Dit zou weleens een hit kunnen worden.
Als we kijken naar populaire auto’s in Nederland, komen er een paar dingen naar boven drijven. Denk aan lage bijtelling, lage (lease-)kosten en het liefst iets ‘SUV’-achtigs.
Voor een lage bijtelling moet een auto tegenwoordig een elektrische motor onder de kap hebben, anders betaal je gewoon vol tarief. Ook wordt het bedrag waarover je weinig bijtelling betaalt, telkens lager. Kortom, in Nederland zal een kleine, goedkope elektrische crossover een enorme hit kunnen worden. Let maar op de MG ZS EV, die nu met 30.000 euro een van de goedkopere elektrische crossovers is.
Daar gaat er eentje bijkomen. Renault gaat namelijk de City K-ZE naar Europa halen. Helemaal officieel brengt Renault het niet (vandaar de haakjes in de titel). Renault geeft aan dat er een variant van de KZ-E gepresenteerd gaat worden, als instapmodel voor de Z.E. lijn. Heel cryptisch, maar we kunnen er dus ervan uitgaan dat de City K-ZE naar Europa gaat komen.
De K-ZE is een goedkoop crossovertje dat in China verkocht wordt. De auto zal het ook van zijn prijs moeten hebben, want de actieradius is redelijk dramatisch: 250 km volgens de NEDC. Dat zou kunnen betekenen dat je de helft nog niet haalt in het echt. Maar, Renault ziet dat niet zo dramatisch in. Het is een A-segment autootje dat bedoeld is voor stadsverkeer. De elektromotor is dan ook niet krachtig: slechts 45 pk en 120 Nm. Daarmee kun je een topsnelheid halen van 105 km/u.
Dat zijn geen opzienbarende prestatiecijfers, maar nogmaals: het is een stadsautootje. Voor de Europese markt gaat de auto wel opgewaardeerd worden. Met name op het gebied van veiligheid. We zien wel vaker dat modellen voor andere markten minder goed scoren in de EuroNCAP. De auto komt waarschijnlijk niet als Renault op de markt, meldt AutoCar. De kans is groter dat de auto als Dacia verkocht gaat worden. Als richtprijs wordt omgerekend 11.500 euro genoemd. In China wordt de auto nu voor omgerekend 8.000 euro verkocht.
JanJansen zegt
10 duizend euro??? dat is best een prestatie. Leuk ding: die wil ik er wel bij voor de boodschappen, stadsritjes en de lage bijtelling.
Oh ja en ook het milieu, ahum.
jmeverts zegt
Zet maar voor de deur, altijd handig
krikke240z zegt
Voor 11.500 euro? Doe mij er maar eentje, ik rij er wel het gras mee af ofzo…
Tonnie zegt
Dat front is best lachen. En als dit kan voor 11,5k, ideaal. Instant verkoophit en alle aygo’s kunnen de prullenbak in.
vonklausenburg zegt
Dit gaat een knaller worden. De gemiddelde truttenschudder rijdt toch maar 50 kilometer per dag.
Leuke deal als je weinig wil betalen, geen actieradiusvrees hebt en geen toffe prestaties wil. Ergo: ideaal voor bijna alle automobilisten.
Volvo_440_turbo zegt
@vonklausenburg: ik hoop dus niet dat je ook linksrijders bedoelt, dan moet ik op zoek naar een heel team psychologen…
vonklausenburg zegt
@Volvo_440_turbo: Pyschologen? Die slaan nog geen deuk in een pakje Dacia. Neen. We hebben het hier over neuropsychologen en psychiaters.
Linksrijders zijn de narcistische dwazen in de wereld. Ongemanierde sujetten wier wens tot de voorste zijn een vlucht hebben genomen tot nog nader te verklaren hersenafwijking.
vonklausenburg zegt
@vonklausenburg: heeft genomen. Incongruentie fout. Stop de tijd.
stephane8200 zegt
@vonklausenburg: bijna 2 voor 12.
technofreak zegt
@vonklausenburg: Als ze dezelfde elektro-techniek gebruiken als de MGU-K van de F1, dan wordt die 50km nog lastig…
vonklausenburg zegt
@technofreak: maar dat compenseren ze met een actief rembalanssysteem!
Rossi zegt
Ik zie deze auto helaas niet verkocht worden in NL voor onder de €20.000. Kosten upgrade naar EU standaarden (veiligheid, range en vermogen) en belastingen…. Overigens nog steeds een ok deal voor Nederlandse begrippen.
cappie zegt
@rossi: Dit auto’tje gaat echt niet onder 20k kosten ik denk iets daar boven het eigenlijk een luxe elektrische brommobiel die 105 kilometer per uur kan.
stephane8200 zegt
Ik zag die MG in de vorige Autovisie voorbij komen en ik vond die al ‘competitief’ geprijsd. Als deze komt is de mogelijkheid voor meer mensen beschikbaar.
Veiligheid is wel een onderwerp. Laatst ook zo’n docu gezien op Netflix over een autoglasfabriek en de Chinezen nemen het wat minder serieus met de veiligheid. Althans minder serieus dan de lichtelijk paranoïde Amerikanen.
Oftewel overmatig pragmatisch tegenover extreem risicomijdend danwel haast socialistische arbeidsethos voor Amerikanen.
Edge zegt
@stephane8200: Hoe heette die docu, als ik vragen mag?
6speed zegt
@Edge: American factory
stephane8200 zegt
@6speed: inderdaad. Dankjewel.
cloverleaf zegt
@stephane8200: “Overmatig pragmatisch” is ook een hele mooie manier om werkkampen te beschrijven. Die Chinese arbeiders hebben 2 vrije dagen per maand en zien hun kinderen misschien 1x in het jaar.
Daarnaast deden die Chinezen er in Amerika alles aan om de vakbonden buiten de deur te houden. Bescherming door een organisatie zou ik niet socialistisch willen noemen.
stephane8200 zegt
@cloverleaf: ik overdreef uiteraard.
cloverleaf zegt
@stephane8200: dat snap ik Stephane. Het is helaas een beetje de tendens dat alle winst naar de aandeelhouders gaat en dat een fabrieksmedewerker (o.i.d) nauwelijks meer rond kan komen met fulltime werken. Ik ben alles behalve een linkse socialist maar je ziet het helaas ook al in NL. Je pakketje moet gratis bezorgd worden en voor de rest interesseert het ons geen drol.
autopetje zegt
105 km p/u is wel heel treurig. Ik heb een 125cc scooter en die haalt precies net geen 120 km p/u en dat is al een ramp. Je kunt niet fatsoenlijk inhalen en als je het toch probeert en de in te halen voertuig geeft iets gas bij , dan kom je er niet voorbij. Laat staan 105 km p/u.
nietcreatief zegt
@autopetje: Aan één kant heb je gelijk, aan de andere kant heb ik met mijn eigen auto, die met een hoop geduld 220 wilde op de teller, 3 jaar lang geen snelweg gezien. Dat zat niet in de woon werk en voor mijn lol kom ik er ook niet.
Zo zal ik toch niet de enige zijn?
bernoulli zegt
Deze Dacia is dus een elektrische Renault Kwid. Een auto die in de basis bedoeld is voor de groeimarkten.
Dutchdriftking zegt
Deze auto kon wel eens heel veel Aygo’s gaan vervangen.
roquez zegt
Aangezien bakfietsen van rond de 5000 euro de deur uit vliegen, zal dit ook wel werken :)
Calimero zegt
Ik denk dat het op zich al een prestatie is als ze de verkoopprijs onder de € 20.000,= weten te krijgen ( en houden)
Maar de actieradius zal nog wel iets minder worden als de auto voorzien gaat worden van extra veiligheidsvoorzieningen en wie weet wat nog meer. Want meer gewicht. Wat wellicht ook weer gevolgen gaat hebben voor de topsnelheid. Die zal dan ook wel lager worden.
Kortom mocht de auto er komen in Europa dan is het echt een auto die niets op de snelweg te zoeken heeft maar prima voldoet in de stad en op de provinciale wegen.
vondick zegt
Ik wil hem ook hebben
slufbeer zegt
De MG komt binnenkort met een nieuwe batterij van 77 kwh