
De kleinste, grote BMW is begonnen met boeven vangen.
Het had nogal wat voeten in de aarde. De politie besloot dat het tijd was om de afzichtelijke B-klassen te vervangen door nieuw spul. Zoals dat gaat in deze tijd moest er een crossover voor in de plaats komen. Na een aantal proeven koos de politie voor twee modellen: de BMW X1 en de Ford Kuga PHEV.
Inderdaad, de politie kiest voorlopig nog niet voor volledig elektrische auto’s. Daar komt aan het einde van dit jaar al verandering in. Er loopt een aanbesteding voor een elektrische patrouilleauto. Die keuze is gevallen op de Skoda Enyaq. Vanaf het laatste kwartaal van dit jaar moeten we ook de volledig elektrische politieauto kunnen spotten.
Politie-X1 in het wild
Dat spotten lukt wel al met de X1. We zagen hem al eens bovenop een vrachtwagen staan, maar is de BMW tijdens een dienst gezien. De vrienden achter de Instagram-pagina versopkenteken kwamen hoogst persoonlijk de BMW van de politie tegen. De dienstauto werd gespot in de gemeente Hardinxveld-Giessendam, vlakbij Dordrecht. Of je nu fan bent van deze Bimmer of niet: in uniform met zwarte nieren ziet ie er niet verkeerd uit.
Specs van de politie-X1
De kentekengegevens van de politie-BMW verraden dat dit een X1 sDrive18i is. Dat is de instapversie van de benzine-X1. Het vermogen is 136 pk, het maximale koppel bedraagt 230 Nm. Van 0-100 km/u duurt 9,2 seconden en de topsnelheid is 208 km/u. Eind vorig jaar verliet de crossover op de foto de fabriek. Aan het begin van dit jaar kwam ie naar Nederland en kreeg hij zijn gele platen.
In de configurator begint de prijs van deze BMW bij € 54.651,60. Volgens de gegevens is de catalogusprijs van de politie-X1 € 56.407 exclusief € 9.545 BPM. Da’s een stuk minder dan de nieuwe Mercedessen waar agenten mee aan het testen zijn.
Foto: Versopkenteken
136pk voor de politie…….niet best…
Als het goed is dan is het ea aangepast en zal de instapper vervangen worden door een motor sterker. Ik meen iets van 170 pk.
Nog steeds niet best
Het is maar wat je vergelijkingsbasis is.
Vergeleken met een Kever met 23 pk of zelfs een VW bus met dezelfde motor is dit een raket.
Rij zelf regelmatig met een Cadillac DTS V8 met ong 250 pk en eenzelfde type Mercedes met 136 pk. Maakt in praktische omstandigheden geen verschil.
Prachtige wagen van grootmacht BMW
Politie Nederland neemt eindelijk de juiste beslissing echt heel veel respect!
Ja nu is het nog makkelijker wegrijden
Ik denk niet dat dit de eerste officiëel in dienst gestelde BMW is. Volgens mij is dit nog eentje van de test serie waaruit bleek dat 136pk idd niet genoeg was en men dus uiteindelijk voor de 20i heeft gekozen bij de politie en wat dus tegelijkertijd betekent dat deze waarschijnlijk alleen in dienst is gesteld om agenten voorvast te laten wennen aan het gebruiksgemak van de nieuwe BMW’s de echte (juiste uitvoeringen) zullen later in dienst gesteld worden denk ik.
Niet helemaal waar. De 1e batch is de 136pk versie en gaan gewoon in omloop. Maar alles wat nu besteld word is de 170pk uitvoering.
9,2 seconden naar de 100. Denk dat de gemiddelde fatbike dat nog sneller doet.
Ik noem dat “van 0 naar 100 in twee dagen”
Wat een geld hè? Prima hoor dat de politie hier mee op pad gaat, maar als particulier moet je nog wel eventjes doorsparen. Of leasen natuurlijk.
Precies, of een Dongfeng Box.
Hahaha!
Die E-klasses staan voor meer dan het dubbele, het gaat helemaal nergens meer over
56k voor een auto met minder pk dan mijn ondertussen antieke Nissan en Kia. Mijn hemel wat een geld. Als ik zelf 56k voor een auto uitgeef wil ik wel minimaal 200pk oid.
Dat bestaat in Nederland niet meer na de BPM verdubbelaar voor benzineauto’s van Robo Jetten. Door inflatie is alles sowieso al kneiterduur, maar dan zit er ook nog 10K BPM op een klein turbotorretje met 136 pk.
Huidige kabinet draait het ook niet terug, dat moet gezegd worden.
Mazda 3 heeft 186pk voor rond de 40k. Dat komt in de buurt, voor de rest nog wat hybrides. Golfjes, Toyota’s, PSA 1.6jes. Ze zijn er wel, allemaal rond de 45k. Maar zonder PHEV systeem zijn ze er eigenlijk niet nee. Best wel sneu.
Politie betaalt de kale prijs
Joah, maar kaal is ‘ie 54
56K? Vergeet je de BPM d’r niet bij te tellen als je hem zelf zou aanschaffen. Maakt de politie niet uit, is toch van onze belasting centen
en ondertussen wij maar meer belasting betalen voor alles….
Tis nie normaal, ik betaal helemaal nergens meer voor
“Alles” is duur maar als je met wat minder genoegen neemt is het wel te doen…
Zoals bij leaseauto’s ook geldt, autokosten zijn aanschaf – restwaarde + gebruikskosten + onderhoud. Omdat BMW’s een hoge restwaarde hebben zijn ze relatief goedkoop te rijden.
Politieauto’s worden doorgaans afgeschreven naar een zeer lage restwaarde dus zijn alsnog relatief duur. Dat gezegd hebbende, niks mis met dure auto’s bij de Hermandad. Worden goed gebruikt en moeten aardig wat kunnen hebben.
En vergeet je niet de kosten van de schade die ze rijden? Politie voertuigen staan vaker bij het schadeherstel bedrijf dan dat ze rond rijden.
En wanneer je ze aanspreekt op hun hardrijden krijg je als antwoord “maar wij zijn ervoor getraind”. Waarschijnlijk krijgen zij een opleiding bij de Efteling in het sprookjes bos
Eerste serie politie X1 is de 18i en heeft idd 136pk. Men is inmiddels overgestapt naar bestellen van de 20i met 170pk. Overigens wordt de politie Ford Kuga niet de PHEV maar de HEV (welke in NL niet leverbaar is).
In moelijke economische tijden waar van iedereen verwacht word om te besparen had de Politie kunnen kiezen voor een Dacia. Voor de prijs van 1 X1 heb je 3 Dusters.
Voor hetzelfde geld (BPM betaald politie niet) hadden ze ook kunnen kiezen voor de Ford Mustang GT 5.0 V8.
454PK ipv 170PK. En met een Mustang mag de politie gezien worden als een macht en niet een koppel bejaarden
Ze hadden beter een veel sterkere en iets grotere auto kunnen kopen van b.v. 1-2 jaar oud met weinig km’s, dat scheelt vaak enorm in prijs en maakt op de totale gebruiksduur niet uit.
Met deze auto kun je veel andere auto’s niet bijhouden qua acceleratie (de vorige B-klasse was trouwens nog veel langzamer).