Dacia saai? Nee joh, zelfs met een magere 1.6 (90pk) zijn er nog best wat mogelijkheden. Je moet dan wel even een racing-kit aanschaffen, beschikbaar gesteld door Renault Sport Technologies. Het doel van deze Logan cupversie is om motorsport voor iedereen toegankelijk te maken.
Er worden drie kits aangeboden; eentje voor het circuit, eentje voor het asfalt en eentje voor gravel rally. En wat mag dat kosten? De circuitkit gaat weg voor ongeveer 4000,- Eur (gravelkit voor 5000,- Eur), bijna de helft van een nieuwe Logan… Is daar vraag naar? Volgens mij niet, maar redenen voor deze fantastische aanbieding kunt u kwijt in de comments (via motorpasion).
Each kit contains essential safety equipment, parts designed to improve reliability and performance, as well as design features. There are few differences between the various versions. It is therefore relatively easy and inexpensive to move from one version to the other whilst keeping the same car.
The main powertrain components, such as the engine, gearbox and brakes, are as per the production car on all versions. This helps to ensure that operating costs are kept to a minimum, maximum durability of parts and easy procurement of spare parts from the Renault and Dacia dealer networks.
Rick zegt
Grappig! er was toch al zo’n rally logan?
autoblogger zegt
Yep, maar volgens mij niet voor consumenten..?
Olleh zegt
Die spoiler doet het hem… Een budget racewagen! Hier kan DeGroteBeurt een puntje aan zuigen.
Mijn vader reed tot 2005 mee in de Seat Endurance Cup, geweldige race, 140pk dieseltjes die toch op zandvoort een rondetijd hadden neergezet van 2:13:xxx.
Toch erg leuk, maar of dit hetzelfde gevoel zal hebben..? die Logans hebben een wegligging van niks neem ik aan, of zo’n kit van 4000 eppies daar veel verandering in brengt? kom je maar op 1 manier achter ;).
Ik wens diegene die met de Logan Cup gaan meerijden veel succes in ieder geval!
slk zegt
De verhoudingen van het geheel zijn helemaal zoek.Ziet er gewoon niet uit.Dan maar een hyundai accent rally car.
Turbopaultje zegt
Pfff … wat zijn we weer neerbuigend over de Dacia Logan. Het is de manier om in de autosport te stappen. Lees en kijk hier maar eens wat je krijgt voor die 5 mille. En, het is wel handig als je Roemeens kunt…….
http://www.logancup.ro/index.php?entry=entry061218-212307
Niels zegt
Ha cool! Er is echt markt voor een auto waarin je kunt meerijden. En met eenheidsklasse is het helemaal feest. Kijk naar de 340 cup, of idd de seatjes van de pappa van Olleh ;-)
Ik rij zelf rally (lange afstanden) met een 4×4 en die 9000+4000 voor een rally logan is echt heel netjes voor een nieuwe wagen. Nu ben je er niet met alleen de aanschaf, maar het is een goed begin he.
Het is heel tof om te dromen van een uberbolide met gigantisch vermogen. Nog toffer om ermee te rijden. Maar als je niet gaaf genoeg bent om dikke sponsors te vinden, dan kun je met dit soort wagens wel lekker rally rijden.
Rick zegt
Als je nou het blok uit de klio V6 erin stoppen?
w0o0dy zegt
even wat gezocht…. en het lijkt me logischer dat het de 105pk motor is? Maar goed… er is een race van de Logan Cup geweest op Oschersleben en de snelste tijd voor een Logan “racer” was 1.56,263. Om dat even in perspectief te zetten:
78. Honda S2000 1:56.11 “Auto Bild”
79. Mazda RX-8 1:56.14 “Auto Bild”
80. BMW 120i 1:56.21 autobild sportscars
81. Honda Civic Type-R 1:57.01 “Auto Bild”
82. Opel Astra OPC (G model) 1:57.01 autobild
83. Alfa Romeo 156 GTA 1:57.02 autobild
84. Seat Ibiza Cupra 1:57.03 autobild
85. Mini Mini Cooper S Mk.I 1:57.04 autobild
86. VW Polo GTI 1:57.27 Auto Bild
87. MG ZT 260 1:57.3 autobild
88. Renault Clio 182 1:57.4 autobild
Valt reuze mee als je met een S2000 mee kan komen dan ben je vlot onderweg….
autoblogger zegt
@w0o0dy : dat is inderdaad niet slecht…
Vwb die 90pk, hier staat meer info: http://www.logan-cup.com/en/index.html
@Turbopaultje: ik kan helaas geen Roemeens ;)
floryn zegt
gaaf dingetje zeg je krijgt wel erg veel waar voor je geld hoor!!!
Rick zegt
Logan is ook lichter dan een S2000 ;)
Stef zegt
Weet je, het is best een leuke kit, maar het duurt zo lang voor je op de 100 zit, dat zo’n race toch eigenlijk niet veel meer aan is? Heb er een keer naar gekeken, en het zag er leuk uit, maar qua snelheid was het niks vergeleken met de oude ibiza cupra’s en vw golf endurance cup.
Die test die hierboven staat qua tijden zal wel gedaan zijn op een circuit waar alleen bochtenwerk belangrijk is (waarna ik het frapant blijf vinden dat de nieuwe CTR niet hoger geeindigt is) dus ik vermoed dat de tijd van die dacia door een prof is neer gezet, en die andere tijden door auto redacteuren, te zien aan de namen erachter.
Darjon zegt
Lache zo’n logan
w0o0dy zegt
@Rick en heeft ook maar 150pk minder…..
Maar goed, met rolkooi en een raceafstelling van het onderstel en een paar goede slicks is het niet gek dat dit best hard een hoek om wil (tov een straatauto op straatbanden) maar ik wilde de prestaties van dit “slome hok” even in perspectief zetten. Niet al teveel mensen hier zullen met hun straatauto dit apparaat voor weten te blijven op een circuit.
w0o0dy zegt
@Stef de rondetijden van de “straatauto’s” zijn bijna allemaal gezet door de specialisten van Autobild en de tijd van de Logan is gezet tijdens een raceweekend door de snelste deelnemer. Op zich totaal verschillende werelden (straatauto vs circuitracer) maar het is wel goed dat mensen zich realiseren dat een goed onderstel (en veel grip van de banden) veel meer betekent voor een snelle rondetijd dan veel vermogen. Alle auto’s in dat lijstje hebben 150% van het vermogen (en meer) van de Logan……
realcar zegt
Vraag me af of de consument welke een Dacia koopt zich ook interesseert voor dit soort auto’s.
Ototaal zegt
In Nederland is er de Logan Endurance Cup. Rijden met soortgelijke auto’s …
http://www.bedrijvencompetitie.com/index.html
2SLOW4ME zegt
@olleh, ik ken ook iemand die daar meerdere keren aan mee heeft gedaan… rijdt hij toevallig ook een oude ferrari?? zou wel heel toevallig zijn…
on topic: best wel leuk bakkie!! alleen een wat zwaardere motor zou niet erg zijn…
Robbert W zegt
Heel leuk! Racen voor iedereen. Wel jammer van dat kleine vermogen maar je zal hier toch heel veel plezier mee beleven denk ik!
LJ zegt
relaxt(H) betaalbaar racen;-) alleen ff de motor een upgrade geven en dan is het al beter;-)
Rudy zegt
w0o0dy, vergeet alleen niet dat ze met die Logan waarschijnlijk met slicks rijden, wat een hoop op blijkt te leveren!. Ondanks dat vind ik het nog heel netjes om met zoveel minder vermogen zo’n tijd te rijden!.
Rudy zegt
Zit overigens door die tijdenlijst te bladeren; http://www.fastestlaps.com/track11.html
Het verbaasd mij dat een Audi A3 met 160pk sneller is als een S2000, en ook een auto als een de BMW Z4 3.0 was op het topgear circuit slomer dan de S2k. Zie op wat andere banen ook wat realistischere tijden.
w0o0dy zegt
@Rudy:dat ze op slicks rijden en dat dat veel scheelt staat al in mijn comments
Coolguy zegt
Motor eruit lepelen en er voor €2000 ofzo een deftige Honda B16 inleggen en je hebt een perfecte trackcar. :)
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ Woody:
er is voor de Logan een optionele ecu upgrade te koop, misschien dat die de motor naar 105 pk brengt.
Op Zandvoort heb ik samen met een aantal Logans gereden. Op het rechte stuk zijn ze nergens, maar in de bochten waren ze een stuk sneller als mijn Coupe (op zich logisch)
Het lijkt niet heel veel geld, maar tel daar nog eens alle montage kosten bij op en de kosten van nieuwe remmen en je zit op een aardig bedrag. Voor dat geld (+/- 12.000) kun je een veel sneller circuitspeeltje kopen.
PeterVanHteV zegt
Das k*t rij je met je 220pk coupe..vliegen de Logans je om de oren.. ligt het misschien aan je rijstijl?
Peter zegt
Het is gewoon een een Renault 19 16v facelift
ZOEF zegt
Waarom moet die Dacia 9000 euro kosten? Als je er alleen maar op circuits gaat rijden zonder ‘m in het verkeer te brengen hoef je volgens mij geen BPM te betalen en kan je nog met minder toe.
En dit is wel degelijk interessant. Zo traag is het karretje ook weer niet en de top gaat ruim over de 200. Zelfde prestaties als de eerste golf gti zeg maar.
niek zegt
Racen voor 12000 euro per team. Dat is nog eens een koopje. Met een beetje sponsoring kan iedereen dus de racerij in stappen. Een goed innitiatief dus. naar mijn mening goed voor de autosport in zijn geheel. Als autosport toegankelijk wordt dan zal het vanzelf populairder worden
En het is natuurlijk een goede manier voor talenten die geen pappie met veel geld hebben om hogerop te komen
Jan zegt
prachtige velgen…….not
ze zijn wel heel klein die velgjes
Loewie zegt
Ziet der niet eens zo slecht uit die bak!
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ PeterVanHteV
In de bochten draait het vooral om gewicht en wegligging, toenertijd had ik nog 18″ velgen met slechte banden en een orgineel onderstel. Dan merk je het verschil wel tussen 1300kg of 1000kg met een race setup.
En het was de eerste keer dat ik op een circuit reed…
CasperH zegt
Die dingen stonden in Zandvoort onder de hoofdtribune tijdens de Trophy of the Dunes. Zag er best bruut uit voor een stel Dacia’s!
Olleh zegt
@2slow4me
Mijn vader een ferrari? nee, nog niet :P.
Hij zat in team Akkermans & Partners.
Wel zeer leuke race(s), altijd weer een spektakel.
SugarFree zegt
Hm……
In eerste instantie lach je je een bult, want een Logan kopen… :(
Maar 1 ding is zeker, het maakt racen toegankelijk(er) voor een groter publiek.
En idd niet helemaal vergelijkbaar, maar toch vind ik de cijfers van de S2000 veelzeggend (voor de Logan!).
Christiano zegt
Sja, ik zeg toch wel:hebben hebben hebben!!! lijkt me DE manier om te racen voor redelijke centen. Zou leuk zijn, zo’n cup
Jan C. zegt
Leuke betaalbare manier om te gaan racen. Waarom niet? A lap in a reasonably priced car is ook nietmet superauto’s, maar blijft toch vermakelijk om te zien!
Michiel zegt
ik heb afgelopen seizoen geraced in de dacia logan! echt een hele leuke leerschool! tijdens de races rij je tussen golfjes V en Seat Ibiza’s en vaak is de dacia in de bochten nog sneller dan de golf! absoluut niet saai dus!
Alleen op de rechte stukken in ie niet zo snel, maar dat geeft je alleen maar meer ruimte om je goed voor te bereiden op de komende bocht!
Het is ook verreweg de ”goedkoopste” manier om te beginnen met racen!
echt een aanrader dus voor mensen die race-aspiraties hebben!
alleen 1 tip… laat je dacia niet onderhouden door Hans wellink auto care.
hebben wij ook gedaan afgelopen seizoen en dat was geen succes!
Turbopaultje zegt
Voor ca. 50 K heb je ineens tweehonderd paarden en een sequentiele bak in je Logan………:-)
http://www.autobild.de/artikel/Themen-Tuning-Rumaenische-Rennsemmel_453941.html
jacques zegt
dacia is fun om in te rijden. echt een instap klasse. als nieuweling moet je een goed team achter je hebben die je wegwijs in de racerij kan maken. zorg dat je dacia bij een goed onderhoudsteam is die wel aandacht aan je besteed en dus niet bij wellink. heb slechte ervaring met hem. hij komt zijn afspraken niet na en hij heeft altijd gelijk!!!
Dink zegt
@w0o0dy: Ik denk dat de 90 pk (8v) makkelijker te tunen is. De nieuwere 16 klepper heeft vast veel nare electronica die in de wegzit. Bovendien klinkt die ook niet zo goed. De 8-kleppert heeft beter koppel onderin. Beide motoren hebben na 6K niet veel meer in huis. Ik merkte het verschil in prestaties niet. Op papier is het brandstofverbruik vd 16-kleppert ietsje beter . . .
De wegligging vd Logan is helemaal zo slecht nog niet. Inderdaad beter dan in m’n vorige 2001 Golf . . . vooral te wijten aan gewicht denk ik.
Zoals op de plaatjes te zien is de race-Logan leeggesloopt, zal vast 100 kilo schelen: 90 pk op 800-nog-wat kilo . . . niets mis mee.
Fred zegt
Toch maakt Dacia helemaal geen gekke auto’s. De Logan sedan is in NL niet meer leverbaar, maar de Logan MCV is gróóóót, rijdt prima en kost de helft. En die Sandero ziet er ook helemaal niet verkeerd uit, zeker als je kijkt naar de basisprijs van 8.500 euro. ik ben een site tegengekomen waar ze echt alles van Dacia weten: http://www.dacialoganmcv.nl/