Dankzij de lage prijs van de Dacia Duster Pick-up is het mogelijk om ‘m geel te wrappen en te voorzien van een gele spoiler. Hopelijk.
Een van de auto’s die ondergetekende zou willen bezetten is de Skoda Felicia Fun. Die auto was een bijzonder geval. Skoda was het sobere budget-merk van Volkswagen, dat op zijn beurt een sober middenklasse merk was. De Felicia Fun was dan ook nog eens de bedrijfswagenversie.
Skoda Felicia Fun
Tijdens een vergadering waarbij de directie waarschijnlijk een fles absint per persoon heeft weggetikt, werd het voorstel van de Felicia Fun bedacht én goedgekeurd. Het resultaat: een kleine pickup met gele wielen, spoiler en dikke bumpers. Hoe leuk en obscuur is dat?
Good News!
Maar ja, vind ze maar eens. Wat dat betreft is er Good News! De Dacia Duster Pick-up is hier! Dacia moest even op het idee gebracht worden voor deze versie. Zo’n twee jaar geleden was het de Roemeense carrossier Romturingia die een Duster pickup bouwde. In 2014 deden ze dat overigens ook op basis van de eerste Duster.
Dacia Duster Pick-up
Maar nu heeft Dacia een eigen Duster pick-up, gebaseerd op de nieuwe Duster. De ontwikkeling heeft Dacia samen gedaan met Romturingia. Leuk voor de initiatiefnemer dat ze betrokken worden bij het uiteindelijke productiemodel.
Laadbak
Dan de afmetingen van de laadbak vaqn de Dacia Duster Pick-up, toch de piece de resistance van het apparaat. De lengte is 1,65 meter, dus Danny DeVito en Roel van Velzen kunnen er languit in liggen. Het volume is 1.000 liter en het maximale gewicht is 500 kg, toch meer dan het dubbele van de GMC Syclone, de coolste pick-up ooit gebouwd.
Aandrijflijn Dacia Duster Pick-up
Qua aandrijflijn is er gekozen voor de meest serieuze optie door Dacia. Een stampende viercilinder turbodiesel die maar liefst 115 pk weet te mobiliseren. De vorige zin is uiteraard een tikkeltje overdreven, maar met name het koppel van het torretje is lekker: 260 Nm van 2.000 toeren. Deze krachten worden in alle gevallen middels een handgeschakelde zesbak overgracht op alle vier de wielen.
Uitvoering Dacia Duster Pick-up
Qua uitvoering is er verder ook niet veel te kiezen. Je kan namelijk kiezen uit een scala van, eh, één kleur: Glacier White. Qua uitrusting zit het nodige en onnodige erop: Hill Start Assist, Hill Descent Control, 16 inch lichtmetalen jetsers en vier airbags.
De prijs is van de Dacia Duster Pick-up is 22.546 euro inclusief BTW. In Roemenië. Er zijn nog geen exportplannen. Maar als deze er komen, zorg dan meteen voor gele lak, gele wielen en een gele spoiler.
boomhauwer zegt
Leuk ding eigenlijk
Edge zegt
Nee joh, geen niet ver-Feliciaficeren, motorblok van een Clio of Megane RS erin lepelen en er een soort mini/budget Syclone van maken.
Dutchdriftking zegt
Misschien wel de leukste auto op deze pagina van de afgelopen week. Ik wil hem!
misterds5 zegt
@dutchdriftking: vond ik ook. Reserveer er voor mij ook 1!
pindakoning zegt
Leuk ding! Ik vind Dacia wel een sympathiek merk
Jochempie zegt
Ik vind ‘m leuk! Er kunnen denk ik zeker drie of vier racefietsen achterin. Erg handig!
knapzuur zegt
“De lengte is 1,65 meter” kleine framemaat of zonder voorwiel?
breakingpoint zegt
En nu wil ik een GMC Syclone. Thanks…
Esprit_de_Flandre zegt
@knapzuur: Met de klep open…
Jochempie zegt
Zonder voorwiel natuurlijk, een beetje wielerliefhebber heeft een Seasucker om z’n fietsen op te schroeven. Maar inderdaad, ook een framemaat 51.
henkp1 zegt
Geinige wagen. En handig voor de ondernemers en vlijtige doe-het-zelvers. Laat maar komen!
henkp1 zegt
‘Laat maar komen’ schrijft ie.
Wat ik nou weleens zou willen weten: hoeveel extra kost het nou, aan geld, moeite en extra werk, om een bepaald type in een land erbij te voeren, voor de importeur.
In dit concrete voorbeeld: wat zou de Dacia importeur allemaal moeten doen om deze auto in Nederland te krijgen?
– prijzen uitrekenen
– website aanpassen
– eventueel foldertje maken en laten drukken
– aanmelden bij RDW (testen? Of hoeft dat niet ivm type goedkeuring op gewone Duster?)
Enz.?
fanboy zegt
@henkp1: Nou ja, het scheelt dat er een Europese typegoedkeuring is. Maar dan nog, je moet je dealers personeel instrueren over de auto. Onderhoudsbeschrijvingen maar ook boekjes bij de auto allemaal in de taal enzo. Gaat aardig wat werk in zitten.
lekbak zegt
@fanboy: het is gewoon een Duster en het is Dacia. Zelfs een premium merk neemt vaak niet eens de moeite om boekjes voor een speciale editie aan te passen. Ook alles wat met techniek te maken heeft kan je zo overnemen en elke verkoper die bekend is met Dacia is ook bekend met dit ding.
Dan blijft over het werk om het ding daadwerkelijk te verkopen. Website, folders, dat soort werk. En wellicht wat formaliteiten bij de rdw.
Erik zegt
Prijzen uitrekenen doet de overheid wel, die willen niets mis lopen qua inkomsten;
Website aanpassen, Dacia heeft in Europa identieke websites qua lay out — > dacia.nl, dacia.be, dacia.fr, dacia.de, dacia.pl, enz. Kwestie van taal aanpassen en gaan met de banaan.
Foldertje maken, gewoon de Duster folder en instructieboekje met enkele aanpassingen wat de laadbak betreft. Dashboard, motor, onderstel, allemaal identiek.
Esprit_de_Flandre zegt
@henkp1: Euhm… Heb je nu net jezelf bekritiseerd?
https://www.geestelijkgezondvlaanderen.be/schizofrenie
henkp1 zegt
“Een schizofreen is nooit alleen”
Toch mooi dat er ook mensen zijn die kritisch naar hun eigen kenne kijken?
henkp1 zegt
Dank voor de reacties hierboven. Als ik het goed zie, en dat dacht ik zelf ook al, dan zou het met de moeite en kosten nog wel meevallen om zo een model in de Nederlandse prijslijst te zetten. Maar goed, blijkbaar spelen er nog andere krachten.
breakingpoint zegt
En nu wil ik een GMC Syclone. Thanks…
cossiekiller zegt
Kan het je aanraden. Enkel het verbruik valt nogal tegen. En de plaats erin. En de mechaniek die vrij veel onderhoud vraagt.
Maar voor de rest… Laat je gaan!
pindakoning zegt
@cossiekiller: heb je er een gehad? Zal vet zijn geweest!
cossiekiller zegt
Ik heb de mijne enkele jaren geleden inderdaad verkocht. was nr 1649. (zijn de laatste cijfers van het chassisnr) Je vind er nog wel info van als je hem via Google zoekt. Rijdt nu rond in Madrid.
Zat rond de 380pk en 590Nm met lichte tuning.
lekbak zegt
Ik heb meer ervaring met absinth dan goed voor me is. Maar er is geen heftiger spul dan echte Tsjechische “moonshine”.
Een felicia fun, als je ze kunt vinden, is best wel betaalbaar. Dat heb ik tien keer liever dan dit.
toyotafortuner zegt
Erg leuk ding!
Esprit_de_Flandre zegt
Zie ik dat nu goed dat de laadbak van die eerste generatie een diepte van zowat nul heeft?