De Jaguar E-Type behoort tot de meest begeerlijke klassiekers ooit. De Britten komen liefhebbers tegemoet met de zes ontbrekende Lightweights, gebouwd volgens de originele specificaties.
Dat Jaguar de Lightweights zou gaan maken, maakte de fabrikant in mei al bekend. Hoe-ie eruit gaat zien wisten we natuurlijk ook al, het is immers een E-Type. Toch blijft het speciaal om de eerste beelden van de ‘nieuwe’ E-Types te zien. Het blijft immers een indrukwekkende auto die ook na vijftig jaar nog niets aan schoonheid heeft ingeboet.
Mocht je het verhaal achter de terugkeer van de E-Type nog niet kennen: Jaguar startte in 1963 met het Special GT E-Type project. Dat had achttien lichtgewicht E-Types moeten opleveren, maar uiteindelijk rolden er slechts twaalf uit de fabriek. De zes overgebleven chassisnummers kregen dus nooit een bestemming. Dat gaat nu alsnog gebeuren, want Jaguar bouwt in dezelfde fabriek zes originele E-Type Lightweights.
Jaguar beschikt inmiddels over een prototype van de klassieker en zal die op 14 augustus laten zien op Pebble Beach. Dat klinkt inderdaad vreemd voor een auto die al meer dan vijftig jaar lang rond rijdt, maar er kwam blijkbaar nogal wat bij kijken om de E-Type opnieuw in productie te nemen.
Zeldzame E-Types doen al gauw een paar miljoen, als ze al verkocht worden. De zes eigenaren van de nieuwe bolides zullen er naar verwachting zo’n 1,2 miljoen euro voor moeten neerleggen. Een flinke smak geld, maar dan heb je ook wel iets unieks. Mocht je ‘m in de tussentijd alvast willen horen en zien, dan kan dat natuurlijk op Autojunk.nl.
Motor | Aluminium zescilinder met drysump smering |
Cilinderinhoud | 3,8 liter |
Vermogen | 340 pk @ 6.500 tpm |
Koppel | 380 Nm @ 4.500 tpm |
Transmissie | Handgeschakelde vierversnellingsbak, gesynchroniseerd |
swaffelaer zegt
Als Ferrari nou zoiets zou doen met de 250 GTO, wat zouden die dan moeten opleveren? Is wél een goede om die belachelijke klassieker-zeepbel eens door te prikken.
tupperware zegt
@swaffelaer:
Ik kon mij vaag iets herinneren over de homologatie van de GTO, iets met te weinig geproduceerde auto’s.
Dus heb ik de dode bomen archief er even bij gepakt en wat blijkt?
Ferrari zou nog 61 GTO’s moeten bouwen.
Destijds hadden ze er 100 moeten maken voor de homologatie voor de FIA groep 3. Het werden er uiteindelijk maar 39.
Lijkt mij een mooie melkkoe voor de heren uit Maranello..
desjonnies zegt
@tupperware:
Italianen en homologatie-aantallen…..
Vallen me nooit tegen die lui !
Maar ook Porsha heeft de kluit belazerd met de 917.
En Lancia, en Ford Opel en Renault en iedereen eigenlijk…
tupperware zegt
@desjonnies:
In die jaren zeker, als je de anekdotes leest hoe ze de Fia (Fisa in die tijd) om de tuin leidde.
Sommige van die verhalen zijn ronduit hilarisch.
Mensen als Wim Oude Werink schreven er zeer onderhoudende verhalen over.
Artikelen doorspekt met feiten, anekdotes en een diepgang die je op de digitale media zelden tegenkomt.
Wij oude knarren zijn bevoorrechte mensen..
swaffelaer zegt
@tupperware: Dank, ik kon me namelijk ook heel vaag zoiets herinneren. Zou inderdaad wel iets voor Ferrari zijn. Als die geldwolven iets extra’s kunnen binnenhalen, laten ze het niet na.
–
Lijkt me overigens wél briljant, gewoon met een gloednieuwe klassieker rondrijden. Ben benieuwd hoe dat stuurt, of er een wezenlijk evrschil is met een gerestaureerde.
tmenges zegt
Doen klassieke e-types echt een paar miljoen of is dat alleen de llightweight? Heb volgens mij vaak zat e-types zien staan van een rooitje of 30…. is óók wel genoeg voor zo’n ouwe oliezuipende lekbak maar ben benieuwd waar dat grote verschil dan inzit.
JordyS zegt
@tmenges: Dan gaat het inderdaad om de zeldzame modellen. Je kunt er ook ergens een uit een schuur trekken, dan zijn ze wat goedkoper: http://www.autoblog.nl/nieuws/jaguar-e-type-van-ex-bugatti-coureur-gevonden-67974
Hubert zegt
Wie wordt er nu voor de gek gehouden?
Omdat ze destijds 6 chassisnummers niet gebruikt hebben en nu alsnog de auto’s gaan bouwen, maken ze zeker nog geen klassiekers.
Dit zijn nieuwe auto’s volgens oude specs en zonder enige vorm van historie.
e1000bmw zegt
@Hubert: en er mag dan ook boor de volledige mep aan bpm en houderschapsbelasting over betaald worden…
desjonnies zegt
De E-type heeft historisch gezien nog geen deuk in een pakje boter geslagen in de racerij.
Ik ben gek op E-types, maar de C en D types, waarop de E-type is geïnspireerd, dat waren echte racers.
De E-type was een waanzinnig commercieel succes, waarvan de oude Enzo zei dat’ie het jammer vond dat deze wagen niet uit zijn stal was voortgekomen.
Maar om te racen was de 6-in lijn met bovenliggende dubbele klopstokken, eigenlijk al verouderd.
slkr170 zegt
1,2 miljoen?! dan koop ik wel een Eagle E-type speedster en een series 1 coupé.
stephane8200 zegt
@slkr170: die zijn historisch minder correct maar technisch wel meer up-to-date. Magistraal apparaat, die Eagle.
gash zegt
Gezien de huidige slechte en onberekenbare economische situatie beleggen mensen al jaren massaal in klassieke, zeldzame auto’s, met belachelijke prijsstijgingen als gevolg. Van mij mag die zeepbel inderdaad spatten. Dit gaat nergens meer over. (Sport-)auto’s zijn er om mee te knallen niet om in een garage weg te zetten.
mclarenf1lm zegt
In het Blackhawk museum staat trouwens een prachtig exemplaar samen met een C- en D-Type. Als iemand ooit in California is het zeker het bezoeken waard.
jack_abarth zegt
Wat heeft iedereen toch met de E-type. Ik vind het wel zo’n ontzettend lelijk geval, neus is volledig uit proportie. En wat @desjonnies al zegt, de E-type heeft nooit echt gepresteerd m.b.t. races.
406_v6 zegt
Ben benieuwd wat je hier in NL kwijt zou zijn aan BPM als je zo’n ding zou kunnen kopen. Die is tegenwoordig op basis van CO2 uitstoot, maar zie zo’n nieuwbouw E-type niet op de rollenbank komen om de CO2 uitstoot te bepalen.