Alsof het om een flitsende nieuwe supercar gaat, kan de productiecapaciteit van Dacia de vraag niet aan. Bij de oosterburen wordt op het moment een heuse wachtlijst ontwikkeld en worden mensen weggestuurd omdat de Dacia’s niet meer aan te slepen zijn. Voor heel 2009 is het merk -voorlopig- uitverkocht. Dat de Duitsers massaal voor de goedkope auto gaan had niemand verwacht.
Als het goed is weet de fabriek de productie namelijk wel weer wat op te schroeven. Deze was net omlaag bijgesteld in verband met een verwachte teruglopende verkoop. Het merk is vooral op de Oost-Europese markt georienteerd en de vraag nam daar de afgelopen tijd af. Met de Duitse slooppremie had de directie echter geen rekening gehouden. De Sandero is op het moment voor €5000,- te krijgen, de Logan sedan voor €4800,- en de Logan MCV kost slechts €6000,-
Moederbedrijf Renault kan de opsteker opzich wel gebruiken. Ze verkeren op het moment niet in de meest florissante positie. De (niet zo heel) grote en luxe Laguna verdwijnt zelfs dankzij de fincri. Bovendien zullen er behoorlijk wat Megane’s her en der weg staan te roesten zonder dat deze ooit een eigenaar hebben gehad. De productie terugschroeven van een goedkoop, redelijk zuinig, volumemerk bleek echter niet heel verstandig. Er werd gerekend op een verkoop van slechts tachtig auto’s per week, waar dit er nu bijna duizend zijn.
De productie in Roemenië opschroeven schijnt echter redelijk snel te kunnen. Dat moet ook snel, want iets dat snel groeit kan net zo snel weer instorten. Snel veel dozen schuiven lijkt de beste tactiek voor Renault om uit deze crisis nog een slaatje te slaan. (bron: thetruthaboutcars.com)
gerjan zegt
tja voor 6000,- kun je ook wel wat leuks 2de hands kopen.
airmanie zegt
toch wel heel mooi…
Dacia wordt GROOT…
BTW de versie van autoblog op het mobiele internet is ook erg goed en snel..
M’n Dank Is Groot..
DaBaZZ zegt
Volgens een andere bron kuch kuck autoweek.nl blijft de laguna gewoon in productie.. Dus ik denk dat hier een foutje in staat..
Arjan zegt
Het viel me de laatste weken op dat er bij ons ook opeens wel heel veel mensen binnenlopen voor een Sandero!
Autojunkje zegt
En als de crisis weer voorbij is zal het vast weer beter gaan met renault :)
AutoInformatief zegt
4 tot 6000 euro is door die slooppremie wel erg gunstig voor die auto ja. Bij Dacia hebben ze dus flink wat profijt van die regelin zeg!
RobertJ zegt
@gerjan: inderdaad dan is de sloopregeling NIET van toepassing…
Daarnaast vind je echt niet iets vergelijkbaars voor 6000 euro.
Texter zegt
De rest van de ‘winst’ maak je op het verminderde verbruik tov je oude auto.
Wollie zegt
“Dat de Duitsers massaal voor de goedkope auto gaan had niemand verwacht.”
Hallo zeg ! Hoe gek kan je als minister van economie zijn ? Natuurlijk gaat iedereen voor zo’n cadeau van 2500 euro. Het is belachelijk veel geld, het ontwricht de productie, en geeft de consument een vals beeld van wat zo’n auto wérkelijk hoort te kosten.
Probeer als Duitse autodealer ná de sloopregeling nog maar eens een normale prijs te vragen voor een auto. Succes gewenst.
Jesper zegt
Voor €6000,- koop ik wel een leuke gebruikte Celica 4WD met +200pk ofzo.
Die mag dan niet nieuw zijn, hij gaat minder snel kapot als n Renault :P
Oja, en hij gaat wat sneller :D
Mark Spoelwaard zegt
Zo zuinig zijn de Dacia’s met een D-energielabel en een verbuik van ca. 1:14 (benzine) nu ook weer niet hoor.
Maar wel opvallend dat de bescheiden kleintjes onder de autofabrikanten als Dacia, Daihatsu en Suzuki het goed doen. Ik vrees voor een Chinese autoboost.
Letterneuk @Alwood: produt(ie)
Turbo zegt
Leuk voor Dacia/Renault. Een teken aan de wand dat ‘frugality’ in wordt. Ik zie donkere wolken voor MTV Cribs en andere ‘eigen huis en tuin’ programma’s.
Wat zou zo’n Dacia overigens doen in de afschrijving (lager dan 0 kan toch niet)?
Citrofiel zegt
Mooi nieuws voor Renault/Dacia. En dankjewel Duitsland!
@ Mark Spoelwaard; Het is maar ten opzichte van wat… Hoewel ik betwijfel of een eigenaar van een 5-serie voor een Sandero gaat. ;) Ze zijn inderdaad niet erg zuinig, maar daardoor wel goedkoop in aanschaf.
@ DaBaZZ; Inderdaad is autoblog zo flauw geweest geen update te geven, en te doen alsof het plan nog steeds bestaat… :roll:
Lotus Omega zegt
het is Dacia gegunt!!
ik vind het een geweldige marketing mix!
david zegt
@ turbo, minder afschrijving dan nul kan theoretisch wel, omdat ze uitverkocht zijn worden ze misschien wel meer waard. In Amerika was dat wel zo met de prius, een gebruikte was duurder als een nieuwe omdat je op de nieuwe een half jaar moest wachten. Gaat de duitse overheid veel geld kosten dan die dacia, over een jaar zijn ze allemaal sloopwaardig en kunnen ze weer om nieuwe.
DrumZ zegt
Kwestie van tijd voor ze er een dikke drie-liter diesel inlepelen, rondjes draaien om een 535d voor 10.000 euro…. Dacia Roeleert man! ;-)
RenesisHP zegt
Het is altijd leuk als de underdog wint. :D
RenesisHP zegt
Duitsland kennende zijn ze hier natuurlijk hartstikke zuur van. Die slooppremie was inderdaad bedoeld om de autoverkopen te stimuleren. Ik denk alleen wel dat de voorkeur naar Duitse merken gaat.
Kia-rijder zegt
ja vindt je het gek een nieuwe auto van 5000 euro dat verkoop wel.
9000cse zegt
Zelfs wanneer het slechts een korte-termijn-effect zou opleveren, dan nog vind ik het, in deze tijd van horrorscenario’s, geweldig om eens een positief bericht over de autoindustrie te lezen. En dat het Dacia betreft, vind ik zelfs nog mooier.
Vooral op een blog als deze, waarop zich (te) vaak (te) veel reaguurders bevinden met een onverzadigbare honger naar pk’s en Nm’s, worden auto’s als de Sandero meestal (en niet te vergeten óók door de editors) op een nogal minderwaardige manier in de schijnwerpers gezet.
Het allergrootste deel van het autorijdend en -kopend publiek (en dan sluit ik uiteraard de lease- en zakenrijders uit), zoekt echter een auto, die aan geheel andere eisen moet voldoen. Dat is waarschijnlijk ook de reden, waarom er nog zoveel oude(re) auto’s rondrijden.
De door de Duitse regering ingestelde sloopregeling is dan ook bedoeld om dit verouderde wagenpark sterk uit te dunnen, ten einde de vervuilende werking hiervan terug te dringen. Tevens zal het de economie moeten stimuleren.
Dat zal ook het geval zijn voor mensen, die zich een auto van Duitse makelij in het A-, B- of C-segment kunnen permitteren. Er zijn echter ook mensen, die het zich niet kunnen of willen permitteren om voor een auto zoveel geld uit te geven of te lenen. En die niet zoveel geven om image of prestige. Voor dat marktsegment is een Sandero een goed alternatief.
En laat nou misschien eens blijken, dat die Dacia een goede en betrouwbare kameraad is. Nou, dan kan Renault eindelijk weer eens een successtory schrijven. Van mij mogen ze!
Domien zegt
Een Dacia Logan MCV diesel uitvoering wat in Nederland niet verkrijgbaar is hier in Roemenië wel Duitsland misschien ook rijd ongeveer 1:22 zou graag zo’n auto rijden hoor maar eerst maar eens me rijbewijs
Waxweazel zegt
In bijna alle andere landen wordt de Dacia Sandera en Logan, MCV incluis, aangeboden met de 1.5dCi. Behalve in Nederland..
Nochtans is deze dCi een pak zuiniger dan vele andere dieselauto’s met dezelfde afmetingen en binnenruimte. Daarom dat deze in Duitsland en andere landen zoveel nog wordt gekocht. Ook hier in België blijft Dacia goed verkopen
mgs013 zegt
indien dat men de algemene financiele kracht van de alledaagse werknemer van vandaag bekijkt , kun je het jezelf best voorstellen dat je een wagen koopt om van a naar b te geraken zonder al te veel kosten. je rekent het maar uit waarom. vb; aanschaf verzekering taks onderhoud verbruik. dat allemaal samen op looptijd van 4 jaar en wie is dan het beste af? die met een bmw of audi of die met een dacia? financieel bekeken die met een dacia want na 4 jaar kun je die andere wel verkopen aan een hogere prijs maar de verlieswaarde betreffende het totaal bedrag ligt dan ook hoger dus niet rendementerend gewoon ff rekenen en al diegene die tweedehands een wagen kopen met veel pk’s die kun je dan nog harder uitlachen want als je het bekijkt sneller ben je in weze echt niet hoor. dus heren autoconstructeurs bouw goedkopere wagens zonder compromissen en je verdient meer.
Laurens zegt
Een witte Logan sedan, zonder stuurbekrachtiging of zo iets, anti kern energie stickers erop, en de Duitse hippies kunnen de lelijke eenden massaal inruilen!
Begrijp best dat het verkoopt.
RS zegt
Wellicht krijgen we een Dacia F1 Team na volgend seizoen?
Kees zegt
Er is toch juist gezegd dat er helemaal niet gestopt wordt met de laguna. Dat waren valse berichten!?
Nick zegt
@ 9000cse
Tis maar wat je positief noemt. Heb documentaires gezien over de Duitse slooppremie (youtube) waar negenjarige Corsa’s, Lupo’s en ander zuinig grut wordt doorgedraaid….. Minder dan een ton op de teller.
Het feit dat het Dacia voor de wind gaat heeft dus een enorme zwarte decadente keerzijde.
Je hoeft ook niet per se een nieuw en zuinig model te kopen om voor de slooppremie in aanmerking tekomen. Een vieze Mercedes van acht jaar tegen een negenjarige Lupo inruilen is dus mogelijk, en het gebeurt.
Maar slaap lekker verder
9000cse zegt
@ Nick
Toch maar beter bij de les blijven de volgende keer. Om in Duitsland in aanmerking te komen voor de slooppremie moet je wel degelijk een nieuwe, zuinige auto kopen.
En waarom het feit, dat het Dacia voor de wind gaat DUS een enorme zwarte decadente keerzijde zou hebben, ontgaat me in het geheel. Probeer dat eens met redelijke argumenten te onderbouwen.
En wat mijn slaap betreft, hoef je je echt geen zorgen te maken. Daar is geen premie voor nodig.
Nick zegt
@ 9000cse
Kwestie van ff googlen en je leest dat ook tweedehands auto’s in aanmerking komen.
Verder is het erg fijn voor Dacia dat ze hun rommel dankzij deze subsidie kwijtkomen maar met de keerzijde bedoel ik dus de vernietiging van (merendeels zuinige) jonge auto’s. Een enorme verspilling van kapitaal en arbeid die slechts voor korte duur werkgelegenheid oplevert.
Werkgelegenheid voor met name buitenlandse fabrieken.
En om er nog even op terug te komen; De autobranche brengt haar slooppremie inderdaad naar de consument als een milieumaatregel….
Gezien je voorkeur voor Saab verkeer je waarschijnlijk reeds in de 3e leeftijd en mag ik u uw gebrek aan doortastendheid niet meer kwalijk nemen.
9000cse zegt
@ Nick
Je geeft wel erg veel van je persoonlijke kwaliteiten prijs:
– Vooroordelen t.a.v. bepaalde merken auto’s
– Vooroordelen t.a.v. het milieu
– Vooroordelen t.a.v. de mening van anderen
– Foute inschattingen t.a.v. anderen
Verder heb ik in het geheel geen voorkeur voor Saab en klopt je mening over de Duitse slooppremie helemaal niet.
En wat mijn doortastendheid betreft hoop ik voor je, dat je het ooit nog eens zo ver zult schoppen.
Nick zegt
@9000cse
Ik krijg alleen maar commentaar op details behalve op wat ik je probeer te verduidelijken.
Je bent stellig overtuigd dat je het bij het rechte eind hebt, terwijl je volgens mij nog niet de fut hebt om achter je geraniums vandaan te komen en het te verifiëren.
Je kon me ook meteen geloven aangezien ik in Duitsland werk.
Ik verdoe mijn tijd niet meer verder met een zelfingenomen en reeds behoorlijk ingesneeuwde forumopa.
DrDre zegt
En dan hebben ze het nog niet over de gebruikelijke groei van Dacia in hun thuis markt: Roemenië!
En ik zie hier ook al veel Sandero’s rijden, het is een heel mooie auto om te zien tussen alle dahatsjoe’s en suzuski’s (ben verkouden van het skieën)
Fred zegt
Er zijn toch een heleboel tevreden Dacia rijders inmiddels als ik dit een beetje volg: http://www.dacialoganmcv.nl/