De Dacia Jogger zou zomaar eens een hardloper kunnen worden in de Biblebelt.
Als je vijf kinderen op de wereld hebt gezet is het leven waarschijnlijk al duur genoeg. En dan moet je ook nog een lel van auto kopen als je die allemaal wilt vervoeren. Je kunt natuurlijk gaan voor een tweedehands refocontainer, maar daar maak je niet bepaald de blits mee. Gelukkig kun je nu bij Dacia terecht voor een gloednieuwe zevenzitter, die toch schappelijk geprijsd is. En zelfs een soort van hip.
Als het om goedkope zevenzitters gaat heeft Dacia een naam hoog te houden. Ze hadden namelijk met de Logan MCV lange tijd de goedkoopste zevenzitter. De tweede generatie was echter niet meer met zeven zitplaatsen te krijgen. Gelukkig was daar de Lodgy, die opnieuw de goedkoopste zevenzitter was.
Dit jaar heeft Dacia een gloednieuwe zevenzitter geïntroduceerd: de Jogger. Deze heeft standaard overigens vijf zitplaatsen, maar zeven zitplaatsen zijn gewoon mogelijk. De Jogger is een stuk hipper dan de Logan MCV en de Lodgy. Deze auto’s waren wel heel erg praktisch en functioneel.
De Jogger heeft een wat stoerdere uitstraling gekregen. Dit is namelijk een echte cross-over. Dankzij de nieuwe designtaal heeft het model ook een wat minder goedkope uitstraling.
Dat is allemaal niet belangrijk, de hamvraag is of de Dacia Jogger wederom de goedkoopste zevenzitter is. Die vraag kunnen we nu beantwoorden, want Dacia maakt vandaag de prijs bekend van de Jogger. De vanafprijs is €19.150. Dan heb je wel de vijfzitter. Met zeven zitplaatsen kom je uit op een vanafprijs van €20.150. En inderdaad, daarmee is de Dacia Jogger de goedkoopste zevenzitter die je momenteel kunt krijgen.
Voor dit bedrag krijg je een Jogger met een TCe 100 Bi-fuel-motor onder de kap. Deze levert 100 pk. Deze lust zowel benzine als lpg. Mocht je nog behoefte hebben aan 10 pk extra, dan is er ook een TCe 110.
We hebben al verklapt hoe de Dacia Jogger zich verhoudt tot de concurrentie, maar hoe groot is het verschil? En wat voor zevenzitters zijn er überhaupt nog? Nou, niet veel. De enige auto die nog een beetje vergelijkbaar is komt uit eigen huis: dat is de Renault Grand Scénic. Die is er vanaf €29.394. Dat is toch 10 mille duurder.
De enige verdere alternatieven zijn busjes. De Opel Combo, Citroën Berlingo, Peugeot Rifter en Toyota ProAce zitten allemaal op hetzelfde prijsniveau. Niet geheel ontoevallig, want het is allemaal dezelfde auto in een ander jasje.
- Dacia Jogger: €19.150
- Renault Grand Scénic: €27.020
- Opel Combo Life: €29.919
- Citroën Berlingo Multispace: €30.100
- Peugeot Rifter: €30.430
- Toyota ProAce City: €31.105
We kunnen dus concluderen dat de Dacia Jogger niet alleen de goedkoopste zevenzitter is, maar ook met afstand de goedkoopste.
De Dacia Jogger is per direct te configureren en te bestellen.
B00G1E zegt
Wow, dat ziet er nog best geslaagd uit. Koopje!
Flutterbi zegt
Waarom zou jij een zevenzitter willen als je duidelijk geen seks hebt in je leven?
faalhaas zegt
@Flutterbi: Als je een 7-zitter nodig hebt dan heb je duidelijk wel seks in je leven.
rogers zegt
Nee geen seks maar je moet natuurlijk wel Gods water over de akkers laten vloeien….
thomcarspotter zegt
Vet ding, koplampen stijl overgenomen van Lamborghini en de achterlichten komen bij Volvo vandaan.
milanomt zegt
T is nog best een fraai ding ook! Ben benieuwd hoe het rijdt. Paar allterrain banden eronder voor de ekte cross look en gaan!
RAW zegt
Ziet er zeker niet verkeerd uit, jammer dat er geen sterkere motoren geleverd worden om b.v. een caravan mee te trekken.
Erik zegt
De Jogger mag 1.200 kg trekken, kun je best een aardige caravan achter hangen.
Hans zegt
Hier rijden de refo’s in Audi en VW
jarnobakker zegt
Mooie auto , maar ik hou mijn S-max nog wel even. 100pk is veel te weinig voor een 7zitter.
christian85 zegt
@jarnobakker: hoezo? Durf te wedden dat ook deze wagen van A naar B komt met zeven personen.
jarnobakker zegt
@christian85: ik heb een renault grand scenic gehad met 115 pk. Die kwam in Zweden met moeite de heuvels en bergen op. Op de snelweg werd ik ingehaald door vrachtwagens terwijl ik volgas gaf. Sindsdien nooit meer een kleine motor . ik rij nu een Smax met 250 pk. Rijd veel meer ontspannen.
bernoulli zegt
Alsof ze twee verschillende auto’s bij de b-stijl aan elkaar hebben gelast.
Loek zegt
@bernoulli: dat is natuurlijk min of meer het geval. De voorkant is gewoon Logan/Sandero. Achterkant is nieuw.
MarcoM zegt
Misschien raar zeggen, maar voor dat geld koop ik liever een 8 jaar oude “dikke “ bak.
Erik zegt
Dan is het maar de vraag of je 7 zitplaatsen hebt
kevertje zegt
Benieuwd hoe ze de mensen die heel krapjes dit soort van auto’s kopen voor de mobiliteit van hun gezin zich door onze overheden verplicht gaan laten paaien door de grote elektrische droom. Zelfs een Zoe is 1,5x duurder en die vergelijkt zich nog best met… een Twingo?
camber24 zegt
Holy fuck wat een slechte renders. De gemiddelde fotoshops van Jaapiyo zijn echt een stuk beter dan deze rommel.
Over de auto zelf; ziet er niet eens zo heel erg slecht uit tbh.
flutterby zegt
Sinds wanneer is Dacia onderdeel van Volvo..?
bernoulli zegt
Dacia is niet vies van een beetje ‘inspiratie’ bij de verlichting. De Duster had ook al achterlichten die erg sterk leken op die van de Jeep Renegade. Is met de facelift van de Duster trouwens opgelost.
frank2b zegt
Eerst de botsproef maar eens afwachten.
Wellicht wordt dan duidelijk waarom het zo’n koopje is.
vonklausenburg zegt
Ik zie hier vooral een Clio Estate in. Iets wat had kunnen zijn maar nooit zal komen.
Qua design is het best geslaagd, je hoeft je al een tijdje niet meer te schamen voor een Dacia en ik betrap mezelf er wel eens op naar eentje te kijken. De led-koplampunits zijn opvallend en zeker in het blauw is de nieuwe Sandero best fraai. Deze Jogger (Sorry, die naam had beter gekund) kan zo de straat op in een willekeurige jaren tachtig bloemkoolwijk waar er genoeg gezinnen zijn die ruimte en praktisch zoeken en nog niet mee zijn gegaan in het onpraktisch en krapper van de gemiddelde B/C-segment crossover.
Deze mening is volledig gefinancierd door de Roemeense overheid. Va mulțumim pentru atenția, la revedere.