De nieuwe Dacia Jogger is nu eindelijk officieel onthuld!
We wisten dat ‘ie eraan zat te komen: de Dacia Jogger. Je kunt de auto zien als de opvolger van de Dacia Logan MCV. Die auto was een zeer belangrijke auto voor het Roemeense budget-merk van Renault. De Logan sedan was weliswaar een keurige aanbieding, maar in ons land zijn we niet zo weg van compacte sedans.
Met de MCV veranderde dat. Voor iedereen die op zoek was naar een functionele no-nonsens auto in een tijd dat alles luxe, premium, dynamisch, ‘connected’ en overstyled was (en is!), was de Dacia Logan MCV een verademing. Dit rijdende bord Brinta bood precies wat je ervan verwachtte. niets meer en niets minder.
Dacia Jogger
De nieuwe Dacia Jogger zal hetzelfde gaan doen. In vergelijking met de MCV ziet de auto er wel ietsje vlotter uit. Natuurlijk, de kleuren op de foto’s werken heel erg mee. Het is een wat avontuurlijke uitvoering en dan ook nog eens in het oranje. Zilvergrijs, stalen Flex-Wheels (lichtmetaal is een optie) en je overbuurvrouw erin maken de auto al een stuk minder avontuurlijk (hopelijk).
Je koopt de Dacia Jogger namelijk vanwege de afmetingen: een lengte van 4,57 meter is gewoon riant voor dit segment. Die wielbasis bedraagt maar liefst 2,89 meter! Dat is echt enorm groot voor het C-segment. Er zijn twee motoren beschikbaar. Ten eerste is er een TCe100 Bi-fuel met ingebouwde LPG-installatie. Ten tweede een gewone benzine-versie die 110 pk levert. In 2023 komt er een hybride-versie bij.
Dire uitvoeringen
Er zijn drie uitvoeringen voor de Dacia Jogger: Essential, Comfort en Xtreme. Als je een infotainment-unit wenst, moet je minimaal de Comfort bestellen. Optioneel kun je zelfs stoelverwarming en climate control bestellen. En heel handig voor collega @nicolasr: de achterklep kan automatisch ontgrendeld worden met een handsfree keycard.
De Dacia Jogger is een van de nieuwe auto’s die de Roemenen voor 2025 onthullen. Het is de bedoeling dat er nog twee belangrijke modellen bijkomen.
De Dacia Jogger is in de winter van 2021 te bestellen. Prijzen worden tegen die tijd bekend gemaakt.
cloverleaf zegt
Ik zal niet snel een Dacia kopen maar je kan alleen maar respect hebben voor wat Renault met Dacia gedaan heeft!
kevertje zegt
Het is vooral spijt dat dit geen ‘echte’ Renault is (al worden sommige Dacia’s in bepaalde landen met Renault-logo verkocht). Zeer symptomatisch dat Europese automobielfabrikanten er niet meer in lukken om een praktische en zeer goedkope allemans-auto zonder veel franjes te commercialiseren en het verplicht elektrische verhaal zal deze gap alleen maar groter maken. Het was nochtans de specialiteit van Renault om ooit een hele armada aan no-nonsense R4’s, R5’s enz neer te zetten die soms decennia meegingen want de eenvoudige mekaniek was eindeloos ‘hernieuwbaar’ (om een modern woord te gebruiken).
Loek zegt
@cloverleaf: dit is dus precies wat ik vind van Dacia. Wij als verwende autoliefhebbers vinden dit niks, maar je moet wel bedenken dat een overgrote meerderheid die een auto als deze koopt waarschijnlijk ‘gewoon een auto’ zoekt voor zeven personen. Dan heb je niks meer en niks minder nodig. In video’s zag ik al dat iemand van gemiddelde lengte zelfs op de derde zitrij past en dat in een auto die op de Sandero gebaseerd is.
Ik vind @willeme zijn Brinta vergelijking heel treffend voor Dacia an sich. Het is niks, maar wel iets om een goed begin van je dag mee te realiseren en dat is toch waar het overgrote deel van de mensen om gaat.
Ik ben wel fan van Dacia en inderdaad niet omdat ik er zelf eentje wil (al wordt elders ter wereld een verdacht leuke Renault Sandero RS verkocht) maar omdat Dacia als geen ander ‘gewoon een auto en niks meer’ biedt. En dat voor een letterlijke habbekrats. Ik kan dat waarderen.
robsnor zegt
Als zelfverklaarde autoliefhebber wordt ik hier toch razend enthousiast van! Zo erg, dat ik er waarschijnlijk eentje koop met de kop er af straks. Het leven is duur genoeg en als je dan ziet wat voor geweldige functionaliteit je krijgt voor dit geld… Lekker no-nonsens en zo hou ik geld over om de MR2 en diverse motoren en hobby’s te onderhouden.
En eerlijk gezegd doen al die hypercars mij niets meer, juist omdat het zo over de top en excessief is. Plus wat moet je met 800.000+ pk in een land vol flitspalen, drempels en Vmax 100 ;)
sabrerator zegt
@720s:
Ik ben een enorme autoliefhebber. Maar misschien net een tikje anders als doorsnee. Maar niet minder liefhebber. Voor mij geen dikke Duitsers en snelle hi tec Japanners.
Deze jongen wordt warm van voertuigen waar anderen smalend over doen, want verkeerde land, verkeerd model.
Voor mij liever een discutabel model Jaguar (S-Type) dan een E39 en een MGF in plaats van een MX-5.
Ook word ik heel blij van een Austin Allegro en een Princess “wedge”.
En ik ben een fan van Dacia. Hier word ik als autoliefhebber blijer van dan van een nieuw zelfrijdend hybride zielloos semi SUV geval.
Gewoon een echte auto. Zonder al te veel meuk erin. Die er ook nog goed uitziet en waarschijnlijk een sympathieke prijs heeft.
Ik zou er zomaar een kunnen kopen voor de zakelijke kilometers.
Hou ik de Jag en de MG er voor de lol bij.
seanxtype zegt
@sabrerator: iemand die auto’s snapt! Hier sluit ik me bij aan.
azmo83 zegt
Mooie evaluatie van het lelijke eendje dat de MCV 1 was. Dit is gewoon knap van Dacia, geen enkel merk doet dit ze na.
lars zegt
‘De Dacia Jogger is in de winter van 2021 te bestellen’ Volgens mij bedoelen jullie 2022 ;-)
crosske zegt
@lars: de winter start toch 21 Dec 2021. correct dusr
LaLancia zegt
Dit is gewoon een budget-Volvo! (Zie achterlichten en hoofdsteunen)
kevertje zegt
Het is vooral iets herontdekken dat veel merken in de steek gelaten hebben, de ‘ruimtewagen’ die aan gemiddeld gezin heel veel reisplezier aanbood.
faalhaas zegt
Als ze er 1 hebben met automaat, lpg, en ACC dan ben ik binnen.
pindakoning zegt
Sympathiek merk!
Ben ik de enige die de achterlichten doet denken aan een V70?
crosske zegt
@pindakoning: nee
Bella Macchina zegt
Dit is wat een auto moet zijn voor een niet-auto-fanaat, hij/zij meet zich er een imago van nuchterheid aan. Heel soms ben ik wel jaloers dat ik zelf niet die nuchterheid aan de dag kan leggen, het zou mij in al die jaren een mooi kapitaal bespaard hebben.
goodvibrations zegt
Ik begrijp niet helemaal waarom dit niet een auto voor autoliefhebbers kan zijn?
Ik ben geïnteresseerd in autos die ergens in uitblinken/bijzonder zijn…
BMW 6 in-lijn. Panda doordacht en value for money incl. de legendarische 4×4 die overal komt..
S2000 hoogtoerige V-tec… Tesla aandrijflijn & software.. etc.
Dacia is momenteel de enige die echt uitblinkt in het doordacht een goed concept (met wat meer plastic) neerzetten. Dat doen ze dusdanig goed dat ik als autoliefhebber ook wel eens met de gedachte heb gespeeld om zo’n no-nonsense Dacia te kopen en te “genieten” van doeltreffende eenvoud en betrouwbaarheid..
Wat mij betreft dus prima een auto voor de liefhebber.. Ergens is zo’n Dacia ook gewoon “puur” je koopt hem om te rijden, en onttrekt jezelf van allerlei discussies.. Ok, misschien maak je ergens ook wel een statement ;-).
Jetlag zegt
Ik vind dit wel een heel smakelijk bord Brinta, om in de beeldspraak te blijven.
Het is nog afwachten wat de prijzen gaan worden, maar afgaande van de, eveneens nette verschijning, Sandero zal dat wel “des Dacia’s” zijn; veel auto voor het geld dus.
Ik kan Dacia wel waarderen. Goed bezig!
Jetlag zegt
Overigens, die dakrailingen, die overdwars gemonteerd als dragers (voor bijv. een dakkoffer) gebruikt kunnen worden, is toch wel een hele slimme vondst!
Charles Taycan 4S zegt
Ik wordt hier bijna doodgegooid met Dacia’s op de Campagne, vooral Dusters, meestal diesels. Ook de EV Dacia Spring enkele maanden geleden al bekeken als huurauto leverbaar bij Supermarktketen LeClerc, leuk autootje voor het geld,€18.000,-.👍
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: ik wordt.. jammer
bernoulli zegt
In Staphorst gaat de vlag uit!
phevtreb zegt
@bernoulli: in Staphorst rijden ze Volkswagen, Dacia is een te nieuw merk.
marcomanta zegt
Zal wel een hardloper worden, Dacia is goed opweg, iets waar het gros van de mensen op zit te wachten, betaalbaar, veelzijdig, geinig en eens wat anders dan weer een Polooo, Golluff, Corsaaa of de zoveelste BMW 1 serie. De komende 5 jaar gaat het roer om bij wagenpark Nederland, let maar op mijn woorden, het gaat Kia, Hyundai, Dacia worden, VW keldert net als Opel destijds.
bernoulli zegt
Alleen een beetje jammer dat het net lijkt alsof ze een bestelbus aan een halve Sandero Stepway hebben geplakt. Bij de b-stijl gaat het nogal mis.
Verder is het een vervoermiddel dat best goed zal verkopen.
henkp1 zegt
Prima auto lijkt mij zo.
Geweldig goeie actie weer van Dacia.
vixtor zegt
Dat lijkt me een goede auto voor een onvergetelijke roadtrip: 7 mensen aan boord, 100 of 110 pk, misschien nog een skibox op het dak bij die kekke dakdragers… Dat kan alleen maar goed gaan! Ik denk dat het lachen wordt wanneer je de eerste heuvels moet bedwingen met volle belading :-)