En dat allemaal natuurlijk voor een habbekrats!
We hebben het hier over een station met “moderne, ruime, betaalbare station met een avontuurlijke geest”, aldus Dacia. Het is natuurlijk gewoon een hoog-op-de-pootjes Dacia Logan MCV met net iets meer plastic voor die ultiem stoere looks. Maar dat doet er niet toe, Dacia gaat lekker en deze vierde telg (na de Sandero, Lodgy en Dokker) voor de Stepway-familie zal dat succes alleen maar verder uitbouwen.
De bodemvrijheid is 50 millimeter toegenomen, er zijn voor en achter skidplates gemonteerd en de grille lijkt nu iets meer op de grote offroadbroer Duster. Daarnaast zijn er flink wat plastic stootstrips toegevoegd zodat je je niet teveel hoeft druk te maken om waar je tegenaan rijdt. Fietsen, winkelkarretjes, kleine kinderen: ze richten nu veel minder schade aan dan op een gewone Logan MCV.
We gaan dit budget-beest begluren in Genève, waar Dacia over een paar weken het doek van de Logan MCV Stepway gaat trekken. Kan je niet zo lang wachten, dan is er een uitgebreide gallery voor je.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Coming soon to a huishoudbeurs near you
Erik zegt
Ik daag iedereen uit om een goedkopere auto te vinden dan de Logan MCV Bi-Fuel (LPG) met een waslijst aan accessoires* (volledige uitrusting!) en (laad)ruimte voor een bedrag van € 16.455,00 incl. afleveringskosten. Daarnaast 4 jaar garantie (Dacia for All) en een autoverzekering van Dacia (Bovag) met 5 (!) jaar nieuwwaarde dekking voor een premie van € 47,00 per maand met maximale noclaim. MRB: € 55,00 p/m.
Ondertussen een zeer tevreden Dacia rijder sinds 2,5 jaar.
ESC – Elektronische Stabiliteitscontrole
ABS – Antiblokkeersysteem
Hill Start Assist
Cruise control met snelheidsbegrenzer
Frontairbag bestuurder en passagier
Bandenspanningscontrole systeem
Uitschakelbare passagier airbag
Waarschuwingssignaal ”gordel niet om” bestuurder en passagier vóór
Schakelindicator
ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de buitenste zitplaatsen achter
Bandenreparatieset
Mistlampen vóór
Stop & Start systeem
Led dagrijverlichting
Zijairbags vóór
Veiligheidsgordels vóór in hoogte verstelbaar
Multifunctioneel stuur voor audio / telefoon
Bluetooth telefoon voorbereiding
Stuurwiel in hoogte verstelbaar
Middenarmsteun vóór
Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening
Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
Airconditioning
Stuurbekrachtiging
Elektrisch bedienbare zijruiten vóór met sneltoetsbediening aan bestuurderszijde
Elektrisch bedienbare zijruiten achter
Elektrisch verstelbare buitenspiegels
Verwarmde buitenspiegels
Zonwerend glas rondom
Stuurwielbediening
Lederen Bekleding
Met leder bekleed stuurwiel
In hoogte verstelbare hoofdsteun vóór
3 hoofdsteunen achter ‘komma’ vormig
Achterbankleuning neerklapbaar in 2 delen (1/3-2/3)
Metallic lak
Zijstootstrips in Zwart
Portiergrepen in carrosseriekleur
Dakrails in lengterichting
Bumpers in carrosseriekleur
Buitenspiegelkappen in carrosseriekleur
Pack Prestige camera
Lichtmetalen wielen 15” ‘CHAMADE’
Bagagescheidingsnet
Parkeersensoren achter met sonische weergave
Achteruitrijcamera
MEDIA NAV multimedia- en navigatiesysteem met:
– AHA applicatie voor webradio en services
– TMC verkeersinformatie
– Digitale Radio DAB+
– MP-3, Bluetooth®,
– USB aansluiting
– 3,5mm jack aansluiting
– TMC verkeersinformatie
– Kaart West-Europa (navigatie)
draadloos zegt
@erik2907: Stop & Start systeem. Zijn dat dan gewoon remmen en een gaspedaal?
Erik zegt
@draadloos: verkeerslichtherkenningssysteem (rood en groen).
dafmaf zegt
@erik2907: Jammer dat je moet kiezen, óf automaat, óf lpg, bij Dacia. Ik vind het heerlijke no-nonsense bakken. Jammer dat 16k voor mij nog steeds teveel is. 2.000 is het hoogste wat ik ooit voor een auto heb betaald.
lekbak zegt
@erik2907: hoeveel krijg je hiervoor betaald?
Erik zegt
@lekbak: nada, de meesten alhier, te herkennen aan de reacties, hebben nog nooit een Dacia gereden, laat staan de showroom bezocht. Oordelen louter vanachter hun pc/smartphone. Vandaar dat ik ze probeer een beetje wegwijs te maken wat Dacia allemaal te bieden heeft voor zeer weinig geld.
En mind you, ik heb zeer veel merken gereden (allemaal nieuw). De Dacia is nu puur een financiële keuze binnen ons budgettaire bereik. 2e hands kan ook maar ik zit niet te wachten op onverwachte uitgaves (financieel). Voor mij biedt Dacia een stabiele factor in mijn portemonnee.
kareljansen zegt
@erik2907: het zal allemaal wel, maar het is hier een website voor autoliefhebbers ;-)
kareljansen zegt
@kareljansen: maar ja, je hebt groot gelijk. Zat even te rekenen en een logan met alle opties zou mij 200 netto bijtelling en bijna 450 zakelijke kosten schelen tov een helemaal niet zo’n dure auto die ik nu rij. Waarschijnlijk zo’n 450 euro netto per maand. Wel geld, daarvan kan ik wel een leuke auto erbij rijden…
Erik zegt
@kareljansen: dan heeft mijn betoog toch effect gehad dat je bent gaan rekenen. € 450,- is een halve bijstandsuitkering voor een alleenstaande…….
Erik zegt
@kareljansen: gelukkig ben ik dat zelf ook :-).
BRuud zegt
Good news everyone!
dieselkameel zegt
@bruud: haha t zijn eigenlijk ook best guitige autootjes, ze kosten de wereld niet, zitten kwalitatief prima in elkaar, het oogt en is alleen niet mooi. Maar dat is wel weer volledig in lijn met de prijs.. Dus eigenlijk is dit qua value for money een van de beste auto’s die je kunt kopen.
Een kennis van me had het 1.5 dci blokje met 85pk in zijn scenic liggen en haalde er fluitend 1:24 mee, ken weinig auto’s die zuiniger zijn op N wegen dan dat.
Edge zegt
@dieselkameel: Inderdaad. Als je de beperkingen van Dacia in ogenschouw neemt zijn het gewoon hele nette wagens. Neem dat interieur bijvoorbeeld. Ik spot vrijwel alleen maar knopjes, pookjes en andere onderdelen die op oudere modellen van Renault zitten/zaten, maar toch ziet het er redelijk modern uit.
BRuud zegt
@dieselkameel:
Het zijn erg interessante wagentjes. Lekker basic en waar voor je geld. Ik heb er ook nog even naar gekeken voor mijn woon-werk verkeer, maar de tweedehandsjes die ik vond waren hier of iets te duur of hadden geen airco. Uiteindelijk maar voor een spaardieseltje gegaan in een Corsa. Daar haal ik ook net 1:20 mee (drukke snelweg, plus nog 10min kruipen door het dorp.
baasbas zegt
@dieselkameel: met het gevaar dat het heel heel misschien exemplarisch was: heb eens een dag gereden in een vrij nieuwe Lodgy. Het gerammel kwam me behoorlijk mijn neus uit.. Het leek ook overal vandaan te komen. Alles wat van plastic was, maar ook gewoon de ophanging. Slechts 17k op de klok! Ik snap dat je geen verfijning van een S klasse kan verwachten maar ondanks dat viel het me in negatieve zin op. Ik deel jouw mening over kwaliteit dus niet helemaal
Escudo zegt
Ze krijgen daar al bijna net zulke lange namen als sommige 911´jes. Binnenkort dus een gelimiteerde oplage Dacia Logan MCV Stepway Sport Classic bij je plaatselijke dealer!
Edge zegt
@escudo: Dan wel ook met ducktail achterop neem ik aan hè?
tenaci zegt
@Edge: en Fuchsen eronder!
fiestacruizer zegt
[b]Stoer & Spartaans[/b] combineert wel lekker.
Dutchdriftking zegt
Lijkt me de ideale huur auto. Plastic bumpers voor de parkeer schades en hoge bodemvrijheid voor stoepranden.
Erik zegt
Hopelijk ook weer op LPG als Bi-Fuel.
87tb zegt
“Kleine kinderen” proest
vonklausenburg zegt
Van achter lijkt het net een Megane! Deze Roemeen is ieder geval trots dat Dacia steeds beter aan het worden is.
https://i.ytimg.com/vi/h-eYBCzpR7E/maxresdefault.jpg
toeter11 zegt
Een dokker??? Nooit van gehoord.(gaat opzoeken)best wel geinig autootje!
jaso013 zegt
Tof ding hoor zeker voor mensen met een minder gevulde beurs. Als ik moet gaan shoppen zou ik deze zeker meenemen in de vergelijk.
misterdrogba zegt
Zal wel een succes worden in Oost-Europa.
50mchljn zegt
Misschien een alternatief voor de Mokka etc. waarmee de ouderen onze wegen bevolken.
martijn11 zegt
Waarschijnlijk zit ie bij de eerste modderpoel al vast
allesmetturbo zegt
1000x liever een nette 2e hands dan een nieuwe Dacia. Echt zonde van het geld
lekbak zegt
@allesmetturbo: dat geldt niet alleen voor dacia. Maar dat is vast niet wat jij bedoelt.
allesmetturbo zegt
@lekbak: ik bedoel liever een 2e hands van een ander merk dan een nieuwe dacia
Erik zegt
@allesmetturbo: zeker nog nooit mee gereden?
allesmetturbo zegt
@erik2907: nee en zal ik ook nooit gaan doen, extreem saai van binnen en buiten. Een beetje petrolhead laat deze liever staan is mijn mening
jeremykou zegt
@allesmetturbo: Helemaal mee eens! Heb niets tegen Dacia, maar de eerste petrolhead (wat we allemaal toch wel meer of minder zijn) die een nieuwe Dacia wilt ipv een (jong)gebruikte 335i/GTI/Type-R/STI (enz, vul zelf maar in). wilt moet ik nog tegenkomen!
Natuurlijk zullen bovenstaande meer kosten om te rijden, maar houden hun waarde wel beter waarschijnlijk, helemaal nette exemplaren.
Heb zelfs liever een jonggebruikte Octavia dan zo’n ding, als het toch anoniem moet wezen… Qua rijeigenschappen weet ik ook 100% zeker dat het tegen gaat vallen voor de meeste hier… ?
allesmetturbo zegt
@jeremykou: exactly! Precies hoe ik het ook zie!
baasbas zegt
@jeremykou: hoi! Ik ben een petrolhead! Ik heb 3 kinderen. Zelfs die octavia heeft moeite met 2 kinderzitjes plus een maxi-cosi op de achterbank. Ohja en kinderen zijn nogal duur (nee heb het niet over aanschaf)… Daarnaast: k moet aardig kilometers maken voor mijn werk. Voor mijn leadebudget kan ik geen petrolhead-waardige auto rijden. Dus mijn auto moet helaas ruim een liefst zo goedkoop mogelijk zijn. Beide lijstjes heeft een Dacia Lodgy bovenaan staan….
jeremykou zegt
@baasbas: ja das lease, das wat anders dan zelf €17.000.- aan een Dacia uitgeven. Mijn punt is meer dat ik niet zie waarom, als je zelf een budget hebt van een kleine €20.000.-, op zoek bent naar iets voor privégebruik, je voor dit kiest… :)
allesmetturbo zegt
@jeremykou: privé een leuke auto kopen voor €10k en de rest van het geld voor brandstof en onderhoud. Als lease auto is het idd een zeer praktische auto
lekbak zegt
@baasbas: lukt het met de lodgy wel of moet je het dan verdelen over de extra zitrij?
baasbas zegt
@lekbak: het is de lodgy niet geworden, ik heb een escape gevonden <:o)
Het zou ook in de lodgy qua breedte niet lekker uitkomen. Wat het moeilijk maakt: al die zitjes zijn op precies dezelfde plek onhandig breed. En dat Is ook nog eens de hoogte waarop de fabrikant van de auto zijn deurgrepen pleegt te monteren. Over de zitrijen verdelen zou het worden. Op zich prima, dat zou toch de plek zijn waar de twee oudste spruiten zouden willen zitten. En ik moet eerlijk bekennen, daar kan een gemiddelde volwassene prima zitten. Dat hoef je met een Zafira niet te proberen bijvoorbeeld.
autodrop zegt
Mooi al dat tegen gesputter nu, en straks hosanna roepen voor het VW-budgetmerk zeker.
mrrallycross zegt
Wat een dikke bak!
st33fie zegt
Heerlijk mensen die een auto kiezen omdat hij opties heeft