ik mij ook af. Artikel hiervoor beschrijft dat een 50 kw auto 200 km kan rijden. Deze rijdt het voor de helft van accu’s. Hoe?
@eirmakk: veel kleiner frontaal oppervlakte en lichter.
Een auto met 50kW rijdt ruim 350 echte km.
pk zegt weinig. Had vroeger een 1.4 zx break met 75 pk en daarna een megane met 1.4 en 75 pk. De zx reed zoveel vlotter en soepeler. Ondanks dat hij ouder was en zwaarder. Koppel is belangrijk, het aantal toeren waarbij dat begint en hoe lang het koppel hoog blijft en ook bij hoeveel toeren het max vermogen bereikt wordt. Kan heel goed dat een 44pk elektromotor heerlijk rijdt.
@realhustler: in de stad? Ja, dan kan 44pk best prima rijden. Op de snelweg is 44pk opeens echt maar 44pk en is dat gewoon te weinig.
Ik hoop dat ze er ook een brommobiel versie van gaan leveren, gewoon electronisch afknijpen, wordt vast een hit voor wie geen rijbewijs (meer) heeft.
Dat gemekker over pk’s. Een elektrische auto rijdt heel anders dan een auto met verbrandingsmotor. Dat komt omdat al het koppel al vanaf 0 toeren beschikbaar is.
@F36GC: geen gemekker maar meer aannames
@F36GC: dat gemekker over koppel altijd. Alsof koppel van de motor iets toevoegt…
Je bedoelt vast dat een elektromotor meer vermogen onderin levert. Maar daar heb je op de snelweg precies helemaal niks aan. Net als aan koppel van de motor trouwens.
Weer het van Dacia bekende lelijke design. Wanneer stoppen ze eens met die 70ties deurgrepen.
En 44pk ? A segmenters hebben al de helft meer. Je mag blij zijn als je de 100 haalt.
Die actieradius is het probleem niet echt, maar dat “snelladen” wel. Zelfs onze eerste generatie i3 laadt aan 50kw, in ieder geval tot 85%
Ik weet niet heel goed hoe ik op deze auto moet reageren. Hoe geniaal of debiel deze auto is hangt natuurlijk volledig af van de van het prijskaartje, en laat dat nou net de grote onbekende in het hele verhaal zijn. Als deze Spring een echte Dacia-prijs meekrijgt kan het nog wel eens een hele grote hit worden. De WLTP-range is niet heel goed, maar als tweede auto, voor woon-werkverkeer of als je een nieuwe bezorgauto voor je pizzarestaurant zoekt heb je ook niet meer nodig dan die 230km WLTP. Maar nogmaals, alles valt of staat met de prijs.
Ik word hier alvast niet warm of koud van. Electromobielen vind ik al rijdende tranendallen, laat staan dat een Dacia me van mening kan doen veranderen.
Toch knap dat ze zulke lelijke deurgrepen weten te maken anno 2020. Zou dat met opzet zijn gedaan? “Maak ‘m niet te mooi jongens, andere koopt straks niemand onze duurdere Renault versie”.
Kan op zich een leuke 2e auto zijn, voor bijvoorbeeld de vrouw des huizes. Kinderen kunnen mee, als ze gewoon in de buurt werkt is dat qua range ook voldoende. Alleen als je er dan nog airco en alu velgen onder wilt zal de prijs gauw stijgen. En dan heb je toch nog een Dacia waarmee je geen blits maakt. Dan moet je het echt willen vanwege de bloemetjes en het klimaat. Want in plaats van 25k aan zoiets uit te geven kun je ook een jonge 2e hands Polo, Fiesta, Yaris, of weet ik t wat kopen, en heel veel liters brandstof en een spaarpotje voor onderhoud.
Het gaat enorm van de prijs afhangen. Als ze dit voor 12-14k in de markt kunnen zetten gaat het een enorm succes worden. Dan overweeg ik hem zelfs voor de vrouw. Maar als het veel duurder is dan is het kansloos.
Voor het eerst dat ik een auto zie die zelfs loze knoppen op het stuur heeft.
Dat is dat ook wel het verhaal van deze auto. Het is een supergoedkoop gemaakt apparaat en dat zie je aan alles. De basisvormgeving is trouwens nog best ok. Een iets speelsere T-Cross. Zou hij er komen met een gewone verbrandingsmotor, dan zou bijna niemand hem kopen. Maar EV is hot en dus is hij ineens interessant. Ook al is het in de basis een auto die niet eens bedoeld was voor Europa. Alsof Fiat zou komen met een elektrische Mobi voor Europa.
Ik gok dat dit ding, als hij eind 2021(!) op de markt komt, al links en rechts is ingehaald door de concurrentie.