Hoppatee, we gaan meteen even politiek doen. De Dacia Sandero crashtest is niet vlekkeloos verlopen, maar wat had je dan verwacht?
Afgelopen maandag gingen wij van Autoblog jullie even wegwijs maken in de wereld van spotgoedkope auto’s. Het ging om specifiek te zijn om de 9 goedkoopste auto’s van Nederland. Daarbij viel een dingetje op: de Dacia Sandero is een stuk groter en veel recenter dan het gros van het aanbod.
Kers in de appelmoes
Is er dan ergens een angel? Vaak hebben we het dan over discutabele termen als ‘verfijning’, ‘afwerking’ en ‘materiaalgebruik’. Nu is dat ontegenzeggelijk ook bij de Dacia Sandero het geval, maar je kunt je afvragen in hoeverre het storend is. Je gaat ook niet klagen om de kers in de appelmoes bij van der Valk als je voor 25 euro kunt overnachten, nietwaar?
In veel gevallen is het geval dat de veiligheid achterblijft. We krijgen net de resultaten binnen van de laatste EuroNCAP-tests en wat blijkt: de Dacia Sandero Stepway scoort werkelijk dramatisch. De auto haalt namelijk slechts twee van de vijf sterren. Kortom, een levensgevaarlijk projectiel, zo’n Sandero? Of is er meer aan de hand?
Score Dacia Sandero crashtest
Maar natuurlijk! Het heeft namelijk vooral te maken met hoe men de punten verdeeld (check hier de Stepway-scorekaart). Er worden namelijk punten uitgedeeld over vier verschillende disciplines. Als het gaat om voetgangersveiligheid, scoort de Sandero Stepway niet al te best: 41%. Op het gebied van veiligheidsassistentie-systemen, gaat het nauwelijks beter: 42%. Echter, je kunt je afvragen hoe belangrijk die twee zijn als je met zo’n Sandero crasht.
Dat is op zich niet eens zo heel erg verkeerd. De Sandero Stepway scoort namelijk 70% op de veiligheid van volwassenen en 72% voor kinderen. Volgens de EuroNCAP zou de Stepway zelfs 4 sterren scoren als alleen de crashresultaten werden gewogen.
EuroNCAP
Volgens de EuroNCAP is het zelfs onvergeeflijk voor een goedkope auto, dat er zo weinig passieve veiligheidssystemen in de auto zitten. Naast de Dacia Sandero Stepway werden er nog twee auto’s getest, de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq. Daarover zijn ze bij de NCAP helemaal in hun nopjes en geven ze het als voorbeeld wat je kunt bereiken qua veilgheid. Beide auto’s scoorden 5 sterren.
We denken dat geld toch echt een dingetje is. De Dacia Sandero kost rijklaar 16.590 euro, waarvan 3.014 aan BPM. De Skoda Enyaq iV kost 40.780 euro (geen BPM) en de Volkswagen ID.4 kost 40.690 euro (geen BPM). Kortom, de Sandero is bijzonder goedkoop, zonder dat de auto van karton gebouwd is. Eigenlijk is het een wereldprestatie.
Dutchdriftking zegt
Tja, voor de nieuwprijs van een Dacia koop je een goede tweedehands Skoda of VW. Die scoorden destijds nieuw 5 sterren. maar als je ze volgens de huidige waarden zou meten zouden deze beduidend lager uitkomen. Prima deal dus.
faalhaas zegt
@dutchdriftking: Waarom zou je een 2e hands VW of Skoda kopen?
rikus zegt
@faalhaas: Waarom zou je een Dacia Sandero kopen?
Faber zegt
Om dat je van a naar b wilt op een goedkope km prijs🤣
Wij rijden nu al 5 jaar in een sandero stepway bj 2016 heb nu voor het eerst een dure grote beurt gehad met nwe rem blokken en schijven nw banden en beurt
1200 euro incl 🤣 in 5 jaar en de km stand is 70.000 daar voor 3 beurten van 185€
Ik heb jaren golf gereden en daarna opel mariva en safira maar zo goedkoop heb ik nog nooit gereden en bedenk er zit bv de nwste renoult moter in en ,oja er zat af fabriek ook een lpg installatie in dat maakte de auto 600€goedkoper dan de alleen benziene versie hoe?? Ik weet het niet em de houderschap belasting ging van 35€ naar 55€ pm
Ergo ik ben zeer tevreden over mijn stepway en ga echt niet in een afgetrapte 2de hand duur in onderhoud en met zeker verborgen gebreken rijden terwijl de stepway heeft ook nog eens 5 jaar garantie,ik weet het niet hoor maar na 6x een nwe golf 3x een nwe corsa 1x een nwe mariva 1x een nwe safira en 1x een nwe aqila,en oja een foute aankoop een palio weekend,en geloof me die was pas echt gevaarlijk was ook na een jaar uit de markt gehaald en maakte mijn palio meteen waardeloos
En na al die auto’s zij mijn zwager die had een duster en had na 150.000 km nog helemaal niets meegemaakt. Koop een dacia ik keek hem raar aan maarja hij reed vroeger aleen mercedes voor hem bestond er niets anders maar toen hij naar spanje verhuisde nam hij zijn duster meen en die rijd nog steeds 255.000 op de klok en ondertussen 16 jaar oud stil going strong en om de 20.00 een beurt dus niet ieder jaar of nee bij dacia zeggen ze kom maar twrug als je 20.000 hebt gereden,kwam ik bij vw en opel echt niet tegen miniemaal 1xpj of je km soms moest ik na 6.000 bij vw golf al komen anders verviel de garantie, laielichters
Nou genoeg geluld als je een nwe auto wilt met een modern info tainment appel of android systeem,lpg oja 1 op 13 op lpg had ik ook nog nooit gehaald en op benziene 1.17 dus neem gerust die oude vw of skoda of volvo allemaal mooi en duur heel duuruit eidelijk komt het uit je eigen portemonnee,en ja als ik echt genoeg geld had dan kocht ik ook een auto die daar bij past,maar als pensionado ben ik blij met mijn bentley🤣
Bentley ja maar alleen om dat ik op mijn stepway net zo lang heb moeten wachten als op een bentley bijna 7 maanden maar ja dan heb je wel wat🤣🤣👋👋
Johanneke zegt
Als je graag hoge onderhoudskosten wilt, en een hoop motorolie over hebt.
32k voor een gebruikte Tiguan of 32k voor een gebruikte lexus ux250h. Ik weet wel wat ik zou kiezen. Ik weet ook wat de gemiddelde nederlander kiest. Sukkeltjes.
sportabgasanlage zegt
Wat een kinderachtige en neerbuigende manier om een reactie mee af te sluiten. Hoe oud ben je? 13?
rikus zegt
@Johanneke: Nu noem je ook wel iets op. Een Tiquan is qua uiterlijk een allemansvriend. Elke Volkswagen is dat. Saai. Degelijk. Gewoon. Een Lexus is dat niet. Geen enkele Lexus. Al zouden de VW en de Lexus hetzelfde geprijsd zijn, dan zou het merendeel alsnog voor een VW gaan. Heeft niets met betrouwbaarheid en onderhoudskosten te maken.
utregcity zegt
Ben benieuwd wat de Dacia Spring dan gaat doen, die heeft een stekker en krijgt daardoor wellicht een extra ster! 🥸
marcomanta zegt
Voor 17000 koop je ook een geweldige dikke 3 liter auto van 15 jaar oud. Leuk zo een Sandero voor Top Gear om even met een vrachtwagen tegenaan te rijden, verder niet.
marcomanta zegt
Oja, deze heb ik dan liever. https://www.autowereld.nl/bmw/7-serie/750i-v8-high-executive-camera-pdc-leder-navi-airco-33641267/details.html
560pk zegt
@marcomanta: heb je wel enig idee wat het kost om hier mee te rijden? (in het directe vergelijk met de Dacia). De aanschafprijs is (hooguit) de helft van het verhaal.
560pk zegt
@marcomanta: al ben ik het wel 100% eens met je
marcomanta zegt
@560pk: zo is dat, ik dacht ook al, je heet 560pk en dan een Dacia meer aanbevelen….
faithnomore zegt
Ik vind dit nogal vreemd artikel. At the end of the day, is het wel relevant om te beseffen dat dit soort goedkope autos gewoon echt minder veilig zijn dan hun duurdere concurrenten.
Zou heel graag weten hoe je dat dan moet vergelijken met bvb. een golf van 5 jaar oud. ik weet dat de ncap testen strenger worden, maar in welke mate? Het lijkt me logisch dat die 2de hands golf nog altijd veel veiliger dan deze dacia, maar is dat echt zo?
Verder blijf ik het onnozel vinden. Een goedkoop budget merk dat zogezegd no-nonsense is maar dan eigenlijk wel suvs en crossover achtige dingen verkopen.
robert110 zegt
@faithnomore: Toch geeft het meenemen van de veiligheidssystemen een enorm vertekend beeld. Een Golf doet 5 sterren terwijl de op inzittende maar 20% beter scored. Ja er zit verschil in, maar het verschil is niet zo bizar groot als de Ncap score doet vermoeden. Nog duidelijk wordt het als je naar bijvoorbeeld de Hilux kijkt. Die is twee keer getest een keer met en een keer zonder veiligheidssystemen (die zijn bij de Hilux optioneel) met scored de Hilux twee sterren meer, terwijl de auto voor inzittende nauwelijks veiliger is. De score verliest hier mee waarde. Een auto met twee sterren kan de inzittende ruim voldoende beschermen bij een ongeluk maar wordt nu wel weggezet als een onveilige auto
rikus zegt
@faithnomore: Je moet gewoon ergens op inleveren. En in dit geval is er voor elk onderdeel van de auto de goedkoopste optie gekozen. Dat heet natuurlijk uitwerking op zaken als veiligheid en kwaliteit. Als deze auto daadwerkelijk veiliger gaat worden, dan heeft het merk geen bestaansrecht meer. Want dan zullen de prijzen omhoog gaan, en ga je shoppen bij de concurrent. Niemand koopt een Dacia omdat ie geld over heeft.. Je koopt een Dacia omdat je geld tekort hebt voor een Mazda of Citroën o.i.d. Ik snap je punt. Alleen lijkt het mij vooraf al duidelijk dat je geen Volvo veiligheid kunt verwachten voor Dacia geld.
wimof zegt
Omdat er geen resem technische rijHULPsystemen in zitten krijg je dit, was met de VW Up! net zo.
sportabgasanlage zegt
Noem me egoïstisch, maar hoe anderen het er vanaf brengen als ik ze zou raken, zal me werkelijk een worst wezen. Veiligheid voor inzittenden vind ik toch écht véél belangrijker, en dan valt 4 sterren best mee, voor de prijs. Niet dat ik een Sander of andere Dacia zou kopen, maar dat terzijde.
sportabgasanlage zegt
Off topic.
@willeme even corona buiten beschouwing gelaten, maar wanneer heb je voor ’t laatst “gedineerd” bij een vd Valk? Die appelmoes mét kers moet je al meer dan 10 jaar expliciet bestellen, die krijg je niet zomaar 😉
En de meeste vd Valks zijn inmiddels aardig moderne en luxe hotels.
vonklausenburg zegt
Aan iedereen die roept “voor die prijs koop ik wel een [vul hier een dikke Duitser in of anderszins potente auto]”:
Oké, en dan komt het (reguliere) onderhoud, je brandstofverbruik, aanvullende mankementen die buiten eventuele garantie en onderhoud vallen. Ineens betaal je in 2/3 jaar bijna je aankoopprijs aan onderhoud, reparaties en brandstof.
Stoer om te roepen, maar mensen die een Dacia kopen doen dat om juist niet om nog een keer hun volledige aankoop aan onderhoud uit te geven. Ander type auto, ander soort onderhoud.
Gelukkig is hier iedereen ruimt twee keer modaal en koopt iedereen louter met hun hart een auto. Toen ik mijn W221 kocht keek ik naar een Maybach. Niet gedaan want nog meer onderhoud dus nog meer geld weggooien. Zonde, geld geeft je één keer uit immers. Waarom zou ik nog meer uitgeven als ik dat gespaarde geld in goede wijn en cognac kan stoppen? ;-)
Afijn. Koop maar je dikke Duisters met minimaal V6 en ruim 2 ton op de klok voor hetzelfde geld van een Dacia. Die Dacia rijder heeft na 5 jaar rijden meer geld bespaard die hij heeft kunnen uitgeven aan leuke dingen.
alfapeter zegt
TOPREACTIE !!!
Ik geef veel geld uit aan een auto omdat ik dat wil en leuk vind maar zal nooit beweren dat het een verstandige keuze is en zal nooit meewarig doen over de keuze van anderen wanneer zij een goedkoop autootje kopen.
vonklausenburg zegt
@alfapeter: Dus dit. Ik geef ook makkelijk 10k per jaar uit. Niet verstandig, maar ik kan het lijden.
Ik krijg soms het gevoel dat er hier zulke kortzichtige lieden zitten die denken dat je na de aanschaf klaar bent met de kosten aan de auto. Volgens mij zijn dat ook de mensen die een auto alleen door de APK willen laten gaan. Goedkope banden onder de auto, goedkoopste remmerij maar hey! Je rijdt een dikke duister…
moveyourmind zegt
Lekker veilig, die dakrail die bij een zijdelingse aanrijding zomaar loslaat.
En daar gaat je schoonmoeder…
Nou is dat niet zo erg, maar het is wel zonde van je dakkoffer.
timdawg zegt
Conclusie: 4 van de 5 sterren. Een redelijk goede score dus. Je kunt van een auto van ca. €10K ex BTW en BPM niet verwachten dat er – voor dat geld – onzin opties als motorkap airbags of autopilot op zitten.
henkp1 zegt
Dank voor dit goede en positieve artikel Autoblog! Een site die minder objectief kijkt, had de Sandero net zo makkelijk helemaal kunnen afbranden. Ik ben oprecht blij met jullie nuchtere kijk op dit soort zaken.
henkp1 zegt
Ik vind het heel erg jammer van Ncap dat zij de sterren beoordeling niet anders hebben laten evolueren. Een auto die 20 jaar geleden vijf sterren haalde, mag blij zijn als ie er nu nog een of twee haalt. En dat klopt niet. Wat mij betreft degradeert Ncap zichzelf hiermee. ‘Vroeger’, 15-20 jaar terug, lette ik op wat voor score een auto haalde, nu nauwelijks nog. Het belangrijkste aan een auto voor wat betreft veiligheid, vind ik de structuur van de auto en het weggedrag. Alle hulpsysteempjes zijn leuke gadgets, kunnen soms echt goed en zinnig zijn (abs, esp), maar over het algemeen vind ik dat als je ze nodig hebt, kan je wellicht maar beter thuis blijven (dode hoek sensor, rijstrookassistentie ed). Voetgangersveiligheid, tsja je moet gewoon niet tegen mensen aanrijden en dat is volgens mij niet zo moeilijk als je oplet en je snelheid aanpast.
mashell zegt
De brandweer leert ons “voorkomen is beter dan blussen” dus eigenlijk zijn die elektronische bescherm engeltjes belangrijker dan die crashstructuren. Die laatste beschermen ook vooral jezelf. De EuroNCAP zal ook met het “probleem” dat alle auto’s 5 sterren scoorden en ze wilden in de A++++ scenario’s zoals de koelkasten terecht komen. Ik vind dat ze het zinvol hebben opgelost.
tievdz zegt
@mashell: niet helemaal natuurlijk. Een groot deel van wat de elektronische beschermengeltjes doen zou je als bestuurder zelf ook in enige mate moeten kunnen controleren/compenseren. Maar een constructie van karton kan je in geval van een botsing niet compenseren. Ik denk dat de meeste mensen dan ook liever een auto hebben zonder elektra hulp en een ijzersterke constructie, dan een auto met elektra hulp maar waarbij je opgerold zit na een botsing.
bernoulli zegt
Ze zien bij EURO-NCAP de Sandero en de Sandero Stepway trouwens als twee aparte modellen. De Stepway is nu getest. Over de ‘gewone’ Sandero hebben ze dus officieel nog geen gegevens,
hystera150xl zegt
1 Vraag voor alle commentatoren boven de /-35: HOE kan het dat jullie allemaal nog leven terwijl de meesten van jullie waarschijnlijk een groot deel van je jeugd in een auto hebt gezeten (los op de achterbank) in een auto die geen enkele ster haalde?? HOE DAN??? 😎
1000bochten zegt
Knappe prestatie hè! Ik word volgende week 42 en leef inderdaad nog steeds. Het grootste deel van mijn jeugd zat ik zonder gordels op de achterbank, want die zaten er pas vanaf de jaren 90 in. Kinderzitjes deed men ook niet aan. Over het algemeen zat ik met m’n zusje achterstevoren te zwaaien naar auto’s die achter ons reden… Inmiddels ben ik zelf vader. Mijn zoontje zit in een kinderstoeltje met een gordel op de achterbank. In een Volvo met 5-sterren. Rondom ladingen airbags, kooiconstructie, ABS, ESP en de hele bende. Bizar.
ON TOPIC: ik ben ook wel benieuwd hoe zo’n Dacia zich verhoudt tot een 10 jaar oude auto die we toen als veilig bestempelden. Ik denk dat die Dacia waarschijnlijk zo slecht nog niet scoort. Aangezien de gemiddelde Nederlander in een auto van 10 jaar oud rijdt, is deze Dacia vermoedelijk geen stap terug qua veiligheid. Voor 10K ex BTW en BPM toch een hele nette prestatie.
Pallas zegt
De dikke sigarettenrook ving de klap op!