Ze konden de Dacia Bigster Concept helaas geen Dacia Yeti noemen.
Op dit moment lijkt het alsof er twee dingen goed verkopen: premium en ‘value-for-money’. Over premium hoeven we niet te veel te zeggen. Het gaat om mooie kwaliteit, een goede badge, statig design en een puike uitstraling. En als het kan wat technologische noviteiten. Merken als Audi, BMW en Mercedes-benz boeren enorm goed.
Value-for-money
Aan de andere kunt zien we de value-for-money merken. We zeggen even bewust geen ‘budget’. De tijden van echte budget-auto’s ligt alweer een tijdje achter ons. Denk aan de Zuid-Koreaanse merken, Skoda en ook Dacia. Heel veel auto voor een redelijke prijs. Daar zijn wij kennelijk wel voor te porren.
De merken kijken ook goed bij elkaar af. Dat blijkt wel met de Dacia Bigster Concept. Dit is een studie voor een nieuwe crossover. Het gaat niet om een opvolger van de Duster, maar om een extra model in de range. De Dacia Bigster moet, zoals de naam al een beetje doet vermoeden, erboven staan.
Dacia Bigster Concept
Als we kijken naar de afmetingen, dan is de Dacia Bigster Concept ietsje compacter dan de Skoda Kodiaq. De Bigster is 4,60 meter lang, 10 centimeter korter dan de enorme Skoda crossover. De basis van de Bigster is het CMF-B-platform. Daar staan enorm veel auto’s van de Renault-Nissan-alliantie op, zoals de Clio, Captur, Juke, Note, Sandero en Logan.
Dacia doet wat dat betreft ‘een Skoda’. Ze pakken het platform van een segment lager, verlengen de wielbasis om zo een grotere auto aan te kunnen bieden. Zo is (even als voorbeeld) de Skoda Scala opgebouwd uit B-segment componenten, maar biedt de auto de ruimte van een C-segmenter voor een prijs die er tussenin zit. Met de Bigster is dat niet anders.
Studiemodel (nog wel)
Zoals de naam van de Dacia Bigster Concept al sugereert is het een studiemodel. Het is de bedoeling dat de auto uitontwikkeld tot productiemodel. In grote lijnen zal het model overheen komen, minus alle leuke spannende details als de grille-verlichting, enorme wielen, aparte achterlichten en bizarre bumpers. Over de beschikbare motoren wordt nog met geen woord gerept.
We rekenen op diverse benzinemotoren, al dan niet met 48V-ondersteuning. Een Dacia Bigster met hybride of plug-in hybride lijkt bijna onontbeerlijk. Zeker niet aangezien moederbedrijf Renault de technische ‘e-tech’ techniek huis heeft. Wel weten we dat het een zevenzitter moet gaan worden.
Introductie Dacia Bigster
De Franse Roemenen nemen hun tijd voor de Dacia-crossover. De Bigster staat gepland voor 2025. Nog voordat de Bigster op de markt komt, staan er twee auto’s in het B-segment gepland voor 2022 en 2024.
Edge zegt
Ziet er wel heel erg funky en conceptachtig uit voor Dacia, maar een iets groter model dan de Duster zal het ongetwijfeld goed gaan doen als ze dezelfde typische Dacia prijs kunnen hanteren.
Het nieuwe logo vind ik wel wat minder. Het lijkt mij net even wat teveel op het logo van die gefaalde Detomaso revival van een tijdje geleden. Kijk en vergelijk: https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/de-tomaso-shows-new-logo-23391_1.jpg
w0ut zegt
Ziet er niet slecht uit voor een Dacia.
bernoulli zegt
Kun je straks naar de Lidl om Kipster eieren te halen met de Bigster.
Kan er niet zoveel mee, die concept-schetsen. Alles altijd even strak. En straks staat er uiteindelijk weer zo’n lullige budgetauto op te kleine wieltjes met halogeen- en gloeilampjes. Zijn die zwarte delen trouwens van verpakkingsmateriaal gemaakt?
RobTWo zegt
Gerecycled plastic, zo te zien.
Dutchdriftking zegt
Ziet er best stoer uit. Daar iedereen zo laaiend enthousiast is over de Ford Bronco gaan alle Cross-overs vanaf heden ook voorzien worden van een lekker vierkant design.
gregorius zegt
Typisch een auto, die als hij vies is, er nog best stoer uitziet. En dat is eigenlijk een goede ontwikkeling.
Maar verwacht niet dat er dit soort banden en wielen op gaat. Dat zullen max 18 inch worden, want die zijn de helft goedkoper dan 20/21 inch die hier op zullen zitten.
Robert zegt
Lang leve de led verlichting. Ontwerpers worden er steeds creatiever mee. Jammer alleen dat zo’n lichtbalk over de hele grille heen volgens mij geen typegoedkeuring gaat krijgen, want dit ziet er fraai uit.
Erik zegt
De Bigster, de spirituele opvolger van de Logan MCV en Lodgy, ruimte en 7-zitter in één model. Kijkend naar de huidige prijzen van de Duster/Lodgy zal dit in 2025 tussen de € 25.000,- en € 33.000,- gaan kosten. Dacia gaat hiermee de ‘kleine’ portemonnee de rug toekeren (basis Logan MCV € 13.000,- tot Logan MCV Stepway € 18.000,-).
mark383 zegt
Ik zie ook een vleugje Tesla Cybertruck. Grappig dat dat design dus al toch z’n invloed heeft op deze manier. Dit terwijl bijna iedereen ‘m heel lelijk vond (ik overigens niet).
gezondverstand zegt
Dacia design director op je CV lijkt me geen aanbeveling.
Als Dacia met dit soort video’s zijn image wil oppoetsen dan zal het budget er ook wel vanaf gaan.
Als dan de vormgeving niet minder onbehouwen en cheapo wordt zal dat de verkoop niet ten goede komen. Als je goedkoop wil rijden en niets om auto’s geeft koop je Dacia. Een andere reden kan ik niet bedenken.