Angela Merkel heeft iets ‘nieuws’ bedacht. Geef mensen gewoon een hele smak geld voor een oude bak en dan kopen ze vanzelf wel nieuwe auto’s. Dit komt dan bovendien het milieu ten goede, nieuwe auto’s zijn immers veel schoner, toch?
Bij de oosterburen krijg je maarliefst €2500,- terug voor je oude brik. De nieuwprijs van een Dacia ligt in Duitsland op €7500,- dus reken je voordeel uit. Klinkt allemaal heel aantrekkelijk natuurlijk, een nieuwe auto voor 5k eurie moet je meteen doen! Vergeten wordt echter dat de tweedehandsmarkt ook niet onbelangrijk is.
Naar buiten toe is de 2,5k sloopbonus voor oude wagens om milieuredenen ingevoerd, echter speelt de Duitse auto-industrie hierin een veel belangrijker rol. Door het invoeren van de inruilbonus hopen de Duitse lands-bestuurders op een toename van de verkopen van nieuwe auto’s. Deze toename moet vervolgens weer meer productie toelaten. Meer autoproductie betekent meer werkgelegenheid, echter moeten er dan wel vooral nieuwe Duitse auto’s verkocht worden.
Vooralsnog lijkt de 2,5k vooral invloed te hebben op de occasionprijzen. Een leuk tweedehandsje scoren is er op deze manier niet meer bij. Het inruilvoordeel zit namelijk niet op occasions, ook niet als deze aan allerlei moderne ‘zuinigheidsregels’ voldoen. Ik zie in de nabije toekomst een daling van de import van Duitse auto’s…
VonStroke zegt
Great news!… ;)
bentley1969 zegt
Zal ik de Dacia even inpakken of eet u hem hier op?
RenesisHP zegt
De Duitsers hebben veel vertrouwen in Dacia…
Ze zijn nog niet verbannen of aangeklaagd, dus…. ;)
Arthur zegt
De bonus helpt voornamelijk de mensen die toch al een hele goedkope auto zouden kiezen. Maar dit zijn voornamelijk Aziaten en Oostblokautos’s, dus zal het effect op de werkgelegenheid in Duitsland miniem zijn. En voor het milieu weet ik nog niet zo zeker of je beter in een Focus van 10 jaar oud kunt rijden of in een nieuwe Dacia Sandero met een antieke Renault-motor voorin.
Als Merkel echt constructief de economie wil helpen kan ze beter investeren in ontwikkeling van nieuwe technologien dan in kapitaalvernietiging, want daar komt deze regeling in feite op neer.
De gemiddelde Duitser woont namelijk in een klein huurhuisje maar heeft binnenkort wel een door de staat gefinancierde nieuwe auto voor de deur staan. Iets klopt hier niet.
RRRobert zegt
Niet alleen komt de occasion-kopende consument er bekaaid vanaf, een behoorlijk deel van de occassionhandel, inclusief exporteurs duw je er op termijn de WW mee in. En zelfs autodemontagebedrijven ga je hier op de langere termijn niet mee blij maken want door het te verwachten overschot aan ‘afgedankte’ auto’s zal de inkoopprijs van ‘wrakken’ welliswaar laag zijn, maar tegelijkertijd zal dit leiden tot een gigantische berg gebruikte autoparts waar straks niemand op zit te wachten. Want of je een oudere auto nu opknapt, of inruilt tegen zo’n bonus…
Tot slot de gestelde verwachtingen: …hopen de Duitse lands-bestuurders op een toename van de verkopen van nieuwe auto’s (…) meer productie (…) meer werkgelegenheid,. Kijk, dat zou wel eens zeer tegen het zere been van de EU kunnen worden, want dan praat je niet meer over een milieumaatregel, maar over een onvervalste vorm van verkapte overheidssteun.
Niels zegt
@VonStroke: dat was ook precies wat ik in gedachte had ;). Ik denk alleen nog steeds niet dat ik hem zou kopen.
Autofans.be zegt
Bij mij mag hij wel in de garage komen te staan, zonder twijfel. In mijn ogen een zeer leuke stadsmus
ju zegt
Die bonussen zijn héél slecht voor de markt van tweedehandsonderdelen. Binnen een paar jaar vindt je bvb geen deuren meer voor oude Fiesta’s enz…
Vooral voor toekomstige classics is dit een heel slechte zaak!
jOnas zegt
@VonStrok, @Niels
idem hier :D
Lexus zegt
in amerika moet er 5000euro toegegeven worden voordat mensen daarin gaan rijden :P
disco3 zegt
maar de vraag is, wie wil er hier een dacia sandero?
Autofans.be zegt
@ Lexus; hoezo? Kennissen van me hebben een Mustang gehuurd en dat koste ze helemaal niet veel geld :)
tenzij je het ‘sarcastisch’ meende :)
victortje zegt
@disco3, ik zou het best willen, beter dan me fietsie hoor, ook al mag ik nog niet rijden, voor dat geld is het toch een goed uitgeruste, veilige auto!
Alex2 zegt
Is volgens mij een leuke auto volgens James May…..NOT
Murphmeister zegt
Poewee, ben ik even blij dat ik m’n 325i afgelopen december nog voor een prikkie heb kunnen ophalen in Duitsland.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ja, ben erg benieuwd wat voor invloed dit gaat hebben op de occasionmarkt…
Als je denkt aan een nieuwe auto is het WEL handig even een brik van 250,- te kopen en deze voor 2.500,- in te ruilen!!
Snel verdient!
W!d zegt
@SAAB, moet minimaal een jaar op je naam staan
Linkador zegt
De tweedehandstroep dat sowieso minder dan 2500 haalt, gaat meestal naar derde wereld landen.
Dus minder lange aftands transport, geen afgeschreven troep in de Sahara en een kans voor een upgrade naar een Sandero voor wie met een waardeloze roestbak rondrijden.
Jandepandaman zegt
:mrgreen: …Geldt dat ook voor ons Nederlanders als wij onze auto in Duitsland gaan inleveren………..? Héél misschien wordt JandePandaman dan wel JandeSanderoman… :-P
bmw zegt
Zoveel negatieve reacties hier. Wat maakt deze premie nu uit voor de occasiemarkt? De premie is net bedoeld om mensen aan te zetten niet in hun oude karretje te blijven rondrijden. Het is net om aan te zetten tot kopen, dus er worden toch geen potentiële klanten weggehaald? Bovendien zijn die auto’s van <2500 EUR ook niet meer interessant voor de occasiedealers…
Huin zegt
Toch best een leuk karretje, en hou je geld over voor carbon stickers en racepedalen!
Balkan-tuning baby!
:)
marruk zegt
@bmw:
Jij snapt het volgens mij nog niet helemaal…
@jandepandeman: lol, laat maar weten of angela je het voordeel van de twijfel gunt ;-)
Franco zegt
Ik begrijp de gehele heisa niet!
2500 treuro terug voor je autootje (die verder 100% top is) enne…hoeveel kost een fatsoenlijk, in Duitsland geproduceerde, auto???
Een Mercedes koopt je er niet van, laat staan een BMW of een Audi! :mrgreen:
Dat wordt dan een Skoda (geen VW Polo, want die wordt gebouwd in Spanje… :roll: )
Ik denk dat de volgende kredietcrisis zich in Duitsland zal voltrekken, als de overheid toestaat (of zelfs stimuleert) dat mensen massaal gemiddeld 15000 treuro gaan lenen om maar een milieu-vriendelijke auto te kopen en de Duitse autobouwers te helpen.
Guido zegt
Dan liever een tweedehands BMW 325i Coupé :D voor die 5000,-
Fout zegt
Slim om hun auto-industrie een handje toe te steken. Dacia is immers Duits…, of was het Roemeens (+Frans)
Willem zegt
Wat is dat nou allemaal wat een gezeik dat een dacia een antieke motor heeft schrijft lexus in zijn repro uit japan,ga er erst eens in rijden (proefrit) en geef dan pas je oordeel en die is nu juist door de meeste rijders en autobladen als zeer positief omschreven.
ik heb er zelf ook in gereden en ben zeer positief over de kwaliteit die je voor deze prijs krijgt geleverd.
eerst denken dan doen.
H zegt
great news everyone
Citrofiel zegt
Laat 2,5k nu eens heel weinig zijn op de prijs van een beetje Duitse auto, dus je eigen industrie steun je er niet mee. Dat zouden inderdaad best wel eens tot wat meer verkochte Dacia’s kunnen leiden.
Ottoface zegt
goed voor veiligheid en milieu
Marcello zegt
Quoting (JC & JM) Top Gear:
JM: “Great (sarcasm) news! The Dacia Sandero for € 5.000,- in germalyland”
JC: “Greattttt (sarcasm)”
… next topic!
pim zegt
joepie, mijn eerste autoblog inzending :) Het beste aan dit alles is nog de bijbehorende reclame van dacia, met daarin lookalikes van che gevara, karl marx, ghandi, moeder theresa en nog een paar, waarbij che verzucht “het is tijd voor een nieuwe revolutie”, en dan ploef de dacia in beeld komt, hah, lekker goedkoop. De Dacia Logan sedan die in NL niet meer te krijgen is kost overigens 7300, dus best kans dat je al voor 4800 een nieuwe auto krijgt :)
Voor mezelf wordt het niet makkelijker, ik heb een 16 jaar oude volvo 440 (met groene milieusticker!) die beduidend minder dan 2500 euro waard is, maar ik wil niet per se een nieuwe auto, de goedkoopste auto die ik zelf zou overwegen is een toyota yaris, maar dan met een autobahnfähige motor en natuurlijk airco en nog een paar dingen en dan zit je zo op de 15000 euro. En als je zoveel uitgeeft wil je ook volkasko, en dat kost me dan weer kapitalen per maand
Dus dacht ik aan een tweedehands bmw van een jaar of 9 oud, voor een goede ben ik overigens nog steeds 5000 euro kwijt! En dan krijg ik niks voor mijn oude :( Dankjewel. Angela, voor deze nutteloze regeling!
Wollie zegt
Voor 5000 euro koop je in Duitsland ook een Fiat Panda, die is een pak betrouwbaarder dan zo’n Dacia. En voor een belachelijke 6500 euro koop je een Grande Punto !
Thijs zegt
Is het maximaal 2500 euro of 2500 per brik? Wanneer voeren ze dit in nederland in? Mijn auto gaat rond de zomer waarschijnlijk de deur uit en als ik er dan 2500 euro voor krijg is dat voor mij meer dan ik zou krijgen ergens anders.
VTEC Tedje zegt
Zou het dan ook zo zijn, dat een luxe wagen nog meer status krijgt? Want hoe het systeem ook in elkaar zit, dure wagens zullen er wel niet goedkoper van worden!
Veel autoliefhebbers zullen heus twijfelen aan de populariteit van de zogenaamde ‘vrekkenbak’. Maar de belangstelling voor deze wagens blijkt toch enorm. (verkoopsucces van de Logan, MCV enz) Woonwijken vol prospects ;-) Je rijdt nieuw, voor ‘weinig’.
Niet dat ik er zelf graag eentje zou kopen :-D
GerreLekker zegt
@Wollie: Dacia = Renault en dan wil ik nog wel eens zien of een Fiat wel betrouwbaarder is…
900 TURBO zegt
Gadverdamme!
Van mijn mooie 900 blijven ze af met hun poten!
pj zegt
Als iedereen 2,5K krijgt bij aankoop nieuwe wagen, komen er toch meer tweeehandsjes op de markt en is er minder bereidheid tot betalen voor diezelfde tweedehandsjes? Gevolg: Veel en goedkope koopjes in Duitsland.
Bas zegt
Tja dat wat Merkel gedaan heeft kan in Nederland net iets gemakkelijker.
Gewoon de BPM afschaffen.
Bas zegt
maarja…met zo’n maatregel kun je ook gelijk de tweedehands markt afschaffen.
olislagers marcel zegt
mooi die 5000 euro voor een auto nu nog in nederland groetjes marcel