Met 18 pk en 20 Nm extra ten opzichte van de ‘gewone’ OPC. God is in the details?
Natuurlijk. Want Opel heeft de OPC immers net opgefrist, waarbij het vermogen gelijk bleef. Om dan met een special edition met enkel een beetje extra vermogen op de proppen te komen zou niet gepikt worden door degenen die net hun nieuwe OPC hebben aangeschaft. Dus gaan de wijzigingen wat verder.
De Nürburgring Edition (NE) wordt gelimiteerd op 500 stuks. Naast 210 pk en 250 Nm (280 bij overboost) aan koppel krijgt de koper ook een mechanisch sperdifferentieel, een speciaal Brembo-remsysteem op de voorwielen, met opgewaardeerde remvoeringen. Bovendien ligt de NE lager op de weg dan de standaard Opels (20 mm voor, 15 mm achter) en hangen er Bilstein-veren en -dempers onder. Naast deze meer performance-georienteerde onderdelen werden ook het ABS, TC en ESC getweaked.
Onder de NE hangt een sportuitlaat met lagere tegendruk, en de wagen is geoptimaliseerd voor extra-premium benzine, met een octaangetal van 100 (moet je hier nog steeds voor naar Duitsland?). Van de 0-100 tijd zijn vier tienden afgesnoept, deze is nu in 6,8 seconden gepiept, en de topsnelheid neemt met 5 km/u toe naar 230. Het tussensprintje van 80 tot 120 km/u in de vijfde versnelling is in 6,2 seconden gepiept, geen slechte waarde!
Opel stopt verder legio details in de NE om hem van de OPC te onderscheiden: speciale 18-inch lichtmetalo’s, een spoilerlip aan de voorkant, geen grote driehoek achterin, maar twee uitlaatpijpjes, en B-stijlen die zijn voorzien van Nürburgring-logo’s. Ook binnenin kom je om in de Nürburgring-logo’s, en het stuurwiel heeft een zwart lakbeurtje gekregen. Of het gewicht ook gereduceerd is, is nog onduidelijk. Met net dit beetje extra positioneert deze OPC zich nog agressiever ten opzichte van de Clio RS, alleen ik vrees dat hij het op prijs wel zal gaan verliezen. De OPC is 1.000 euro goedkoper dan de RS, maar deze NE zal daar, met alle dure gadgets, waarschijnlijk fors overheen gaan.
Het wachten is nu op het eerste officiële rondje Ring. Hoeveel seconden zou Manuel Reuter van de 8:48 kunnen af knabbelen? De Corsa is niet de eerste Nürburgring Edition: eerder kwam Opel al met een soortgelijke Astra op de proppen. Hot hatch-liefhebbers kunnen de extra rappe Corsa na de zomer bestellen.
UPDATE 20-07 – Precies 3 maanden later hebben we een prijs: 29.995 euro. Da’s 2 kop meer dan de ‘gewone’ OPC, en gezien alle extra goodies valt ons dat eigenlijk 100% mee. Wel snel bestellen, want er gaan er slechts 500 van over de toonbank.
Stopwearingpants zegt
Wat een mooi en vooral cool ding
kowalsk zegt
Voorbij de fout-grens als je t mij vraagt…
Megakix zegt
@kowalsk: yep…nét iets erover….
Een_niet_sjonnie_BMWrijder zegt
Ik vind die c-stijl echt niet mooi bij dit model corsa, ik zou veel sneller voor fiesta, clio, polo gaan dan voor deze corsa.
SimonMc zegt
Pfff…Rij er nog steeds rondjes rond hoor :p
Burdy zegt
Zou niet mijn keus zijn, maar zou het niet erg vinden om er in rond te moeten rijden.
Stino zegt
ziet er lekker sjonnie uit, gaat goed verkopen!
bosje zegt
Wouw, best een geinig ding zeg! Strakke vorm, alles klopt gewoon…
barney zegt
Hoe dik het er ook uit ziet, het blijft een boel geld voor deze klasse. Er van uitgaande dat de prijs toch zeker de 30.000 wel zal aantikken. Ik begrijp dan ook niet waarom elk merk dit soort speciale, gepeperde racemonstertjes ontwikkeld. Zie ze namelijk zeer zelden rijden.
BJ zegt
@barney:
Tsja… ik vind het zelf ook wel leuk als je een rete snelle hothatch hebt dat die zich nog enigszins kan onderscheiden van de massa en een beetje exclusief blijft. En als je het geld ervoor hebt en je geen grotere auto wilt, maar wel een snellere… Dan is dit een lekker exclusief scheurijzer.
Lucb zegt
@barney: Ik zie ze regelmatig rijden de laatste tijd.
Zijn echt leuke wagens om te zien. Deze ziet er nog beter uit, zou er wel in gezien willen worden.
Laue zegt
@barney:
Exclusief en alleen voor de liefhebbers.
nielsvanderweiden zegt
Hoezo ‘slechts’ 500 stuks? Ik denk dat het op de totale Corsa OPC-verkoop nog best een heel beetje is, of is Nederland uniek in de extreem lage Corsa OPC-dichtheid?
sir_smokalot zegt
@nielsvanderweiden: Ze hebben van de opc meer dan 13.000 verkocht De Nederlandse markt is niet zo heel groot, maar de Duitse en Engelse markt trekken de verkopen aardig op.
BJ zegt
Hebbeding hoor, ziet er gaaf uit zonder over de top te zijn (hoewel dat wel een kwestie van smaak zal zijn) en technisch heel dik voormekaaar…
Supra1981 zegt
De Corsa OPC Stuurt heerlijk strak en je kan er lekker mee gooien en smijten. Zou de evrschillen met de NE wel eens willen ervaren.
Nico94 zegt
Zeker een vet autootje!
kets zegt
ziet er wel geinig uit
leon95 zegt
oeh! nice, concurent voor twingo & clio rs
Freewarefreak zegt
@leon95: Mooi bommetje. Dit vraagt om een vergelijkingstest met die twee door jou genoemde exemplaren.
mrbones zegt
Lekker bommetje!
phaedros zegt
Ziet er goed uit en presteert volgens mij ook nog eens prima. Lekker ding dus!
quincy zegt
-=edit: check!=-
Ik heb het origineel tijdens het Opel Performance Center weekend gereden en het is echt een heerlijk gooi en smijt wagentje! Deze zal daar misschien nog wel schepje bovenop doen…
sir_smokalot zegt
UPDATE: we hebben een prijs: 29.995 euro.