Lamborghini neemt afscheid van de V10 met de Super Trofeo Jota.
We gaan ‘m zeker missen, de V10. Een aantal van de best klinkende auto’s ooit hadden een tiencilinder. We noemen de Carrera GT, de Lexus LFA en de E60 M5. En de Lamborghini Huracán mag er natuurlijk ook zijn. Helaas is nu het moment aangebroken om afscheid te nemen van de V10.
Dit moment leek al veel eerder daar te zijn, want we schreven in mei vorig jaar al dat de Huracán uitverkocht was. Lamborghini kon het echter niet laten om nog één laatste versie uit te brengen van de Huracán. Vandaag presenteren ze de Huracán STJ. Dit is echt de allerlaatste.
Hoewel de STJ een andere naam heeft, is het feitelijk gewoon een special edition op basis van de Huracán STO. De STJ heeft namelijk dezelfde aerodynamische aanpassingen als de STO, en stuurt eveneens 640 pk naar de achterwielen. Oftewel, het is gewoon een STO.
Er zijn wel een paar subtiele aanpassingen: er zijn twee ‘canards’ toegevoegd aan de zijkant van de neus en de hoek van de spoiler is aangepast. Verder is de STJ voorzien van verstelbare schokdempers uit de racerij en speciale Bridgestone Potenza Race-banden. Dat was het.
De Huracán STJ is nog het makkelijkst te herkennen aan de livery. Je kunt daarbij kiezen uit twee uitvoeringen: Blu Eliadi met een zwart dak en rode en witte accenten (zoals op de foto’s) of dezelfde uitvoering, maar dan met Grigio Telesto als basiskleur.
Lamborghini bouwt van dit uitzwaaimodel slechts tien exemplaren, die ongetwijfeld al lang uitverkocht zijn. Ten op zichte van de STO voegt deze auto heel weinig toe, maar je kunt wél zeggen dat je de laatste Lambo met V10 hebt. Sterker nog: waarschijnlijk is dit überhaupt de laatste auto met V10…
En de opvolger van de Huracán, wat voor motor gaat die dan krijgen? De Temerario – zoals ‘ie naar verluidt gaat heten – wordt hoogstwaarschijnlijk een V8 hybride. Ook leuk, maar het is geen V10.
potver7 zegt
Het is veel beter voor ’t milieu als ze dit soort auto’s met V10 bouwen in plaats van met elektromotor en een veel te dikke accu. Ze eindigen toch allemaal in een museum of schuur, dus evengoed nul uitstoot.
Jens_Roadster zegt
Stomme elektrisch gedoe.
shicomm zegt
Eeuwig zonde…
Zou het dan echt niet haalbaar zijn geweest om met een turbo setup de uitstootnorm te halen ?
Stefje zegt
Het is een ruimte en platform systeem. De V8-Hybrid kunnen ze gewoon uit de schappen trekken en past direct. Een V10 phev zou veel moeilijker zijn.
Joris24 zegt
Kunnen autofabrikanten hun uitstoot dat boven de norm ligt niet greenwashen door certificaten te kopen? Dat is hoe Tesla uiteindelijk ook kapitalen verdiend heeft. Zal wat kosten, maar dan kun je toch nog mooie V10’s blijven bouwen.
Van de andere kant, een dikke V8, eventueel geblazen, hoeft qua prestaties en geluid ook niet onder te doen voor een wat oudere V10. Maarja, hoe ver ga je in die gedachte. Een TFG van Koeningsegg laat zien wat er mogelijk is…