De Dacia Spring heeft voor 2024 een grondige facelift gekregen.
De goedkoopste elektrische auto is in het nieuw gestoken. Goed nieuws! Tot op heden had de Roemeen een vrij saai uiterlijk. Je koos deze EV als een mobiliteitsoplossing, niet omdat ‘ie er nou zo sexy uitziet.
Nieuw exterieur, nieuw interieur
De nieuwe Dacia Spring zet grote stappen in zowel het in- als het exterieur. Er staat zowaar een volwaardige auto. Nou, denk je dan. Wat is het grote nieuws met betrekking tot de aandrijflijn? Niets, helaas. Serieus, de toch wat tegenvallende specificaties zijn gebleven.
De bestuurder kijkt naar een 7 inch groot scherm en het infotainmentscherm is 10 inch groot. Op het stuurwiel zitten een aantal fysieke knoppen en ook onder het scherm zitten knoppen voor de bediening van onder andere climate control.
Dezelfde techniek
Het flitsende exterieur en interieur staat in contrast met de technologie. Want de techniek is in de Dacia Spring anno 2024 alles behalve indrukwekkend te noemen. De accu is 26,8 kWh groot, je hebt beschikking tot 65 pk vermogen en je kunt tot 30 kW snelladen. De opgegeven actieradius bedraagt 220 kilometer. Dat maakt de Spring 2024 nog steeds een goede tweede auto, maar als primair voertuig schiet de Dacia tekort.
Dacia Spring verkopen
Dacia lanceerde de Spring in 2021. In 2023 kreeg het model een kleine update. Sinds de lancering heeft het merk 140.000 exemplaren wereldwijd verkocht. Alles draait om betaalbaarheid. Met SEPP-subsidie in de tas duikt de Dacia Spring onder de 20.000 euro en voor een nieuwe elektrische auto is dat nog altijd een prijspakker.
Dat klanten de Spring gebruiken als tweede auto en niet om op de snelweg kilometers te maken zie je terug in de statistieken. Dacia zegt dat de gemiddelde Spring een dagelijkse afstand van 37 kilometer maakt met een gemiddelde snelheid van 37 km/u. In 75 procent van de gevallen worden de auto’s thuis opgeladen en niet aan een publieke (snel)lader.
Het nieuwe exterieur en interieur maakt de Dacia Spring 2024 prettiger om naar te kijken en om in te zitten. Verkijk je echter niet op de looks. Het is nog steeds basistechniek aan boord van deze elektrische auto. Hou in je achterhoofd dat dit in de basis een verbouwde Renault Kwid voor de Europese markt is. Zoek je een tweede auto met een hoge zit, moet deze elektrisch zijn en heb je een budget van 20 mille, dan is de Spring nog altijd het overwegen waard. Maar ga zeker even proefrijden om aan te voelen of dit iets voor je is.
barchettadriver zegt
Qua looks is ie zonder meer geslaagd. Nadat de de nieuwe C3 op de markt komt zal er dus wel een techniek-update komen, want die gaat de markt van deze auto zonder meer wegvreten met naar ik meen een instapversie van 45Kwh versus 27 bij deze Dacia en snelladen op 100 Kw versus 30 Kw voor een min-of-meer vergelijkbare prijs.
Motomoto zegt
Ding staat raar op z’n wielen. Te hoog.
Beetje als de VW Fox destijds. Je kan zien dat ie voor andere markten bedoeld is
Johanneke zegt
Komt natuurlijk omdat het een keiharde SUV is.
rollingstoned zegt
“Komt natuurlijk omdat het een
keihardekansloze SUV is.”FTFY ;-)
Dutchdriftking zegt
De ideale tweede auto. Als deze 12 tot 14k had gekost. Nu is deze gewoon echt te duur voor wat het is. Jammer, want met een eigen opritje is een eigen laadpaal zo geregeld, en zou ik eindelijk een reden hebben om aan de zonnepanelen te gaan.
faalhaas zegt
Toch nog even wachten tot alle Tesla’s voor een appel en een ei te kopen zijn…
Dutchdriftking zegt
Wegenbelasting over een Spring of een Model 3 scheelt nogal…
jandevries zegt
Dacia kijkt continu mee met de bestuurder. Weg privacy
William zegt
Het is geen Roemeen want de Spring wordt gemaakt in het fascistische China. Of is de productie plots naar Europa verhuisd?
tmenges zegt
hou toch op met dat gezeur ,Dacia is een Roemeens merk net als Volvo Zweeds is, of is Nike ook Bangladees of Hugo Boss Bulgaars?
pignon zegt
Gewoon een supergrote aanbieding voor de specifieke doelgroep. Dus niet de AB lezers die altijd een nimmer willen, maar gewoon een goedkope EV die de eigenaren thuis laden en als gemaksauto wordt ingezet. Ook gemakkelijk: compact formaat èn een frunk, wat bijna geen EV lukt
Jagris zegt
Kijk, dat ziet er stukken beter uit. Iets meer een vplwaardig auto gevoel. Maar ik kan jet niet helpen, als ik ze zie rijden zijn het ielige speelgoedautootjes. Dan rijd ik denk ik toch liever in een Up! als het een a-segmenter moet zijn. Gemiste kans dat de techniek niet geupdatet is.