Pardoes op je beeldscherm: de nieuwe Tesla Model 3 Performance, nu te bestellen.
Gaat een standaard Tesla Model 3 je niet snel genoeg? Dan is er goed nieuws: het nieuwe topmodel van de Tesla Model 3 genaamd Performance is hier. Die zat er natuurlijk al een tijdje aan te komen en de specs lagen ook al op straat, maar nu is bevestiging vanuit Tesla zelf.
Tesla Model 3 Performance
Om maar gelijk even met de deur in huis te vallen: Tesla doet niet echt aan persberichten, alleen aankondigingen op X waarna je de auto direct kan bestellen en configureren. Sneller dan je X Æ A-12 kan zeggen, net als de Model 3 Performance zelf. De specs en prijzen zijn officieel, dus we nemen je mee.
Cijfers
Wel spreken de Nederlandse configurator en de Amerikaanse aankondiging op de website elkaar een beetje tegen. De versie die je nu kan configureren heeft volgens de configurator 462 pk, een sprinttijd van 0-100 in 3,1 seconden en een topsnelheid van 262 km/u. De Amerikaanse website heeft het over 510 bhp (517 pk) en 2,9 seconden naar de 100. Wat blijkt: er zijn twee versies, eentje gebouwd in China en eentje in de VS. De specs verschillen tussen deze twee regio’s en Nederland (of Europa) heeft besloten dat wij de Chinese versie krijgen. Wij moeten het dus doen met 462 pk en 3,1 seconden naar de 100. Nog steeds flink, dus het zal goedkomen.
Onderstel
Los van dat even wat algemene zaken: hij heet dus Performance, en niet Plaid zoals de Model S. Wel krijg je net als bij de Plaid een badge achterop die de warp speed representeert. Dit keert ook nog eens terug in de stoelen, wat trouwens steviger gebolsterde sportstoelen zijn.
Er is ook een nieuwe Track Mode, V3 welteverstaan. Hét hulpmiddel voor je Performance op het circuit. Tesla heeft het onderstel zo aangepast dat je middels allemaal grafiekjes je performance-data goed kan uitlezen, en ook gedeeltelijk zelf kan spelen met de balans in Track Mode. Op het gebied van hardware is het ook verbeterd: zaken als sportievere dempers en stabilisatorstangen en enorme sportremmen zijn bedoeld om het zaakje onder controle te houden.
Bereik
Bij de Performance-versie eigenlijk irrelevant, maar toch willen we hem even benoemen: de Tesla Model 3 Performance heeft 528 km rijbereik volgens de WLTP-cyclus. Daarmee kom je 15 kilometer verder dan de standaard RWD, maar een heuse 101 kilometer minder ver dan de Long Range AWD. Dezelfde balans als bij de meeste modellen van Tesla: de Performance-modellen zijn minder gericht op rijbereik en vice versa.
Uiterlijk
Om de vorige Tesla Model 3 Performance te onderscheiden van de ‘slome’ versies, moest je goed zoeken. Ergens wel leuk, dan is het spelletje ‘leaserijdert of kruisraket’ bij een stoplichtsprint voor je opponent veel spannender. Bij de nieuwe Tesla Model 3 Performance niet. Het is vrij snel duidelijk dat dit de sportversie is. Voor is de lip opnieuw getekend en zijn een soort kieuwen aangebracht aan de zijden van de bumper. Achter valt de enorme lipspoiler op en is de diffusor ook anders dan de niet-Performance. Ook de velgen zijn uniek voor de Performance en ook de enige keuze.
Prijs
En de prijs van al dat moois? 56.990 euro. Dat klinkt als weinig voor de performance van de Tesla Model 3 Performance, maar de normale Model 3 wordt natuurlijk ook steeds goedkoper. Uiteraard even alle cijfertjes op een rij per versie:
Model 3 RWD | Model 3 LR AWD | Model 3 Performance | |
---|---|---|---|
Vermogen | 283 pk | 498 pk | 462 pk |
Sprinttijd | 6,1 seconden | 4,4 seconden | 3,1 seconden |
Actieradius | 513 km | 629 km | 528 km |
Prijs | 41.990 euro | 49.990 euro | 56.990 euro |
Je kan de Tesla Model 3 Performance nu bestellen, dan is ‘ie er naar verwachting zo rond juni 2024.
JelmerS zegt
serieus wat specialer geworden dan de eerste, maar nog geen reden om de huidige erop in te ruilen.
sanderkomnogeensergens zegt
Mijn buurman heeft hem al en de buurman daarnaast en de buurman aan de andere kant. En de overburen, mijn broer, tante en zwarte piet. Pfff allemans auto.
MarcoM zegt
De Opel Kadett van 2024.
tommycooker zegt
Mijn buurman heeft geen Tesla, overburen ook niet, schuin tegenover ook niet. Broers, ooms en tantes ook niet. Rijden allemaal BMW ix3, XC40, PHEV’s van allerlei merken en benzine hybrides. Worden er nog wel Tesla’s verkocht?
Trojan zegt
Goed verhaal, want waarom zou je naar verkoopcijfers kijken toch?
lekkerlinksrijden zegt
dus de “gewone” is nu met aftrek subsidie onder de 40k, krijg je een best wel ruime sedan met zeker 400km range en in 6 seconden naar de 100. Ik kan geen concurrenten bedenken die ook maar in de buurt van de model 3 komen
christian85 zegt
Half jaartje wachten en het scheelt je weer vijf ruggen op een nieuwe
burgy73 zegt
Het is 510 pk en een 0-60 tijd van 2,9 volgens Tesla. Dat is bij Tesla meestal met 1 foot roll out dus om op 0-100 km/h te komen moet je er 0,3 a 0,4 sec bij optellen.
kareljansen zegt
Dat je met 19pk extra 1.5 seconden van de 0-100 tijd afhaalt klinkt inderdaad niet heel logisch
banderas zegt
Ziet er gewoon goed uit (tig keer beter dan de vorige) en rijdt ook nog eens goed. En prijs best priem.
camber24 zegt
Kan het maar moeilijk volgen. 19pk extra tov de LR, en toch 1,5 seconden sneller naar de honderd. Vaag. Anyway. Weinig verrassende specs. Twee, drie jaar geleden had BMW al de i4 M50. Nog steeds in zowat alle opzichten de veel betere auto (behalve qua aanschafprijs dan).
Paul58 zegt
4 jaar geleden had de de Porsche taycan turbo S al betere prestaties dan de i4 M50. In alle opzichten de betere auto (behalve de aanschafprijs dan). Beetje onzinnige vergelijking. En puur gebaseerd op vermogen en acceleratie of wat bedoel je eigenlijk met weinig verassende specs? Beoordeel de auto gewoon zoals die is. Ik vind het in ieder geval (zeker voor een EV) een hele gave auto. De punten die ik echt slecht vind aan de oude model 3 zijn precies verbeterd. Geen rammel interieur en mooie sportstoelen en een veeeeel verfijnder onderstelsel. Ohja en super stil van binnen. Als ik in de markt was voor een snelle EV had ik het wel geweten.
tortuga zegt
Motoren afgesteld op performance ipv efficiëntie.
gdjnl zegt
Zou mooi zijn als je de extra motoren ook kan uitschakelen/loskoppelen en dan wel de 600km haalt in eco zoals de LR
j05b zegt
Dat kan met de tools van enhanced performance.
Dan maak je er gewoon een rwd van en kan je volop driften als je zou willen.
Trojan zegt
Als aanschafprijs zogenaamd niet telt: een Taycan is een nog betere auto. Overigens is de i4 M50 ook op gebied van gewicht en efficiency “mwah” omdat het een ge-elektrificeerde ICE is. Hij wint eigenlijk alleen maar op luxe/interieur (maarja, dat mag ook wel voor die prijs). Vanaf de ‘Neue Klasse’ wordt BMW sinds de i3 eindelijk weer eens interessant op EV-gebied.
banderas zegt
https://www.youtube.com/watch?v=52O3cYsyZMo
bmw335d zegt
En dan nu de prijs: €56.990! Of volgende week €52.990 of over een maand €49.990….bij Tesla weet je ‘t maar nooit. Zuur alleen wanneer je ‘m besteld en hij in de levertijd goedkoper wordt en je geen centen terug krijgt van ome Musk.
Foramen zegt
Dan annuleer je ‘m, kost het je je 500 euro deposit en bestel je opnieuw.
j05b zegt
Vorige keer bestelde ik een Tesla en tijdens het wachten zakte de prijs. De aanschafprijs was gewoon aangepast zonder dat ik er om moest vragen.
jessepinkman zegt
Ik heb eigenlijk totaal niks met Tesla, maar deze performance maakt om een of andere reden wel hebberig.. ben niet in de markt voor een nieuwe auto, anders zou ik ‘m overwegen. Al zou het dan uiteindelijk waarschijnlijk toch een i4 m50 worden.
minimoke1984 zegt
Die I4m50 is inderdaad de concurrent van van de model 3 perf. Alleen.. 50% duurder, range hetzelfde maar accu +10kwh groter. Dus efficiency 10-20% minder.. maar ja keuzes. Denk wel als je de BMW aankleed dat je op bijna 100k gaat uitkomen en bij tesla als je alle opties neemt op 60-65k zit.. Daarnaast is de BMW 0-100 3.9 VS 2.9 voor de Tesla en de Top begrenst op 225 VS 262. Wel benieuwd naar “ring” tijd van beide autos
ty5500 zegt
De i4 m50 is echt wel zwaar en zou ook zo aanvoelen. Om dezelfde reden kunnen veel reviewers de iets lichtere 40 beter pruimen. Maar die is natuurlijk helemaal geen vergelijk.
alpina007 zegt
€96k met alles opties en 3,5 0-100 (met dragy en versleten cup 2 banden)
b00st zegt
Kleurtje kost je 1300 of 2000 EUR. Geen andere opties buiten EAP of FSD, maar kan je evengoed later toevoegen. Een blauwe komt op 58k, incl afleverkosten in BE. Mooie prijs voor +500pk!
007 zegt
Amerikaanse stroom heeft een hoger octaangetal, vandaar het hogere vermogen aldaar.
okdoei zegt
Nerdreactie:
Hoger octaangehalte zorgt niet voor meer vermogen. Octaangehalte zegt iets over de zelfontbranding van brandstof onder druk. Hoe hoger dat getal hoe meer druk de brandstof kan hebben voordat deze uit zichzelf ontbrandt (wat je niet wil in een motor).
Door een hoger octaangehalte kun je met een hogere compressie rijden (dus meer druk) en die hogere compressie zorgt, bij juiste afstelling van je lucht/brandstof ratio, wél voor meer vermogen.
Maar verder leuk grapje hoor.
007 zegt
Jij maakt mijn grapje nog leuker: het is octaanGETAL.
Elja zegt
Ziet er goed uit, Besteld.
Mooie vervanger van mijn 5 jaar oude Model 3 Long Range. :)
Visje66 zegt
Ik ben benieuwd welke versie er nou naar NL komt want Tesla Nederland zegt de 460pk versie, niet de 510pk.
De 510pk heeft een andere batterij aan boord als de 460pk variant. (Amerika vs China)
Had meer gehoopt van deze nieuwe Performance. Geruchten waren 600+ maar die 460pk zou toch wel wat tegenvallen.
mc96 zegt
Het design van de Model 3 spreekt me nog steeds niet aan. Maar ik vind deze subtiele aanpassingen tov de normale Model 3 wel erg geslaagd. Ook knap hoe ze het model met kleine aanpassingen “fris” houden. Acceleratiecijfers zijn ongelofelijk. Maar ik merk bij me zelf dat dat uiteindelijk niet zo belangrijk is als het rijgevoel dat een auto je geeft. Ben zelf inmiddels van een iX3 terug gegaan naar een langzamere 420i. Alhoewel dat ook geen overdreven lichte auto is, stuurt het zo veel lichtvoetiger.
Dutchdriftking zegt
Het exterieur is fraai in deze kleur en met de betere stace en dikkere bumpers. Chromen lijsten en zilveren wielen zouden hem afmaken. Het interieur is beter dan de 2019 modellen, maar nog geen Europees premium niveau natuurlijk. Voor wat het kost heb je een bizar capabele auto. Nu nog een station.
Allison Burgers zegt
Raar maar waar. Een EV is om relaxt mee te cruisen, niet om mee te racen. Dan is een ICE veel leuker, ook al komt die qua specs niet in de buurt.
Mooi pakket, deze Performance, maar uiteindelijk sluit je gewoon met 100 aan op de A2 achter een rijtje witte instapmodellen.
civicfk3 zegt
Geen zwarte hemel, geen sper diff, geen speciaal stuur met rij-modi knopjes, geen bredere heupen/wielkasten zoals de concurrenten dat wel hebben. Jammer, maar het ruige randje mist. Zet hem naast een gewone Model 3 en van de zijkant zie je geen verschil.
Mocha Joe zegt
Het blijft gaaf dat je voor zo weinig geld zo’n snelle en goed sturende auto kunt kopen. De meerwaarde van een BMW M3 die haast het dubbele kost is m.i. echt beperkt. Een BMW M3 die trouwens net zoveel weegt als deze Tesla.