Zoals beloofd presenteert Volkswagen de superspeciale exclusieve gelimiteerde Golf R 333 Limited Edition, die inmiddels ook alweer uitverkocht is.
Als je een Golf R koopt sla je zo’n 80 mille stuk op een auto, terwijl je dat er eigenlijk niet aan afziet. Het is een gave bak, daar niet van, maar je valt niet enorm op tussen alle andere Golfjes. Voor degenen die wat meer exclusiviteit willen uitstralen lanceert Volkswagen nu de Golf R 333 Limited Edition.
Deze auto komt niet als een donderslag bij heldere hemel, want Volkswagen had ‘m begin deze maand al aangekondigd. Zoals de naam al doet vermoeden heeft deze special edition 333 pk. Dat is een hartstikke mooi cijfer, maar we moeten er meteen bij vermelden dat de reguliere Golf R óók 333 pk levert tegenwoordig. Deze Limited Edition is dus niet zo speciaal als je misschien denkt.
De lakkleur, Lime Yellow, is evenmin uniek, want die kun je ook gewoon op je huis-tuin-en-keuken-Golf krijgen. Het is wél uniek voor de Golf R, want die kun je normaalgesproken uitsluitend in zwart, zilver of blauw bestellen. Daarom is het verfrissend om eens een Golf R in een ander kleurtje te zien.
De Golf R 333 Limited Edition moet het verder hebben van zwarte striping op de zijkanten en een badge op het dashboard. Verder is het gewoon een dik aangeklede Golf R, met de Akrapovic-uitlaat en het R Performance-pakket. Dat laatste betekent dat de topsnelheid wordt verhoogd van 250 km/u naar 270 km/u.
De Golf R 333 Limited Edition wordt gebouwd in een oplage van 333 stuks. Of er daar ook een paar van richting Nederland komen is nog niet bekend. Mocht dat niet zo zijn, dan missen we er niet zo veel aan, eerlijk gezegd. Behalve een leuk kleurtje dan.
Volkswagen maakt een paar dagen later bekend dat de Golf R 333 ook alweer uitverkocht is. En hoe: het duurde slechts acht minuten na de orderboeken opengooien om ze gelijk weer dicht te klappen. Tel uit je winst!
vopo zegt
Toch kan ik me voorstellen dat als je meerdere echt dure auto’s in je garage hebt staan je dit voor erbij koopt. Al is het maar om je echt kostbare auto niet te parkeren in de stad of op de parkeerplaats van je lokale supermarkt.
kniesoor zegt
Exact ! Nou is een Golf R in een grote stad ook bepaald niet veilig voor de grijpgrage klauwen van het dievengilde, integendeel. Dus dan is een flinke stap lager – een 20 jaar ouwe 13-in-een-dozijn stationcar bijvoorbeeld – een safere keus.
tortuga zegt
Dat zou nog eens een top Autoblog vraag kunnen zijn! Welk koekedoosje zou jij kopen voor in de stad voor “erbij”
audirs3 zegt
Ik had vroeger een huisbaas die meer dan 100 pandjes had in de binnenstad van Leiden. Hij parkeerde dan altijd zijn Rolls Royce buiten het centrum en stapte dan in een Berlingo.
vandijkbv zegt
Haha dat de beste heer wiens Phantom Drophead Coupe later in beslag is genomen 😜
vbarchetta zegt
Grappig. Ik heb ook jaren in Leiden gewoond en gewerkt, en in die tijd deed Dhr. Verbaan juist het tegenovergestelde, destijds had hij een o.a. een zwarte Rolls Royce Corniche cabriolet en een Klassieke Rolls Royce Silver Cloud. Die auto’s parkeerde hij altijd overal op de stoep en op plekken waar je niet mocht staan. Zo stond ook z’n Ferrari 348 Spider (Altijd vies) vrijwel standaard op de stoep bij z’n toenmalige zaak Videoworld (bestaat al jaren niet meer).
Wellicht dat hij in de jaren erna, en vele problemen met gemeentebestuur Leiden en wellicht z’n toen nieuwe RR Phantom (op Spaans kenteken) zich anders is gaan gedragen, maar wel grappig feitje idd.
Die Phantom is later inderdaad in beslag genomen en geveild door de Domeinen.
PunicaOase zegt
Als je “echt dure auto’s” kan kopen maak je je niet zo zorgen om een deukje of krasje.. is wel te fixen.. je gaat in ieder geval zeker niet met zo’n sjonnie-bak als dit rijden lijkt me.. Daarom staan centra van grote steden ook gewoon vol met dikke/dure SUV’s, etc.
saxoke zegt
Eigenlijk onzin wat je schrijft. Ooit reed ik een 206GTi van pakweg 3500€ voor k m’n Cupra reed. Daar was ik net zo zuinig op terwijl die 206 eigenlijk gewoon met “klein geld” betaald was.
n0zem zegt
Na de briljante golf 7r heeft de 8 me nooit kunnen bekoren. Dit is de eerste die stiekem toch wel hebberig maakt
bietje zegt
Eens… ik rij een ’19 mk7.5 R en vind persoonlijk de 8, al helemaal van binnen, plastic fantastic 🤷🏻♂️ al laat ook de buitenkant mij niet warmlopen. De 8R is zonder twijfel de ‘betere’ auto als je de specs etc naast elkaar gaat leggen hoor, daar twijfel ik niet aan. Maar de looks… nah.
Wat ik ook nooit goed begrijp is dat er zo euforisch wordt gedaan over een tien/twintigtal extra pk’s tov een vorige versie. Poeh-poeh… Met een professionele aanpassing van de mapping (JD engineering bijv) à 700-1000 euro (afhankelijk van de wensen) ga je zonder extra hardware en reliability-issues veilig van 300 naar 365pk 🤷🏻♂️
En voor veel geld alleen maar een kek kleurtje om zo’n wagen nóg schreeuweriger te maken… ieder z’n ding denk ik. Zelf heb ik toch een voorkeur voor de iets meer sleeper-look.
maotje zegt
Ben het helemaal met je eens.
El-Loco zegt
Jammer dat het petjesimago exponentieel toeneemt met de jaren, beetje gelijk met de prijs.
kniesoor zegt
Stond een uurtje geleden naast een Golf R in de file, zo’n kleur blauw waar je ze wel vaker in ziet. Nog voordat ik naar de uitlaatmonden keek was dus al duidelijk wat voor type Golf het betrof. Nee, je ziet er de 80K misschien niet aan af, maar je hebt – althans in die kleur blauw – meteen in de gaten, dat het een byzondere versie is. Klinkt ook wel lekker als er een beetje gas mee gegeven wordt.
Ik zou voor dat geld liever een M240i hebben maar dat neemt niet weg, dat het best een leuk karretje is.
bietje zegt
…daarom is die van mij zwart… 😁
kniesoor zegt
Spelbreker !!! 😂
harrie zegt
De grote vraag is natuurlijk, laat ie scheetjes?
JanJansen zegt
Dit is zo’n briljante alleskunner.
Nergens het beste in, maar overal erg goed in.
kareljansen zegt
“Terwijl je dat er niet aan af ziet”. Wel eens over nagedacht dat dat voor sommige mensen precies een reden is om iets wel te kopen?
Robert zegt
Dus lime-yellow is gewoon leverbaar op elke lease Golf? Ik heb er werkelijk nog nooit een in het wild gezien met die kleur.
kniesoor zegt
Als ik de verhalen mag geloven, gaat de leasemaatschappij nooit toestemming geven voor zo’n kleur, omdat-ie daardoor aan het einde van de leaseperiode ‘onverkoopbaar’ zou zijn.
berlinetta zegt
Heb het wel eens zien, maar dat zal dan ook geen leasert zijn geweest.
Fruitcake zegt
Kek kleurtje
Roadster1976 zegt
Wat kost deze Golf? Neem aan meer dan die 80k?
erik911 zegt
Het is – en blijft – een VOLKSwagen.
saxoke zegt
Tja, eigenlijk wel. Met minstens 330pk is er niet veel anders te koop voor dat geld
kilum zegt
80K voor een Golf. Ik kan er nog steeds niet bij met mijn hoofd. En deze limited edition zal wel rond de 90K zijn. Misschien zelfs meer.
rensso zegt
Als die zo super speciaal is waar is dan die 6 cilinder? Dit is de zoveelste 2.0 vier cilinder uit voorgaande modellen
werf76 zegt
Ach ja, om snel weer terug te zien in discutabele wijken in grote steden met Duitse platen om de openbare weg te verontrusten met dat domme Mediteraans verkeersgedrag.
Aon zegt
Als ik miljardair zou zijn, dan zou ik mij anoniem verplaatsen. Een normale Golf is anoniem.
Michel-GR zegt
Blijft een golf R..niet echt origineel… staan er hier zoveel geparkeerd/ rijden er rond met volk erin waar je niet mee geassocieerd wilt worden.
Autokenner zegt
Mo uit de achterstandswijk kan weer van zijn spaargeld af