Sinds de Dacia Sandero op de markt kwam en de Logan MCV een nieuw neusje heeft gekregen, was er geen dieselmotor meer te vinden op de optielijst van de Roemenen. En da’s natuurlijk jammer, want als je in een Dacia rijdt wil je gewoon zo weinig mogelijk geld uitgeven aan iets vervelends als brandstof. Vandaag bereikte ons gelukkig het heuglijke nieuws dat de Sandero en Logan MCV vanaf 1 januari 2009 weer een dCi’tje in het vooronder krijgen.
Het bekende 1,5-liter aggregaatje levert 70 pk en spuit elke kilometer 140 gram CO2’tjes de lucht in. Daarmee mag de Logan MCV een C-label dragen; de Sandero schopt het zelfs tot een B-label. Dacia zelf plakt de dieselmodellen het predikaat ‘eco2′ op, wat betekent dat ze vinden dat het ehm, schone auto’s zijn en daarmee bijdragen aan Renaults ambitie om één van de drie autobouwers met de minste uitstoot te worden.
Voor €13.595 stap je al in een lekkere Sandero Ambiance met oliestoker. Een Logan MCV stink-editie rij je vanaf €15.390.
Dacia stelt prijzen Sandero en Logan MCV 1.5 dCi voor 2009 vast
Scherpst geprijsde diesels in hun klasse
Dacia heeft de prijzen van de Logan MCV 1.5 dCi voor volgend jaar vastgesteld. De ruime, complete en no-nonsense gezinsauto met 1,5-liter dieselmotor is per 1 januari 2009 verkrijgbaar voor prijzen vanaf 15.390 euro. Ook de nieuwe prijzen van de Dacia Sandero 1.5 dCi zijn bekend: de prijslijst begint bij 13.595 euro.
De 70 pk (50 kW) sterke 1,5-liter dieselmotor past, door zijn lage kosten, perfect bij het Dacia-profiel. De brandstofkosten zijn zeer bescheiden en indien de Dacia zakelijk wordt gereden, blijft de bijtelling beperkt dankzij de gunstige catalogusprijs.
Dacia levert de Logan MCV Ambiance 1.5 dCi al voor 15.390 euro. De prijzen van de Dacia Sandero 1.5 dCi beginnen bij 13.595 euro. Daarmee zijn beide Dacia’s de scherpst geprijsde diesels in hun klasse.De CO2-uitstoot van de 1,5-liter dieselmotor bedraagt 140 g/km, wat in het geval van de Dacia Sandero 1.5 dCi het groene energielabel B oplevert. Ook de Logan MCV 1.5 dCi heeft groene genen: de populaire auto voor de hele familie heeft het energielabel C.
Dacia eco2
Elke Dacia met 1,5-liter dCi-dieselmotor heeft behalve een groen energielabel ook het ‘Dacia eco2’-label. Het milieuvriendelijke initiatief ‘Dacia eco2’ presenteerde Dacia op de Autosalon van Parijs in oktober. Met dit label draagt Dacia rechtstreeks bij aan de doelstelling van de Renault Groep om tot de drie beste constructeurs te behoren voor wat betreft beperking van de CO2-uitstoot.
Dacia heeft in Nederland 66 verkooppunten en is onderdeel van Renault. Dat heeft als prettige gevolg dat Dacia-rijders voor onderhoud en service terecht kunnen bij de tweehonderd Renault-dealers in Nederland.
Sandero Ambiance 1.5 dCi – B – € 13.595
Sandero Lauréate 1.5 dCi – B – € 14.595
Logan MCV Ambiance 1.5 dCi 5 personen – C – € 15.390
Logan MCV Lauréate 1.5 dCi 5 personen – C – € 16.390
Logan MCV Ambiance 1.5 dCi 7 personen – C – € 16.030
Logan MCV Lauréate 1.5 dCi 7 personen – C – € 17.030
Jochempie zegt
Wordt het ook goedkoop leasen? De benzine dacia’s schrijven niet veel af.
Janteh zegt
goed nieuws voor James May!
Maurits zegt
Wat hebben jullie eigenlijk tegen diesel?
johnnyt-jet zegt
wordt steeds duurder (zeker in ned.) , ze zijn nagenoeg uitontwikkeld (met niet meer de betrouwbaarheid van vroeger), meer lawaai , verbruik van gelijkwaardige turbo benzine is niet veel slechter meer , brandstof is niet veel goedkoper meer als benzine ( denk aan de duurdere raffinage en wereldwijde stijgende vraag van juist diesel , in de toekomst vooral)
wat hebben we eigenlijk tegen een benzine ?
Mika_Hakkinen zegt
@ Idd Janteh haha..
Nog meer grijsblik op de weg.. koop aub is wat spannends een alfa ofzo
Wollie zegt
Meer dan 13.000 euro voor zo’n mormel ? Dan koop je toch gewoon een merkwagen ? Ik kreeg vandaag een offerte voor een Alfa Mito 1.4, basisversie, ca. 14.000 euro (prijs in 0032, geen idee hoeveel dat in 0031 is). Maar dan ben je toch gek wanneer je een Roemeens afdankertje koopt ? Die Alfa Mito verkoop ik bovendien na 4 jaar nog voor 70% van de aanschafwaarde, zo’n Dacia is al de helft van z’n waarde kwijt zodra die de garage verlaat.
Waxweazel zegt
Die oeroude pompverstuivende TDI’s van VW zijn idd lawaaierig, maar bijna alle nieuwe dieselmotoren zijn veel stiller. En met een beetje extra isolatie zijn ze bijna zo stil als de benzine broertjes.
Een 2.0 diesel met 150pk verbruikt nog altijd een goeie 2 liter per 100km minder dan een 1.4 Turbo benzine van 120-140pk.
Het koppel is nog altijd een hele hoop meer dan een benzine motor met zelfde motorinhoud..
En Turbo diesel is niet meer zo betrouwbaar is de oeroude turboloze diesel, maar dit geld hetzelfde als voor de benzine broertjes. De 8 kleppertjes zijn nog altijd veel betrouwbaarder dan de 16v en zeker betrouwbaarder dan een turbo versie ervan.
Als de prijs aan de pomp gelijk is, dan kies je toch voor dat wat het minste verbruikt ? Tot nu toe nog altijd een diesel ;)
Dus wat hebben jullie tegen een moderne diesel ?
johnnyt-jet zegt
nou , dat het omslagpunt op zo”n niveau ligt dat het voor een particulier nagenoeg niet meer loont.
Marco zegt
Eco2 label of niet, een foetfilter vindt Dacia iig niet nodig. Lekker goedkoop roeten dus. Moeten we daar blij mee zijn?
lincoln zegt
@Marco .. je kan je blijdschap uiten bij je plaatselijke Dacia dealer ..
bob zegt
@Wollie
Een Alfa na 4 jaar voor 70% van de aanschafwaarde verkopen? Doe je goed
Citrofiel zegt
Die labels zijn toch gebaseerd op de verhouding CO2-uitstoot – Oppervlak auto? Als de MCV en Sandero dan dezelfde uitstoot hebben, maar de Sandero heeft een B-label, en de MCV een C. Dus het oppervlak van de Sandero is groter dan dat van de MCV, is daaruit de conclusie.
Heeft iemand een idee wat die cijfers dan zijn/waar ik die kan vinden? Ik vind het namelijk vreemd dat de veel compacter ogende Sandero een groter oppervlak heeft dan de MCV… :? Of is dat vooral een zaak van gezichtsbedrog?