Pats! Zoals voorspeld & verwacht heeft Honda’s favoriete veredelaar een CR-Z naar een hoger plan getild. Maak kennis met de 200 pk sterke CR-Z Mugen Euro.
Standaard is de CR-Z eigenlijk niet meer dan een muesli-coupé met 124 pk. Niets om je voor te schamen qua meekomen-met-het-verkeer-prestaties, maar er blijft altijd een groep Hondafielen die op meer vermogen zit te wachten. Die willen gewoon een waardige opvolger van de Civic Type R. Voor die groep biedt de Europese afdeling van Mugen uitkomst, gevestigd in het Britse Northampton. Zij zullen op het Goodwood Festival of Speed deze one of van Honda onthullen, maar later gaat hij ook in ‘productie’.
Voor Mugen is dit waarschijnlijk de eerste keer dat ze een hybride op de pijnbank leggen en de opdracht krijgen om er meer vermogen uit te slepen. Dit doen ze door een compressor op dat 1.5-liter VTEC-blokje te zetten. Ze beloven ons dat de CR-Z hierdoor 200 pk, 245 Nm krijgt en de 0-100 sprinttijd te vergelijken is met die van de Civic Type R, wat betekent dat deze Jap in 6.6 tellen de acceleratieklus kan klaren.
Verder staat deze CR-Z dichter bij de grond en zijn er sportdempers en andere remmen gemonteerd. Ook het totaalgewicht wordt ‘getuned’. Dankzij deuren en een motorkap van koolstofvezel en een setje lichtmetaal dat -letterlijk- lichter is dan reguliere CR-Z-wielen is deze Mugen-variant in totaal 50 kg minder zwaar. Nu is het afwachten wanneer Mugen de productieversie aankondigt en er een prijskaartje aanhangt.
UPDATE – Video HIER
jack_abarth zegt
“Hondafielen die op meer vermogen zit te wachten. Die willen gewoon een waardige opvolger van de Civic Type R.”
Civic CRX zul je bedoelen denk ik zomaar…
eMbe zegt
WTF @ driehoekige uitlaat?
bpc zegt
@eMbe: vectra opc had die toch ook
@Simpsen: dan hadden ze wel wat meer bespaard :p
Simpson zegt
50 kg lichter? hebben ze de elektromotor en batterijen ook verwijderd?
Laue zegt
@Simpson:
Uit de wiki:
“Lezen is het opnemen en verwerken van geschreven of gedrukte woorden. Men spreekt ook wel van lexicale verwerking. Bij lezen moeten zowel individuele woorden worden herkend als het zinsverband worden begrepen”
dawwg zegt
@Laue: Ja, er staat “Hybride” in het artikel, poeh poeh. Aan de andere kant: een 200pk muesli-grasmaaier is al stukken beter dan 124pk :)
Svensson zegt
Alleen rechtsgestuurd voor Groot-Brittannië of ook voor de rest van Europa?
En hoeveel vermogen levert de elektromotor?
Lan_Evo zegt
Hmm zal wel mooie koppelcurve hebben met die elektromotor en supercharger in ieder geval. Design ben ik nog niet helemaal over uit, een ander kleurtje zou beter staan i.c.m. met die bronzen velgen denk ik. En die spoiler eraf bitte, functioneel of niet.
RazorHead zegt
Hmm, zag liever een lekker atmosferisch blokje hierin liggen met veel pk’s, zoals de echte Type R’s..
ook heb ik liever de originele CRX dan dit, lichter, stuurt lekker, lekker atmosferisch blokje,…
baasbas zegt
Hahaha koop bij ons een nieuwe auto en wij laten hem lijken op een afgetrapte sjonny-hok van 15 jaar oud. Nou, kan niet wachten om mijn geld daarheen te brengen zeg..
gregorius zegt
@baasbas: hulde: perfect samen gevat!
chillired zegt
Ik dacht even dat het een afbeelding uit de Autostyle catalogus was. Een auto die al fout is voor die in het 4de hands circuit terecht komt.
zounds010 zegt
Er zit een spelfout in het artikel. Het is “one-off”, niet ‘one of’.
Hubert zegt
@zounds010:
dat kan natuurlijk niet!!!
Ik zou het meteen verbieden om dit gedrocht hier in Europa op de weg te brengen.
Hubert zegt
@zounds010:
Ohja, en check je kennis van de Engelse taal even.
One-off = made only once
Hubert zegt
@zounds010:
Excuses, las het niet goed.
Jij hebt one-off wel goed. AB zit fout.
DannyHoff zegt
Mooie bak hoor, alleen zou ik hem bestellen in het wit en zonder spoiler.
ricksteenbeek zegt
HEBBEN!!
Citrofiel zegt
Het ziet er niet uit, maar het vermogen is een welkome aanvulling op de CR-Z. Toch maar in het standaard leveringsprogramma opnemen, Honda?
d15b2 zegt
Gokje: ± €50.000,-
Mugen is altijd zwaar overpriced, zowel qua losse onderdelen maar vooral als gehele auto. De Mugen Civic Type-R (productie aantal 20 was ook zo belachelijk duur dat het een eerder een grap was.
rob5nismo zegt
laat m zo maar komen echt een mooie bak
Flatfour zegt
Is en blijft een lelijk hok.
a3aan zegt
Oef. Een zwaar te verteren auto.
Ik ga even een braakje leggen
TSI-tje zegt
(Ik ga eens reageren zoals de meeste Japan-Fan-Boys doen bij nieuws over een VW Golf)
WAT EEN PETJES BAK !
(De Civic CRX heeft tenslotte de hele petjes-dikke-uitlaatpotten-plastic-zooi-cultuur gestart. En aangezien dit een directe afstammeling is van de CRX is dit het enige commentaar wat hier op z’n plek is.)