De Bugatti Chiron l’Ultime is de 500ste en tevens laatste Chiron.
We wachten met spanning op de opvolger van de Chiron, maar eerst moet er nog even afscheid genomen worden van de Chiron. Het wachten was op een allerlaatste speciale uitvoering. Nu is het dan zover: dit is de Bugatti Chiron Super Sport Lul… eh… l’Ultime.
Volgens Bugatti is deze laatste Chiron een eerbetoon aan de allereerste Chiron die de wereld te zien kreeg. Dat was de auto die in 2016 op Genève stond. Die was uitgevoerd in two-tone met twee kleuren blauw. Diezelfde kleuren komen dus terug op de l’Ultime, maar dan met een kleurovergang.
Als je goed kijkt staat er ook nog het een en ander geschreven op de auto. Op de zijkanten en de onderkant van de spoiler staat het getal 500, want zoveel exemplaren zijn er gebouwd. Op de deuren staan de namen van allerlei plekken die belangrijk zijn geweest voor de Chiron. Nederland is ook vertegenwoordigd, al staat Leusden wat misplaatst tussen prestigieuze namen als Monaco en Le Mans.
Nog een uniek detail is de grille. In plaats van een honigraatpatroon heeft het gaas in de grille horizontale en verticale lijnen, net als de vooroorlogse Bugatti’s. Het blauwe thema wordt ook doorgezet in het interieur. Op de stoelen en de hoofdsteunen wordt je er nog eens aan herinnerd dat dit echt nummertje 500 is.
De laatste Chiron is een Super Sport, zoals de Bugatti-kenners al gezien hadden aan de longtail. De Super Sport is de auto die de magische 300 mph (490 km/u)-grens doorbrak. Dit is echter niet de Super Sport 300+, maar de normale Super Sport. Die is begrensd op slechts 440 km/u, wat natuurlijk een beetje mager is als je lekker wil stampen op de Autobahn.
Met de l’Ultime komt er niet alleen een einde aan het Chiron-tijdperk, maar ook aan het W16-tijdperk. Gelukkig krijgt de Chiron een waardige opvolger, met een V16 in plaats van een W16. Die krijgen we als het goed is in juni te zien.
Dutchdriftking zegt
Hij is tof hoor, maar doe mij maar gewoon het origineel, dan maar wat minder hard als de langstaart. Het is gewoon veel mooier.
speedy1123 zegt
De plaatsnamen zijn de steden waar de dealers van Bugatti gevestigd zijn. Daarom staat er ook Leusden en niet Rotterdam (Perridon).
machielvdd zegt
Ja verrek, Leusden helemaal over het hoofd gezien. Eigenlijk zou er alsnog Rotterdam moeten staan, want de dealer is inmiddels verhuisd. Het zijn sowieso niet alleen dealers, want Bugatti heeft geen dealer bij de Nürburgring of Le Mans.
verdebosco zegt
Bugatti is nog steeds louter voor de Doms Verridoms onder ons. Ze weten de geschiedenis niet op te pikken. En dan blijft over een hele snelle luxe bak met een wat merkwaardig uiterlijk voor een torenhoge prijs.
mashell zegt
Lelijke wagen met Ferengi oren. Ik snap dat Bugatti een heel ander uiterlijk moest om de Veyron verwantschap te verbergen (doen Koenigsegg en Pagani ook, telkens een grondige facelift met een nieuwe naam) maar dit was zo niet fraai.
Ik ga deze niet missen maar ik wens meneer Peridon sterkte in het omgaan met dit verlies.